Gå till innehåll

Heypoker skattefritt?


Mjorich

Recommended Posts

Är det någon som har några erfarenheter av att det kan bli problem om man cashar ut relativt stora summor till sitt bankkonto i ett svep? I storleksordningen 100 000 kr ungefär. Bör man göra det i omgångar hellre? Ni som gjort det och inte råkat i trubbel får gärna också skriva så jag blir lugnad. :)

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Det stämmer att HeyPoker har licens på Malta. När du spelar poker hos HeyPoker så ingår du dock inte ett avtal med HeyPoker, utan med 24hPoker (som HeyPoker är en portal till). 24hPoker har sin verksamhet i ett företag i Costa Rica, där de också har sin spellicens. Var de har sina pryttlar är irrelevant, dock hörde jag att de har flyttat sina servrar från Costa Rica till inom EU (jag hörde Malta, någon hörde tydligen Danmark), vilket kanske betyder att de förbereder en flytt av hela verksamheten till Europa.

 

Var B2B håller hus är irrelevant. De är bara det bakomliggande nätverket som ser till att de olika sajterna kan dela spelare/bord. Du sluter aldrig något avtal med B2B, och B2B anordnar heller inte själva lotteriet som du ur juridisk mening deltar i.

 

Så, med andra ord, nej, pokervinster hos HeyPoker är inte skattefria.

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Det stämmer att HeyPoker har licens på Malta. När du spelar poker hos HeyPoker så ingår du dock inte ett avtal med HeyPoker, utan med 24hPoker (som HeyPoker är en portal till). 24hPoker har sin verksamhet i ett företag i Costa Rica, där de också har sin spellicens. Var de har sina pryttlar är irrelevant, dock hörde jag att de har flyttat sina servrar från Costa Rica till inom EU (jag hörde Malta, någon hörde tydligen Danmark), vilket kanske betyder att de förbereder en flytt av hela verksamheten till Europa.

 

Var B2B håller hus är irrelevant. De är bara det bakomliggande nätverket som ser till att de olika sajterna kan dela spelare/bord. Du sluter aldrig något avtal med B2B, och B2B anordnar heller inte själva lotteriet som du ur juridisk mening deltar i.

 

Alltså spelar det föga roll om HeyPoker har licens överhuvudtaget?

 

Var B2B håller hus är inte irrelevant, för att få licens krävs ofta att den fysiska hårdvaran också ska vara placerad i landet där du fått din licens. Iofs så har ju B2B/24h den ju på Costa Rica där troligen reglerna är lite si och så.

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Är det någon som har några erfarenheter av att det kan bli problem om man cashar ut relativt stora summor till sitt bankkonto i ett svep? I storleksordningen 100 000 kr ungefär. Bör man göra det i omgångar hellre? Ni som gjort det och inte råkat i trubbel får gärna också skriva så jag blir lugnad. :)

 

Tja tar ju något år för problemen att uppstå när skattemyndighet osv kollar deklarationer kontra bankkonton/inkomster.

Banken rapporterar direkt till skattemyndigheten vid stora överföringar från utlandet, ligger nog en bit över 100k beroende på bank (150k på FSB tror jag) (Vid många "små" överföringar så kan det också bli rapport, vet ej sanningshalten på detta dock)

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Det stämmer att HeyPoker har licens på Malta. När du spelar poker hos HeyPoker så ingår du dock inte ett avtal med HeyPoker, utan med 24hPoker (som HeyPoker är en portal till). 24hPoker har sin verksamhet i ett företag i Costa Rica, där de också har sin spellicens. Var de har sina pryttlar är irrelevant, dock hörde jag att de har flyttat sina servrar från Costa Rica till inom EU (jag hörde Malta, någon hörde tydligen Danmark), vilket kanske betyder att de förbereder en flytt av hela verksamheten till Europa.

 

Jag vet inte om detta är helt sant Myssion?

 

Jag är iofs troligen mindre insatt än dig gällande skattefrågor, men har vi inte kommit fram till att det är företaget (dvs portalen) som du gör affärer med och vart själva nätverket är baserat är inte det som gäller?

