Gå till innehåll

NLT - Floppar färgdrag+två överkort mot överbet!


Recommended Posts

Ingen speciell read på Fi och spelet har väl varit lite halvslaskigt.

 

Game # 253369224 - Texas Hold'em No Limit EUR 0,25/0,50 - Table "Ronneby"

Game ended 2006-02-18 21:47:11 GMT+01:00

 

Players:

LordKlonk (EUR 45,45 in seat 1)

astraldoor (EUR 104,62 in seat 2)

Posselt (EUR 31,60 in seat 3)

demme93 (EUR 116,50 in seat 4)

Tue1024 (EUR 36,35 in seat 5)

Maarcusv (EUR 34,35 in seat 6)

 

Dealer: LordKlonk

Small Blind: astraldoor (0,25)

Big Blind: Posselt (0,50)

 

LordKlonk was dealt: Qd - Td

 

demme93 Fold

Tue1024 Raise (1,00)

Maarcusv Fold

LordKlonk Call (1,00)

astraldoor Fold

Posselt Fold

 

Flop 8d - 6d - 5s

 

Tue1024 Bet (8,00)

LordKlonk ????

 

Hur ska man reagera på ett sådant överbet? Det luktar ju verkligen starkt överpar med tanke på hans mini-raise preflop och nu detta oerhört starka flopbet.

 

Synpunkter?

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Saken är den att jag knappast har någon fold equity överhuvudtaget och om fi har tvåpar eller pocket 10 eller högre är jag inte favorit så är al in verkligen så självkart?

 

grejjen e ju att han får ta ett svårt beslut. I hans sits kan han ju sätta dig på set, stege eller färgdrag. Har han överpar så har han 10% chans att dra ut ett set, extremt liten att dra ut en stege och är det färgdraget du har så är han ingen jättefavorit. Vilket innebär att du mkt väl kan vinna potten där.

 

Har han bättre än överpar har du fortfarande 9*2 outs att dra ut honom(han kan kåka med set).

 

all-in nu gör att du får se turn och river och gr han ett tufft beslut.

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Saken är den att jag knappast har någon fold equity överhuvudtaget och om fi har tvåpar eller pocket 10 eller högre är jag inte favorit så är al in verkligen så självkart?

 

grejjen e ju att han får ta ett svårt beslut. I hans sits kan han ju sätta dig på set, stege eller färgdrag. Har han överpar så har han 10% chans att dra ut ett set, extremt liten att dra ut en stege och är det färgdraget du har så är han ingen jättefavorit. Vilket innebär att du mkt väl kan vinna potten där.

 

Har han bättre än överpar har du fortfarande 9*2 outs att dra ut honom(han kan kåka med set).

 

all-in nu gör att du får se turn och river och gr han ett tufft beslut.

 

ditt resonemang stämmer bra, men det du och författaren måste tänka på är att detta faktiskt är NL50, inte direkt så att många spelare för logiska resonemang bakom varje hand.. snarare "jag har AA på handen jag ser inget annat". Spelaren kan likagärna sitta på KQ eller vilket skit som helst och tänka fan jag träffar aldrig men jag vet att han inte har nått han kommer lägga sig bet bet bet

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Saken är den att jag knappast har någon fold equity överhuvudtaget och om fi har tvåpar eller pocket 10 eller högre är jag inte favorit så är al in verkligen så självkart?

 

grejjen e ju att han får ta ett svårt beslut. I hans sits kan han ju sätta dig på set, stege eller färgdrag. Har han överpar så har han 10% chans att dra ut ett set, extremt liten att dra ut en stege och är det färgdraget du har så är han ingen jättefavorit. Vilket innebär att du mkt väl kan vinna potten där.

 

Har han bättre än överpar har du fortfarande 9*2 outs att dra ut honom(han kan kåka med set).

 

all-in nu gör att du får se turn och river och gr han ett tufft beslut.

 

ditt resonemang stämmer bra, men det du och författaren måste tänka på är att detta faktiskt är NL50, inte direkt så att många spelare för logiska resonemang bakom varje hand.. snarare "jag har AA på handen jag ser inget annat". Spelaren kan likagärna sitta på KQ eller vilket skit som helst och tänka fan jag träffar aldrig men jag vet att han inte har nått han kommer lägga sig bet bet bet

 

Sant, men då får du nog vara så duktig att du påvisar att stoppa in hela degen är -EV eller vad som är ett bättre spel.

