Gå till innehåll

Allt om TV-avgift


ninreb

Recommended Posts

Problemet med att väl börja betala avgiften är att det är magiskt och sjukt svårt att bli av med den sen. Går inte bara avsäga sig den som ett tele-abbonemang.

 

Det går alldeles utmärkt. Vi lever inte i en kommuniststat.

 

Jag har betalat avgiften ända sedan jag flyttade hemifrån och orkar inte ens försöka bli av med den.

 

Känner du dig stolt över detta faktum?

 

Haha... Vad tusan är ditt problem?

Vart vill du komma? :lol:

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Ser du att det är TV-pejlare när du redan öppnat kan

 

Problemet med att väl börja betala avgiften är att det är magiskt och sjukt svårt att bli av med den sen. Går inte bara avsäga sig den som ett tele-abbonemang.

 

Jag har betalat avgiften ända sedan jag flyttade hemifrån och orkar inte ens försöka bli av med den.

 

alldeles fel,

knackade o jag hade volymen på,,sa att jag nyss flyttat in, tog pappret skrev på,,,ringde till de 1-2 veckor senare o sa att jag ska utomlands, vill inte ha tv längre,,,då sa de ok,,men du får betala för 2 veckor, thats life

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Enda anledning till att jag vet det är att jag har en familjemedlem som säljer TV-apparater.

 

Tro dock aldrig på en TV-försäljare som påstår att dom måste rapportera ditt köp till Radiotjänst. Många gör det, men det är frivilligt för butiken.

 

Inte om man läser vad som står på Radiotjänsts hemsida.

Tv-handlare är enligt 8§ Lagen (1989:41) om tv-avgift skyldiga lämna uppgifter till Radiotjänst om dem som köper eller hyr en tv-mottagare, senast månaden efter uthyrning/försäljning ägde rum.

 

Och här är §8

8 § Den som blir innehavare av en TV-mottagare och som är avgiftsskyldig för innehavet, skall senast 15 dagar därefter anmäla innehavet till bolaget.

 

Yrkesmässig överlåtelse eller uthyrning i detaljhandeln av TV-mottagare skall av överlåtaren respektive uthyraren anmälas till bolaget inom den tid som regeringen bestämmer. Anmälan skall innehålla de uppgifter som behövs för fastställandet av avgiftsskyldigheten för innehavet av TV-mottagaren.

 

Den som förvärvar eller hyr en TV-mottagare av någon enligt andra stycket eller av den som företräder honom eller henne är skyldig att på begäran lämna överlåtaren eller upplåtaren de uppgifter som överlåtaren eller upplåtaren behöver för att fullgöra sin anmälningsskyldighet. Lag (1996:852).

 

Nu är iofs Radiotjänst en part i målet, men jag har inte sett något som talar emot det som står på deras hemsida.

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Jag har för mig att de inte får föra register över såna de misstänker smiter undan (kan vara något med PUL) utan de får bara gå runt och fråga hos de som inte anmält tv-innehav.

 

När jag köpte min tv för 5 år sen så frågade säljaren om jag ville betala tv-licens. "Nej" sa jag och han fyllde inte i mitt namn på garantin/kvitto eller vad det var så fick inte radiotjänst reda på att jag köpt en tv iaf.

 

Efter ett tag inträffade vad jag kallar för "Simpsons-incidenten". :)

 

Jag bor i studentlägenhet, litet, trångt, ostädat. Dock inte i korridor så jag har en ytterdörr som leder rakt in i mitt "vardagsrum" (har en 2:a på 30kvm så jag har ett sovrum också).

 

Jag ligger på min soffa och tittar på Simpsons, bara skjorts på mig och nerbäddad med en filt. Fotändan av soffan (när man ligger på den för att titta på tv) är precis vid ytterdörren. Det knackade på dörren och jag trodde det var en kompis så jag satte mig bara upp i soffan, öppnade och sköt upp dörren och la mig ner igen... blev lite fundersam eftersom polarn inte kom in... reste mig upp och ser en gubbe med ett block stå och fylla i lite uppgifter.. *doh!*

 

Det som syns när man står precis utanför min dörr är följande:

tvpejlarenssyn1ur.th.jpg

Lite halvsvårt att neka? Tv:n är till och med vinklad lite mot dörren eftersom soffan är intill samma vägg. :P

 

Nåja, i höstas gick min tv sönder och jag mailade in och avanmälde mitt tv-innehav, inget som helst problem, bra mycket smidigare än att säga upp ett telefonabbonemang iaf. Har man betalat tv-licens för tiden efter man avanmäler tvinnehav så får man tillbaka de också, man behöver inte hålla på att skicka brev eller nåt, ett mail räcker.

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

  • 1 year later...

Döper om den här tråden till "Allt om TV-avgift"

 

Har fått problem med det oerhört irriterande företaget Radiotjänst nämligen. Det var så att jag satt med min tjej och en polare och kollade på film. Hade rätt så hög volym på när telefonen ringer. Samtalet utspelar sig ungefär såhär:

 

- Hej jag ringer från Radiotjänst i Kiruna bla bla

- Jaha

- Jag ser att du flyttanmält men inte anmält något TV-innehav

- För att jag inte har någon TV

- Vad är det som låter i bakgrunden då?

