Gå till innehåll

Utträde PKU-registret?


ladatarzan

Recommended Posts

Är det någon som lyckats gå ur PKU-registret. Jag har skickat in papper där jag ansökte om utträde, detta var för ca 2 månader sedan och jag har fortfarande inte fått något svar.

Hur lång tid tar det att få svar?

 

* Flytt till OT - QoS *

Hur går man ur? Räcker det med att skicka ett välformulerat brev dit eller är det seriösa "ansökande om utträde" papper som man måste fylla i och skicka in?

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Varför vill du inte vara med där....hittat på hyss? ;)

I fallet Anna Lind visade de tydligt att de hanterar det precis som de vill. Jag har rent mjöl i påsen men vill inte leva i "1984", visst kan man känna tilltro till Sverige som det ser ut idag men varken du eller jag vet hur det ser ut om 30år.

Den stora anledningen är dock bara en ren princip sak. Provtagningen och lagringen sker med föräldrarnas tillstånd men när jag fyllde 18 för ett par år sedan blev jag myndig och enligt staten har jag rätt att bestämma över mig själv. Tystnad räknas som medgivande i fallet PKU, om de skall lagra mitt DNA ser jag gärna att de åtminstonde ber om tillåtelse först, för mig är detta rena Stasi fasoner.

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Hur går man ur? Räcker det med att skicka ett välformulerat brev dit eller är det seriösa "ansökande om utträde" papper som man måste fylla i och skicka in?

Från susning.nu :

Hur du kräver utträde ur PKU-registret

 

Skriv till PKU-registret och begär att ditt blodprov ska förstöras.

 

Exempel på brev:

 

Jag (NAMN) återkallar härmed mitt tidigare samtycke för använding av mina vävnadsprover.

Enligt 6§ lagen om biobanker i hälso- och sjukvården (SFS 2002:297) ska därmed vävnadsprovet omedelbart förstöras eller avidentifieras.

 

Din moders namn och personnummer, ditt födelsedatum och på vilket sjukhus du är född.

 

Din underskrift.

 

Skicka till:

 

PKU-laboratoriet

Huddinge Universitetssjukhus

141 86 Huddinge

 

Fler exempel: http://globaljuggler.net/pku/exempel.html

http://www.sll.se/w_biobank/124078.cs?dirid=124082

 

Adressen verkar variera mellan olika sidor men brevet borde komma fram ändå. Det finns bara ett PKU-lab sen om man skriver Stockholm, Huddinge eller Flemingsberg borde kvitta.

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

  • 2 weeks later...

Join the conversation

You can post now and register later. If you have an account, sign in now to post with your account.

Gäst
Svara i detta ämne...

×   Du har klistrat in innehåll med formatering.   Ta bort formatering

  Endast 75 max uttryckssymboler är tillåtna.

×   Din länk har automatiskt bäddats in.   Visa som länk istället

×   Ditt tidigare innehåll har återställts.   Rensa redigerare

×   You cannot paste images directly. Upload or insert images from URL.

×
×
  • Skapa nytt...