Gå till innehåll

NLT - SnG, gå all in för trolig coinflip?


Recommended Posts

På bubblan i en tvåbords-SnG. Utbetalning: 1a 200, 2:a 100, 3:a 60, 4:a 40

 

Players:

UTG (10,084.00 in seat 4)

CO (12,971.00 in seat 5)

Button (4,960.00 in seat 7)

SB (3,510.00 in seat 10)

Hero (8,475.00 in seat 3)

 

SB/BB: 350/700

 

Hero was dealt: Q :spade: - A :spade:

 

UTG Raise T2900, 3 fold, Hero ?

 

UTG är en kompetent spelare och hans +4xBB höjning gör mig rätt säker på att han sitter på ett mellanpar och inte är jättesugen på att se och flop eller få till en showdown. Finns nog en liten liten chans att han sitter på en stor hand som KK eller QQ och vill vara lite "sneaky". Det är dock tveksamt om han är tillräckligt "bra" för att lägga ett mellanpar om jag slår om. Potoddsen (~1:2) blir dessutom väldigt tilltalande för honom och det känns som han kommer syna väldigt ofta.

 

Dock känns det rätt givet att det är +chip EV att trycka, men kan en fold försvaras? Hero har trots allt +10BB, ses som tight och kan antagligen sno ett par blinds om det skulle behövas men samtidigt är utbetalningstrukturen väldigt "top heavy"(svenskt ord? brant?). Syna för mer än 1/4 del av sin stacken är inget Hero alls är sugen på.... Vad tycker ni?

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Problemet är ju såklart att du riskerar att åka ut på bubblan. Men som du säger är strukturen väldigt brant. Kan du dubbla upp här har du ett väldigt bra läge för resten av turneringen.

 

Tyvärr känns det alldeles för vekt att folda AQs i BB för en ganska standard raise. Samtidigt har SB väldigt liten stack, button har inte heller så mycket marker. Känns som det handlar om en övervägning om man vill försöka komma i pengarna eller om man spelar för att vinna.

 

Jag hade nog stekt - blundat - tryckt in. I den ordningen :)

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Du måste få lägg ofta (förmodligen > 50%) om det ska vara rätt att ställa in här. Om din read stämmer så blir du all-in för det mesta mot en i snitt lite bättre hand. Det är något av en matematiskt katastrof i detta läge i turneringen.

 

Hur räknar du nu? Om han får lägg i en tredjedel av händerna måste det väl mer än nog uppväga den nackdel han har vid syn av ett mellanpar.

 

Dessutom talar ju prisstrukturen närmast för att en ren coinflip skulle vara +EV. Skillnaden mellan minsta prissumman och största är ju mycket större än i vanliga SnG.

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Om du är "rätt säker" på att han har ett mellanpar kan det vara ett ganska bra alternativ att faktiskt trycka in. Du får tänka dig hans situation med. Han har ett mellanpar (om det nu är så), blir reraisad ganska kraftigt av tredjestacken på bubblan (som definitivt inte behöver ställa in i det här läget för att dubbla). Jag tror att många skulle slänga ett mellanpar i det läget, eftersom det mycket väl kan sluta med att han själv sitter på bubblan med bara lite drygt 2 BB då handen är slut.

 

Kom ihåg att många är väldigt känsliga på bubblan :)

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Förresten, som vanligt går det inte att se en sådan hand isolerat. Vad som har hänt tidigare i turneringen och i synnerhet de senaste händerna kan spela en viss roll för hur man ska spela. Men oavsett det känns det väldigt svårt att försvara en fold.

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Du måste få lägg ofta (förmodligen > 50%) om det ska vara rätt att ställa in här. Om din read stämmer så blir du all-in för det mesta mot en i snitt lite bättre hand. Det är något av en matematiskt katastrof i detta läge i turneringen.

 

Hur räknar du nu? Om han får lägg i en tredjedel av händerna måste det väl mer än nog uppväga den nackdel han har vid syn av ett mellanpar.

 

Dessutom talar ju prisstrukturen närmast för att en ren coinflip skulle vara +EV. Skillnaden mellan minsta prissumman och största är ju mycket större än i vanliga SnG.

 

Hmm, ja en tredjedel räcker kanske. Kan inte se hur en coinflip skulla kunna vara +EV dock.

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Hmm, ja en tredjedel räcker kanske. Kan inte se hur en coinflip skulla kunna vara +EV dock.

 

Ja, jag har ju inte räknat på det (mycket möjligt att det är något fel), men prisstrukturen är ju väldigt top heavy. Tex tidigt i en turnering där bara vinnaren får pris är ju coinflip +EV. Detta är ju naturligtvis inte lika extremt, men första priset är stort.

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

*Finns risk för steal trots UTG läget(han är ju trots allt chipleader, och många spelar så då)

 

*Finns risk för mellanpar (coinflip)

 

*Finns chans för A med kicker mellan 9-K

 

*Finns chans på högt PP

 

Tycker du ska ställa in då han i några lägen foldar, något annat riskerar en syna en dominerad hand, och i det tredje leder med 60/40%-70/30%

 

För trots allt är risken stor att han hade spelat ett stort pocketpar annorlunda och faktum är att jag hade spelat en coinflip här alla dar i veckan med den payouten.

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Du måste få lägg ofta (förmodligen > 50%) om det ska vara rätt att ställa in här. Om din read stämmer så blir du all-in för det mesta mot en i snitt lite bättre hand. Det är något av en matematiskt katastrof i detta läge i turneringen.

