Gå till innehåll

BOK: "Championship NL & PL" av Cloutier et al.


Nikatha

Recommended Posts

Tyckte faktiskt den var riktigt rolig att läsa, full med anekdoter om T.Js pokerliv och olika händer som antingen vunnit och tjänat massa pengar på alt förlorat trots att han spelat helt rätt. Lite självförhärligande sådär. Råden han ger är ffa anpassad till om man spelar mot väldigt bra spelare.

 

Inte mycket och ha om vill lära sig spela poker, men rätt kul om vill ha inblick i hur ett pro tänker.

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Ja det är ju inte diret power poker han förordar. Om jag minns rätt kallar ha t ex AJ för "the biggest trash hand of the trash hands". Tight mao.

 

Jag tycker dock att den var läsvärd. Det är knappast någon fullständig vägledning utan det finns några bra specifika exempel och en del allmänna råd. Dessutom innehåller boken, som Vinden skrev, en del intressanta anekdoter.

 

Det är dock den enda bok jag läst som direkt fokuserar på turneingspoker NL/PL så jag har inget att jämföra med. Det finns säkert andra mer belästa som kan bidra med sådanna.

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Sarek:

 

Det var efter att jag läst Cloutiers och McEvoys böcker om NL Holdem och NL Tournament Practice hands som jag började vinna konstant (nåja) på NL och komma bra i turneringar.

 

Köp böckerna och spela lika tight som Cloutier säger och du kommer att vinna. Kanske inte "maxa" men i alla fall vinna lite i taget långsiktigt - det räcker för mig.

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Hmm.. advokerar verkligen Doyle att spela "powerpoker" i alla lägen i en turnering? Jag har inte läst Supersystem men Doyle är ju en rätt stor high-stakes kille så frågan är hur applicerbart allt är i turneringssammanhang.

 

Jag läser TJ' bok just nu och noterade att han faktiskt också förordade att om du skall bege dig in i potten så skall du göra det med en höjning, inte en syn (om du inte försöker limpa in AA för att sno lite stålar ;).

 

Anledningen till att han dissar AJ och tom AK (lägger den efter TT tom i spelbarhet) är just att så många slutar tänka när de får den typen av händer. De ser "OMG! AK! ALL IN!" och åker mot par i tvåor som nån råkade få på rivern =) AK är en stark hand.. OM den spelas rätt.

 

Spelas den som en oslagbar megahand som dödar allt motstånd så är det bara ännu en tomteluva ;)

 

Ett stort problem att köra Powerpoker i en turnering är att det funkar igentligen bäst vid slutbordet, eller när du råkar sitta i ett gigantiskt chiplead. Vilket inte riktigt motsvarar 10/20 blinds i runda 1 :)

 

Om du skall dubbla upp en motståndare så gör det pga. att han faktiskt fick en riktigt bra hand och spelade den väl. Inte pga att du gjorde ett tomte misstag och hoppade all in med AJ. Den typen av drag ser man ju hela tiden i första delen av turneringar.

 

Om jag vill spela hazard med mina pokerkort så kan jag lika gärna köpa en trisslott :)

 

Den stilen som TJ förordar är väl snarare en mer tight-aggressive stil. Dvs. spela tajt, och har du en hand så kom in höjandes. Och undvik all-ins om du inte sitter på en genuint oslagbar hand (eller det bara finns 1-2 outs som du precis träffade). Skydda dina chips, och slå på de svaga. Bli dock inte för girig och försök slå ut alla i turneringen själv. Man kan komma till finalbordet i en ok chip-position utan att slå ut en enda spelare =)

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Hmm.. advokerar verkligen Doyle att spela "powerpoker" i alla lägen i en turnering? Jag har inte läst Supersystem men Doyle är ju en rätt stor high-stakes kille så frågan är hur applicerbart allt är i turneringssammanhang.

Nej, han säger tydligt att man ska ta det lugnt i en turnering. Det finns ett eget avsnitt om det.

 

Den stilen som TJ förordar är väl snarare en mer tight-aggressive stil. Dvs. spela tajt, och har du en hand så kom in höjandes. Och undvik all-ins om du inte sitter på en genuint oslagbar hand (eller det bara finns 1-2 outs som du precis träffade). Skydda dina chips, och slå på de svaga. Bli dock inte för girig och försök slå ut alla i turneringen själv. Man kan komma till finalbordet i en ok chip-position utan att slå ut en enda spelare =)

Problemet med den stilen är att den är hyffsat lätt att utnyttja, så det behövs en viss mängd weak-tighta tomtar och en väldigt god handläsningsförmåga för att den ska funka.

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

  • 7 months later...
  • 2 months later...
  • 2 months later...

Såg den här i en bokhandel idag och blev intresserad - men det fanns två böcker till av samma författare med likadnande titlar, "Championship Hold'Em" och "Championship Tournament Poker" (samt en fjärde om Omaha, vilket jag inte är intresserad då jag enbart spelar Hold'Em)

Är det någon som läst flera böcker, och är det i så fall värt att köpa fler än en, eller får man samma sak paketerad i flera olika omslag?

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

  • 2 months later...
Jag tycker att boken är mycket dålig. Stor varningsflagg! Blev mest irriterad när jag läste den och jag tyckte att hans berättelser abra var löjliga. Förstår inte hur en framgångsrik spelare kan skriva något så dåligt.
Jag håller fan med dig. Läser den för andra gången nu. Första gången var jag för oerfaren för att kunna ta till mig något vettigt, men tyckte ändå att boken var rätt underhållande. Nu tycker jag bara att den är äcklig. Kan till viss del ha att göra med att jag tycker gubbfan som skrivit den också är synnerligen motbjudande.

 

Jag har inte kommit så långt ännu, men vågar nog ändå påstå att flummigare skit i pokerboksväg får man leta efter.

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Join the conversation

You can post now and register later. If you have an account, sign in now to post with your account.

Gäst
Svara i detta ämne...

×   Du har klistrat in innehåll med formatering.   Ta bort formatering

  Endast 75 max uttryckssymboler är tillåtna.

×   Din länk har automatiskt bäddats in.   Visa som länk istället

×   Ditt tidigare innehåll har återställts.   Rensa redigerare

×   You cannot paste images directly. Upload or insert images from URL.

×
×
  • Skapa nytt...