Gå till innehåll

Hagbards statistik och bokföring i Excel!


Hagbard

Recommended Posts

  • Svars 314
  • Created
  • Senaste svar

Top Posters In This Topic

Har använt din excelbok några dagar nu Hagbard, great work :D Har dock stött på ett problem som är mkt konstigt, för det borde vara självklart. När jag i dag skulle fylla i datumet 2006-02-05 i sessions-bladet får jag följande meddelande "Du försöker skriva in ett datum som är äldre än det du senast fyllde i...". Men jag har skrivit in datum från 2006-02-01 till 2006-02-04 och de är korrekt ifyllda. Vad är problemet? Jag är förbryllad :oops:

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Jag är lika förbryllad. Varningen ska bara dyka upp om du verkligen försöker fylla i ett lägre datum än det på raden ovanför. Istället för att skriva hela datumet med bindestreck och allt så kan man skriva: 2-5. Excel tolkar det då som: nuvarande år, månad två, dag fem. Prova det och se om det blir samma problem.

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Hittade just en bug, När man skriver in bonusar på € sidor så förs det över till Overall fliken som $ inte som € antar att det beror på att € sidorna konverteras till $ i Money bladet B/RB $ kolumnen.

 

Så Bonus beloppet blir fel i overall bladet.

Har just lagt upp version 2006.11 där bl a ovanstående bugg är fixad. Tack, Semai.

Har även ändrat på inställningarna i de krånglande listorna i "Limit"-bladen. Är dock inte säker på att det är en hundraprocentig lösning. Skriv gärna om ni har "listproblem". Tack Santa_Bege för tipset, tack Ace_King för rapportering.

Den blå texten som visade status i "Overall"-bladet är bortplockad eftersom den sällan visade rätt status :)

Månadsstatistikproblemen är tyvärr inte lösta än.

 

Gå till första inlägget i denna tråd för att ladda ner.

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Nu har jag lyckats lösa problemet med den krånglande månadsstatistiken.

Analysis Toolpack måste vara installerat för att den ska funka.

Finns under menyn "Verktyg>Tillägg" i Excel.

 

Tack Semai för att jag fick bolla problemen med dig.

 

Hoppas allting funkar nu, annars är det bara att skriva ett inlägg :)

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Tjena!

 

Måste bara säga tack för det grymmaste exelblad jag har använt. Dock så misslyckas även jag med att få igång Monthlystats.

 

Har Excel 2002

Har installerat "Analyspacket"

Alla makron igång

 

Sittit och klurat ett antal dagar nu för att få igång det men jag lyckas inte. Men det är bara Monthlystats som har problem.

 

Jag har dock en iten ide till vad som kan vara fel, fall du har skrivit programet på ett excel med svenskt stöd och vi som har problem använder ett excel utan svenskt stöd, kan det bli problem p.g.a. det?

 

/G

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Det är möjligt att det beror på det.

Jag är så kass på engelska så jag måste ha alla mina program på svenska för att jag ska begripa nåt :)

Kanske man skulle kunna byta ut "SLUTMÅNAD" i formlerna till den engelska varianten (som jag inte vet vad den är), för att få det att funka.

Det här med analysis toolpack känns som att det var min sista idé för tillfället. Jag vet att det funkar hos minst en som har 2003 SP2 sen han installerade analysis.... Vet inte om han kör sv eller eng iofs.

Alla nollorna beror helt enkelt på att excel inte förstår komandot i formeln. Formeln i sig är korrekt skriven. Det har jag kollat om och om igen :shock:

grape79, kör du osvensk oxå?

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Har forskat lite och kommit fram till att en svensk formel som ser ut så här (tagen från "Monthlystats"-bladet):

=OM(O2=0;0;SUMMA.OM(Daytoday!$A:$A;SLUTMÅNAD

(DATUM(ÅR(Daytoday!$A$3);1;1);0);Daytoday!C:C))

ska se ut så här på engelska:

=IF(O2=0;0;SUMIF(Daytoday!$A:$A;EOMONTH

(DATE(YEAR(Daytoday!$A$3);1;1);0);Daytoday!C:C))

 

Testa gärna att ändra ni som kör en icke svensk version.

 

Dessa hemsidor har jag haft stor hjälp av när jag satt ihop boken:

http://www.kentexcel.com

http://www.xldennis.com

 

Här kan man hitta svar på de flesta frågor om excel.

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

  • 2 weeks later...
Hur ändrar man / redigerar listan (Limit)?

Ta bort skyddet på bladet, markera en av cellerna i limitraden, gå till meny "Data>Verifiering". Där ska "Lista" vara valt och du ska se listan som ser ut ungefär så här:

0,02;0,10;0,20;.....osv

 

Om man tittar på din lista ser det ut som om ditt excel tolkar även kolon som semikolon. Dvs som om den såg ut så här:

0;02;0;10;0;20;....osv, vilket den inte ska göra. Känns lite som att det kan vara en bugg i excel. För att komma runt problemet kan man ta bort verifieringen. Då blir största problemet istället att om man skriver i en felaktig limit så kommer inte statisken med.

Men men, det är väl bättre än att inte kunna fylla i något alls 8-)

Som du ser så har problemet dykt upp förut. Om du har excel inställt så att du använder punkt istället för komma som decimalavskiljare kanske det skulle funka att göra om listan så den ser ut så här:

0.2;0.10;0.20;0.50;1;2.....osv.

Alternativt ta bort verifieringen.

