Gå till innehåll

FL - Lära sig spela FL, går det på 0.5/1 samt 1/2?


serenity

Recommended Posts

Spelet på dessa nivåer är oerhört fullt av fisk - bra i no limit, men när man inte kan förhindra utdragningar osv så kostar det mer än vad man tjänar som det känns.

 

I vilket fall som helst, jag vill lära mig spela limit på riktigt, dvs tillräckligt bra för att plussa även på högre nivåer (har BR till det redan nu), men det blir man inte på att spela mot fisk.

 

Är det nån idé att öva på låg nivå eller ska man hoppa till $2/$4 alt $3/$6 direkt? Det känns inte så bra det heller... :?

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Att spela på lägre nivå är den perfekta förberedelsen för högre nivåer. När du kommer till högre nivåer kommer större delen av dina vinster att komma från att till max utnyttja folk som spelar som på de lägre nivåerna.

 

Dessutom krävs det avancerad strategi för att vinna riktigt bra på lägre nivåer. I princip är det lika svårt att spela bra på 0.5/1 som på 3/6.

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Hur tror du att du ska kunna slå duktiga spelare om du inte kan vinna över dåliga?

Duktiga spelare går att få bort ur potten om man 3-bettar preflop och sedan fortsätter på floppen. Dåliga spelare synar på vad som helst när de satte mittparen med sin J7o och givetvis klonkar.

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Hur tror du att du ska kunna slå duktiga spelare om du inte kan vinna över dåliga?

Duktiga spelare går att få bort ur potten om man 3-bettar preflop och sedan fortsätter på floppen. Dåliga spelare synar på vad som helst när de satte mittparen med sin J7o och givetvis klonkar.

 

Om det är en vinnande strategi att syna vad som helst med J7o så är det väl bara att kopiera?

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

*suck*

Det är inte vinnande i längden, och du förstår säkert att jag inte syftat på det heller.

Vad är det för mening att läsa böcker (har läst igenom Limit HE i SS2 idag) om det inte går att använda tipsen för fem öre, eftersom ingen spelar som de "ska" eller hur man nu ska uttrycka sig?

Måste man åka till vegas och spela $50/$100 live för att kunskaper ska vara värt något?

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Hur tror du att du ska kunna slå duktiga spelare om du inte kan vinna över dåliga?

Duktiga spelare går att få bort ur potten om man 3-bettar preflop och sedan fortsätter på floppen. Dåliga spelare synar på vad som helst när de satte mittparen med sin J7o och givetvis klonkar.

Säg så här: du kan inte/bör inte göra avancerade manövrar vid ett bord med dåliga spelare, eftersom de inte läser spelet och gärna slaskar på låga nivåer. Spela ABC-poker så går det bra. Dvs, du kan lära dig spela bra grundläggande ABC-poker på låga nivåer. När du vill köra lite roligare spel (mer avancerat) måste du möta bättre motstånd, som klarar att fokusera på spelet och förstår positionsspel. Vill du lära dig spela riktigt avancerat måste du möta ännu bättre motstånd, dvs de som dessutom förstår vad enstaka betar betyder för det långsiktiga resultatet. Uttalar mig inte mer om den sistnämnda nivån eftersom jag själv spelar (strax) under den...

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

*suck*

Det är inte vinnande i längden, och du förstår säkert att jag inte syftat på det heller.

Vad är det för mening att läsa böcker (har läst igenom Limit HE i SS2 idag) om det inte går att använda tipsen för fem öre, eftersom ingen spelar som de "ska" eller hur man nu ska uttrycka sig?

Måste man åka till vegas och spela $50/$100 live för att kunskaper ska vara värt något?

 

Om du inte kan anpassa ditt spel så du vinner mot extrema calling-stations i längden så tvivlar jag på att du förstått innehållet i SS2 heller.

 

För den delen vill man att folk coldcallar 3-bets med J7o. De vore väldigt enkla att vinna mot ifall de synade 3-bets preflop med J7o och sedan la sig för ett bet postflop när de träffat ett par.

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

*suck*

Det är inte vinnande i längden, och du förstår säkert att jag inte syftat på det heller.

 

Alltså är det du som vinner i längden, precis dom du vill.

 

Tro mig, när du kommer upp till lite högre nivåer kommer du längta, och aktivt leta, efter spelare som är så dåliga som merparten på 1/2 är.

