Gå till innehåll

NLT - Värt att köpa pott med 44?


Mr Trader

Recommended Posts

Jag spelade live igår med kompisar. Insats 100kr. Förstapris 600, andrapris 300. Alla startade med 5000 marker. Vi var 9st så det fanns totalt 45.000 marker.

 

Blindsen höjs var 15e minut med följande nivåer.

 

50/100

100/200

150/300

200/400

300/600

400/800

750/1500

1000/2000

 

Från nivå 3 fick jag en del fina händer och plockade en del blinds utan att behöva visa korten. Min tableimage var aggresiv fast jag spelade bara på bra händer. Motståndarna tror nog att jag köpte en del potter. Det är bakgrunden.

 

Vi är nu inne på nivå 6 med blindsen 400/800. Kvar är jag plus 4 spelare. Jag och spelaren före mig har ca 12.000 marker, de tre efter mig har ca 5.000 marker vardera. Jag sitter nu UTG+1. UTG foldar. Jag har 44 på hand. De efter mig är alla rätt tajta. I potten ligger blindsen på 1200. Vad bör jag göra? Folda? Syna? Raisa? All in?

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Mja, antingen allin eller fold, jag skulle nog lagt de. För stor risk att nån av shortarna trycker och du har rätt bra med marker.

 

Bra med marker? Om man fortsätter folda par i oöppnade potter kommer man antagligen att ha cirka 6-7bb när blindsen höjs till 750/1500. Då försvinner en massa fold equity och vi hamnar helt i handen på fru fortuna. Läget som vi är i nu med 44 är optimalt, tre tajta motståndare med lagom stora stackar - vi är fortfarande med i matchen om vi blir

synade och förlorar, samtidigt som motståndarna måste ha en bra hand för att syna. Jag hade nog tryckt in med händer så dåliga som T8o i det här läget.

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Jag sa inte att det var en solklar fold, dock e 44 mycket för svårspelad i det där läget, trycker du får du troligen syn av 88-AA, AK-AJ samt kanske KQ om motståndarna e tomtar. SOm bäst en coinflip mao.

 

Samt att han har mer marker än de flesta , nej, kalla mig för tight men jag vill inte riskera min chiplead där med ett sketet par i 4or.

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Som Nidson säger så är ju det där en situation där defaultbeslutet är att gå all-in, man behöver en bra anledning att inte göra det snarare än tvärtom.

 

Jag sa inte att det var en solklar fold, dock e 44 mycket för svårspelad i det där läget, trycker du får du troligen syn av 88-AA, AK-AJ samt kanske KQ om motståndarna e tomtar. SOm bäst en coinflip mao.

Om du tror att de synar med de händerna så får du ju fold runt 80% av tiden. Och när du väl får syn så har du ändå 37% equity. Vad var det där du sa om det var ett svårt beslut?

 

Om din uppskattning stämmer skulle jag tro att all-in är bättre än fold även med den sämsta möjliga handen för situationen.

 

Samt att han har mer marker än de flesta , nej, kalla mig för tight men jag vill inte riskera min chiplead där med ett sketet par i 4or.

Poängen med chipleaden är ju att sno åt sig ännu mer marker, annars gör det ju ingen större nytta att vara chipleader.

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

chansen du har ifall de synar är OFTAST som bäst runt 50%. men hur ofta synar de osv? det e frågan.. men jag hade väl nog ställt. kanske annorlunda om jag suttit i ditt läge på plats där. men tror me du känner att du skulle ställt nu i efterhand.

 

 

men avslöja! va gjorde du?

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Tack för synpunkter.

 

Till min last låg att de andra trodde att jag bluffhöjt mycket tidigare och jag anade att någon skulle vänta på rätt läge. Men jag trodde ändå att jag med ett stort bet bara skulle få syn mot A-T eller höga pockets. Mot högre pockets är jag dog medan jag är liten favorit mot höga icke-par. Kändes som bra förutsättningar.