- Det är min TV, eh nej min dator...

- Då anmäler jag dig för TV-innehav så du får betala TV-avgiften

- MEN JAG HAR INGEN TV

- Hejdå

 

Idag fick jag en räkning på 499kr för TV-avgift perioden 070125-070424, detta ryms verkligen inte i min studentekonomi, speciellt inte en klumpsumma som denna. Man kan ompröva det på sidan, tänker hävda att jag inte har en TV och tittade på en DVD-film på min dator.

 

Frågan jag har är vad risken är att de besöker mig hemma, och har de någon rätt att gå in i mitt hem då om jag omprövar? Ett problem är att jag har en spegel i hallen man ser min TV genom, och en 42" TV är varken diskret eller lätt att gömma.

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Så vad jag bör göra är att ompröva och sen försöka dölja så att man inte ser TVn genom spegeln i hallen? Och om de kommer så blånekar jag?

 

Vad är chansen att det fungerar?

Sålänge de inte ser din tv och du konsekvent nekar så bör chansen vara ganska nära 100%. Börja med att skicka en överklagan till radiotjänst.

 

Även om kontrollanten har sett din tv så har du goda chanser att undkomma. De har verkligen skrämmande dåliga verktyg för att se till att folk efterlever licensplikten. :-)

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Jag åkte på en rolig sak idag...

 

Jag skulle ringa för att säga upp min TV-avgift för at jag ska flytta utomlands i vår. Då undra hon om jag skulle ha kvar min lägenhet och där svara jag ärligt ja (borde vara lätt för dom att kolla om jag ljuger). Svaret jag fick då var att ska jag ha kvar TVn i lägenheten måste jag betala avgiften, men om jag magasinerar TVn kan jag säga upp.

 

Vad är vitsen med detta? jag kommer ju uppenbarligen inte se på TVn i nåt fall och om allt är en lögn att jag ska åka iväg kan jag ju precis lika gärna ljuga och säga att TVn står i ett föråd.

 

Det är verkligen sjuk och onödig byråkrati på högsta nivå...

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Så vad jag bör göra är att ompröva och sen försöka dölja så att man inte ser TVn genom spegeln i hallen? Och om de kommer så blånekar jag?

 

Vad är chansen att det fungerar?

 

vad jag har förstått så finns det ngn prejudicerande dom i nån domstol som säger att även om TV-snubbarna ser din TV eller motsv. så behöver du inte betala iallafall. kanske ngn juridikstuderande kan flika in?

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Jag åkte på en rolig sak idag...

 

Jag skulle ringa för att säga upp min TV-avgift för at jag ska flytta utomlands i vår. Då undra hon om jag skulle ha kvar min lägenhet och där svara jag ärligt ja (borde vara lätt för dom att kolla om jag ljuger). Svaret jag fick då var att ska jag ha kvar TVn i lägenheten måste jag betala avgiften, men om jag magasinerar TVn kan jag säga upp.

 

Vad är vitsen med detta? jag kommer ju uppenbarligen inte se på TVn i nåt fall och om allt är en lögn att jag ska åka iväg kan jag ju precis lika gärna ljuga och säga att TVn står i ett föråd.

 

Det är verkligen sjuk och onödig byråkrati på högsta nivå...

 

Men lär dej ljuga. Med ditt tänk så borde personer som bara kollar på teve på söndagskvällar bara betala en bråkdel av avgiften för annars är ju teven avstängd. Vet inte vad annars dom ska göra.

 

"jag tar hem allting illegalt från nätet och ser det på min dator.", är numera en klassiker. Men till mej kommer dom aldrig, inte ens Jehovas letar sej hit längre. :/

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Betala tv-avgiften istället så slipper ni bry era hjärnor med mer eller mindre korkade escape plans.
Alternativt skit i det och blåneka så kommer ni aldrig få några problem.

 

Hur svårt är:

- "Har du tv?"

- "Nej."

 

- "Får jag komma in?"

- "Nej."

 

- "Jag såg en tv genom fönstret!"

- "Nej."

 

Feel free att substituera "Nej" med "Dra åt helvete" at any point.

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

  • 1 month later...

Skickade in en omprövning till Radiotjänst, fick ett brev på posten som sa att jag inte ska betala och inte är registrerad för TV-avgift längre. Har även möblerat om så TVn syns inte från dörren nu (inte pga radiotjänst om ni tror det :)).

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Join the conversation

You can post now and register later. If you have an account, sign in now to post with your account.

Gäst
Svara i detta ämne...

×   Du har klistrat in innehåll med formatering.   Ta bort formatering

  Endast 75 max uttryckssymboler är tillåtna.

×   Din länk har automatiskt bäddats in.   Visa som länk istället

×   Ditt tidigare innehåll har återställts.   Rensa redigerare

×   You cannot paste images directly. Upload or insert images from URL.

×
×
  • Skapa nytt...