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Hejsan! Tack för en GRYM excelbok, funkade utan problem fram tills idag. När jag bokför ett utag (inte första gången) så visas inte "Current Credit" under Overall fliken för det spelbolaget. ######## Tar jag bort utaget så funkar det igen. Varför???

 

Tack återigen för ett grymt blad

 

/Tikk

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

 

 

Mycket flott men vad ska jag välja på Limit om jag spelar No Limit $50?

Alternativen är:

0

02

0

10

0

20

 

 

Fick samma fel och skrev in här och gnällde nyss.. ändrar nu mitt inlägg och kommer med en lösning:

 

Cellen är ju både skyddad och innehåller dataverifiering (som har nämnts här tidigare). Denna dataverifiering består av en lista som ska se ut såhär:

 

0,02;0,10;0,20;0,25;0,50;1;2;3;4;5;6;8;10;16;20;30;40;50

 

Av någon anledning såg min verifieringslista ut såhär:

 

0;02;0;10;0;20;0;25;0;50;1;2;3;4;5;6;8;10;16;20;30;40;50

 

Dvs.. Min Excel översatte alla ,-tecken till ;-tecken. Vad jag gjorde va att markera kolumnen "Limit" och sen gick jag in på menyn "Verktyg" -> "Skydd" och valde "Ta bort bladets skydd".

 

Därefter går man till menyn "Data" -> "Verifiering" (nu är det viktigt att hela kolumnen "Limit" är markerad.

 

Dialogrutan som då kommer upp innehåller en lista med alla tal som är tillåtna med semikolon som separator. Ändra de semikolon egentligen skall vara kommatecken så att listan ser ut såhär istället:

 

0,02;0,10;0,20;0,25;0,50;1;2;3;4;5;6;8;10;16;20;30;40;50

 

Sen ska det vara klart. Okeja hela vägen ut och skydda bladet igen.

 

Fråga till Hagbard.

 

Den här listan... är den en manuellt skriven lista eller är den hämtad från någon källa? Om den är hämtad från någon källa kan nog inte detta sägas vara en lösning utan bara en "workaround" eftersom den då kan fucka upp andra saker i boken.....

 

R

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

AceKing skrev:

Hur ändrar man / redigerar listan (Limit)?

 

Ta bort skyddet på bladet, markera en av cellerna i limitraden, gå till meny "Data>Verifiering". Där ska "Lista" vara valt och du ska se listan som ser ut ungefär så här:

0,02;0,10;0,20;.....osv

 

Om man tittar på din lista ser det ut som om ditt excel tolkar även kolon som semikolon. Dvs som om den såg ut så här:

0;02;0;10;0;20;....osv, vilket den inte ska göra. Känns lite som att det kan vara en bugg i excel. För att komma runt problemet kan man ta bort verifieringen. Då blir största problemet istället att om man skriver i en felaktig limit så kommer inte statisken med.

Men men, det är väl bättre än att inte kunna fylla i något alls

Här ser du hur du kommer åt listan. Vill du ta bort verifieringen så bockar du i: "Utför dessa ändringar på alla andra celler med samma inställning" och klickar sen på "Radera alla".

Vill du redigera listan så bocka i "Utför dessa ändringar...." och gör om listan så den ser ut så här:

0,02;0,10;0,20;0,25;0,50;1;2;3;4;5;6;8;10;16;20;30;40;50

alternativt så här:

0.02;0.10;0.20;0.25;0.50;1;2;3;4;5;6;8;10;16;20;30;40;50

beroende på om du använder kolon eller punkt som decimalavskiljare.

Observera skillnaden på kolon, punkter och semikolon.

Kan inte lova att det funkar om du redigerar listan men det kan vara värt ett försök.

 

Har ingen aning om varför det blir så här. Hos vissa verkar det funka ett tag, sen brakar listan ihop och blir helkonstig.

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Fråga till Hagbard.

 

Den här listan... är den en manuellt skriven lista eller är den hämtad från någon källa? Om den är hämtad från någon källa kan nog inte detta sägas vara en lösning utan bara en "workaround" eftersom den då kan fucka upp andra saker i boken.....

 

R

Blev visst lite dubbelarbete :)

Tack för din förklaring som är betydligt utförligare än min :oops:

Listan är manuellt skriven så det är bara att rodda på.

 

Jag har funderat på att göra om listan för att slippa detta problem som dyker upp hos vissa användare. En idé är att man i No Limit & Pot Limit använder sig av maxinköpet (100 gånger big blind). Istället för 0,5 så skriver man 50. Normalt maxinköp på ett NL 0,25/0,50-bord är 50 dollar (eller euro eller whatever). Då slipper man decimalerna.

 

Då kommer nästa fråga:

Vad använder man för värden i Fixed Limit för att slippa decimalerna? Där finns det ju inga maxinköp. Funderar på att använda 100 gånger big bet, då förhållandet blir detsamma som i NL & PL (100 gånger det tal man idag fyller i), men det känns inte klockrent. Någon som har några förslag?

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Join the conversation

You can post now and register later. If you have an account, sign in now to post with your account.

Gäst
Svara i detta ämne...

×   Du har klistrat in innehåll med formatering.   Ta bort formatering

  Endast 75 max uttryckssymboler är tillåtna.

×   Din länk har automatiskt bäddats in.   Visa som länk istället

×   Ditt tidigare innehåll har återställts.   Rensa redigerare

×   You cannot paste images directly. Upload or insert images from URL.


×
×
  • Skapa nytt...