Gå till innehåll

Small Stakes Hold'em bokens råd, bra/dåligt?


Razorback

Recommended Posts

Vid Tidig position på bordet rekommenderar boken att höja vid korten:

 

AA-TT, AKs-AJs och AK-AQ

 

 

Vid mittersta positionen på bordet så rekommenderar boken att höja vid korten:

 

AA-99, AKs-ATs, KQs-KJs, AK-AJ och KQ

 

Jag har bara vågat höja med:

 

AA-QQ

 

Har boken rätt eller är det lite väl vågat :?

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Du måste helt klart höja med fler händer än AA-QQ !

Annars är du en synmaskin och det är inget vinnande spel i längden...

 

Och variera spelet, höj ibland och ibland bara syn.

Med t ex AJs så höjer jag sällan i tidig position (beror såklart på omständigheterna/motspelarna) för med den handen vill jag gärna ha en muuultiway-pott.

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Du måste helt klart höja med fler händer än AA-QQ !

Annars är du en synmaskin och det är inget vinnande spel i längden...

 

Och variera spelet, höj ibland och ibland bara syn.

Med t ex AJs så höjer jag sällan i tidig position (beror såklart på omständigheterna/motspelarna) för med den handen vill jag gärna ha en muuultiway-pott.

 

Att variera spelat är helt meningslöst på låg-limit FL. Har du en hand bra nog att höja med så ska du göra det, så enkelt är det.

 

SSHs starthänder tycker jag är en aning lösa men det är bra mycket bättre att spela efter dem än att bara höja med AA-QQ.

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Du måste helt klart höja med fler händer än AA-QQ !

Annars är du en synmaskin och det är inget vinnande spel i längden...

 

Och variera spelet, höj ibland och ibland bara syn.

Med t ex AJs så höjer jag sällan i tidig position (beror såklart på omständigheterna/motspelarna) för med den handen vill jag gärna ha en muuultiway-pott.

 

Att variera spelat är helt meningslöst på låg-limit FL. Har du en hand bra nog att höja med så ska du göra det, så enkelt är det.

 

SSHs starthänder tycker jag är en aning lösa men det är bra mycket bättre att spela efter dem än att bara höja med AA-QQ.

 

Du kan ha rätt... :-)

Men nu skulle jag vilja veta vad som egentligen betecknas som låg-limit? Jag anser mig spela Small Stakes, men det kanske jag inte gör.

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Säg jag höjer med AJs och inget kommer upp floppen, skulle ni folda då eller köra vidare :?

 

Det beror på vilkan positon du sitter i, hur många som har sett floppen, hur floppen ser ut osv. Med andra ord är det svårt att svara på rakt upp och ner.

 

Oftast är det dock rätt att betta floppen med om den inte ser för farlig ut och om du inte har typ 3 eller fler motspelare mot dig.

 

Du kan ha rätt... :-)

Men nu skulle jag vilja veta vad som egentligen betecknas som låg-limit? Jag anser mig spela Small Stakes, men det kanske jag inte gör.

 

Jag är hyfsat säker på att du förlorar mer än vad du vinner på att "variera" ditt spel iaf upp til 10/20 och säkert högre än så.

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Säg jag höjer med AJs och inget kommer upp floppen, skulle ni folda då eller köra vidare :?

 

I normalfallet skulle jag betta. Men är floppen helt hopplös händer det att jag bara checkar. Det beror ju på hur måna som såg floppen också. Svårt att svara på frågan men jag skulle säga att det oftast är bäst att betta. Ofta har man ju outs om man blir synad också.

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Säg jag höjer med AJs och inget kommer upp floppen, skulle ni folda då eller köra vidare :?

 

Beror som sagt helt på hur floppen ser ut, hur många om är med (pottens storlek).

Jag bettar oftast ut (om jag är först). Om någon före (Big Blind t ex) bettar på floppen (troligen någon träff) så är det fold eller call som gäller.

Men som sagt, omöjligt att svara på eftersom det finns så många olika scenarior.

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Säg jag höjer med AJs och inget kommer upp floppen, skulle ni folda då eller köra vidare :?

 

Det beror på vilkan positon du sitter i, hur många som har sett floppen, hur floppen ser ut osv. Med andra ord är det svårt att svara på rakt upp och ner.

 

Oftast är det dock rätt att betta floppen med om den inte ser för farlig ut och om du inte har typ 3 eller fler motspelare mot dig.

 

Du kan ha rätt... :-)

Men nu skulle jag vilja veta vad som egentligen betecknas som låg-limit? Jag anser mig spela Small Stakes, men det kanske jag inte gör.

 

Jag är hyfsat säker på att du förlorar mer än vad du vinner på att "variera" ditt spel iaf upp til 10/20 och säkert högre än så.

 

OK, jag spelar 1/2 och 2/4 (mest på UltimateBet) och jag tycker att det funkar bra att variera, helt klart. Ibland är borden djäkligt lösa och då är det syn som gäller med AJs i tidig position (håller mig kvar vid det exemplet). Ofta är det dock tight (speciellt på 2/4) och då är "raise bästa försvar" för det mesta.

 

Men du menar kanske variation av spelet under en och samma session (oförändrade förutsättningar)? Njaaoooo....då har du nog hyfsat rätt... :-)

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Att i tidig position höja med TT, hur ofta lyckas det?