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Jag hade ett sjukt flow.. knappa 4BB/100 händer över 15k händer på stars 30/60. Spelade anvancerat. Fick en FET downswing och så att jag efter 18-19k händer låg på 2bb/100 händer. Insåg hur sjuk jag o pengarna var på den nivån så jag strunta i det o tänkte börja om på lågnivå.. Spelat lite på champs nu första dagarna toklosade jag på 1/2 FL. De synat ner mig med allt skräp etc som du beskriver. Om jag hade fortsatt lira mitt 30/60 lir hade jag fortsatt torska men nu har jag börjat anpassa mig och nu går det bra :)

 

Berättar detta så att du kanske förstår att man måste kunna anpassa sitt spel efter motståndet

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Spelet på dessa nivåer är oerhört fullt av fisk - bra i no limit, men när man inte kan förhindra utdragningar osv så kostar det mer än vad man tjänar som det känns.

 

I vilket fall som helst, jag vill lära mig spela limit på riktigt, dvs tillräckligt bra för att plussa även på högre nivåer (har BR till det redan nu), men det blir man inte på att spela mot fisk.

 

Är det nån idé att öva på låg nivå eller ska man hoppa till $2/$4 alt $3/$6 direkt? Det känns inte så bra det heller... :?

 

Öh, nä, det är en del av grejen i FL, inte bara beta pott för att försvara sin hand.

 

Och felet fiskarna gör är att de går för långt med mediokra händer vilket gör att du kan värdebeta, värdebeta, värdebeta. Visst drar de in ibland, men det lär de ju göra på NL också.

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Jag hade ett sjukt flow.. knappa 4BB/100 händer över 15k händer på stars 30/60. Spelade anvancerat. Fick en FET downswing och så att jag efter 18-19k händer låg på 2bb/100 händer. Insåg hur sjuk jag o pengarna var på den nivån så jag strunta i det o tänkte börja om på lågnivå.. Spelat lite på champs nu första dagarna toklosade jag på 1/2 FL. De synat ner mig med allt skräp etc som du beskriver. Om jag hade fortsatt lira mitt 30/60 lir hade jag fortsatt torska men nu har jag börjat anpassa mig och nu går det bra :)

 

Berättar detta så att du kanske förstår att man måste kunna anpassa sitt spel efter motståndet

 

Vet inte, men det känns som att du berättat ungefär samma historia typ 5 gånger nu :D Du spelar på högre nivå och börjar om på en nivå 30 gånger lägre. Det låter sjukt i mina öron!

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Tycker inte att Låg limit = dåliga spelare alltid stämmer

 

Dom senaste siterna jag spelat 1/2$ FL på har 70% av spelarna haft VPIP på under 15% och kört hårt med positions spel räknat pott odds, outs o.s.v

 

Tror det beror på att de ställen jag lirat på har haft många "bonus horor" (som mig) som oftast är bra spelare som spelar 3-5 bord samtidigt väldigt tight på låga limits enbart för att knäcka bonusar

 

ska pga detta sluta spela på siter med populära bonusar och börja lira högre limit games på "lättare bord"

 

Jämför tex Pacific´s 1/2$ bord med Primas så är det en väldans skillnad på spelar kvalitet

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Pröva att börja tänka istället för att spela kokbokspoker som bara funkar mot en spelstil. Bara en idé.
"Kokbokspoker"? Var får du allt ifrån? Men det är klart, att tänka är aldrig dumt... Har försökt några gånger, men jag får så jäkla ont i huvudet.

 

Allvarligt talat, det är väl självklart att man inte kan slå bra spelare om man inte först kan lära sig mosa de dåliga? Det är därför jag tragglar på på låga nivåer. När jag lärt mig mosa motståndet (och byggt lite BR) så kommer jag att kliva upp i nivå. Men inte tidigare.

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Allvarligt talat, det är väl självklart att man inte kan slå bra spelare om man inte först kan lära sig mosa de dåliga?

Om du vill bli bra på poker så är det här ett rätt bra steg: Använd aldrig någonsin fraserna "bra spelare" och "dålig spelare". Det är bara en stor blockering inför att faktiskt klura ut hur folk spelar och hur man bäst spelar mot dem. Så glöm orden "bra" och "dålig" om du vill bli bra.

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Tycker inte det Jessica säger låter sjukt alls. Själv spelar jag inte i närheten av 30/60 men tycker det känns ganska otäckt, minst sagt, att spela bort en normal månadshyra på ett par timmar. Kan inte ana hur märkligt det måste kännas att förlora vad jag antar måste vara ett flertal normala månadslöner på några veckors otur med korten.

Vare sig man "har bankrulle för det" eller ej.

