Gå till innehåll

Spelar folk annorlunda mot en som har gått plus?


Pokemonn

Recommended Posts

* Ursprungligen postat i Onlinepoker - QoS *

 

Hmmmm. Jag spelar på 0.1/0.2 NL.

Ofta så går jag upp till typ $30 eller till och med $40 men sedan går det alltid sämre.

 

Är det för att jag spelar omedvetet annorlunda (tror inte det) eller för att folk ser en som "en jäkel med tur" och ska ta ner en på jorden igen... Eller att det finns folk som är duktiga som ser "Aha, här är en som ska plockas på mycket pengar".

 

Själv försöker jag undvika bord med spelare som har mer än dubblat eller tripplat sitt inköp, vill inte gå upp mot PF-proffs på borden. Inte än i alla fall...

 

En variant är såklart att det måste gå ner lite efter en uppgång (varians) men varierandet borde väl stanna upp ibland på + ochså...

 

* Flytt till Pokerteori - QoS *

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

du kan väl börja med att rannsaka ditt eget spel. Många spelar bättre antingen när dom är short eller när dom har en stor stack. Det kanske är möjligt att du börjar spela för många händer när du börjar få lite pengar?

 

Jag har tänkt på det, och tror inte att jag spelar så annorlunda (om det inte är väldigt omedvetet i så fall).

 

Jag tror snarare att jag behöver spela mer händer, verkar som om de som vinner mest spelar mer händer än jag (om deras winrate nu har något att göra med hur många händer de spelar ska jag inte gå och skrika ut direkt...).

 

Spelar NL shorthanded, från Pokeroffice 1400 händer:

 

Saw flop 33.3%

Vol. Put$ In Pot 29.4%

Saw Flop Not Blind 21.4%

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Själv tycker jag det är lättare att spela med stor stack, eftersom folk tenderar att respektera ens höjningar lite mer av någon anledning.

 

Ang. dina stats tror jag inte du behöver spela fler händer, tycker det ser ganska bra ut som det är. En (minst) lika intressant siffra är ju preflop raise. Vad har du där?

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

du kan väl börja med att rannsaka ditt eget spel. Många spelar bättre antingen när dom är short eller när dom har en stor stack. Det kanske är möjligt att du börjar spela för många händer när du börjar få lite pengar?

 

Jag har tänkt på det, och tror inte att jag spelar så annorlunda (om det inte är väldigt omedvetet i så fall).

 

Jag tror snarare att jag behöver spela mer händer, verkar som om de som vinner mest spelar mer händer än jag (om deras winrate nu har något att göra med hur många händer de spelar ska jag inte gå och skrika ut direkt...).

 

Spelar NL shorthanded, från Pokeroffice 1400 händer:

 

Saw flop 33.3%

Vol. Put$ In Pot 29.4%

Saw Flop Not Blind 21.4%

 

Nu finns det ju ingen apgrym korrelation mellan flops seen och bb/100händer eftersom det hänger på så många fler faktorer än så, men de flesta som vinner mycket spelar färre händer än dig. Vem jämför du med?

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Jag märker själv av samma tendens som du och jag tror svaret är en kombination av att vissa motspelare automatiskt ser en storstack som en kompetent spelare och undviker spela marginella händer mot en samt att man tar sig råd med ett marginellare spel själv. Så är det för mig i alla fall.

 

När jag har en tre-fyra inköp i stacken så kan jag ibland få för mig att check-raisa pot när en storstack på knappen bettar 1/3 pot på floppen och sen beta pot på turn när jag bara har 72 och mellanpar. Jag tror inte det är ett särskillt optimalt spel men någonstans tror jag att det är det i alla fall. :roll: Och så tycker jag om att jävlas med folk :twisted:

 

Själv försöker jag undvika bord med spelare som har mer än dubblat eller tripplat sitt inköp, vill inte gå upp mot PF-proffs på borden. Inte än i alla fall...

 

Sluta upp med det. Det är oftast nån tomte som klonkat på rivern ett par gånger. :D

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Jämför mig med den statistik jag har på medspelare (eller motspelare heter det kanske ;) )

Man tänker ju på alla fina triss och tvåpar man missar (det är ju de händer man minns när man har foldat), men jag undrar om det lönar sig i längden att spela mer händer, man tappar en hel del på de missade händerna, men skulle man vinna tillbaka det på det man träffar? Den eviga frågan.