Är det inte dömt att misslyckas :?

 

Just den handen är intressant...skulle också vilja veta om det är någon idé att höja preflop (jag gör det själv då och då). Eftersom jag har en hel del stats från Prima (1/2 FL) i PokerOffice så ska jag kolla upp om jag har någon tillförlitlig info (troligen inte), när jag får tid.

 

EDIT: Jag ser detta som en problemhand (oavsett position) eftersom den är varken hög eller låg), gör ibland bort mig post-flop.

När det gäller 88 ner till 22 så har jag tidigare kollat upp dessa i PokerOffice och jag ligger plus på samtliga. Vore dåligt annars, får man inte set på floppen så jska u handen så gott som alltid läggas ner (väl?).

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Men du menar kanske variation av spelet under en och samma session (oförändrade förutsättningar)? Njaaoooo....då har du nog hyfsat rätt... :-)

 

Det var så jag menade, givetvis får man spela samma hand lite beroende på hur bordet är även om det inte är så ofta.

 

TT höjer jag först in i alla positioner och kan tänkas 3-betta med den med om ursprungshöjaren inte är för tight.

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Att i tidig position höja med TT, hur ofta lyckas det?

Är det inte dömt att misslyckas :?

 

Nej, det är en bra strategi. Jag höjer med 99 i tidig position.

 

Om du inte vågar höja med dessa händer kommer du i längden förlora pengar. Du kanske går plus ändå, men inte lika mycket som om du skulle spela mer aggressivt.

 

Om du ska bli en vinnande spelare i FL måste du vara extremt aggressiv.

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

SSH har alltid rätt (typ). Tight chart är f.ö. mer användbar än loose chart.

 

Det går utmärkt att höja TT preflop, fattar inte riktigt varför det inte skulle göra det? Ha som utgångspunkt att följa SSH:s starthandguide och bara avvika därifrån om du har ett bra skäl som grundar sig i den speficika situatione i just den här handen. Typ limpa med AA för att killen efter dig höjer 70% av alla händer innan floppen, eller så. "Jag vill se floppen innan jag bestämmer om jag ska slänga in en massa chips med AK" eller "Jag är tveksam till om X verkligen funkar" är inte bra skäl.

 

Jag säger inte alla alltid måste spela exakt som det står i SSH, men om man är osäker verkar det ju klokare att följa råden från den överlägset bästa lowlimit holdem-boken som finns än att inte göra det.

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Någon skrev tidigare här att råden i boken är i lösaste laget. Nu funderar jag lite kring rekommendationerna för att limpa in med off-suit händer. Själv har jag problem med KJo. Är det lämpligt att vänta med den typen av händer tills man har utvecklat sitt postflopspel?

 

Likaledes har jag funderingar kring A8s-A2s. När är det egentligen läge att spela dessa? De känns svårspelade, och jag antar att man behöver multiwaypot?

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Jag gillar 6-spelarbord, SSH gäller 10-bord, men teorin från boken kan man väl utnyttja även där, ellllllller :shock:

 

De strategiska koncepten som semi-bluff, frikort osv är ju fortfarande aktuella. Starthandstabeller och liknande som är specifika för 10 personer får du helt enkelt modifiera ut efter omständigheterna.

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Någon skrev tidigare här att råden i boken är i lösaste laget. Nu funderar jag lite kring rekommendationerna för att limpa in med off-suit händer. Själv har jag problem med KJo. Är det lämpligt att vänta med den typen av händer tills man har utvecklat sitt postflopspel?

 

Min erfarenhet är att svaga offsuit broadwayhänder är de svåraste händerna att spela och känner du dig otrygg kan du definitivt vänta med dessa, de bidrar även med korrekt spel inte jättemycket till din winrate.

 

Likaledes har jag funderingar kring A8s-A2s. När är det egentligen läge att spela dessa? De känns svårspelade, och jag antar att man behöver multiwaypot?

 

Till att börja med är det STOR skillnad i styrka på A8s och A2s, även om många tror motsatsen.

 

Sedan tycker jag inte alls att man nödvändigtvis behöver en multiwaypott, däremot är det väldigt viktigt att potten inte är höjd!

 

Spelar själv A8s från alla positioner i ohöjd pott och är jag först in höjer jag med den. Spelar dock på bord som är ganska täta mot preflopraise, utan chans att ta mörkarna osett med en openraise från tidig position så är säkert openlimp minst lika bra ungefär fram till MP2.

 

Inte heller med A2s tycker jag att det superviktigt att potten är multiway, är den inte det vill jag dock väldigt gärna ha position. Är inte mörkarna hyperaggresiva tycker jag alldrig det är ens nära att släppa A2s på knappen i en ohöjd pott oavsett om det finns en eller åtta limpers före. (Är man först in är det ju ett solklart stöldläge.)

 

/Bjorn

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Join the conversation

You can post now and register later. If you have an account, sign in now to post with your account.

Gäst
Svara i detta ämne...

×   Du har klistrat in innehåll med formatering.   Ta bort formatering

  Endast 75 max uttryckssymboler är tillåtna.

×   Din länk har automatiskt bäddats in.   Visa som länk istället

×   Ditt tidigare innehåll har återställts.   Rensa redigerare

×   You cannot paste images directly. Upload or insert images from URL.

×
×
  • Skapa nytt...