Gå till innehåll

PLO - Foldade nutsen på floppen


Recommended Posts

Jag tyckte det här kändes som en ganska solklar fold,

men det var ändå en sån konstig upplevelse att jag kände att jag behövde dela med mig. Första gången på 2 år som jag lägger nuts, första gången jag ens funderade på saken.

Någon som skulle agerat annorlunda?

 

 

Omaha Hi $2-$2 PL (Real Money), #75,648,143

Table Camarillo, 2 Feb 2006 2:03 PM ET

 

Seat 1: gigi1165 ($27.60 in chips)

Seat 4: amnotlucky ($151.20 in chips)

Seat 6: marco968 ($58.80 in chips)

Seat 9: Hero ($442.65 in chips)

Seat 10: ATKINS2 ($171 in chips)

 

 

Dealt to Hero: :Ts::5s::9d::6c:

 

 

ANTES/BLINDS

ATKINS2 posts blind ($2), gigi1165 posts blind ($2).

 

PRE-FLOP

amnotlucky calls $2, marco968 calls $2, Hero calls $2, ATKINS2 checks, gigi1165 checks.

 

FLOP [board cards :7c:,:4h:,:3h: ]

ATKINS2 checks, gigi1165 bets $2, amnotlucky bets $16, marco968 bets $56.80 and is all-in, Hero folds, ATKINS2 folds, gigi1165 folds, amnotlucky calls $40.80.

 

Kan passa på att tacka för responsen på senaste inlägget.. har ökat mina inkomster drastiskt sen jag börjat spela mer aggressivt :D

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Jag spelar inte PLO, men jag antar att du foldade handen utan att inse att du hade nuts? Eller är det något jag missat med PLO? För enligt ditt inlägg får jag uppfattningen om att du vill ha feedback på om det var rätt gjort eller inte?

 

Ja man kan folda nuts i omaha med djupa stackar om man inte har några återdrag o man "vet" att den andra personen har samma stege och dessutom färgdrag. 1/3 av pengarna man stoppar in då förlorar man helt enkelt.

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Gillar inte den folden, stackarna är lite korta så du tar ju ingen jätteskada om du är rullad samt att set och sånt rimligen ställer in i deras position.

 

Edit: Jaha, där var man inte direkt först då. Men när tre personer som oberoende av varandra säger att det är en risig fold så stämmer det nog.

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Tack, då är jag med!

Här är worst case scenariot heads-up:

 

Bräda: 7:club: 4:heart: 3:heart:

 

T:spade: 5:spade: 6:club: 9:diamond: vs 7:spade: 7:diamond: 6:heart: 5:heart: - Alltså har motståndaren drag till båda kåk och färg för att slå en.

 

Vinst: 4.02%

Förlust: 63.05%

Splitt: 32.93%

 

Om du vill kolla på varianter kan du titta här.

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

hmm lite olika bud här..

vad tjänar jag egentligen på att ställa in?

jag har en bettare och två raisare, alltså minst en annan som har stegen + ev redraws och färgdraget är definitivt där.

 

om jag ställer in splittar jag kanske hälften av gångerna och blir utdragen andra häften. nu har jag inte räknat så noga på detta men det borde innebära att jag lugnt kan lägga mig, oberoende av stackstorlekar.

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Fold preflopp
För det första har ditt inlägg inget att göra med frågeställningen.

 

För det andra sitter han på knappen vid ett bord med fem spelare, soklar syn imo.

 

Bra fold för övrigt, så här i efterhand. På förhand gäller det väl att man har viss koll på motståndet innan man kastar den handen men du har ofta ruskigt dålig equity i det läget. Kostar mer än det smakar så att säga.

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Då har man lärt sig något idag oxo. För att belysa det hela, nån haj som kan utveckla denna typ av situation med lite siffror o riktlinjer? Vad ska man tänka på för att veta när man troligen får stryk trots nötterna? Hur stor är sannolikheten i det läget att nån sitter med samma stege + färgdrag/kåkdrag/annat läskigt?

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Tja, spelar man poker för att minimera sina förluster så foldar man såklart den här handen. Vill man däremot vinna pengar i det långa loppet, så måste man spela den här typen av marginella händer i omaha.

 

Du har en rutten hand pre-flop och floppar nötterna och sen lägger du handen? Vilken flopp hade du tänkt dig att spela egentligen? Ultra-nöten utan redraws alls? Isåfall borde du fundera på att spela ett annat spel än omaha, för i omaha kommer du att utsättas för liknande situationer gång efter gång, och du kommer att bli tvungen att gambla med endast en liten edge gång efter gång.

