Gå till innehåll

Hagbards statistik och bokföring i Excel!


Hagbard

Recommended Posts

Cellen är ju både skyddad och innehåller dataverifiering (som har nämnts här tidigare).

Tänkte bara nämna att verifieringen finns där för att underlätta och för att förhindra felskrivningar. Som det är nu ställer den mest till problem. Kanske det bästa är att ta bort den helt och hållet. Får fundera på det till kommande versioner 8-)

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

  • Svars 314
  • Created
  • Senaste svar

Top Posters In This Topic

Behåll dataverifieringen. Den underlättar nog i längden.

 

En tanke:

 

Har funderat på varför det "hoppar tillbaka" hos vissa och börjat misstänka att det beror på Pokertracker. Om man startar PT på en dator som har svenska inställningar för decimaler och klocka osv brukar PT föreslå att man ska ändra det till engelska.

 

Kan ju vara så att verifieringslistan freakar varje gång datorn byter nationella inställningar från svenska till engelska...

 

I övrigt så tycker jag inte du ska ändra till max-inköp eller nåt liknande för det blir bara fel. På B2B får man tex köpa in 200 BB på PLO-borden som är från 0,5/1 och uppåt... Det lär finnas fler liknande "problem" ute i onlinepokervärlden.

 

SB och BB kommer är begrepp som förmodligen inte kommer att förändras på ganska länge till så det är nog det enda sättet att avgränsa.....

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

HEJ!

 

jag hade samma exakt samma problem som ovan är beskrivet. Att listan för limits är knasigt med 0 osv, dock så funkar mitt utmärkt om jag har denna

rad i i verifieringen:

 

0.02,0.10,0.20,0.25,0.50,1,2,3,4,5,6,8,10,16,20,30,40,50

 

Vet ej varför det är olika från version till version, kanske har med engelsk/svensk version eller något att göra, går säkert att ställa in men jag är fullkomligt okunnig om excell :)!

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Behåll dataverifieringen. Den underlättar nog i längden.

 

En tanke:

 

Har funderat på varför det "hoppar tillbaka" hos vissa och börjat misstänka att det beror på Pokertracker. Om man startar PT på en dator som har svenska inställningar för decimaler och klocka osv brukar PT föreslå att man ska ändra det till engelska.

 

Kan ju vara så att verifieringslistan freakar varje gång datorn byter nationella inställningar från svenska till engelska...

 

I övrigt så tycker jag inte du ska ändra till max-inköp eller nåt liknande för det blir bara fel. På B2B får man tex köpa in 200 BB på PLO-borden som är från 0,5/1 och uppåt... Det lär finnas fler liknande "problem" ute i onlinepokervärlden.

 

SB och BB kommer är begrepp som förmodligen inte kommer att förändras på ganska länge till så det är nog det enda sättet att avgränsa.....

Tack för konstruktiva tankar och idéer.

Skulle vara intressant att få lite feedback från er som har haft det här "listproblemet", och se om det möjligen kan kopplas ihop med Pockertracker.

Själv kör jag Pokeroffice och svensk excel och har aldrig stött på problemet. Har använt boken i ca ett och ett halvt år.

 

Du har nog rätt i att det är dumt att ändra SB & BB. Det slog mig att på vissa siter får man bara ta med 50BB till bordet + det som du påpekar om B2B.

 

Har några fler ideér som jag ska testa när jag får lite tid över.

HEJ!

 

jag hade samma exakt samma problem som ovan är beskrivet. Att listan för limits är knasigt med 0 osv, dock så funkar mitt utmärkt om jag har denna

rad i i verifieringen:

 

0.02,0.10,0.20,0.25,0.50,1,2,3,4,5,6,8,10,16,20,30,40,50

 

Vet ej varför det är olika från version till version, kanske har med engelsk/svensk version eller något att göra, går säkert att ställa in men jag är fullkomligt okunnig om excell :)!

Det här var intressant. Är du säker på att det är kolon (,) och inte semikolon (;) som avgränsar? Misstänker att du kör engelsk excel, visst?

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

HEJ!

 

jag hade samma exakt samma problem som ovan är beskrivet. Att listan för limits är knasigt med 0 osv, dock så funkar mitt utmärkt om jag har denna

rad i i verifieringen:

 

0.02,0.10,0.20,0.25,0.50,1,2,3,4,5,6,8,10,16,20,30,40,50

 

Vet ej varför det är olika från version till version, kanske har med engelsk/svensk version eller något att göra, går säkert att ställa in men jag är fullkomligt okunnig om excell :)!

