Gå till innehåll

Vinner mindre när jag kan pott-oddsen?


bossbaver

Recommended Posts

du vinner troligen färre potter och det är kanske det som du märker av. Eller har du blivit för tight. Eller är det bara slump.

 

det skulle kunna vara att jag blivit mer tight... tar nog inte heller initiativet lika ofta längre, kan bero på många saker, men lite knas är det nog allt ;)

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Min upplevelse har varit lite likadan. När jag började studera (och applicera) det här med odds så tyckte jag också att jag plötsligt vann mindre. I mitt fall var det nog så att jag tidigare haft en helvetes tur och klonkat när jag trotsat oddsen.

 

kan ju vara så, men det låter trist att inse =)

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Är det bara jag som numera vinner "mindre" from när jag lärt mig pottodds osv??? :shock:

 

Jag tror det här beror på ett par saker.

 

Dels så är det ju så att spelar man dåligt och har tur så vinner man mycket. Kan man inte pottodds och har bra klonkskills så kan man vinna bra.

 

Sen så tror jag att många hamnar i en fas då de spelar tightare och kanske lite mer passiv precis när de lärt sig pottodds och liknande. Det blir ett mer "stabilt" spel, lite ABC-poker, som fungerar bra, men som inte optimerar EV.

 

Jag upplevde ungefär samma sak när jag i början fick upp ögonen för kunskapen bakom poker.

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Läge för mig att låna tråden! Tackar för det! :lol:

 

Jag har nyss förlorat ca 30 dollar (nyss... på en veckas tid) efter att jag var uppe och nosade på 55, nu är jag nere på 19. (okay, 35 dollar. 35,30 närmare bestämt) Jag har därför bestämt mig att jag ska börja applicera dethär med pottodds nästa gång jag spelar.

Jag tror att mina starthandskrav är ganska okay (dock har jag tiltat lite den senaste veckan, därför har jag även bestämt mig för en paus med pokern några dagar, förutom freerolls).

 

Då kommer lite frågor:

1. När ska jag räkna pottodds? Direkt efter floppen med drag?

2. Är det så att man även ska räkna pottodds om man tror att den man spelar mot bluffar? Eller ska man skippa dessa då och reraisa?

3. Om man tror att man leder, ska man då räkna på andras odds också? Tex om floppen är:

A, 8, 7 och turn kommer:

6 och man tror det är troligt att någon har drag? ska man då försämra deras pottodds så det blir EV+ på min sida?

 

Kommer inte på mer nu, kanske tillägger något senare! Tack för lånet!

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

1. Framför allt när du ska syna på floppen eller turn med vilken hand som helst som kan bli den bästa handen. Det kan vara bra att hålla reda på vilka potodds du behöver försöra för motståndare när du tror du har den bästa handen.

 

2. Bluffar har inget med potodds att göra om det inte är du som bluffar. Om du har en draghand och höjer någon så kallas det för en semi-bluff. Du lägger då chansen till att han foldar till chansen att du drar till bästa handen för att få din vinstchans. Potoddsen blir då din livlina ifall din bluff blir nedsynad. Görs med fördel i position på floppen för att eventuellt även få se rivern gratis.

 

3. Om du tror att du har den bästa handen och det finns tex färgdrag ute så bör du betta för att få dragen att betala av för att få se ett kort till. Undantagen är få men kan vara att du har nötfärgen och vill låta någon få chansen att dra en lägre färg.

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

hur räknar man ut pottodds???

 

Tex.

Potten innehåller just nu tio kronor och en kille betar en krona. Då måste du stoppa in en krona i potten för att vinna 10 (tror man säger så) då får du alltså pottoddset 10-1. Det är ganska enkelt faktiskt.

Alltså hur mycket pengar du måste stoppa in i potten jämfört med hur mycket som redan finns i den.

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

  • 3 weeks later...

Join the conversation

You can post now and register later. If you have an account, sign in now to post with your account.

Gäst
Svara i detta ämne...

×   Du har klistrat in innehåll med formatering.   Ta bort formatering

  Endast 75 max uttryckssymboler är tillåtna.

×   Din länk har automatiskt bäddats in.   Visa som länk istället

×   Ditt tidigare innehåll har återställts.   Rensa redigerare

×   You cannot paste images directly. Upload or insert images from URL.

×
×
  • Skapa nytt...