 

Läs jezajas inlägg en gång till och fundera lite över hur stor stack vår hjälte har. Använd sedan Hjorts länkar och och fundera ytterligare lite över vilka handdistributioner fi har.

 

Sluta sedan lyda alla veka råd och stoppa in pengarna när du leder.

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Vill man däremot vinna pengar i det långa loppet, så måste man spela den här typen av marginella händer i omaha.

Marginell på vilket sätt?

 

http://twodimes.net/h/?z=1507395

pokenum  -o ts 5s 9d 6c  - tc 6d 9h 5h  - 6h 6s ad 5d  -- 7d 4h 3h 
Omaha Hi: 666 enumerated boards containing 7d 4h 3h
cards          win   %win  lose  %lose  tie   %tie     EV
Ts 5s  6c  9d    0   0.00   295  44.29  371  55.71  0.190
Tc 6d  9h  5h  258  38.74    37   5.56  371  55.71  0.578
6s Ad  5d  6h   37   5.56   277  41.59  352  52.85  0.232

 

Och då det är tre spelare kvar i handen är det långt från worst case.

 

http://twodimes.net/h/?z=1507409

pokenum  -o ts 5s 9d 6c  - tc 6d 9h 5h  - 7s 7c ad 5d  -- 7d 4h 3h 
Omaha Hi: 666 enumerated boards containing 7d 4h 3h
cards          win   %win  lose  %lose  tie   %tie     EV
Ts 5s  6c  9d    0   0.00   467  70.12  199  29.88  0.145
Tc 6d  9h  5h  185  27.78   282  42.34  199  29.88  0.423
7s 7c  Ad  5d  282  42.34   366  54.95   18   2.70  0.432

 

Försök hitta best case scenario... förutsätter man att motspelarna är totala muppar kanske handen kan bli marginell igen.

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Försök hitta best case scenario... förutsätter man att motspelarna är totala muppar kanske handen kan bli marginell igen.

Heads up mot ett set torde inte vara så jäkla ovanligt, kombinationsdrag är ju inte heller direkt någon omöjlighet. Det är förresten om spelarna är passiva muppar som folden kan bli rätt, spelar de bra är det obligatorisk all-in.

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Heads up mot ett set torde inte vara så jäkla ovanligt, kombinationsdrag är ju inte heller direkt någon omöjlighet. Det är förresten om spelarna är passiva muppar som folden kan bli rätt, spelar de bra är det obligatorisk all-in.
Heads-up vore det naturligtvis solklart men nu tas ju beslutet med tre spelare kvar att agera (varav två bettat eller höjt floppen).

 

Även om de är aggresiva, duktiga spelare som spelar kombodrag hårt behöver det knappast betyda att vi leder. Varför ge sig in i situationer där man antingen har knappt +EV eller stort -EV?

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Vilken flopp hade du tänkt dig att spela egentligen? Ultra-nöten utan redraws alls? Isåfall borde du fundera på att spela ett annat spel än omaha, för i omaha kommer du att utsättas för liknande situationer gång efter gång, och du kommer att bli tvungen att gambla med endast en liten edge gång efter gång.

 

det handlar ju inte om handen, det är klart det är fint att floppa nutsen. Det det handlar om är att jag har en bett, en maxraise, och en reraise mot mig.

 

Det är förresten om spelarna är passiva muppar som folden kan bli rätt, spelar de bra är det obligatorisk all-in.

 

Jo, motståndarna är rätt kassa o passiva.

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

fortfarande rätt att stoppa in degen..

 

allt som oftast sitter nån tomte på top2 och färgdrag eller bara färgdrag, nån kanske har set osv..

 

totalt sett så leder man över fi:s HD

 

man upphör aldrig att förvånas av spelet i omaha. Det finns alltid tomtar utan nöten..

 

som ett exempel:

 

på river sätter jag hålpipa för nötstege.

 

spelare 1 betar pott, spelare 2 raisar pott, jag miniraisar, spelare 1 synar, spelare 2 synar. båda muckar.. tack för dom 600 eurosarna liksom =)

 

man räknar med att minst 1 har samma stege där..

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Join the conversation

You can post now and register later. If you have an account, sign in now to post with your account.

Gäst
Svara i detta ämne...

×   Du har klistrat in innehåll med formatering.   Ta bort formatering

  Endast 75 max uttryckssymboler är tillåtna.

×   Din länk har automatiskt bäddats in.   Visa som länk istället

×   Ditt tidigare innehåll har återställts.   Rensa redigerare

×   You cannot paste images directly. Upload or insert images from URL.

×
×
  • Skapa nytt...