Det här var intressant. Är du säker på att det är kolon (,) och inte semikolon (;) som avgränsar? Misstänker att du kör engelsk excel, visst?

 

Nej jag använder faktiskt svenskt, ms office xp! :) Och jag är helt säker på att det är vanliga kolon, precis som jag skrivit, dessutom verkar det som om datum inställningarna blev fel, som det är nu måste jag skriva MM/DD/YY.. har ingen aning om varför, eller hur jag rättar till det ;)

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Hmm.... frågan är om inte problemet ligger i själva Windows.

silencer_: Kan du kolla dina nationella inställningar i Windows?

1. Öppna Kontrollpanelen

2. Välj "Nationella inställningar och språkinställningar"

3. Kolla om det står Svenska under fliken "Nationella inställningar"

4. Om det gör det, klicka på "Anpassa..."

5. Kolla vad det står under "Tal" som "Decimaltecken" och "Listavgränsare"

6. Kolla under "Datum" vad det står som "Kort datumformat"

 

Jag misstänker iofs att det står "Engelska (USA) under fliken "Nationella inställningar". Det skulle iaf förklara en hel del.

 

Frågan är om det kan ha med PT att göra?

Kör du Pokertracker?

Kör du förresten svensk Windows?

 

Blev många frågor. Vore kanon om du kunde hjälpa mig att kolla de här sakerna.

Tack på förhand :)

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Har forskat lite och kommit fram till att en svensk formel som ser ut så här (tagen från "Monthlystats"-bladet):

=OM(O2=0;0;SUMMA.OM(Daytoday!$A:$A;SLUTMÅNAD

(DATUM(ÅR(Daytoday!$A$3);1;1);0);Daytoday!C:C))

ska se ut så här på engelska:

=IF(O2=0;0;SUMIF(Daytoday!$A:$A;EOMONTH

(DATE(YEAR(Daytoday!$A$3);1;1);0);Daytoday!C:C))

 

Testa gärna att ändra ni som kör en icke svensk version.

 

Dessa hemsidor har jag haft stor hjälp av när jag satt ihop boken:

http://www.kentexcel.com

http://www.xldennis.com

 

Här kan man hitta svar på de flesta frågor om excel.

 

Jag har oxo samma problem. Och jag kör med svensk excel.

 

Jag har oxo problem i cell J8 på overall-fliken. Den visar helt enkelt fel. Det är däremot rätt summa i cell K48 på samma blad.

 

Anledningen är att det bara står nollor i kolumn B i samma blad (förutom under Nolimit). Men potlimit är bara nollor även fast jag loggat massa sessions med potlimit..

 

Vad kan va fel?

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Hmm.... frågan är om inte problemet ligger i själva Windows.

silencer_: Kan du kolla dina nationella inställningar i Windows?

1. Öppna Kontrollpanelen

2. Välj "Nationella inställningar och språkinställningar"

3. Kolla om det står Svenska under fliken "Nationella inställningar"

4. Om det gör det, klicka på "Anpassa..."

5. Kolla vad det står under "Tal" som "Decimaltecken" och "Listavgränsare"

6. Kolla under "Datum" vad det står som "Kort datumformat"

 

Jag misstänker iofs att det står "Engelska (USA) under fliken "Nationella inställningar". Det skulle iaf förklara en hel del.

 

Frågan är om det kan ha med PT att göra?

Kör du Pokertracker?

Kör du förresten svensk Windows?

 

Blev många frågor. Vore kanon om du kunde hjälpa mig att kolla de här sakerna.

Tack på förhand :)

 

Du hade rätt där, stod ej svenska inställningar där. Och det beror på det, för under decimaltecken och listavgränsare stod de tecken som jag angav tidigare.

 

Jag har ett svenskt XP, så detta är lite konstigt. Jag använder mig av PT ja, så det kanske har med det att göra?

