Gå till innehåll

Kan man lägga KK preflop?


STO

Recommended Posts

  • Svars 100
  • Created
  • Senaste svar

Top Posters In This Topic

Ulaf skrev

 

jello skrev:

Detta gäller cash game

 

Klart man kan - och ska - lägga KK före flopp. Hade jag inte gjort det, hade jag varit många tusen fattigare idag. Finns ingen tight bra spelare på sidan jag spelar på som ger sig in i ett reraise-krig pf utan minst KK, de flesta inte ens med den handen. Varför skall man då aldrig släppa KK? Logiken brister.

 

Jag skulle aldrig re-reraisa en storstack med KK före flopp på de borden jag spelar. Det kan bara få två resultat

 

1) Fi lägger (dvs jag ger upp EV+ genom att få honom att slänga en sämre hand)

 

2) Fi ställer in= han har AA, jag får ingen chans att setta ut honom och måste folda (alternativt syna och ta ett 20/80-läge utan att potoddsen dikterar det).

 

Inga schyssta premisser direkt. Släng KK om det behövs! Dock aldrig på NL 100 eller lägre, som en generell regel (vilken givetvis kan frångås).

 

 

Amen!

 

Jag tycker att man ska göra en reraise för att få bort andra från handen och hamna heads up. Om Fi då rejsar tillbaks så synar man och tar floppen. Men att hamna i ett reraisekrig preflop är värdelöst.

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Chansen att få AA är 1/221 så broende på hur många opp man har är det rätt att lägga KKdåoch då, det gäller bara att lista ut exakt när. I fullringkan det därför någon gång i någon viss speciell situtation mot någon viss speciell spelare vara rätt. Så att aldrig lägga KK är ett jätte EV+(om inte stackarna är enorma) men kan bli ännubättre om man klarar av det. Så på nätet ska man nog inte lägga.

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Jag ställer denna fråga:

 

Vilka händer skulle DU (alla) gå allin med om din raise blivit reraisad?

 

Att sätta motståndaren på en bluff och gå allin för att knäppa honom på näsan kan inte vara ett vinnande spel, då du har en hand som AQ, JJ.

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Nja, på nivån jag spelar rerejsar (NL100) de flesta preflop bara med AA. Har man en bra read på sin FI att han troligen har AA så bör man lägga. Med tanke på att man är 4-1 dog mot AA så behöver man dessutom inte alltid ha läst rätt för att en läggning är +EV. Jag synar nog ändå om jag har implicita odds för att försöka floppa ett set.

 

Det gäller att ha bra read naturligtvis. Jag vet vissa som aldrig skulle rerejsa utan AA men andra rerejsar med många händer och mot dessa FI skall man naturligtvis inte lägga.

 

implicita odds vid en all-in?

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Spelade en $55 turnering på party idag.

 

när det är 30 pers kvar så är jag chiptvåa på bordet med 6k. Chipettan sitter till höger om mig med ca 10k. Han är ganska tight och aggresiv, verkar vara ganska bra.

 

blindsen är 200/400. Utg limpar (2k stack). Chipleadern som sitter precis efter gör en minimumraise till 800 (normalt raisar han 3BB). Jag sitter till vänster om han med KK och trycker all in. Självklart har han AA och synar.

 

Det känns som att de enda händer han skulle göra en minimumraise preflop i det läget är AA och KK. Anledningen är ju att locka med limpern eller nån annan.

 

Fast frågan är om man borde bara syna preflop och försöka floppa en triss??

Folda preflop är ju uteslutet.

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Ulaf - Svar på din fråga, enbart AA i cashgame.

 

I en turnering så beror det på stackstorleken kontra blindstorleken.

 

Precis

 

"Enbart AA i cashgame". ? Ni tar inte hänsyn till stacken? Reads på fi?

 

Jag har förklarat min åsikt kring detta tidigare i tråden.

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Majori - i en cashgame vill jag se floppen. Jag anser att jag är mycket duktigare än genomsnittsspelaren på att spela på floppen. Därför vill jag inte ge honom fördelen av att gå all in före flopp med andra händer än AA och låta turen avgöra ödet.

 

Överlag vill man inte ställa in sin vanligtvis djupa stack före flopp.

 

Om du har en grund stack så spelar det egentligen inte någon större roll i cashgames. Folk är inte ute efter att ta ut shortstacken på samma sätt som i en turnering i och med att du alltid kan köpa in dig igen.

 

Dessutom, om min stack halveras under spelets gång så köper jag alltid in mig till fullt värde (100-200 ggr BB) för att få optimal förräntning på mina investeringar.

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Jo.

 

I vissa lägen i satelliter kan man ju gladeligen kasta till och med pocket-ess preflop. Jag såg en rolig grej i en satellit (slaget om Norden på Paradise) här för ett tag sen. 30 pers går vidare och det var 35 pers kvar. En kille som var 6:a i chips gick all-in preflop och en kille som var ungefär 10:a i chips synade utan att blinka med KK. Första killen hade AA och han slog ut KK-killen. I det där läget hade båda kunnat auto-folda sig vidare till veckofinalen. Varför sitta och spela i tre timmar om man ska göra ett sånt korkat misstag.