 

För övrigt instämmer jag i vad Jessica säger om anpassning. "Svårare" än så är det inte. Bluffa inte en calling station. Om någon spelare är galen och raisar och betar varannan hand hela vägen - sänk handkraven lite eller något.

 

Kan man inte anpassa sitt spel till sin nivå ska man inte spela poker. Och tro inte att du är en vinnande spelare på 10/20 (eller 50/100 i Vegas!) om du inte ens kan slå 0.50/1 och 1/2.

Själv jobbar jag mig uppåt sakta men säkert ;)

 

Gonatt önskar Metaddict

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Måste hålla med trådskaparen.

Att slå de låga nivåerna känns hopplöst ibland.

Och hjort som kommer in med en sån skön o goo kommentar :)

Tiltad o trött hjort? :)

Enligt min mening ska man inte tänka på 1/2 o neråt bara spela snortight,

och spela ABC.

En anledning att kanske börja högre är att ett spel där man spelar om tio cent bryr man sig inte om.

Har du stor BR spela högre. Det ska kännas att förlora och det ska kännas att vinna.

Om man har BR på några k tycker iallafall jag att det är slöseri med tid att sitta o gneta 1/2 fixed.

Testa på ...

Spela 2/4 HU då får du spela det spel du söker antar jag. Där straffas dåliga spelare fortare o belönar bra lika snabbt. Mitt råd är spela HU ! ! .

Plus att du ser mkt händer o får erfarenhet snabbt. Det var mina råd, GL gaming.

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Tiltad o trött hjort? :)

Det händer. :)

 

Fast i det här fallet var det seriöst menat, de flesta är alldeles för stela i sitt tänkande och vill att motståndarna ska anpassa sitt spel så att deras egna "avancerade" spel ska bli vinnande.

 

Angående kommentaren om "bra" och "dåligt" så är det på samma sätt som en konstnär som inte studerar sina motiv utan bara tänker på dem som "fula" eller "vackra". Det är ingen användbar nivå att tänka på.

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Jag var nog lite på tilt när jag skrev det här tråden, sorry för det.

Totalt så hade jag väl spelat 40-50 händer... :roll:

Det går "lite" bättre nu - lirar $1/$2 6-max.

Jag lär inte kunna hålla 17BB/100 så länge, men det tyder ju på att jag klarar av att vinna även på fixed iaf. ;)

 

Edit: 19BB/100 nu... Spelar folk alltid såhär dåligt på låga nivåer så finns det ju fan ingen anledning att spela highstakes ;)

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Läs Small Stakes Hold'em av Ed Miller, det är den bok som hjälpte mitt låg limit spel allra mest.

 

När du kommer upp på lite högre nivåer (3/6 & 5/10) läs Middle Limit Holdem som mer fokuserar på headups-spel.

 

Använd pokertracker!

 

Limit är ett spel man måste "finjustera" sitt spel i hela tiden och hitta små men viktiga läckor, som t ex försvara jag min small blind rätt procent antal gånger? har jag rätt aggressions nivå på turn? osv. detta är små saker som ger utslag över 10000-tals händer. Limit handlar verkligen om att maximera sin edge i varje litet läge, att spela "kreativt" ger väldigt lite på nivåer på 5/10 och lägre.

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Jag var nog lite på tilt när jag skrev det här tråden, sorry för det.

Totalt så hade jag väl spelat 40-50 händer... :roll:

Det går "lite" bättre nu - lirar $1/$2 6-max.

Jag lär inte kunna hålla 17BB/100 så länge, men det tyder ju på att jag klarar av att vinna även på fixed iaf. ;)

 

Edit: 19BB/100 nu... Spelar folk alltid såhär dåligt på låga nivåer så finns det ju fan ingen anledning att spela highstakes ;)

 

De spelar alltid så dåligt. Dina 19BB/100 kan inte vara över många händer.

 

Det är ingen mening att bry sig om ens winrate efter kanke först 10-20 händer ut vinstmåttsynpunkt, och knappt äns då. Vad du ska bry dig om är om du känner du utspelade eller inte på en nivå, om du ser misstag från motståndarna som du kan kapitalisera på.

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Join the conversation

You can post now and register later. If you have an account, sign in now to post with your account.

Gäst
Svara i detta ämne...

×   Du har klistrat in innehåll med formatering.   Ta bort formatering

  Endast 75 max uttryckssymboler är tillåtna.

×   Din länk har automatiskt bäddats in.   Visa som länk istället

×   Ditt tidigare innehåll har återställts.   Rensa redigerare

×   You cannot paste images directly. Upload or insert images from URL.

×
×
  • Skapa nytt...