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Det stämmer att HeyPoker har licens på Malta. När du spelar poker hos HeyPoker så ingår du dock inte ett avtal med HeyPoker, utan med 24hPoker (som HeyPoker är en portal till). 24hPoker har sin verksamhet i ett företag i Costa Rica, där de också har sin spellicens. Var de har sina pryttlar är irrelevant, dock hörde jag att de har flyttat sina servrar från Costa Rica till inom EU (jag hörde Malta, någon hörde tydligen Danmark), vilket kanske betyder att de förbereder en flytt av hela verksamheten till Europa.

 

Var B2B håller hus är irrelevant. De är bara det bakomliggande nätverket som ser till att de olika sajterna kan dela spelare/bord. Du sluter aldrig något avtal med B2B, och B2B anordnar heller inte själva lotteriet som du ur juridisk mening deltar i.

 

Alltså spelar det föga roll om HeyPoker har licens överhuvudtaget?

 

Var B2B håller hus är inte irrelevant, för att få licens krävs ofta att den fysiska hårdvaran också ska vara placerad i landet där du fått din licens. Iofs så har ju B2B/24h den ju på Costa Rica där troligen reglerna är lite si och så.

 

Ja, det spelar ingen som helst roll var HeyPoker har sin licens, sitt företag, sitt fikarum eller något annat.

 

Var B2B finns är oviktigt. Du som pokerspelare sluter aldrig ett avtal med B2B, du sluter ditt avtal med 24hpoker och ingen annan. B2B har mig veterligen ingen licens och inga servrar heller då de inte bedriver någon pokerverksamhet. De är bara samordnare av verksamheten i de olika skinsen. De ser till att spelare från de olika sajterna kan sitta vid samma bord, men har inget att göra med själva pokerspelandet.

 

Var servrarna står är också oviktigt för pokerspelaren. Det är företaget som är den juridiska person du sluter ditt avtal med, och sedan spelar det ingen roll om burkarna och övriga pryttlar finns på månen eller i Säffle. Jag är medveten om att HeyJohan hävdar att skatteverket säger att det är så, men representanter från skatteverket har sagt många felaktiga saker. Enligt lagtexten är det den juridiska personen som är relevant.

 

Sedan stämmer det att vissa länder har lagar angående licens/servrar, t.ex. måste brittiska pokersajter ha sina grejer 'off-shore' (och även sin licens utomlands, brittiska pokersajter har inte spellicens i UK), men får fortfarande bedriva pokerverksamhet i det brittiska företaget. Har du licens i Gibraltar t.ex. så måste också företaget vara registrerat där. Hur det är med Malta vet jag inte (har mäjlat dem men inte fått något svar), inte heller hur det är med Costa Rica, men det verkar vara så att du måste ha företaget där för att få licens där, då jag inte har sett någon annan modell.

 

Så: Licensen är inte relevant, däremot kan det vara en god ledtråd till vart företaget är registrerat, samt: var servrarna står är oviktigt. Det är var företaget som du sluter avtalet med finns som är det väsentliga.

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Det stämmer att HeyPoker har licens på Malta. När du spelar poker hos HeyPoker så ingår du dock inte ett avtal med HeyPoker, utan med 24hPoker (som HeyPoker är en portal till). 24hPoker har sin verksamhet i ett företag i Costa Rica, där de också har sin spellicens. Var de har sina pryttlar är irrelevant, dock hörde jag att de har flyttat sina servrar från Costa Rica till inom EU (jag hörde Malta, någon hörde tydligen Danmark), vilket kanske betyder att de förbereder en flytt av hela verksamheten till Europa.

 

Jag vet inte om detta är helt sant Myssion?

 

Jag är iofs troligen mindre insatt än dig gällande skattefrågor, men har vi inte kommit fram till att det är företaget (dvs portalen) som du gör affärer med och vart själva nätverket är baserat är inte det som gäller?