 

Men i vanliga fall kan man ju inte vara så tajt så man kastar KK preflop.

En gång på 221 har motståndaren AA, och du är slagen.

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

  • 3 weeks later...
Har mött AA med mina KK nu ett antal gånger under sista veckan.

 

Men trots att jag ibland har på känn att de har AA så har jag inte förmågan att lägga mina KK.

 

Kan man verkligen lägga KK preflop, utan att ha en monster-read på motståndaren?

 

 

Jag tycker det beror på hur bettingen går till. Det är lättare att "komma undan" i PL än i NL.

 

Fick en kille att lägga KK vid livespel. 50/50PL, sju eller åtta spelare.

 

Bettingen gick till ungefär så här:

Jag: 200

Han: 450

Jag: 1350

Han: 4150

Jag: 12500

Han: fold

 

Båda hade tight image och nästan 30K var i stackarna. Jag hade JJ, och medan han stekte (länge) innan den sista raisen kände jag mig alltmer säker på att han hade KK elle QQ - och bestämde mig för att direkt slå om pott ifall han höjde mig. Han tänkte då en kort stund och visade sedan upp KK...:)

 

Eftersom jag "skrek" att jag hade AA, tyckte de flesta bra spelare att han gjorde en (ganska) bra fold. ALLA svagare spelare tyckte däremot att hans fold var helt vansinning - "det är ju jätteliten risk att någon har AA samtidigt som du har KK".

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Jag tycker det beror på hur bettingen går till. Det är lättare att "komma undan" i PL än i NL.

 

Fick en kille att lägga KK vid livespel. 50/50PL, sju eller åtta spelare.

 

Bettingen gick till ungefär så här:

Jag: 200

Han: 450

Jag: 1350

Han: 4150

Jag: 12500

Han: fold

 

Båda hade tight image och nästan 30K var i stackarna. Jag hade JJ, och medan han stekte (länge) innan den sista raisen kände jag mig alltmer säker på att han hade KK elle QQ - och bestämde mig för att direkt slå om pott ifall han höjde mig. Han tänkte då en kort stund och visade sedan upp KK...:)

 

Eftersom jag "skrek" att jag hade AA, tyckte de flesta bra spelare att han gjorde en (ganska) bra fold. ALLA svagare spelare tyckte däremot att hans fold var helt vansinning - "det är ju jätteliten risk att någon har AA samtidigt som du har KK".

 

Här har han ju redan lagt in 80bb så hade stackarna varit på 100bb istället så hade han givetvis synat sista betet. Även om stackarna varit runt 200bb (10.000) så hade han troligen gått all in med det sista då han har 20% att dra ut om du nu verkligen har AA.

 

Så som andra tidigare har skrivit så är det i stort sett omöjligt att komma undan med stackar på 100bb och kanske tom 200bb.

 

Tycker det ska mycket till om två 600bb stackar ska hamna all in preflop mot varandra...

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Med grund(are) stackar hade jag antagligen bara synat hans omslag till 450 och spelat från där. Jag började spelet med 8k och jag var beredd att kasta mina knektar om han hade gått all-in istället för att folda, då hade jag ändå legat nästan 10k upp den kvällen. Min största fördel var att jag var den som gjorde den första riktigt riktigt stora beten. Om vi hade spelat NL hade han antagligen slagit om till 10k istället för till 4 och då hade jag varit tvungen att kasta.

 

Lite lustigt är att jag synade honom med KK trots att jag var "säker" på att han hade AA ett par dagar senare. Den stor skillnaden var att han "bara" hade ~5k i sin stack då och att det var en tredje spelare med. Som för övrigt synade alla omslag preflop med 74s...

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Jag har läst att KK möter AA en gång på 45, det tror jag stämmer.

 

Kollade just på high stakes-avsnittet där Sam Farha har KK mot Barry Greenstein med AA

Barry höjer till 2500

Sammy höjer till 12500

Barry höjer till 62500

 

Farha steker länge innan han ställer in, han tror att Greenstein kan ha AA men han är inte säker...

och så klonkar han in Kungen på floppen.

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Beror på som vissa har sagt med turnering osv, men i vanliga fall t.ex om du spelar preflopp mot 1 spelare.. du raisar upp med KK, får ett omslag, du slår om igen och han ställer, visst chansen finns då att han har AA men han kan lika gärna sitta på AK/KK/QQ/JJ t.ex, så i sånna lägen så släpper jag aldrig KK utan tänker "syn, grattis om du har AA" :)

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Join the conversation

You can post now and register later. If you have an account, sign in now to post with your account.

Gäst
Svara i detta ämne...

×   Du har klistrat in innehåll med formatering.   Ta bort formatering

  Endast 75 max uttryckssymboler är tillåtna.

×   Din länk har automatiskt bäddats in.   Visa som länk istället

×   Ditt tidigare innehåll har återställts.   Rensa redigerare

×   You cannot paste images directly. Upload or insert images from URL.


×
×
  • Skapa nytt...