Gå till innehåll

Är det poker- eller speltalang?


Bware

Recommended Posts

Jo väldigt många är ifrån spelvärlden, har ju garanterat att göra med tävlingsinstinkt och nötande.

 

Ska se om man kan räkna upp ett par som gått extra BRA...

 

 

Dared

Tipex

Cyllion

Lakerman

ElkY

Isha

Treble (tror jag går rätt bra ivf?)

 

och många fler... rätt imponerande att dom hittat till rätt "sport" ivf... undra om dom proffsen som är kvar i Brood War/Quake ångrar sig att dom inte hittade flytten... jag antar Ja.

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

  • Svars 60
  • Created
  • Senaste svar

Top Posters In This Topic

  • 3 weeks later...
det är förvånsvärt hur många Quakare, Starcraftare, Magic The Gathare, Broodwarare, Scenare, Kortspelkungarna på skolrasten o andra nördar som nu tjänar enormt med pengar på pokern...

 

Själv tillhör jag Magic, Kortspelskungarna och Scenarna kategorin.

 

Jag skulle tippa på att den gemensamma nämnaren är att det är insnöade nissar som sitter inne och spelar vad de nu spelar dygnet runt och slopar allt vad socialt liv är.

 

Fördomsfullt det där.

 

Jag tror det handlar om nån slags föråmåga att automatisera en aktivitet, att närapå kunna hamna i trans. I quake t e x kommer du fan inte långt på att hela tiden sitta o tänka vad du ska göra.

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Nästan hela eliten från starcraft/broodwar-communityn försvann samtliga spårlöst för några år sedan. (Dared först, även om jag inte anser att han varit bland de bästa)... Inte många visste vart de tog vägen. Det visade sig dock efter ett tag att majoriteten gått över till pokern där de tjänade bra med pengar.

 

Det är hårt arbete, disciplin, uthållighet och dessutom strategiskt tänkande, som varit grunden för deras framgångar.

 

Nästan vem som helst kan lyckas med pokern. Det gäller bara att man har disciplinen och tiden som krävs. Man behöver inte ha varit ett Starcraft, Warcraft eller Quake-proffs vid ett tidigare stadie i livet för att uppnå saker o ting. Bevis för detta är Tipex som var totalt värdelös på Starcraft. ;)

 

Hur som helst, så har den svenska Sc/Bw-communityn aldrig varit sig lik sen spelare som: SaFT, Kovax, Ishamael, StarGlenn, DsCo,

cD-Shiva, WiLLEt m.fl. lämnade scenen för pokern...

 

Skulle vara kul om ngn kunde informera om vart StarGlenn spelar och vad han nickar. Har ingen koll på honom...

 

Trevligt diskussionsämne för övrigt. :)

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Det finns en snubbe som heter Howard Gardner eller något i den stilen som skrev en bok om 'de sju intelligenserna' och teorin runtom dessa. Han anser iaf att det finns en spatial intelligens, som tydligen ska vara avgörande för hur bra spelare en blir på ex. shack och FPS-spel. Kan inte definitionen av intelligensen i huvudet dock, men man kan väl säga att det är tillförlitligheten av det undermedvetna kombinerat med förmågan att se saker framför sig utspelas och agera därefter.

 

Ett bra test som stod i boken var att man ska blunda och föreställa sig att man står ex. vid sitt lokala torg. Se nu framför dig hur du går från ena sidan till andra med dina normala gångtakt, och räkna hur lång tid det tar. Gör det här i verkligheten sen. Ju närmare du kommer tiden du fick när du blundade och bara föreställde dig, ju högre spatial intelligens ska du ha.

 

Jag kan minnas helt fel, var några år sedan. Men jag tror det var såhär.

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Menar inte att skryta, men när har själv blivit bland de bästa i allt jag hållt på med när det gäller spel (tibia

 

Inget illa menat men det brukar inte vara så svårt att bli "bra" på ett RPG ;)

 

Precis som Hjort säger är det väl så att skicklighet inom dessa "aktiviterer" beror på samma faktorer. Logiskt tänkande, tävlingsinstinkt, koncentration uthållighet etc.

 

.

Sen verkar det som många här inte tänker på hur många som lirat scbw etc och gått vidare till poker för att misslyckas.

Jag vägrar tro på att alla fd. _bra_ RTS-spelare är mångmiljardärer idag.

(För isf skulle det vara nått fel på mig :D)

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Nickade KalSten i SC/BW och JesusJugend i WC3. Lirade mycket med SaFT, MadFrog och LakisTa.

 

Till skillnad från dem är man en enkel bonushora nuförtiden.

 

Tror även som många tidigare har sagt att det är tävlingsinstinkt, uthållighet och hängivenhet till spelet som gör folk vinnare. Det är några egenskaper som de bästa RTS/FPS/Poker spelare innehar.

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Ni som lirat quake, q3, starcraft o wc3.. vad nickade ni?