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Mot ett bet på fyra gånger potten (som dessutom är så liten) har jag faktiskt inga större problem att slänga detta färgdrag.

Som handen spelas hade jag knappast räknat damer och tior som outs heller. Jag hade nog slängt. Förutsatt att han inte gör detta spel i var och varannan pott!

 

AK i spader hade varit en annan femma dock...men då hade man raisat tillbaka pre också för den delen.

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Utan en read på vad hans 4xpotbet kan betyda så tycker jag att det är en ganska lätt fold. Du har bara investerat 2BB i potten och utan nötfärgsdraget är du inte säker på att ditt färgdrag är levande det heller. Kalla mig weaktight om ni vill men det kommer att komma mångdubbelt fler tillfällen när du har kontroll på all action och kan dubbla upp genom honom. Han har ju visat sig vara riktigt aggressiv. Folda och vänta på rätt tillfälle.

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

All-in är enda alt.

 

FÖR ATT bygga table img samt att det ÄR ett +EV beslut i den enskilda handen. Rätt så trivialt, men eftersom alla skriker efter förklaringar så...

För att det ska kunna vara EV+ att dega in på denna flopp måste mina tior och damer vara levande och räcka för vinst eller ha hög FE. Jag tror inte att jag varken har hög FE eller tior och damer som outs för vinst.

 

Sen att bygga table image för hela stacken känns onödigt speciellt med tanke på att folk cirkulerar rätt bra på de lägre nivåerna.

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Själv tycker jag att det är en lätt fold. Det är garanterat en del av en säker +EV-strategi att folda vilket en all-in absolut inte är utan den bygger helt på att motståndaren spelar tokilla och dessutom tokilla på sämsta möjliga sätt så att han bygger en jättepott och sedan viker.

 

Ibland behöver man inte göra det svårare för sig än att vänta på en bra hand.

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Nej, det e klart, Kan ju alltid vara texas dolly som gömmer sig bakom den där avataren ja.

Det enda som behövs för att en all-in ska vara fel är att motståndaren inte spelar sjukt illa, spelar han ens halvbra är det ett skitspel. Det krävs inte att det är Doyle som är motståndaren, bara att det är en motståndare utan hjärnskador.

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Nej, det e klart, Kan ju alltid vara texas dolly som gömmer sig bakom den där avataren ja.

Det enda som behövs för att en all-in ska vara fel är att motståndaren inte spelar sjukt illa, spelar han ens halvbra är det ett skitspel. Det krävs inte att det är Doyle som är motståndaren, bara att det är en motståndare utan hjärnskador.

vad är hans HR om han spelar hyfsat bra eller bättre?

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

All-in är enda alt.

 

FÖR ATT bygga table img samt att det ÄR ett +EV beslut i den enskilda handen. Rätt så trivialt, men eftersom alla skriker efter förklaringar så...

 

Du kommer att få syn om du ställer. Det är exakt NOLL fold equity här om nu inte motståndaren råkar vara en idiot som försöker köpa potten genom att beta 4 ggr pot. Jag är 90% säker på att han har ett överpar som han INTE kommer att släppa. Eftersom han förmodligen har AA eller KK (typisk fisk-minraise preflop + överbet på floppen tyder på det) så räcker inte Q eller T för att vinna utan du måste träffa färgen.

 

Så varför är det trivialt att trycka i en pot som man har, som bäst, ca 30% chans att vinna och där man har investerat hela 2BB?

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Join the conversation

You can post now and register later. If you have an account, sign in now to post with your account.

Gäst
Svara i detta ämne...

×   Du har klistrat in innehåll med formatering.   Ta bort formatering

  Endast 75 max uttryckssymboler är tillåtna.

×   Din länk har automatiskt bäddats in.   Visa som länk istället

×   Ditt tidigare innehåll har återställts.   Rensa redigerare

×   You cannot paste images directly. Upload or insert images from URL.

×
×
  • Skapa nytt...