Gå till innehåll

OS Turin, svenskresultat först, 5 GULD, 2 silver, 4 brons!


blukah

Recommended Posts

Förlåt. :)

 

Anledningen till att det nästan alltid är en nedförsbacke före spurtsträckan borde vara av strikt praktiska skäl; det lär inte vara lätt att bygga stadion med tillhörande parkeringsplatser, vägar osv mitt uppe i det backigaste. Alltså får man åka till och från det kulliga området när man kör. Dessutom har inte nedförsbacken en sådan enorm betydelse egentligen, snarare är det ju så att ju längre den är desto längre har troligen uppförsbacken varit.

 

Tilt, tilt, tilt! ;)

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

  • Svars 320
  • Created
  • Senaste svar

Top Posters In This Topic

Tillbaka till diskussionen damhockey; Nej, sporten borde inte vara med. Det är inte kul när det finns 2-4 lag som är så pass överlägsna till stor del pga att sporten bara har ett hyfsat ok antal utövare i ett fåtal länder. Jag menar att man i så fall lika gärna skulle kunna lägga till exempelvis bandy där det finns 3 nationer som är åtminstone 5 nivåer bättre än alla andra. Sen att de bara är så otroligt mycket sämmre än männen samt att man tagit bort en av de få stora underhållningsmomenten med sporten(ja, fotboll > hockey) i tacklingarna gör det mest smått irriterande att sporten finns med på programmet. Den tar ju trots allt upp tv-tid från andra sporter. Man får trösta sig med att det är en svensk medaljchans.

 

Övrigt: Imorrn börjar äntligen curlingen, som faktiskt är ganska kul att kolla på och framförallt ser vi fram emot 12.00 Skidskytte, damer 15 km - Sveriges första medalj?

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Tillbaka till diskussionen damhockey; Nej, sporten borde inte vara med. Det är inte kul när det finns 2-4 lag som är så pass överlägsna till stor del pga att sporten bara har ett hyfsat ok antal utövare i ett fåtal länder.

 

(text)

 

Med det argumentet skulle man få stryka ganska många sporter från båda olympiader. :)

 

I övrigt håller jag dock med om vad du skrev.

 

Övrigt: Imorrn börjar äntligen curlingen, som faktiskt är ganska kul att kolla på och framförallt ser vi fram emot 12.00 Skidskytte, damer 15 km - Sveriges första medalj?

 

Lätt! Det får absolut inte missas.

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Med det argumentet skulle man få stryka ganska många sporter från båda olympiader. :)

Det finns många sporter som man tycker borde kunna strykas. Framförallt de lagidrotter som lever på att det är en stor sport - för andra könet (jag tycker att det känns som om att det är därför damhockeyn är med). :?

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Ja, jag håller med Jonas Karlsson om att det inte borde ha kommit med redan 2002. Å andra sidan ser årets upplaga mycket bättre ut än i Salt Lake City, och VM nu senast bådade gott. Man får komma ihåg att tacklingar inte är tillåtna heller, så det ser automatiskt mjäkigare ut när damerna spelar.

 

Att kvaliteten på spelet är ruttet (har dock blivit grymt mycket bättre) och att det känns som det är knattehockey man kollar på kan jag diskutera någon annan stans, Det värsta är inte spelkvaliteten utan det är ju när man hör programledarna inför matchen mot Ryssland dra citatet "Idag följer vi damkronornas väg mot OS brons triumfen" LOOOOOOOOOOOOL :shock:

 

Alltså...hur kul är det att se de vinna bronset?. Vinner de guld ska jag hylla dem, vinner de brons är det whatever, bara värd en siffra i medaljligan. Det är ju vad folk räknar med.

 

Jag tycker varken damkronorna eller Tre kronor ska vara värd några hyllningar om de inte kommer till final. Jag ser ett brons för damhockeyn mer som ett misslyckande än en triumf och detsamma gäller givetvis med herrhockeyn.

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Damhockeyn var ju med redan i Nagano, minns det eftersom en av tjejerna tränade med oss b-juniorer inför turneringen.

Men det var kanske som uppvisningsgren?

 

Sen gällande sportens vara eller icke vara i OS...jag är kluven.

Å ena sidan finns det en poäng att samma grenar finns för herrar som för damer, å andra sidan finns det en risk att det går inflation i OS-guld/medaljer om allt får smala idrotter kommer med.

Trots inflationen skulle det kännas väldigt skönt om damerna tog en medalj, jag tycker om att hålla koll på medaljligan :)

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Skidskytte, damhockey, halfpipe, puckelpist och nordisk kombo. Varför sitter jag här och plågar mig själv med denna skit?

Ok jag håller med om det där bortsett från skidskytte, det är fan ganska kul.

Såg att man på aftonbladet kunde skriva vilken sport man favoriserade i OS sport och varför. Jag håller helt klart med författaren av det här inlägget om att det e några nya grenar som skulle ta tv-tittandet med storm, framförallt alternativ 3 och 5:

Efterlyses - Fler spännande grenar

Följande varianter har jag sänt till IOK:

1.) 10.000m Skridskoskytte 2.) Femmilen följt av stora backen. 3.) Rodel med masstart (Höjdare!)

4.) Parallell-störtlopp i puckelpist 5.) Snow-Board i bobbanan - Längre Halp-Pipe medger fler tricks.

Har gött allahoooopa!

av Graningekämgor (idag kl 12:27)

De grenarna skulle säkert kunna konkurrera med de sporter som har de allra högst tittarsiffror i OS, typ konståkning, de alpina grenarna och damhockey.

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Lettland tog sin första medalj igår (brons i rodel). WOOOOOOOO!

 

Lettland har f.n. fler medaljer än Sverige också.

 

Lettland rockar! :)

 

Men ligger efter Tyskland! :D

 

Jag skulle säga något om att rodel inte är en riktig sport, men jag antar att jag biter mig i läppen då mtp hur många guld tyskarna har i det genom åren...

 

Surt på AC Olofsson. :( Hoppas att hon kan komma igen till sprinten nu.

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Idag är det fan dags för medalj. Jag tror stenhårt på Sveriges herrlag i sprint, men antagligen kommer de ramla när de ligger i ledning med 40 meter kvar till mål och bli omkörda av 3 lag varav ett e Norge som då tar guldet. Ser även fram något helt otroligt mycket till den jättespännande damhockeymatchen mellan Sverige och Kanada.

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Join the conversation

You can post now and register later. If you have an account, sign in now to post with your account.

Gäst
Svara i detta ämne...

×   Du har klistrat in innehåll med formatering.   Ta bort formatering

  Endast 75 max uttryckssymboler är tillåtna.

×   Din länk har automatiskt bäddats in.   Visa som länk istället

×   Ditt tidigare innehåll har återställts.   Rensa redigerare

×   You cannot paste images directly. Upload or insert images from URL.


×
×
  • Skapa nytt...