 

Tror du fick svar på alla frågor nu, annars skriver jag gärna igen ;)

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Har forskat lite och kommit fram till att en svensk formel som ser ut så här (tagen från "Monthlystats"-bladet):

=OM(O2=0;0;SUMMA.OM(Daytoday!$A:$A;SLUTMÅNAD

(DATUM(ÅR(Daytoday!$A$3);1;1);0);Daytoday!C:C))

ska se ut så här på engelska:

=IF(O2=0;0;SUMIF(Daytoday!$A:$A;EOMONTH

(DATE(YEAR(Daytoday!$A$3);1;1);0);Daytoday!C:C))

 

Testa gärna att ändra ni som kör en icke svensk version.

 

Dessa hemsidor har jag haft stor hjälp av när jag satt ihop boken:

http://www.kentexcel.com

http://www.xldennis.com

 

Här kan man hitta svar på de flesta frågor om excel.

 

Jag har oxo samma problem. Och jag kör med svensk excel.

 

Jag har oxo problem i cell J8 på overall-fliken. Den visar helt enkelt fel. Det är däremot rätt summa i cell K48 på samma blad.

 

Anledningen är att det bara står nollor i kolumn B i samma blad (förutom under Nolimit). Men potlimit är bara nollor även fast jag loggat massa sessions med potlimit..

 

Vad kan va fel?

Är på jobbet, så jag kan inte kolla på boken. Får fiska lite ur minnet.

Är det bara nollor i "Monthlystats"-bladet så får du installera Analysis Toolpack (finns under menyn Verktyg>Tillägg).

Övriga fel låter lite skumma.... har du senaste versionen (2006.11)? Vill minnas att det var några buggar som bl a rörde PL i de tidigare versionerna. Kan inte komma ihåg vad det ska stå i de celler du nämner.

Jag får återkomma i em när jag jobbat klart & sovit en stund med lite mer konkreta svar.

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Du hade rätt där, stod ej svenska inställningar där. Och det beror på det, för under decimaltecken och listavgränsare stod de tecken som jag angav tidigare.

 

Jag har ett svenskt XP, så detta är lite konstigt. Jag använder mig av PT ja, så det kanske har med det att göra?

 

Tror du fick svar på alla frågor nu, annars skriver jag gärna igen ;)

Tack för feedbacken. Det verkar som om che1977 har väldigt rätt i sina tankar. Det är nog så att problemen uppstår om man kör PT och följer förslaget att ställa om till engelska.

En tanke:

 

Har funderat på varför det "hoppar tillbaka" hos vissa och börjat misstänka att det beror på Pokertracker. Om man startar PT på en dator som har svenska inställningar för decimaler och klocka osv brukar PT föreslå att man ska ändra det till engelska.

 

Kan ju vara så att verifieringslistan freakar varje gång datorn byter nationella inställningar från svenska till engelska...

Nu har jag kommit på en lösning för att få listan att funka oavsett vilka nationella inställningar man har i sitt Windows. Ska försöka att fixa så boken funkar även om man kör engelsk Windows och/eller excel oxå.

Men räkna med att det tar ett par veckor innan ny version kommer. Har lite för mycket annat att styra med..... sen vill man ju spela poker ibland oxå :) ....så man har nåt att fylla i i boken.

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Jag har oxo samma problem. Och jag kör med svensk excel.

 

Jag har oxo problem i cell J8 på overall-fliken. Den visar helt enkelt fel. Det är däremot rätt summa i cell K48 på samma blad.

 

Anledningen är att det bara står nollor i kolumn B i samma blad (förutom under Nolimit). Men potlimit är bara nollor även fast jag loggat massa sessions med potlimit..

 

Vad kan va fel?

Har du fått någon ordning på dina problem?

Om du har version 2006.11, så ska det som står i cell J8 i "overall"-bladet vara lika med summan av cell K46, K47 och K48 i samma blad (Gain/Loss+Bonus+Rakeback).

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Hej

 

Jag har använt den första versionen och inte haft några större problem... men nu helt plötsligt går det inte att fylla i datumen rätt.. jag spelade 2006-03-10 sist och sen spelade jag idag och nu går de tinte att fylla i 2006-03-14. Jag får ett felmedelande där det står "framtidsvisioner".

 

Jag laddade då ner den nya versionen och förösker då fylla i datumet 2006-03-14 efter 2006-03-10 och får samma felmedelande... det går däremot att fylla i ett gäng andradatum som är tidigare.. detta är bara för skumt.. nått som kan lösas,? lite tråkigt när jag andvänt det i 2 månader och får nu ett sånt här problem...

 

Hjälp =)

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Hej.

