Gå till innehåll

NLT - SH, Blindsspel.


spyse

Recommended Posts

Efter att ha läst början på HoH 2 om HU spel där det även kommenteras lite om blinds spel. Enligt harrington borde man höja 3-5xBB på SB(BB om det är HU) om man ska stjäla/spela från SB eftersom man pga den dåliga positionen vill förhindra action, det här går inte ihop med att man ur pos vill hålla potten nere. Så vad anser ni är en bra bett från SB i CG mot BB ??

 

Samma sak om någon limpat före ska man smälla på med lite högra höjningar just för att få alla att folda?

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

vad ska du med blindsen till i CG?

Dom är ju ändå så små jämfört med stacken.

Annars tycker jag helt det beror på bordet ibland foldar alla när man höjer 2 ggr ibland synar alla 6 ggr höjning även om dom satt med samma kort, tycker inte man kan säga ngt generellt hur högt man ska höja.

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Efter att ha läst början på HoH 2 om HU spel där det även kommenteras lite om blinds spel. Enligt harrington borde man höja 3-5xBB på SB(BB om det är HU) om man ska stjäla/spela från SB eftersom man pga den dåliga positionen vill förhindra action, det här går inte ihop med att man ur pos vill hålla potten nere. Så vad anser ni är en bra bett från SB i CG mot BB ??

 

Om du har en hand du vill spela, varför hålla potten nere eller förhindra action? Om du har en hand som du inte vill spela, varför stjäla?

 

Jag tycker inte att Harringtons HU-råd går att applicera särskilt mycket på cash game, dels för att positionen är omvänd och dels för att en stöld inte är alls lika mycket värt som i slutskedet av ett finalbord i en större turre.

 

Så länge inte snubben i BB (eller i SB om han har synat först in) är tight, så ser jag ingen anledning att börja trixa och stjäla så länge man inte är nere på 3 eller 4-mannaspel.

 

Samma sak om någon limpat före ska man smälla på med lite högra höjningar just för att få alla att folda?

 

Här kräver det ju att man har bra reads för att försöka sig på ett renodlat stöldförsök med en inget-hand och mot tomtiga bord är det oftast meningslöst. Annars brukar jag lägga till 0.5-1BB/limpare på min höjning i sådana situationer, beroende på reads och vad jag vill åstadkomma.

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Efter att ha läst början på HoH 2 om HU spel där det även kommenteras lite om blinds spel. Enligt harrington borde man höja 3-5xBB på SB(BB om det är HU) om man ska stjäla/spela från SB eftersom man pga den dåliga positionen vill förhindra action, det här går inte ihop med att man ur pos vill hålla potten nere. Så vad anser ni är en bra bett från SB i CG mot BB ??

 

Om du har en hand du vill spela, varför hålla potten nere eller förhindra action? Om du har en hand som du inte vill spela, varför stjäla?

 

 

Blinds blir pengar de med - tillräckligt för att vara intressant att stjäla - kan du stjäla blinds 2 ggr/timme så ökar det din vinst med 3BB/timme.

 

Stjäla blinds är faktiskt ett viktigt moment i Doyle Brunssons Supersystem.

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Vidare så är alla så "kåta" (i brist på bättre ord) på att försvara sin blind. Folk ser inte pengarna som en del av potten utan att de måste försvara sig mot stöld av "deras" blind. Det beyder ungefär att dina stöld försök också kommer att synas väldigt ofta.

 

Sen ska du också lyckas sno potten när du väl har fått syn pre-flop. Hur ofta släpper folk för ett contiuation bet på flop? Tycker många tar det här med blinds krig alldeles för hårt.

 

Gjorde de själv innan, men nu försvarar jag/försöker stjäla mer selektivt. Om jag ger upp blinden någon extra gång för att sedan vinna en pot på kanske 8-10BB när jag faktiskt har en hand, känns mer värt än att hålla på att battla om 1 BB.

 

Man missgynnas också väldigt mycket av att behöva spela hela handen ur position, även detta borde väga upp mot att vara mer selektiv vad gällande stöld försök från SB.

