Gå till innehåll

Mörkpoker för nybörjare


Aces123

Recommended Posts

Den här artikeln förutsätter att det är fixed limit med två mörkar som du vill lära dig. Den är tidigare publicerad på min hemsida.

 

Mörkpoker för nybörjare

Vad skall man tänka på om man som nybörjare vill lära sig mörkpoker? Först och främst gäller det att lära sig satsningsstrukturen. Det gör man lättast online på playmoney borden.

Mörkpoker med en genomtänkt strategi

 

Efter att ha testat så att du vet exakt hur programvaran fungerar är det så dags att lära sig grunderna i spelet. Som nybörjare gäller det att spela tight tills man fått upp känslan för spelet.

 

Öppningskrav

 

Jag föreslår att du som nybörjare vid ett femmanna bord inte öppnar med mindre än par i kungar. Om du sitter på button kan du skoja till det och öppna med par i damer eller bättre och i small blind kan du öppna med knektar eller bättre. För att följa med någon som öppnar i tidig position behöver du minst par i kungar. Om button öppnar så kan du gå med med par i knektar eller bättre i small blind eller big blind. I big blind kan du gå med med par i tior om small blind öppnar. Öppningsrekomendationerna är helt klart för tighta, men de komer att minimera dina förluster.

 

Reraise

 

Öppna alltid potten med en raise om du är först in och inte sitter på ett drag. Reraisa den som öppnat om du har två par eller bättre. Cappa betningen innan köp om du har triss eller bättre.

 

Drag

 

Gå bara med på färgdrag, inga andra drag. Tre kort till en färg är inget färgdrag utan en värdelös hand som du slänger.

 

Köp av kort

 

Till ett par köper du tre, sitt inte och håll höga sidokort. Enda undantaget är om du fick följa med gratis i big blind och har ett litet par, säg sexor eller lägre och har ett Ess som du kan hålla.

 

Till tvåpar köper du ett kort, fåna dig inte och stå nöjd. Skall du ge sken av en nöjdhand gör det i så fall någon gång med skräp, inte när du väl har en hand.

 

Till triss köper du ett, eftersom du kommer att få mer betalt efter köp genom att köpa på det sättet istället för att köpa två som är det matematiskt korrekta om du vill förbättra handen.

 

Till fyrtal köper du ett.

 

Efter köpet

 

Beta inte låga tvåpar. Du kan beta kungar upp efter köp eller bättre. Blir du reraisad så bör du nog egentligen slänga Ess upp, fast det brukar det inte vara så många som kan.

 

Betar du en triss och blir reraisad av ett tre korts köp så kan du tre beta med tre ess, tre kungar eller tre damer. Blir du däremot reraisad av ett enkortsköp så bör du i allmänhet slänga handen. Men om du spelar med andra nybörjare så är en syn helt i sin ordning, kanske gjorde den andre spelaren ett misstag.

 

Beta inte in i nöjd händer, tror du att han bluffar checka och syna hans bet

 

Annat att tänka på

 

Börja på play money borden. När du har dubblat ditt startkapital kan det vara läge att prova att spela om riktiga pengar.

 

Bluffa inte. Det är ingen ide att försöka sig på att bluffa innan man fått en viss känsla för spelet. Eftersom du är ny känner de andra inte till ditt spel och de kommer att tro att du bluffar i ungefär lika stor utsträckning som en genomsnittlig spelare.

 

Håll reda på hur många kort folk köper och lista ut vad de därigenom troligen har. Själv spelade jag i minst fem år innan jag skaffade mig den lilla vanan...

 

Lycka till![

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

  • 1 year later...

Join the conversation

You can post now and register later. If you have an account, sign in now to post with your account.

Gäst
Svara i detta ämne...

×   Du har klistrat in innehåll med formatering.   Ta bort formatering

  Endast 75 max uttryckssymboler är tillåtna.

×   Din länk har automatiskt bäddats in.   Visa som länk istället

×   Ditt tidigare innehåll har återställts.   Rensa redigerare

×   You cannot paste images directly. Upload or insert images from URL.

×
×
  • Skapa nytt...