Informationen för vad som är giltiga datum att fylla i hämtar excel från ditt system (Windows). Det enda jag kan tänka mig är att tid/datum i Windows inte stämmer av ngn anledning. Det går inte att fylla i ett datum som ligger senare i tiden än det datum Windows anser att det är nu, idag :shock:

Solklart va? ;)

EDIT: Det går heller inte att fylla i ett datum som ligger tidsmässigt före det du sist fyllde i. :shock:

Ännu mera solklart 8-)

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Jag har oxo samma problem. Och jag kör med svensk excel.

 

Jag har oxo problem i cell J8 på overall-fliken. Den visar helt enkelt fel. Det är däremot rätt summa i cell K48 på samma blad.

 

Anledningen är att det bara står nollor i kolumn B i samma blad (förutom under Nolimit). Men potlimit är bara nollor även fast jag loggat massa sessions med potlimit..

 

Vad kan va fel?

Har du fått någon ordning på dina problem?

Om du har version 2006.11, så ska det som står i cell J8 i "overall"-bladet vara lika med summan av cell K46, K47 och K48 i samma blad (Gain/Loss+Bonus+Rakeback).

 

Jo det har löst sig.

 

Tycker det funkar riktigt bra det här. Synd att det bara e en massa minus-resultat som förs in för tillfället bara.

 

Jag har en liten request:

 

Det skulle vara grymt om du kunde slänga in Engelska pund också. Vet inte hur mycket jobb det är med det men det e ju en hel del siter som kör med det nuförtiden och det blir jobbit att räkna om i dollars......

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Jo det har löst sig.

 

Tycker det funkar riktigt bra det här. Synd att det bara e en massa minus-resultat som förs in för tillfället bara.

 

Jag har en liten request:

 

Det skulle vara grymt om du kunde slänga in Engelska pund också. Vet inte hur mycket jobb det är med det men det e ju en hel del siter som kör med det nuförtiden och det blir jobbit att räkna om i dollars......

Så bra! Jag är lite nyfiken på vad nollorna i potlimitkolumnen berodde på? Bytte du till en nyare version eller?

Tanken finns att så småningom lägga in fler valutor, samt fixa så man kan välja vilken valuta man har hos neteller. Jag vet hur det ska göras men..... det är ett STORT jobb. Många timmars omstrukturering av formler.

Det som ligger närmast i tiden är att fixa så listorna funkar även om man har engelska inställningar i windows, samt att få månadsstatistiken att funka i den engelska versionen av excel.

Någon som använder engelsk excel som kan tala om om det är något mer än månadsstatistiken som inte funkar som den ska?

Tack så mycket för tipset om Pockertracker. Det är inte säkert om det är det som är boven i dramat, men det verkar ju onekligen så.

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

 

Tack så mycket för tipset om Pockertracker. Det är inte säkert om det är det som är boven i dramat, men det verkar ju onekligen så.

 

Det är Pokertracker som förstör. Jag har "labbat" lite med det och det finns en meny i PT som heter "Regional Settings.." och där finns ett val som är att PT skall ändra till Engelska (USA) nationella inställningar i Windows varje gång det startas.

 

Använd ett annat alternativ och listorna slutar strula.

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Det är ju lysande! Tack för detektivarbetet. Då ska jag skriva in i infon att det är ett känt problem att pokertracker kan bugga till dokumentet.

Troligen får de som använder engelsk windows detta problem även utan pokertracker, så jag funderar ändå på att göra en ändring i listhanteringen, så de inte påverkas av nationella inställningar.

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Då jag sitter på jobbet med svenskt XP och excel 2000 så funkar monthly stats arket.

Men då jag sitter hemma med engels xp o svenskt excel 2000 så funkar det inte.

JAg har installerat Addinet samt jag har lika inställningar i "nationella inställningar"...

jag blir lite konfunderad...

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Då jag sitter på jobbet med svenskt XP och excel 2000 så funkar monthly stats arket.

Men då jag sitter hemma med engels xp o svenskt excel 2000 så funkar det inte.

JAg har installerat Addinet samt jag har lika inställningar i "nationella inställningar"...

jag blir lite konfunderad...

Analysis Toolpack verkar vara "språkkänsligt". Formlerna är alla skrivna på svenska och det ställer tydligen till problem just i månadsstatistikdelen om man kör engelsk excel. Jag har testat att skriva om till engelska formler och då funkar det inte i ett svenskt excel. Lite moment 22 således.