 

Min kompletta statistik hittils finns här: http://www.uppsalabildteknik.com/temp/stats.20060213.jpg

 

Statistiken för en vecka sedan: http://www.uppsalabildteknik.com/temp/stats.20060205.jpg

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Jag märker själv av samma tendens som du och jag tror svaret är en kombination av att vissa motspelare automatiskt ser en storstack som en kompetent spelare och undviker spela marginella händer....

 

Själv försöker jag undvika bord med spelare som har mer än dubblat eller tripplat sitt inköp, vill inte gå upp mot PF-proffs på borden. Inte än i alla fall...

 

Sluta upp med det. Det är oftast nån tomte som klonkat på rivern ett par gånger. :D

 

Hmmm, intressant. Kanske är det så att med en stor stack så möter man bättre händer eller inget alls (och vinner bara blindsen)? Vilket leder till förlust i längden.

 

Ska tänka på det där med storstackade tomtar. :)

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Låter som om det inte bara är jag som springer till tomtarnas försvar när nån hånar dom för deras kassa spel. "Han hade ju bara otur att femman inte kom på rivern" :twisted:

 

Att håna folk för dåligt spel är ju bara knäppt.

Däremot har jag ibland berömt folk för en fin hand! (när de träffar sitt dyra riverkort som de har betalat massor för). Jag vill ju att de ska jaga färgen med kassa odds. :twisted:

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Jag har själv samma problem som TS. Det är inga problem att dubbla upp på 0,01/0,02 till 0,25/0,50 för mig. (spelar inte högre) Men sen tar det stopp. Kan lätt backa till startpunkten igen för att sen dubbla.

Min teori är att motspelarna tajtar till det och spelar färre sämre händer mot dig och de tar mindre risker.

Därför har jag gjort som regel att byta bord om jag ökat min stack med 50%.

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Jämför mig med den statistik jag har på medspelare (eller motspelare heter det kanske ;) )

Man tänker ju på alla fina triss och tvåpar man missar (det är ju de händer man minns när man har foldat), men jag undrar om det lönar sig i längden att spela mer händer, man tappar en hel del på de missade händerna, men skulle man vinna tillbaka det på det man träffar? Den eviga frågan.

 

Min kompletta statistik hittils finns här: http://www.uppsalabildteknik.com/temp/stats.20060213.jpg

 

Statistiken för en vecka sedan: http://www.uppsalabildteknik.com/temp/stats.20060205.jpg

 

jag tycker att det är alldeles för lite händer för att se en klar bild av ditt spela. Mkt kan hända på 10k händer till....

 

Lite för litet statistiskt urval med andra ord.

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Jag vet att det är för få händer "egentligen", men ville bara kolla att jag inte är helt off, vilket jag inte verkar vara i alla fall.

 

Ska nöta på en tjugo inköp till eller så, går det inte att vända så byter jag till fullring och ser om det går bättre där.

 

Kanske är jag en bättre fullring spelare? Det visar sig. :?

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Jag tycker det är bra att sätta sig vid ett bord där någon har dubblat upp sin stack, generellt sätt är det en spelare som är villig att skicka in hela smeten på allt från bra till ganska medelaktiga händer typ TPTK varpå man bara behöver spela lite bully ett par ggr för att vänta in en riktig hand och dubbla upp.

 

Självklart gäller det att se det hela med kritiska ögon dock, spelar spelaren 10 bord och har dubblat alla så ska man ju självklart vara försöktig då det bombas från hans sida.

 

Du tror inte att du råkar hamna i det syndromet som många verkar göra då dom har stor stack? synar lite väl chansartade händer då det inte kostar "så mycket" bluffar in folk med lite mindre stackar allin bara för att du kan? (det är ju det jag väntar på om jag är den mindre stacken)

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Du tror inte att du råkar hamna i det syndromet som många verkar göra då dom har stor stack? synar lite väl chansartade händer då det inte kostar "så mycket" bluffar in folk med lite mindre stackar allin bara för att du kan? (det är ju det jag väntar på om jag är den mindre stacken)

 

Jag tror inte det, jag har tänkt på hur jag spelar när jag har byggt upp en stack och jag spelar på samma sätt vad jag kan bedöma.