 

Hur räknar du nu? Om han får lägg i en tredjedel av händerna måste det väl mer än nog uppväga den nackdel han har vid syn av ett mellanpar.

 

Dessutom talar ju prisstrukturen närmast för att en ren coinflip skulle vara +EV. Skillnaden mellan minsta prissumman och största är ju mycket större än i vanliga SnG.

 

Hmm, ja en tredjedel räcker kanske. Kan inte se hur en coinflip skulla kunna vara +EV dock.

 

Om händerna i hans syn-HD i snitt slår AQs då kommer han med största sannolikhet vika mer än 50%, med tanke på att man i detta läget inte behöver ha en "topp 10"-hand för att höja.

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Hmm, ja en tredjedel räcker kanske. Kan inte se hur en coinflip skulla kunna vara +EV dock.

 

Ja, jag har ju inte räknat på det (mycket möjligt att det är något fel), men prisstrukturen är ju väldigt top heavy. Tex tidigt i en turnering där bara vinnaren får pris är ju coinflip +EV. Detta är ju naturligtvis inte lika extremt, men första priset är stort.

 

Det för mig uppenbara felet är just att du approximerar situationen med en winner-take-all-turnering. Bara för att det är något brantare priser än en vanlig SNG kan vi inte bara kasta all turneringsmatte i soptunnan.

 

Det som oroar lite är att fi höjer en stor del av sin stack rakt in i chiplead och tre andra. Detta säger mig att fi har en ganska stark hand (typ AJ+/66+). Och även om han förmodligen tar ballongen om han förlorar en all-in så har han i alla fall lovor kvar vilket minskar chansen att få lägg.

 

Värdet på vårt inställ är avhängigt vår motståndares benägenhet att kliva med en ganska stark hand för 2 mot 1. Om vi vet att fi inte kan kliva så kan vi inte ställa. Det krävs att vi kan få händer som 77 att mucka.

 

Med allt detta sagt tror jag att den typiska spelaren kan lägga en del händer. Det tillsammans med den branta prisstrukturen kan mycket väl göra instället rätt.

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Det som oroar lite är att fi höjer en stor del av sin stack rakt in i chiplead och tre andra. Detta säger mig att fi har en ganska stark hand (typ AJ+/66+).

Om han är en tänkande spelare så höjer han ju inte mycket med en bra hand och mindre med en sämre hand. Eller gör du det?

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Varför inte bara syna och se floppen och sen agera efter den? Jävla Doyle Brunson stil hela tiden. Va lite vek och syna.

 

Syna bort en tredjedel av stacken? Lägga sig på tom flopp då?

 

Däremot så är kanske inte stop and go fel i detta läget? Då kan han kanske passa sina 77 etc med J9x på floppen, bara en tanke.

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Det som oroar lite är att fi höjer en stor del av sin stack rakt in i chiplead och tre andra. Detta säger mig att fi har en ganska stark hand (typ AJ+/66+).

Om han är en tänkande spelare så höjer han ju inte mycket med en bra hand och mindre med en sämre hand. Eller gör du det?

 

Menar mest att det är svårt för honom att lägga när han är inne med så mycket av snabeln redan. Sedan tror jag nog att hans höjning ofta betyder en bra hand men kanske inte jättestålet, som vår hjälte i handen redan har påpekat. Själv har jag ingen betvariation med avseende på min hand i en situation som denna.

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Jag hade nog stekt - blundat - tryckt in. I den ordningen

 

Det kan man verkligen se framför sig. Målande beskrivet! Kul.

 

Jezaja tycker jag har helt rätt. Man har typ allt att vinna på att syna och sedan trycka oavsett flopp. Rent pottoddsmässigt måste ju Fi nästan syna med precis varenda hand om man trycker Pre-flop, medan foldbenägenheten måste öka dramatiskt med att trycka flopp.

 

Handen ska spelas. Viker man A-Qs i detta läge ska man ha stryk, eller kanske uppmuntran bereonde på hur man ser det.

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Handen ska spelas. Viker man A-Qs i detta läge ska man ha stryk, eller kanske uppmuntran bereonde på hur man ser det.

http://www.chillin411.com/icmcalc.php

 

Handsken är kastad. Jag får följande ICM-värden:

 

Hjälten lägger: 21%

Hjälten trycker, fi lägger: 26%

Hjälten trycker, fi synar, hjälten vinner: 33%

 

Notera speciellt att om vi dubblar upp så ökar bara vår andel i prispotten med 50%. Om vi vet att fi har ett mellanpar och kommer att syna så är instället otänkbart. Om vi har 1/3 chans att få lägg och har en 50-50 när vi får syn så får vi

 

$EV = 1/3 * 26% + 2/3 * 0.33 * 0.5 ~= 20%.

 

Så även med dessa till synes gynnsamma förutsättningar är det enligt ICM fortfarande inte rätt att ställa med AQs.

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Join the conversation

You can post now and register later. If you have an account, sign in now to post with your account.

Gäst
Svara i detta ämne...

×   Du har klistrat in innehåll med formatering.   Ta bort formatering

  Endast 75 max uttryckssymboler är tillåtna.

×   Din länk har automatiskt bäddats in.   Visa som länk istället

×   Ditt tidigare innehåll har återställts.   Rensa redigerare

×   You cannot paste images directly. Upload or insert images from URL.

×
×
  • Skapa nytt...