Gå till innehåll

Tillåtet med kortavgift eller inte?


pokerface

Recommended Posts

För att slippa kortavgift (att butiken tar en femma när jag handlar för mindre en en hundralapp) har jag skaffat mig ett VISA-kort (bankkort). Det är nämligen i Sverige förbjudet att ta kortavgift på dessa kort (tror det är VISA somförbjudit alla butiker att ta kortavgift på dessa kort, tar butiken ut en kortavgift ändå riskerar de att mista sitt tillstånd att ta betalt med kort).

 

När jag för över pengar till Expekt och Unibet via mitt kort tar dock dessa ställen en avgift på 2.5% av överfört belopp ... detta kan bli ganska mycket. Någon som vet om VISA även förbjudit dessa ställen (internethandelsplatser) att ta ut kortavgift för den typ av bankkort jag har?

 

Skulle vara skönt att slippa framtida avgifter samt få tillbaka ett par tusenlappar i kortavgift som man lagt ut på dessa ställen.

 

Edit: En del av er verkar ha svårt att tro att det är så här, det är bara att söka på Google eller läsa denna artikel i GP för att förstå att ni i åratal betalt tusentals kronor i onödan: http://www.gp.se/gp/jsp/Crosslink.jsp?d=763&a=253392

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Tja, det kostar ju för butikerna att ta betalt med kort, så varför skulle de inte få ta betalt för den kostnaden? Det borde i så fall vara kort-bolagen som inte ska ta ut någon avgift av butikerna, eller hur?

 

Ha med dig kontanter och betala kontant om någon butik vill lägga på kortavgift då, personligen använder jag aldrig kort om de ska ta ut en avgift för det. Då är det bara att pynta med cash istället.

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Alla nya avtal med Visakort förbjuder kortavgift

Däremot gäller fortfarande de äldre avtalen

 

Men det är helt rätt, betala aldrig kortavgift i butik

 

Att tvingas betala kortavgift i butik är diskrimering av kortkunder.

 

Angående att butiksägarna klagar;

Vi som konsumenter kan trycka på butikerna, för att slippa betala avgift, sen får butikerna trycka på bankerna för lägre avgift för behandling av kort.

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Vänner,

 

Typisk svensk mentalitet att hota butiksägare med lagar och annat trams. Patetiskt! Ni borde skämmas! I slutändan är det konsumenterna som förlorar på sådana här lagar.

 

Om ni inte gillar kortavgifter, gå då till någon annan affär. Det är konsumenterna som styr.

 

De av oss som betalar tusentals kronor till Expekt och andra spelbolag i bara kortavgifter håller inte med. Kan man slippa den avgiften är det många tusenlappar man sparar. Det är inga småbelopp som spelbolagen tar ut i kortavgifter. På en övering om 10 000 kronor tar Expekt 250 kronor i rena kortavgifter.

 

Det är detta vi diskuterar, inte den lokala videobutiken som tar en avgift på tre kronor när du hyr din videofilm nu på torsdagskvällen.

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

De av oss som betalar tusentals krnor till Expekt och andra spelbolag i bara kortavgifter håller inte med. Kan man slippa den avgiften är det många tusenlappar man sparar. Det är inga småbelopp som spelbolagen tar ut i kortavgifter. På en övering om 10 000 kronor tar Expekt 250 kronor i rena kortavgifter.

 

Jaa? Samma resonemang gäller. Vill du inte betala kortavgift, så spela på en annan sajt. Pokerspelarna styr.

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Vänner,

 

Typisk svensk mentalitet att hota butiksägare med lagar och annat trams. Patetiskt! Ni borde skämmas! I slutändan är det konsumenterna som förlorar på sådana här lagar.

 

Om ni inte gillar kortavgifter, gå då till någon annan affär. Det är konsumenterna som styr.

 

Ibland är du så rolig så.....undrar om du vet det själv.

