Gå till innehåll

NLT - Bara en standard linecheck-hand. QJ.


Recommended Posts

Äsch, en kvar till bussen går, så jag langar upp en hand.

 

5/10 på Sviten, jag har runt 2500, Fi täcker, bordet har nyss dragits igång. Spelat rätt lite mot Fi eftersom han mest spelar Texas och jag inte spelat så mycket Texas cashgame på sistone. Han ser mig i alla fall som en jättelös fisk, har också spelat som en sådan hittills.

 

Preflop:

Några synar, Fi höjer till 60 från CO, jag synar från knappen med QJ precis som några andra.

 

Flop:

JTx

 

Check till Fi som betar 200, jag synar, resten passar.

 

Turn:

JTx T

 

Fi checkar, jag checkar bakom.

 

River:

JTx T x - river totalblankar.

 

Fi betar 600, jag synar.

 

Standard? Fold preflop? Fold flop? Raise flop? Bet turn? Fold river?

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Din check bakom på turn kan mycket väl ha inducat en bluff på river. Synar där i de flesta lägen utan en bra read på fi som väldigt tajt.

 

Själv hade jag dock nog gjort en raise direkt på flop för att se var jag står.

 

Förresten kanske många anser att syn med JQ mot en preflopraise är lite väl lös...men jag hade också synat :D

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Argt värdebet för att du inte försökte bluffa i potten på turn, han checkar eftersom du alltid är tom o vill att du ska skjuta.

Värdebettar du sällan marginella händer utan bettar antingen tom eller monster? :)

 

Givetvis kan det även vara en idiotbluff men känns inte som det lika ofta som värdebet.

 

ATs gissar jag på.

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Argt värdebet för att du inte försökte bluffa i potten på turn, han checkar eftersom du alltid är tom o vill att du ska skjuta.

Värdebettar du sällan marginella händer utan bettar antingen tom eller monster? :)

 

Givetvis kan det även vara en idiotbluff men känns inte som det lika ofta som värdebet.

 

ATs gissar jag på.

 

Han hade KK.

 

Nej, jag betar inte antingen tom eller med monster. Dock är det hyfsat sällan som jag betar just TP-halvdassig kicker på turn om preflopraisaren checkar till mig just eftersom det oftast betyder "jag har en bra hand och jag vet att du bluffar konstant, så varsogåd - take a stab" eller "jag missade denna flop rätt hårt, och mitt continuationbet blev synat, och jag orkar inte beta turn också". Inte utan bra reads.

 

Rivern betyder väl antingen "du är ju tom, du är ju tommare än mig" eller "jag har bäst hand - vaaaaluebet!"

 

QJ i pos med 200BB backom är IMHO inte en för lös syn, även om man tyvärr hamnar i sitser som denna ibland.

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Argt värdebet för att du inte försökte bluffa i potten på turn, han checkar eftersom du alltid är tom o vill att du ska skjuta.

Värdebettar du sällan marginella händer utan bettar antingen tom eller monster? :)

 

Givetvis kan det även vara en idiotbluff men känns inte som det lika ofta som värdebet.

 

ATs gissar jag på.

 

Han hade KK.

 

Nej, jag betar inte antingen tom eller med monster. Dock är det hyfsat sällan som jag betar just TP-halvdassig kicker på turn om preflopraisaren checkar till mig just eftersom det oftast betyder "jag har en bra hand och jag vet att du bluffar konstant, så varsogåd - take a stab" eller "jag missade denna flop rätt hårt, och mitt continuationbet blev synat, och jag orkar inte beta turn också". Inte utan bra reads.

 

Rivern betyder väl antingen "du är ju tom, du är ju tommare än mig" eller "jag har bäst hand - vaaaaluebet!"

 

QJ i pos med 200BB backom är IMHO inte en för lös syn, även om man tyvärr hamnar i sitser som denna ibland.

 

Och nu kommer min expertanalys lite lägligt precis efter resultatet. Enkel fold!

 

Preflop: Rimligt är väl att tro att hans HD här utgörs till en stor del av ess och par.

 

Han bettar sedan in i ett ganska stort fält på en flop som borde ha träffat åtminstone någon vilket ytterligare får mig att tro att hans HD är något sorts par eller AQ-AK. Du synar med en del personer kvar att agera bakom vilket borde betyda att du inte är helt tom utan åtminstone har ett drag(KQ, Q9, 89), en tia eller en knekt.

 

Turnen går check-check och rivern blankar och han pottar. Att han värdebettar med en sämre hand än din här känns väldigt osannolikt vilket betyder att han antingen bluffar eller har dig slagen. Eftersom vi med ganska stor säkerhet kan sätta honom på minst ess-högt så skulle en bluff från hans sida här enbart vara ett försök att bluffa bort ett par i knektar eftersom du knappast lägger en tia och eftersom han ändå vinner över dragen. Frågan är då om han försöker få en spelare som han ser som en jättelös fisk att lägga toppar speciellt ofta här.

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Nu har jag visserligen sett resultatet, men jag tycker att du ska folda rivern. Din check bakom på turn signalerar att du har en hand, men att du gärna ser showdown så billigt som möjligt. Visst kan du ha ett drag också men varför skulle han då pottbetta rivern?

Bet-check-bet (oftast i position, men även OOP) är tvärtemot vad snittfisken tror oftast en bra enparshand enligt min erfarenhet när en medelbra spelare spelar så. Jag gör det ganska ofta själv och tycker det fungerar bra då jag slipper bygga en monsterpott med en relativt svag hand, samtidigt som sämre händer (som din QJ t ex) betalar av oftare än vid bet-bet-check/bet.

Ytterligare en sak som talar för fold är din image. Han lär ju absolut tro att du synar ner en sån här "misstänkt bluff" ofta och passar därför på att värdebetta så mycket som möjligt.

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Join the conversation

You can post now and register later. If you have an account, sign in now to post with your account.

Gäst
Svara i detta ämne...

×   Du har klistrat in innehåll med formatering.   Ta bort formatering

  Endast 75 max uttryckssymboler är tillåtna.

×   Din länk har automatiskt bäddats in.   Visa som länk istället

×   Ditt tidigare innehåll har återställts.   Rensa redigerare

×   You cannot paste images directly. Upload or insert images from URL.

×
×
  • Skapa nytt...