 

Mja... Det är företaget som du sluter avtalet med som är relevant, det är korrekt. Men det är inte detsamma som portalen. Här är det HeyPoker som är portalen, och 24h som du sluter avtalet med (och som bedriver spelverksamheten, dvs själva spelsajten), och B2B som är nätverket. När du reggar dig via HeyPoker så ser du att du inte ingår något avtal med dem, utan med 24h, vilka som sagt är Costa Rica hela vägen, sedan är själva nätverket (dvs B2B) oviktigt, precis som du säger.

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Var B2B finns är oviktigt. Du som pokerspelare sluter aldrig ett avtal med B2B, du sluter ditt avtal med 24hpoker och ingen annan. B2B har mig veterligen ingen licens och inga servrar heller då de inte bedriver någon pokerverksamhet. De är bara samordnare av verksamheten i de olika skinsen. De ser till att spelare från de olika sajterna kan sitta vid samma bord, men har inget att göra med själva pokerspelandet.

 

Den stora frågan är ju vem som "har" nätverket. Om det är 24h som står för nätverk och licens så kan vi ju helt klart koppla bort B2B då B2B troligen kan ses som en konsult i detta fallet.

 

Detta borde dessutom innebär att alla skins inom 24h klassas som de sluter med 24h och inte skinnet vilket innebär att alla skins klassas som licensierade på Costa Rica, vilket innebär att inget 24h-skin kan klassas som skattefritt.

 

Börjar vi komma överens nu? :)

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Var B2B finns är oviktigt. Du som pokerspelare sluter aldrig ett avtal med B2B, du sluter ditt avtal med 24hpoker och ingen annan. B2B har mig veterligen ingen licens och inga servrar heller då de inte bedriver någon pokerverksamhet. De är bara samordnare av verksamheten i de olika skinsen. De ser till att spelare från de olika sajterna kan sitta vid samma bord, men har inget att göra med själva pokerspelandet.

 

Den stora frågan är ju vem som "har" nätverket. Om det är 24h som står för nätverk och licens så kan vi ju helt klart koppla bort B2B då B2B troligen kan ses som en konsult i detta fallet.

 

Detta borde dessutom innebär att alla skins inom 24h klassas som de sluter med 24h och inte skinnet vilket innebär att alla skins klassas som licensierade på Costa Rica, vilket innebär att inget 24h-skin kan klassas som skattefritt.

 

Börjar vi komma överens nu? :)

 

Nu börjar vi närma oss ja ;)

 

Det är dock skillnad på skin och site. HeyPoker är ett skin/en portal till 24h, vilket innebär att du sluter avtalet med 24h och inte HeyPoker. Unibet är inte ett skin utan en helt egen sajt, som ligger inom EU. MartinsPoker är inte heller ett skin utan också en helt egen sajt (tror jag iallafall, skitsamma det här är bara för exemplets skull), som dock ligger utanför EU.

 

Sedan beror det ju på hur man definierar skin iofs, i vardagligt pokertal menar nog de flesta en sajt som ingår i ett nätverk (oavsett om sajten är en egen sajt eller bara en portal), men i de här frågorna kan det vara viktigt att skilja på exakt vad som är vad.

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Det är dock skillnad på skin och site. HeyPoker är ett skin/en portal till 24h, vilket innebär att du sluter avtalet med 24h och inte HeyPoker. Unibet är inte ett skin utan en helt egen sajt, som ligger inom EU. MartinsPoker är inte heller ett skin utan också en helt egen sajt (tror jag iallafall, skitsamma det här är bara för exemplets skull), som dock ligger utanför EU.

 

Sedan beror det ju på hur man definierar skin iofs, i vardagligt pokertal menar nog de flesta en sajt som ingår i ett nätverk (oavsett om sajten är en egen sajt eller bara en portal), men i de här frågorna kan det vara viktigt att skilja på exakt vad som är vad.

 

Hur definerar du skin och site? Då 24hPoker, HeyPoker, MartinsPoker och Unibet har samma bord och samma spelare så anser jag det är skin på samma nätverk. Och enl. dina argument så är det 24h man slutar avtal med på alla dessa siter?