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Av vad jag har förstått så ska det inte vara tillåtet av butiken att ta ut avgift ifall BANKEN inte tar ut en avgift, banken får ta ut en avgift på upp till 5 kronor för kortbetalningar, gör inte banken det så har inte butiken tillåtelse att ta ut någon avgift.

 

summa sumarum, tar butikens bank ut avgift får dom ta ut avgift på det som banken tar betalt av dom.

 

Jag är inte 100% säker på det här, men en nära vänn som jobbar i butik berättade att det var såhär för mig, just i hans butik (i ulricehamn) så tar dom inte ut någon avgift eftersom att deras bank inte tar ut någon avgift.

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Av vad jag har förstått så ska det inte vara tillåtet av butiken att ta ut avgift ifall BANKEN inte tar ut en avgift, banken får ta ut en avgift på upp till 5 kronor för kortbetalningar, gör inte banken det så har inte butiken tillåtelse att ta ut någon avgift.

 

summa sumarum, tar butikens bank ut avgift får dom ta ut avgift på det som banken tar betalt av dom.

 

Jag är inte 100% säker på det här, men en nära vänn som jobbar i butik berättade att det var såhär för mig, just i hans butik (i ulricehamn) så tar dom inte ut någon avgift eftersom att deras bank inte tar ut någon avgift.

 

Från artikeln:

Sedan sommaren 2004 står det nämligen uttryckligen i Visas regelverk att inga extra avgifter får tas ut i samband med kortköp.

Louise Ekström, kommunikationsansvarig på Sveriges konsumentråd, är upprörd över att konsumenterna ska vara med och finansiera butikers och bankers betalsystem

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Problemet för handeln är att vid småköp riskeras hela profiten och t.o.m. mer än så att ätas upp av kortavgifterna(som kortbolagen tar av handlarn). Alternativen är då för handeln att neka sådana kortköp, ta ut en avgift för dem eller att priserna höjs generellt.

 

Vad är bäst?

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Från artikeln:

[...]

Louise Ekström, kommunikationsansvarig på Sveriges konsumentråd, är upprörd över att konsumenterna ska vara med och finansiera butikers och bankers betalsystem

 

Men LOL. Vad är det för jäkla idiot? Vilka är det som betalar butikernas och bankernas betalsystem? Utomjordingar från Mars?

 

Inte konstigt att hon är statsanställd.

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

De av oss som betalar tusentals kronor till Expekt och andra spelbolag i bara kortavgifter håller inte med. Kan man slippa den avgiften är det många tusenlappar man sparar. Det är inga småbelopp som spelbolagen tar ut i kortavgifter. På en övering om 10 000 kronor tar Expekt 250 kronor i rena kortavgifter.

 

Det är detta vi diskuterar, inte den lokala videobutiken som tar en avgift på tre kronor när du hyr din videofilm nu på torsdagskvällen.

 

Fel. Det är inte Expekt som tar ut en kortavgift, det är ditt kort som kostar. Kortbolaget debiterar Expekt den avgiften, och expekt vidarebefordrar den till dig eftersom du väljer att använda den sortens kort.

 

Likaså kostar det videobutiken att ta betalt med kort, oftast. Och det är då de tar ut en avgift vad jag kan begripa. Att butiken och/eller en pokersite skulle ta ut en kortavgift om det inte kostar de själva något i avgift är såklart helt förkastligt, om det är så.

 

Om en del siter ger gratis kort-användande och en annan tar ut avgift så skulle jag tro att den "gratis" siten själv står för avgiften i hopp om att dra in fler kunder på det viset.

 

Men det är inte pokersiten som tar ut en avgift, det är i grund och botten kort-bolaget som tar ut en avgift som sedan, naturligtvis, vidarebefordras i nedstigande led till konsumenten.

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Från artikeln:

[...]

Louise Ekström, kommunikationsansvarig på Sveriges konsumentråd, är upprörd över att konsumenterna ska vara med och finansiera butikers och bankers betalsystem

 

Men LOL. Vad är det för jäkla idiot? Vilka är det som betalar butikernas och bankernas betalsystem? Utomjordingar från Mars?

