Gå till innehåll

Hjälp till självhjälp - en pokerartikel för oss förlorare


black_math

Recommended Posts

Hjälp till självhjälp - en pokerartikel för oss förlorare

 

Under min tid som pokerspelare har jag vunnit, i min värld, ofantliga summor pengar - miljoner säkert.

 

Gratulationskön vore säkerligen milslång om det inte vore så att jag även förlorat en hel del pengar under årens lopp. Något i stil med vad jag har vunnit minus ett par hundra tusen. Poängen med den här artikeln är inte att peka ut det självklara att man vinner inte varje pott (poänger finns dock lite varstans om ni letar). Syftet däremot är att presentera några handfasta tips på hur du minimerar förlusterna genom att minimera antalet hjärnsläpp och maximera användandet av din prestigelösa hjärnhalva. Jag kommer att göra detta utan tradiga handhistorier och equityberäkningar - mer Caro, mindre Sklansky.

 

 

Respektera och känn din motståndare

 

Det här passar bra som första punkt eftersom de flesta pokerspelare behöver inse ett par saker.

 

För det första: Du är inte så bra som du tror.

För det andra: Dom andra är oftast bättre än vad du tror.

För det tredje: Att avgöra just hur duktig en viss motspelare är tar längre tid än vad du tror.

 

Poker är som bekant ett spel om ofullständig information, genom att öka din medvetenhet om din egen samt motståndarnas förmåga vinner du information och således även marker. Att få tillgång till denna information kommer givetvis att kosta pengar men arbetar du medvetet mot just ökad medvetande är detta en avgift du till sist slutar att betala om du är uppmärksam. Om inte förlorar du mer pengar än vad du egentligen behöver och din totala vinst blir inte vad den borde.

 

:diamond:Tips!

En hand är inte ett mönster. Om du är en av många som för anteckningar över dina moståndare, tänk över på vilket sätt du gör detta. En galen bluff gör ingen maniac på samma sätt som en fluga inte gör en ni-vet-vad. För du endast sporadiska anteckningar över slumpvisa motståndare avväg i så fall att sluta helt - ofullständig information är i alla lägen bättre än rent felaktig information.

 

 

Jag hoppas att artikelns syfte och poäng börjar klarna något i och med detta, vidare...

 

 

Självförtroendet hoppar ibland upp och biter dig i arslet

 

Ett mycket gott självförtroende är något man hittar hos varje duktig pokerspelare. Ett problem hos många, undertecknad inräknad, är att självförtroendet periodvis mynnar ut i ett groteskt övermod.

 

En pokerspelare full av övermod är en pokerspelare som kommer göra till synes bländande spel - åter-åter-stölder och "riggade syner". Men vi ser inte de där riggade läggningarna, en spelare full av övermod låter oftast egot ta besluten. Egot består men varje hand är unik, liksom beslutsunderlaget.

 

Självförtroendet skall finnas där men kom ihåg att det krävs ett mycket större självförtroende fär att lägga en bra hand än det krävs för att höja eller syna med densamma. Du kommer att fatta många felaktiga beslut som pokerspelare men fattar du dessa beslut utefter vad du vet inte utefter vad du vill så kommer de minska i antal.

 

:diamond:Tips!

Håll koll på din bluffrekvens, dina motståndare gör det. Överlag bör du ständigt värdera och omvärdera din table image ur ett så objektivt perspektiv som möjligt, för att lyckas med detta krävs förutom självförtroende även en gnutta ödmjukhet och att du använder den där hjärnhalvan jag nämnde i ingressen.

 

 

Saker och ting är oftast precis vad dom ser ut att vara

 

Ett visst agerande betyder oftast precis vad det antyder, fortsätter motståndaren att placera pengar i potten på ett eller annat sätt har han oftast en hand värd att spela. Så enkelt är det. Att överanalysera en situation innebär ofta ett felaktigt beslut i slutändan.

 

Agera "efter boken" i alla lägen där du inte har information som antyder att det motsatta skulle vara lönsamt.

 

:diamond:Tips!

Om du är osäker inför ett beslut, passa. Lär dig leva med att du ibland inte har tillräcklig information. Lär dig leva med att du inte kan se motståndarens kort.