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Det är dock skillnad på skin och site. HeyPoker är ett skin/en portal till 24h, vilket innebär att du sluter avtalet med 24h och inte HeyPoker. Unibet är inte ett skin utan en helt egen sajt, som ligger inom EU. MartinsPoker är inte heller ett skin utan också en helt egen sajt (tror jag iallafall, skitsamma det här är bara för exemplets skull), som dock ligger utanför EU.

 

Sedan beror det ju på hur man definierar skin iofs, i vardagligt pokertal menar nog de flesta en sajt som ingår i ett nätverk (oavsett om sajten är en egen sajt eller bara en portal), men i de här frågorna kan det vara viktigt att skilja på exakt vad som är vad.

 

Hur definerar du skin och site? Då 24hPoker, HeyPoker, MartinsPoker och Unibet har samma bord och samma spelare så anser jag det är skin på samma nätverk. Och enl. dina argument så är det 24h man slutar avtal med på alla dessa siter?

 

Min erfarenhet är att de flesta talar om skins på det sättet som du gör, dvs sajter som ingår i ett nätverk, oavsett vem du ingår avtalet med, var sajten är reggad, eller var de har sitt fikarum. Men rent skattemässigt är det viktigt att reda ut just vem du sluter avtalet med, vilket alltså inte nödvändigtvis är samma aktör som du tror dig sitta och spela ifrån.

 

Det är sant att de alla tillhör samma nätverk. Sedan vad man vill kalla dem spelar egentligen mindre roll (så jag rörde nog bara till det för dig genom att säga att det är skillnad på skin och site). Det väsentliga är att du skiljer på en pokersajt som själva driver verksamheten, och en "pokersajt" som bara länkar vidare till en annan pokersajt.

 

- 24h är en pokersajt som själva driver pokerverksamheten. Du ingår ett avtal med 24h (utanför EU).

 

- Unibet är en pokersajt som själva driver pokerverksamheten. Du ingår ett avtal med Unibet (inom EU).

 

- HeyPoker är en portal/skin/kalla-det-vad-du-vill till 24h. Du ingår ett avtal med 24h (utanför EU).

 

Samtliga sajter/skins/kalla-det-vad-du-vill ingår i B2B, som är det nätverk som ser till att spelare från olika sajter/skins/kalla-det-vad-du-vill kan spela på samma bord.

 

(Övriga sajter som Martins etc känner jag inte till exakt vilket arrangemang de kör med, men det spelar mindre roll)

 

Vet inte om bara gjorde det ännu mer förvirrande nu kanske... :?

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

- 24h är en pokersajt som själva driver pokerverksamheten. Du ingår ett avtal med 24h (utanför EU).

 

- Unibet är en pokersajt som själva driver pokerverksamheten. Du ingår ett avtal med Unibet (inom EU).

 

- HeyPoker är en portal/skin/kalla-det-vad-du-vill till 24h. Du ingår ett avtal med 24h (utanför EU).

 

Vet inte om bara gjorde det ännu mer förvirrande nu kanske... :?

 

Mest förvirrande tror ja :)

 

På vilket sätt är Unibet en pokersajt som driver pokerverksamhet till skillnad från den verksamheten HeyPoker bedriver?

 

Hur nu Unibet kan ha licens på Malta och ha maskiner där nu 24h har dom (vilket är !Malta enl. tidigare :) är ju även det en annan fråga.

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Skillnaden är väl att HeyPoker inte driver någon pokerverksamhet med egna servrar och så. De bara slussar vidare dig till 24h, som driver den faktiska spelverksamheten, och som du sluter ett avtal med (du spelar alltså poker hos 24h i praktiken). HeyPoker har alltså inget avtal med dig, utan med 24h, baserat på de spelare som de slussar vidare till den sajten. Så HeyPoker är bara ett skal, det är 24h på insidan men i en annan förpackning, så att det ser ut som att det är en annan produkt. 24h-innehåll i HeyPokerförpackning med andra ord.

 

Unibet driver alltså en helt egen pokerverksamhet, med egna servar osv. Du slussas ingenstans, utan du spelar poker hos Unibet, vilka du också sluter ditt avtal med. Unibet är med andra inte bara ett skal med någons annan produkt på insidan, utan det är Unibetinnehåll i Unibetförpackning.

