Gå till innehåll

Läsa Limit böcker när man spelar NL?


retorik

Recommended Posts

Eftersom det finns enormt många böcker som tar upp limit poker och inte speciellt många som behandlar no limit poker, så undrar jag om det är lönt att läsa om limit poker när man enbart spelar NL??

 

Självklart försöker jag att läsa det mesta om poker, men roligt att höra vad ni tycker.

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Theory of Poker handlar om bakomliggande teorier, inte om FL i sig, anledningen till att de flesta exemplen är FL är för att boken skrevs innan NL blev så hiskeligt populärt som det är idag.

 

Man tränar inte bandy för att bli en bra hockeyspelare, men det skadar inte att lära sig åka skridskor. ;)

 

Läser du en FL bok som en instruktionsbok så är du ute på hal is om du tar och applicerar det på NL.

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Visst finns det likheter, exempelvis hur du räknar pottodds (och implicita odds, vilket är viktigare i NL). Detta kan du lära dig i limitboken.

 

Däremot är det väl ingen bra ide att förla starthandstabellen för limitspel i ett NL-cashgame.

 

Henkemans liknelse var bra. Vissa delar (skridskoåkningen) är densamma, men resten av spelet skiljer sig.

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

  • 4 weeks later...

Jag tror frågan kan tolkas lite olika... Om frågan är huruvida man ska lära sig FL teori och sedan köra direkt på NL är man som sagt rejält ute på hal is. Men om man plockar russinen ur kakan och är lite smart tror jag att det kan ge en hel del faktiskt.

 

Mitt mål med mina nuvarande pokerstudier är att få en egen FÖRSTÅELSE för spelet, alltså jag vill i en given spelsituation kunna resonera mig fram till vad som bör vara bäst att göra. Inte relatera direkt till en given situation jag läst innan och bara applicera. Jag tror att om jag läser exempelvis "hold em for advanced players" av Sklansky, och sedan lär mig mer om NL så kan jag lätt anpassa mig till den nya situationen.

 

Är jag helt ute och cycklar, eller vad? Jag har svårt att tänka mig något annat då jag studerar på detta vis i skolan. Alltså studera om koncept och teorier runt om kring för att sedan närma sig kärnan och förhoppningsvis förstå vad jag gör också. Jag tror inte att det är en bra strategi att bara läsa NL böcker om man vill bli duktig på det. Man måste vidga sina vyer lite. men det är klart, är man lat och väntar sig snabba resultat så kanske... Det rör sig i alla fall om texas hold'em, och det är den spelformen jag tycker är intressantast och vill bli bra på.

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Join the conversation

You can post now and register later. If you have an account, sign in now to post with your account.

Gäst
Svara i detta ämne...

×   Du har klistrat in innehåll med formatering.   Ta bort formatering

  Endast 75 max uttryckssymboler är tillåtna.

×   Din länk har automatiskt bäddats in.   Visa som länk istället

×   Ditt tidigare innehåll har återställts.   Rensa redigerare

×   You cannot paste images directly. Upload or insert images from URL.

×
×
  • Skapa nytt...