 

Inte konstigt att hon är statsanställd.

 

Hon har ju helt rätt i vad hon säger

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

De av oss som betalar tusentals kronor till Expekt och andra spelbolag i bara kortavgifter håller inte med. Kan man slippa den avgiften är det många tusenlappar man sparar. Det är inga småbelopp som spelbolagen tar ut i kortavgifter. På en övering om 10 000 kronor tar Expekt 250 kronor i rena kortavgifter.

 

Det är detta vi diskuterar, inte den lokala videobutiken som tar en avgift på tre kronor när du hyr din videofilm nu på torsdagskvällen.

 

Fel. Det är inte Expekt som tar ut en kortavgift, det är ditt kort som kostar. Kortbolaget debiterar Expekt den avgiften, och expekt vidarebefordrar den till dig eftersom du väljer att använda den sortens kort.

 

Likaså kostar det videobutiken att ta betalt med kort, oftast. Och det är då de tar ut en avgift vad jag kan begripa. Att butiken och/eller en pokersite skulle ta ut en kortavgift om det inte kostar de själva något i avgift är såklart helt förkastligt, om det är så.

 

Om en del siter ger gratis kort-användande och en annan tar ut avgift så skulle jag tro att den "gratis" siten själv står för avgiften i hopp om att dra in fler kunder på det viset.

 

Men det är inte pokersiten som tar ut en avgift, det är i grund och botten kort-bolaget som tar ut en avgift som sedan, naturligtvis, vidarebefordras i nedstigande led till konsumenten.

 

Jag är mycket väl medveten om att Expekt inte (förhoppningsvis!) tjänar några pengar på kortavgifterna, men det är inte detta som min fråga gäller, min fråga är om jag Expekt har RÄTT att ta ut kortavgift från mig?

 

Om jag kan slippa kortavgifterna med hänsving till VISAs regler så sparar jag flera tusen kronor. Så min fråga är, har jag rätt att med hänvisning till VISAs regler få tillbaka mina kortavgifter.

 

Det är detta som är frågan, inget annat. Vänligen håll er till frågan och inget annat.

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Från artikeln:

[...]

Louise Ekström, kommunikationsansvarig på Sveriges konsumentråd, är upprörd över att konsumenterna ska vara med och finansiera butikers och bankers betalsystem

 

Men LOL. Vad är det för jäkla idiot? Vilka är det som betalar butikernas och bankernas betalsystem? Utomjordingar från Mars?

 

Inte konstigt att hon är statsanställd.

 

 

Då ska du få förklara varför det är vi konsumenter som ska betala bankernas nya betalsystem. Bankerna (och butikerna) vill ju att vi ska använda kort eftersom dom inte vill handskas med kontanter. Men sen ska vi betala för en sak som dom vill ha... ja.. världen är galen men vi konsumenter är fan ännu mer galna. Vi bara står där som nickedockor.... inte konstigt att vissa går under på andras bekostnad....

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Jag är mycket väl medveten om att Expekt inte (förhoppningsvis!) tjänar några pengar på kortavgifterna, men det är inte detta som min fråga gäller, min fråga är om jag Expekt har RÄTT att ta ut kortavgift från mig?

Vad har Expekt svarat när du frågat dem?

 

De har svarat att de inte är villiga att betala (men det brukar alla företag göra). Jag undrar sålunda om det finns något mer jag kan göra?

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Join the conversation

You can post now and register later. If you have an account, sign in now to post with your account.

Gäst
Svara i detta ämne...

×   Du har klistrat in innehåll med formatering.   Ta bort formatering

  Endast 75 max uttryckssymboler är tillåtna.

×   Din länk har automatiskt bäddats in.   Visa som länk istället

×   Ditt tidigare innehåll har återställts.   Rensa redigerare

×   You cannot paste images directly. Upload or insert images from URL.

×
×
  • Skapa nytt...