 

Sedan har både Unibet och 24h ett avtal/arrangemang med B2B, som ser till att de båda kunderna (dvs Unibet och 24h) kan dela bord och spelare med varandra.

 

Makes sense? :P

 

 

Förstår dock inte din sista formulering riktigt... Varför skulle inte Unibet och 24h kunna ha sina maskiner inom samma land?

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Det har han gjort:

 

"""""Hej igen!

 

Kolla det här fina standardsvaret:

"Heypoker kan tyvärr inte instruera sina spelare i hur de ska förhålla sig till eventuell beskattning av deras vinster"

 

Men, faktum är att Skatteverket har tydligt uttalat sig att det som avgör beskattning är vart spelet sker. B2B har sina spelservrar på Costa Rica, men man anser allmänt att ingen beskattning sker.

 

Vi kan dock inte lämna några som helst riktlinjer eller instruktioner i frågan.

 

Det här är den enda frågan där vi inte är speciellt tillmötesgående tyvärr

 

Mvh Johan

 

Problemet är ju dock att det som Johan/skatteverket säger inte stämmer i detta fallet. Skatteverket har aldrig "tydligt" sagt att det är servrarna som avgör beskattningen (skattverket har väl iofs aldrig sagt något tydligt alls i denna frågan... :? ). Representanter från Skatteverket har sagt allt möjligt motsägelsefullt, och ingen verkar ha riktig koll.

 

I lagtexten står det dock att det är lotterianordnaren (och dennes hemvist) som är relevant, och en domstol har nog svårt att utgå från något annat än en juridisk person (eller eventuellt ett fast driftställe). Annars vore det ju en enkel sak för pokersajterna att bara placera sina servrar i Säffle också är allt klart liksom... Tror inte riktigt själv på att en pokersajt som drivs av ett företag på Papya Nya Guinea kan sätta sina servrar i Danmark och vips så skulle det vara skattefritt för svenskar. Du som spelare sluter ett avtal med en juridisk person, och inte med några burkar och pryttlar i ett rum någonstans.

 

Sedan har väl egentligen B2B inga servrar alls, för de bedriver ingen pokerverksamhet, utan denna bedrivs i företaget 24h, som också äger servrarna.

 

Det finns ju en dom från i höstas (som jag ännu inte har haft möjlighet att titta på) som borde reda ut begreppen dock.

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Representanter från Skatteverket har sagt allt möjligt motsägelsefullt, och ingen verkar ha riktig koll.

 

Dock finns det ju en skrivelse på skatteverkets hemsida, som väl måste anses vara det mest officiella/korrekta riktmärke man kan gå efter, och däri finner man lydelsen:

 

[...] utländsk juridisk person hemmahörande i ett EU/EES-land
angående vad som räknas som skattefritt. Sedan är det dock inte glasklart vad som räknas som "hemmahörande", men som sagt, jag har väldigt svårt att tänka mig att en domstol kan utgå från något annan än juridiska termer och definitioner, och då är det fast driftställe eller juridisk person som gäller (varför det hade varit jäkligt intressant att se domen från i höstas).

 

Läs gärna skattetråden på härliga 40 sidor... ;)

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Sedan har både Unibet och 24h ett avtal/arrangemang med B2B, som ser till att de båda kunderna (dvs Unibet och 24h) kan dela bord och spelare med varandra.

 

Makes sense? :P

 

Yes! Äntligen har vi kommit fram :)

 

Ny fråga dock :) Hur vet du att Unibet driver sin egen site och inte HeyPoker?

 

Förstår dock inte din sista formulering riktigt... Varför skulle inte Unibet och 24h kunna ha sina maskiner inom samma land?

 

Det kan de, men jag har för mig att de flesta länder som ger ut licenser har som krav att maskinerna ska stå i samma land. (Förutom Costa Rica då, men de verkar ju inte ha några krav alls så länge de får lite rake själva ) :D

 

Och då håller det ju inte om deras maskiner står på samma ställe :)

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Sedan har både Unibet och 24h ett avtal/arrangemang med B2B, som ser till att de båda kunderna (dvs Unibet och 24h) kan dela bord och spelare med varandra.