 

Att småhöja eller syna var otänkbart, omöjligt läge på en flopp i så fall och om jag skulle bli raisad pre flop så måste jag ju syna ändå. Så jag tryckte in 5000. Fick syn av small blind som hade 4800 marker. Han visade upp sina JJ och han vann potten.

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Om du tror att de synar med de händerna så får du ju fold runt 80% av tiden. Och när du väl får syn så har du ändå 37% equity. Vad var det där du sa om det var ett svårt beslut?

 

Jag erkänner mig överbevisad i det läget ;)

 

Men om nu personen ifråga hade höjt och stulit en massa innan/har den imagen får jag ju "uppgradera" de händer som personera efteråt synar med och i så fall är inte frågan om fold är ett val, jag orkar inte räkna på det.

 

MEn säg att han då får syn av alla AX, X>5, två höga kort _> än J samt alla par ... Då blir det svårare, eller hur?

 

Harrington (som dock proklamerar en rätt tight spelstil) skrev ju i HoH vol.2 att han tycker det är väldigt svårt att spela dessa låga par i denna position och varken tyckte att fold/allin var fel om jag inte kommer ihåg helt fel.

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Om du tror att de synar med de händerna så får du ju fold runt 80% av tiden. Och när du väl får syn så har du ändå 37% equity. Vad var det där du sa om det var ett svårt beslut?

 

Intressant,

Betyder det att givet dom förutsättningarna så hade jag 0,80 + (0,37 x 0,20) = 87,4% vinstchans?

 

Är sannolikheten att en spelare får AA-88 el AK-AJ kring 25%?

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Om du tror att de synar med de händerna så får du ju fold runt 80% av tiden. Och när du väl får syn så har du ändå 37% equity. Vad var det där du sa om det var ett svårt beslut?

 

Intressant,

Betyder det att givet dom förutsättningarna så hade jag 0,80 + (0,37 x 0,20) = 87,4% vinstchans?

 

Nej, det innebär att du vinner 1200 marker i 80% av fallen, och i 20% av fallen får du syn. Där vinner du 5600 (ibland 5400, ibland 5800, beroende på vem som synar, men 5600 i snitt) i 37% av falllen, samt förlorar 5000 i 63% av fallen.

 

Så du vinner:

 

0.8 * 1200 + 0.2 * 0.37 * 5600 och förlorar 0.2 * 0.63 * 5000, för en totalt 1374,40 - 630 = 744,40 marker i snitt på att ställa in.

Men det är alltså givet att killarna är så tighta så att de spelar bara de händerna, samt att vi aldrig får syn av två spelare.

 

Är sannolikheten att en spelare får AA-88 el AK-AJ

kring 25%?

 

Ladda hem Poker Stove på http://www.pokerstove.com det är ett finurligt program där man kan kolla upp en massa såna roliga saker.

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Om du tror att de synar med de händerna så får du ju fold runt 80% av tiden. Och när du väl får syn så har du ändå 37% equity. Vad var det där du sa om det var ett svårt beslut?

 

Intressant,

Betyder det att givet dom förutsättningarna så hade jag 0,80 + (0,37 x 0,20) = 87,4% vinstchans?

 

Nej, det innebär att du vinner 1200 marker i 80% av fallen, och i 20% av fallen får du syn. Där vinner du 5600 (ibland 5400, ibland 5800, beroende på vem som synar, men 5600 i snitt) i 37% av falllen, samt förlorar 5000 i 63% av fallen.

 

Så du vinner:

0.8 * 1200 + 0.2 * 0.37 * 5600 och förlorar 0.2 * 0.63 * 5000, för en totalt 1374,40 - 630 = 744,40 marker i snitt på att ställa in.

Men det är alltså givet att killarna är så tighta så att de spelar bara de händerna, samt att vi aldrig får syn av två spelare.

 

Tack. Bra åskådliggjort. Men sannolikheten att jag vinner på mitt bet måste ju ändå vara 87,4%. Om inte, hur stor sannolikhet är det att jag vinner?

Är sannolikheten att en spelare får AA-88 el AK-AJ

kring 25%?

 

Ladda hem Poker Stove på http://www.pokerstove.com det är ett finurligt program där man kan kolla upp en massa såna roliga saker.