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

 

Blinds blir pengar de med - tillräckligt för att vara intressant att stjäla - kan du stjäla blinds 2 ggr/timme så ökar det din vinst med 3BB/timme.

 

Stjäla blinds är faktiskt ett viktigt moment i Doyle Brunssons Supersystem.

 

Vilken blind nivå ska du spela för att de ska va värt att stjäla 2 ggr/ timme?

spelar du tex 1/2 dollar får du 6$ i timmen ióm du kan stjäla utan tjafs vilket enligt mig känns helt meningslöst.

Då är det väl bättre att sno lite potter post flopp när ingen verkar ha ngt då har man iaf info att gå på.

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Vilken blind nivå ska du spela för att de ska va värt att stjäla 2 ggr/ timme?

spelar du tex 1/2 dollar får du 6$ i timmen ióm du kan stjäla utan tjafs vilket enligt mig känns helt meningslöst.

Då är det väl bättre att sno lite potter post flopp när ingen verkar ha ngt då har man iaf info att gå på.

 

Är det inte lite fel inställning att säga att "på NL10 är det inte värt att sno eftersom blindsen är så lite pengar"? man får strunta i nivån och räkna antal bb.

 

Jag har nu som standard att från SB (NL50) slänga in $1 med alla A och K Qxs, där x är högre än 7, J9+, T9s alla pp. Håller mig undan från SC som jag inte känner att jag har en edge mot fi. Som först in såklart.

 

Ungefär samma händer som jag höjer på knappen, mao har jag samma krav med 2 motspelare på knappen mot 1 motspelare på SB, detta är för att jag anser att det kompenseras av att jag kommer ha pos resten av handen. rätt, fel?

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Jag tycker det ser bra ut men skulle höja normalt om jag var du, 3-4bb först in från sb. Du höjer ju och betar utifrån pottstorlek efter floppen, gör då det på samma sätt före floppen, tänk pottstorlek och inte dollar. Det är min åsikt iaf.

 

Stölder före floppen, både av blinds och annat ska verkligen inte underskattas och på tighta bord kan det göra hela skillnaden mellan vinst och förlust. Dessutom, är man en vagel i ögat och allmänt störig så ökar det chansen att fi ska göra bort sig. Man ska tjaffsa och hugga på allt möjligt, det tycker jag är bra poker.

 

Jo en grej bara, tycker Kxo är grymt överskattad hand att stjäla med, speciellt riktigt svaga kungar kan lätt bli problem, med K4o känns 4:an inte stabil på turn och kungen brukar bli rätt jobbig den också. En fördel att höja och återhöja med rent skräp som T2o eller så är att nu vet du att det här är ren stöld och inget annat så det blir lätt att släppa.

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

I långa loppet kanske små stölder av blinds ger inkomst men jag ser hellre en flopp o fiskar lite mer bets istället för att bara plocka upp blindsen om man är heads up mot blindsen. Man kan få ett extra litet bet efter flopp ibland istället för bara blindsen ofta skulle dom bara lägga sig vid höjning men efter flopp kan man ibland få ett bet till.

Jag kanske underskattar vikten av att plocka upp blindsen men jag gillar inte när dom lägger sig efter en höjning .

 

 

Stölder före floppen, både av blinds och annat ska verkligen inte underskattas och på tighta bord kan det göra hela skillnaden mellan vinst och förlust. Dessutom, är man en vagel i ögat och allmänt störig så ökar det chansen att fi ska göra bort sig. Man ska tjaffsa och hugga på allt möjligt, det tycker jag är bra poker.

 

Det håller jag med om att det är psykande att hugga på blindsen vilket kan ge en fin pott när man väl har ngt då sb o bb tröttnat.

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Join the conversation

You can post now and register later. If you have an account, sign in now to post with your account.

Gäst
Svara i detta ämne...

×   Du har klistrat in innehåll med formatering.   Ta bort formatering

  Endast 75 max uttryckssymboler är tillåtna.

×   Din länk har automatiskt bäddats in.   Visa som länk istället

×   Ditt tidigare innehåll har återställts.   Rensa redigerare

×   You cannot paste images directly. Upload or insert images from URL.

×
×
  • Skapa nytt...