 

Makes sense? :P

 

Yes! Äntligen har vi kommit fram :)

 

Ny fråga dock :) Hur vet du att Unibet driver sin egen site och inte HeyPoker?

 

Förstår dock inte din sista formulering riktigt... Varför skulle inte Unibet och 24h kunna ha sina maskiner inom samma land?

 

Det kan de, men jag har för mig att de flesta länder som ger ut licenser har som krav att maskinerna ska stå i samma land. (Förutom Costa Rica då, men de verkar ju inte ha några krav alls så länge de får lite rake själva ) :D

 

Och då håller det ju inte om deras maskiner står på samma ställe :)

 

Det står på HeyPoker's sida att de bara är en portal till 24h. Dessutom syns det i avtalet vem du sluter avtalet med, och om det är en annan aktör än den som har den hemsidan som du är inne och smurfar runt på, så är det alltså denne annan som driver verksamheten (=lotterianordnare).

 

Unibet är en egen sajt enligt PeterD (på Alltomspel), jag har inte kollat det närmre men litar på honom, han har järnkoll på dessa frågorna.

 

Annars går det alltid att luska ut genom att söka på online.casinocity.com (inte 100% säkert att infon där är korrekt dock) eller maila vederbörande företag så kan du få reda på i vilket bolag som verksamheten bedrivs.

 

 

Unibet har ju sin licens på Malta och även sina prylar där. 24h har flyttat/ska flytta sina grejer från Costa Rica, så antingen kräver inte den Kåsstarikanska licensen att du har burkarna inom landet, eller så håller 24h på att skaffa sig en licens på Malta. Är inte säker på om det är så du menar?

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Unibet är en egen sajt enligt PeterD (på Alltomspel), jag har inte kollat det närmre men litar på honom, han har järnkoll på dessa frågorna.

 

Unibet har ju sin licens på Malta och även sina prylar där. 24h har flyttat/ska flytta sina grejer från Costa Rica, så antingen kräver inte den Kåsstarikanska licensen att du har burkarna inom landet, eller så håller 24h på att skaffa sig en licens på Malta. Är inte säker på om det är så du menar?

 

Sist jag kollade (möjligt att jag var full iofs) så anslöt Unibets klient till en ip-adress på samma ip-spann som HeyPoker, Martinspoker och 24hpoker, vilken är registrerad på B2B Poker genom Telia.

 

traceroute säger att adressen troligen står i Köpenhamn, vilket leder till att

1. Det är omöjligt att routa så små ip-adresser mellan olika ställen i Europa

2. Borde aldrig lyckas få spelet att flyta genom att ha vissa delar i Köpenhamn? (eller vart de nu är) och vissa på Malta (visserligen laggar B2B, men ändå :))

3. Någon har inte rent mjöl i sin licenspåse :)

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

OBS gäller 24h Poker:

 

 

8) Var har ni er bas? Behöver man skatta på vinster? Kan ni garantera att detta inte förändras inom det närmaste året?

 

Vi har kontor i Sverige, Estland, Malta och Costa Rica. Enligt utlåtande från Skatteverket är vi inte att betrakta som utanför EU och således ska vinsterna inte beskattas. För att vara på den säkra sidan flyttar vi den del av verksamheten som ligger utanför EU till Malta i januari och ligger då under maltesisk spellicens. Ingen skatt på vinster skall då betalas.

 

 

Borde inte HeyPoker hamna under samma då eller? Dvs skattefritt...?

 

Källa för er som är intresserade:

 

http://www.expressen.se/expressen/jsp/polopoly.jsp?a=503276

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Join the conversation

You can post now and register later. If you have an account, sign in now to post with your account.

Gäst
Svara i detta ämne...

×   Du har klistrat in innehåll med formatering.   Ta bort formatering

  Endast 75 max uttryckssymboler är tillåtna.

×   Din länk har automatiskt bäddats in.   Visa som länk istället

×   Ditt tidigare innehåll har återställts.   Rensa redigerare

×   You cannot paste images directly. Upload or insert images from URL.

×
×
  • Skapa nytt...