 

 

Poker är inte ett spel på tid

 

Din första instinkt är ofta den mest korrekta men det finns ett stort aber. Fråga dig själv följande: Hur ofta har du i efterhand känt att "den där handen kastade jag i mucken alldeles för snabbt"? I poker, speciellt poker på nätet, är det för de flesta mycket lättare att syna än att lägga. Och det är inte alltid hjärnan och pekfingret i efterhand är överens om vilket beslut som verkligen var det bästa.

 

Under en pokerhand överöses vi med en mycket stor mängd information; en del utav den är helt oviktig, en del är totalt oumbärlig. Hinner vi verkligen bearbeta all väsentlig information innan pekfingret har bestämt sig? Er käre artikelförfattare gör ofta inte det.

 

Oftast fokuserar vi också på en alltför liten del av den informationen som är viktig för oss. Ofta tas beslut med motståndarens senaste agerande i åtanke, hur han eller hon har agerat handen igenom kan ofta förändra situationen helt. Att tänka flera steg tillbaka är något de flesta inte mäktar med på ett kort ögonblick.

 

:diamond:Tips!

Det här är väl egentligen det första av mina tips hittils som verkligen kan sägas vara handfast. Detta tillvägagångssätt har sparat mig mycket pengar på senaste tiden.

Gör så här: Innan det är din tur att agera, sätt dig på dina händer, lås händerna i varann bakom ryggen eller gör vad som helst som gör att handen du hälsar med inte ligger redo på musen för att göra bort dig. Jag lovar att detta eliminerar en mycket stor del av eventuella förhastade beslut.

 

 

Respektera dina pengar

 

Någon har sagt att en framgångsrik pokerspelare bör ha "a healthy disregard for money". I sammanhanget det presenterades lät det säkert rimligt men det finns två sidor av det myntet.

 

Jag gör det själv ibland och ser ofta spelare som verkar göra detsamma: Spelar med, mer eller mindre, avsikt att förlora. Ett underligt fenomen men det finns stunder där man helt enkelt inte bryr sig. Kan endast spekulera i vad det beror på; tilt, trötthet, leda eller kanske rentav ett undermedvetet motbjudande sätt att straffa sig själv för dåligt spel.

 

Du har hursomhelst anlitad dig själv för att förvalta din bankroll på bästa sätt. Det är upp till dig och ingen annan, du har ingen chef som säger åt dig när det är dags att sluta. Det har sagts förut men det enda tillfälle då du måste sluta spela är när du underpresterar spelmässigt. Underpresterar du spelmässigt på ett eller annat sätt måste du sluta spela oavsett om du ligger plus eller minus.

 

Underlåter du att sluta då vet med dig att du spelar dåligt är det en skymf mot dina pengar - "an unhealthy disregard for money".

 

:diamond:Tips!

Det finns bara ett självklart tips: När du vet med dig att du spelar dåligt och kommer fortsätta med det skall du sluta. Och du skall inte sluta om ett varv, inte sluta så fort du vunnit en hand eller du kommit break-even utan omgående.

 

 

Sådär, det var det. Även om vissa stycken kan tyckas vara skåpmat så tror jag, och hoppas, att jag kan få några av er att tänka till och förhoppningsvis utvecklas som förlorare. Jag har utgått från mina egna läckor i spelet och vad är läckor om inte ett sätt att förlora pengar. Tätar man läckorna samtidigt som man fyller på med marker rinner färre utav dom tillbaka.

 

Kommentarer mottages naturligtvis tacksamt. Fyll gärna på med egna tips.

 

Black Math

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

  • 1 year later...

Join the conversation

You can post now and register later. If you have an account, sign in now to post with your account.

Gäst
Svara i detta ämne...

×   Du har klistrat in innehåll med formatering.   Ta bort formatering

  Endast 75 max uttryckssymboler är tillåtna.

×   Din länk har automatiskt bäddats in.   Visa som länk istället

×   Ditt tidigare innehåll har återställts.   Rensa redigerare

×   You cannot paste images directly. Upload or insert images from URL.

×
×
  • Skapa nytt...