 

eh, jo jag har pokerstove men det verkar som om jag missat något. Hur använder jag pokerstove för att se sannolikheten att en spelare blir tilldelad AA-88 eller AK-AJ?

 

Edit: ser nu att jag verkligen har missat en viktig del i pokerstove. Bra funktion!

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

MEn säg att han då får syn av alla AX, X>5, två höga kort _> än J samt alla par ... Då blir det svårare, eller hur?

I min erfarenhet är det väldigt få oerfarna spelare som försöker spela bra som orkar göra sådana syner. Tror att ditt första scenario ligger bra närmare den troligaste situationen som originalpostaren hade.

 

Harrington (som dock proklamerar en rätt tight spelstil) skrev ju i HoH vol.2 att han tycker det är väldigt svårt att spela dessa låga par i denna position och varken tyckte att fold/allin var fel om jag inte kommer ihåg helt fel.

Var det verkligen den sortens stackpositioner då? Det är rätt viktigt att man täcker de andra rejält.

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Mot Djens syn-HD så är det ju en coinflip rakt av de gånger man får 1 syn:

 

equity (%) win (%) tie (%)

Hand 1: 48.0809 % 47.53% 00.55% { 55 }

Hand 2: 51.9191 % 51.37% 00.55% { 22+, A6s+, KJs+, QJs, A6o+, KJo+, QJo }

 

Dessutom är det 53% chans att samtliga lägger sig. Dock får man ju ibland syn av 2 och 3 spelare med, men syn-HD:n bör ju rimligen förändras efter en syn, dvs folk är inte längre lika villiga att gambla med QJo och här börjar det bli ett projekt av räknandet. Sen har jag svårt att se dem hitta synen med 22, 33 och 44, den är riktigt jobbig att ta.

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

  • 4 weeks later...
Ladda hem Poker Stove på http://www.pokerstove.com det är ett finurligt program där man kan kolla upp en massa såna roliga saker.

 

Det var fan det bästa program jag har sett :!:

 

Går ju inte att spela slutet av turneringar utan att ha örnkoll på

1 Hur ofta någon har t ex AA, KK, QQ, JJ eller AKs

2 Vinstchanser "hot and cold"

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Någon som orkar svara på vad fold equity och då equity menas?

 

Equity, eller pot equity: Pengar i potten som du (enligt sannolikhetsteori) kan förvänta dig att vinna. T ex har AA 82% equity mot KK preflop. Ligger det $10 i potten är din equity alltså $8.20.

 

Fold equity: Pengar som du kan förvänta dig att vinna på grund av att dina motspelare lägger sig när du betar eller raisar. Om det ligger $10 i potten och du tror att alla lägger sig med 50% sannolikhet mot en bet på $5 har en sådan bet en fold equity på $5. Nackdelen med att syna kan uttryckas som att en syn alltid har en fold equity på noll. Genom att räkna in fold equity kan det löna sig att beta eller raisa med händer som har under 50% chans att vinna om de blir synade.

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

  • 3 weeks later...
Tack för synpunkter.

 

Till min last låg att de andra trodde att jag bluffhöjt mycket tidigare och jag anade att någon skulle vänta på rätt läge. Men jag trodde ändå att jag med ett stort bet bara skulle få syn mot A-T eller höga pockets. Mot högre pockets är jag dog medan jag är liten favorit mot höga icke-par. Kändes som bra förutsättningar.

 

Att småhöja eller syna var otänkbart, omöjligt läge på en flopp i så fall och om jag skulle bli raisad pre flop så måste jag ju syna ändå. Så jag tryckte in 5000. Fick syn av small blind som hade 4800 marker. Han visade upp sina JJ och han vann potten.

 

Med tanke på din tableimage så borde du spela tight. Jag hade nog växlat ner i tempo om jag kände att det fanns risk att bli ertappad. Det ger ju även fördelen av att kanske kunna få nån av dina moståndare att stoppa in sin stack i en dålig situation.