Jag har lite idéer om olika lösningar, problemet är att hitta tiden att prova dom :?

Är det "bara" månadsstatsen som bråkar, eller är det något mer som inte funkar som det ska när du kör engelsk excel?

Vill gärna försöka lösa alla ev språkproblem till nästa version.

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Hallojsan!

 

Kan börja med att berömma ditt arbete! Gillar din excelbok skarpt! Och det känns som det är många arbetstimmar nerlagda. Tack :D

 

Har inte haft några som helst problem, men det var det här med att mitt Netellerkonto är i Euro (vilket är jäkligt dumt, då jag för tillfället spelar mest på dollarsajter). Kan lite om hur excelformler skrivs och fungerar, men det är ett jäkla jobb att fatta hur hela bladet är uppbyggt genom att följa hur formler länkar till olika celler på olika sidor, så jag tänkte att du kanske kunde förklara hur jag skulle gå till väga för att fixa Neteller i euro, så fixar jag grovgörat och formelpillet själv.

 

Skulle vara jäkligt uppskattat, men det är inte hela världen att räkna om själv heller så svara bara om du har tid och ork 8-)

 

Tack o hej!

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Hallojsan!

 

Kan börja med att berömma ditt arbete! Gillar din excelbok skarpt! Och det känns som det är många arbetstimmar nerlagda. Tack :D

 

Har inte haft några som helst problem, men det var det här med att mitt Netellerkonto är i Euro (vilket är jäkligt dumt, då jag för tillfället spelar mest på dollarsajter). Kan lite om hur excelformler skrivs och fungerar, men det är ett jäkla jobb att fatta hur hela bladet är uppbyggt genom att följa hur formler länkar till olika celler på olika sidor, så jag tänkte att du kanske kunde förklara hur jag skulle gå till väga för att fixa Neteller i euro, så fixar jag grovgörat och formelpillet själv.

 

Skulle vara jäkligt uppskattat, men det är inte hela världen att räkna om själv heller så svara bara om du har tid och ork 8-)

 

Tack o hej!

Tack för berömmet, suger åt mig som en svamp :) Passar på att tacka baller än en gång, det är ju faktiskt han som har gjort grundjobbet.

Många timmar ligger bakom, det är sant, men mest håller jag på för att det är roligt, samt att jag lär mig väldigt mycket om excel under resans gång.

Själva nyckeln till valutorna är egentligen ganska enkel. Det är kursen euro till dollar som står i "overall"-bladet som styr alltihop.

Det enklaste sättet att göra det du vill göra är att helt enkelt ändra den kursen från euro>dollar, till dollar>euro och sen leta upp alla dollartecken och ändra dom till euro och vise versa. Många ändringar blir det :)

Nackdelen med det här, om du spelar mest på dollarsajter, är att du får 6 dollar- och 10 eurosajter.

Ovanstående borde funka men jag reserverar mig lite. Är på jobbet så jag kan inte kolla på boken, så det är taget ur minnet.

 

Tanken är att i nästa version ska man kunna välja vilken valuta man har hos neteller, samt vilka valutor man har på de olika sajterna, även inkluderat pund. Men som sagt, det kan dröja en stund innan den dyker upp. Den som väntar på något gott väntar alltid för länge :)

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

har inte hittar några andra fel då jag kör engelskt excel.

Men jag fortsätter att använda det ändå, får la maila filen till jobbet då jag vill kolla månadsstatistiken =)

Ok, då vet jag. Ska göra ett test med lite OM-formler och se om jag kan lösa det.

Skulle du kunna testa en exempelbok om jag snickrar ihop en och skickar över?

Isf fyller jag i värden så är det bara att du öppnar den och kollar om månadsstatsen ser ok ut.

Vore kanon om du kunde hjälpa mig med det.

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Join the conversation

You can post now and register later. If you have an account, sign in now to post with your account.

Gäst
Svara i detta ämne...

×   Du har klistrat in innehåll med formatering.   Ta bort formatering

  Endast 75 max uttryckssymboler är tillåtna.

×   Din länk har automatiskt bäddats in.   Visa som länk istället

×   Ditt tidigare innehåll har återställts.   Rensa redigerare

×   You cannot paste images directly. Upload or insert images from URL.


×
×
  • Skapa nytt...