 

Är du en sådan som köper in sig för mindre än 25% av maxinköpet?

De är irriterande... Finns knappt någonting att ta från de när man väl har träffat något bra. :?

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Det heter medspelare när du vinner mot dem, och motspelare när du förlorar mot dem. ;)

Låter som om det inte bara är jag som springer till tomtarnas försvar när nån hånar dom för deras kassa spel. "Han hade ju bara otur att femman inte kom på rivern" :twisted:

 

Det är ju skitskojigt att försvara fiskarna när de drar ut någon stackars sate.

 

"U never fold an Ace preflop" eller något sånt kan man skriva, sen ser man i princip rakt igenom chatten hur det börjar komma rök ur snubbens öron... :P

 

Tilta de duktiga spelarna och uppmuntrar fisken att fortsätta spela tomtigt, två flugor i en smäll.

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Jämför mig med den statistik jag har på medspelare

 

Det är kanske ingen bra måttstock...

 

Du har alldeles för litet urval för att det ska bli rättvisande, sedan är det lite som att konstatera att tidningsbärare är ett välbetalt jobb bara för att du tjänar mer än när du gick på gymnasiet.

 

Naturligtvis kommer många att vinna genom att spela både x och y antal händer, men det är väl vinstmaximering man är ute efter?

 

Visst, det är absolut inte "fel" att spela lite mer händer SH, som någon påpekade ovan, men då ska man veta vad man pysslar med, och no offense, men från vad jag har läst av dina poster så är det bättre att du spelar tight ABC-poker, det funkar alldeles utmärkt även på SH, särskilt eftersom tomtarna är extra lösa där. Sedan när du är bekväm och vinnande DÅ kan du börja utveckla din spelstil och spela fler händer.

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

nja jag köper då förallt i världen alltid in mig fullt men jag menar att jag då ofta blir lillstack jämfört med någon som dubblat eller tripplat sitt inköp redan varpå han ofta blir mitt mål att irritera, är det en sämre spelare som egentligen haft tur att vinna ett par inköp med tptk eller liknande händer tex så brukar det vara ganska lätt att bli storstack efter ett tag ;-)

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

  • 1 month later...

Tycker personligen att folk får en helt annan respekt, eller åtminstone inställning till en när man sitter på några inköp vid bordet.

 

För mig går det ofta lite trögt i början, folk lägger sig inte när jag bettar med överkort på parad flopp etc. När stacken har vuxit tenderar sådant att fungera desto bättre. Jag ser inte själv logiken i det, om floppen kommer 7 10 4 och jag höjde pre med låt säga AK och bettar pot så är folk mer benägna att lägga sig om jag har stor stack. Om de hade varit lite smarta hade de ju hängt med på mellan eller topp-par i den situationen.

 

Sedan måste jag ju medge att mitt spel förändras ganska så drastiskt då jag vunnit en hel del innan. Jag höjer i princip allt jag är villig att spela med. Det behöver inte vara mycket, men det ger ett fint psykologiskt övertag att "den där snubben som sitter med fyra inköp i stacken höjde pre..." Jag spelar mer LAG med stor stack, TAG med mindre.

 

Problemet om man fortsätter att köra TAG hela tiden tiden är att man inte får så bra betalt, och att folk tenderar gå med på bättre händer så man får stryk.

 

För mig plussar jag mer per tidsenhet om jag har en stor stack, skulle dock vara kul att veta varför... Tror till viss del att jag skärper till mig lite. Det känns ju liksom lite extra pinsamt att förlora låt säga 50BB's om man har en stor stack jämfört med om man har en liten. Man brukar få ta en del skit i chatten om man spelar fiskigt då.

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Join the conversation

You can post now and register later. If you have an account, sign in now to post with your account.

Gäst
Svara i detta ämne...

×   Du har klistrat in innehåll med formatering.   Ta bort formatering

  Endast 75 max uttryckssymboler är tillåtna.

×   Din länk har automatiskt bäddats in.   Visa som länk istället

×   Ditt tidigare innehåll har återställts.   Rensa redigerare

×   You cannot paste images directly. Upload or insert images from URL.

×
×
  • Skapa nytt...