Fast om du inte tror att du har mer equity i skicklighet än dina moståndare så gillar jag powerpoker. Fast dumt om du kan få dom att donka.

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Tack för synpunkter.

 

Till min last låg att de andra trodde att jag bluffhöjt mycket tidigare och jag anade att någon skulle vänta på rätt läge. Men jag trodde ändå att jag med ett stort bet bara skulle få syn mot A-T eller höga pockets. Mot högre pockets är jag dog medan jag är liten favorit mot höga icke-par. Kändes som bra förutsättningar.

 

Att småhöja eller syna var otänkbart, omöjligt läge på en flopp i så fall och om jag skulle bli raisad pre flop så måste jag ju syna ändå. Så jag tryckte in 5000. Fick syn av small blind som hade 4800 marker. Han visade upp sina JJ och han vann potten.

 

Med tanke på din tableimage så borde du spela tight. Jag hade nog växlat ner i tempo om jag kände att det fanns risk att bli ertappad. Det ger ju även fördelen av att kanske kunna få nån av dina moståndare att stoppa in sin stack i en dålig situation.

Fast om du inte tror att du har mer equity i skicklighet än dina moståndare så gillar jag powerpoker. Fast dumt om du kan få dom att donka.

 

Ja, det är frågan. Men efter att ha tittat lite på sannolikheten för de starka händer jag antog skulle krävas för syn så tycker jag nog att jag gjorde rätt. Blindsen på 1200 är rätt viktiga att kapa åt sig i det här läget och dom satt med ca 5000 vardera. Och som sagt även om jag skulle få syn så har jag ca 50/50 mot en motståndares överkort. Och om jag får syn och förlorar så är jag ändå kvar i spelet. I det här läget känns det svårt att sitta och vänta på rätt kort och jag tycker jag gjorde rätt i att försöka köpa potten.

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Med tanke på din tableimage så borde du spela tight. Jag hade nog växlat ner i tempo om jag kände att det fanns risk att bli ertappad.
Du är delad CL med 10bb, småstackarna efter har 4bb och ni är fyra pers. Det är väl ganska långt ifrån läge att att växla ner i tempo.

 

Fast om du inte tror att du har mer equity i skicklighet än dina moståndare så gillar jag powerpoker.

Skickligheten består väl i just att spela "powerpoker" när situationen är som denna. Sannolikheten att en spelare ser floppen men inte rivern i detta läget är ju inte så hög. Postflopskicklighet är ganska överskattat i detta stadiet av turneringen.

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Med tanke på din tableimage så borde du spela tight. Jag hade nog växlat ner i tempo om jag kände att det fanns risk att bli ertappad.
Du är delad CL med 10bb, småstackarna efter har 4bb och ni är fyra pers. Det är väl ganska långt ifrån läge att att växla ner i tempo.

 

Fast om du inte tror att du har mer equity i skicklighet än dina moståndare så gillar jag powerpoker.

Skickligheten består väl i just att spela "powerpoker" när situationen är som denna. Sannolikheten att en spelare ser floppen men inte rivern i detta läget är ju inte så hög. Postflopskicklighet är ganska överskattat i detta stadiet av turneringen.

 

Jag syftade inte på postflopskicklighet utan helt enkelt bara på sannolikheten att få motståndarna att satsa sina marker i en, för oss, fördelaktig situation. Om dom tror att vi bluffar för mycket och är donkiga så kanske man kan få dom att committa med Qhögt eller nåt sånt...

 

Men jag inser nu att det inte finns mycket utrymme för någonting så det är ju en enkel push. Jag la inte riktigt märke till stacksen i förhållande till blindsen, ursäkta!

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Join the conversation

You can post now and register later. If you have an account, sign in now to post with your account.

Gäst
Svara i detta ämne...

×   Du har klistrat in innehåll med formatering.   Ta bort formatering

  Endast 75 max uttryckssymboler är tillåtna.

×   Din länk har automatiskt bäddats in.   Visa som länk istället

×   Ditt tidigare innehåll har återställts.   Rensa redigerare

×   You cannot paste images directly. Upload or insert images from URL.

×
×
  • Skapa nytt...