 

Själv har jag varit mest aktiv inom quake3-ra3, numera inaktiv medlem i 3vil 3lks, 33-buji är jag. Brorsan är Gote från soTa inom sc/bw, och senare nerlagda infensus inom wc3.

 

hela sota/infensus spelar poker nu typ utom gote:)

Exile dewe surv jag snusarn

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Philip, låt mig svara din fråga med en motfråga - vad är det för speciellt med en tavla som någon halvgalning har målat och som folk sedan värderar till 10000000000000. Iofs kan du tycka att DET är lika otroligt, men så fungerar världen vi lever i idag... :)

 

 

(40k för en MTG lek höjer iofs t.om jag ögonbrynen på. Du kan inte ha varit med från början iaf, och måste ha köpt varenda kort separat?)

 

Edit: Missade en nolla.... ;)

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Det finns en snubbe som heter Howard Gardner eller något i den stilen som skrev en bok om 'de sju intelligenserna' och teorin runtom dessa. Han anser iaf att det finns en spatial intelligens, som tydligen ska vara avgörande för hur bra spelare en blir på ex. shack och FPS-spel. Kan inte definitionen av intelligensen i huvudet dock, men man kan väl säga att det är tillförlitligheten av det undermedvetna kombinerat med förmågan att se saker framför sig utspelas och agera därefter.

 

.

 

Jag har testat min spatiala IQ. Testet är liknande det man gjorde vid mönstringen när man skulle vika lådor. Jag vet inte vad du snackar om när du pratar om tillförlitlighet av det undermedvetna men spatial IQ handlar om rumstänkande. Konstnärer borde ha bra på det som kan föreställa sig målningar i förväg.

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

  • 4 weeks later...

civilization, varavade med 7länder på svåraste 300BC. fick runt 300% för det.

 

SC hade jag runt 50-5 innan jag lessnade på det.

 

gammal schackräv också.

 

 

är övertygad om att det finns ett samband. tror det är en viss typ av person som älskar att utveckla sig färdighet inom ett intresse och inte blir uttråkad direkt.

 

vilka här kan jonglera? min tes är att pokerskillz och antal bollar man kan jonglera med korrelerar.

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

  • 5 weeks later...

Hej, Tipex här. Vet inte om jag var värdelös på Starcraft broodwar om man har 1900 gamei rating(högst rating i swe), när de bästa koreanerna hade 2100, jag började senare än alla andra och blev bra på slutet då alla började spela warcraft. sen hade sverige ingen sponsor till korea så jag la ner och började spela poker. iaf när jag spelade broodwar så märkte jag att jag utvecklades fort. Jag och en kompis började spela samtidigt, efter nån månad hade han inte en chans när han i början hade vunnit varje match. Det handlar såklart om hur mycket tid man lägger ner, men det finns nog många aspekter. IQ,EQ. kreativitets förmåga, inlärningsförmåga etc.

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Hej, Tipex här. Vet inte om jag var värdelös på Starcraft broodwar om man har 1900 gamei rating(högst rating i swe), när de bästa koreanerna hade 2100, jag började senare än alla andra och blev bra på slutet då alla började spela warcraft. sen hade sverige ingen sponsor till korea så jag la ner och började spela poker. iaf när jag spelade broodwar så märkte jag att jag utvecklades fort. Jag och en kompis började spela samtidigt, efter nån månad hade han inte en chans när han i början hade vunnit varje match. Det handlar såklart om hur mycket tid man lägger ner, men det finns nog många aspekter. IQ,EQ. kreativitets förmåga, inlärningsförmåga etc.

 

Mycket trevligt att du har hittat hit.

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

vilka här kan jonglera? min tes är att pokerskillz och antal bollar man kan jonglera med korrelerar.

Jag kan jonglera både med bollar och käglor, ska man gå upp i stakes kanske? ;)

 

Själv var man cs-nörd förut.

 

He he

 

Jag är en jävel på att jonglera. Mycket strategispel har det blivit också.

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Tack vare sc:bw som jag började med poker också. Fantaschtiskt. Tror på det här med att man har en viss nördighet och lätt snöar in sig på en speciell grej och lägger mycket tid och kraft på den grejjen. Detta + vissa speciella egenskaper, gärna hyfsat hög intelligens o bra strategisinne o minne osv, gör nog en bra pokerspelare =)

 

Jag är lätt med på en PF.nu SC-turnering (gärna sc:bw då förstås), vore skitkul.

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Join the conversation

You can post now and register later. If you have an account, sign in now to post with your account.

Gäst
Svara i detta ämne...

×   Du har klistrat in innehåll med formatering.   Ta bort formatering

  Endast 75 max uttryckssymboler är tillåtna.

×   Din länk har automatiskt bäddats in.   Visa som länk istället

×   Ditt tidigare innehåll har återställts.   Rensa redigerare

×   You cannot paste images directly. Upload or insert images from URL.


×
×
  • Skapa nytt...