Gå till innehåll

Allt om alfakassan!


cafka

Recommended Posts

Känner mig som en hobo som startar en sån här tråd men: :D

 

Om man uppfyller grundvillkoren + studerandevillkoren (samt är 20) och har varit arbetssökande och anmäld hos Arbetsförmedlingen i 3 månader, visst ska man vara berättigad grundersättningen på 320 kr/dag då?

 

Men hur funkar det - de (Af) har ju även en sån grej, "ingen ungdom 20-25 år får gå arbetslös längre än 3 månader" eller vad det nu är.. De tvingar en väl på en praktikplats, nån kurs eller liknande aktivitet då? Fast då måste man väl ändå få behålla grundersättningen via Alfakassan tills man antingen hittat ett jobb eller perioden är slut (usch!)?

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Alfakassan är en akassa som alla andra. Kolla på deras hemsida. Skilnaden är att dom inte är ansluten till något fack och att dom håller i den statliga biten som säger att alla är berättigad till grundersättning bara dom står som arbetsökande.

 

På fråga a så svarar jag:

Du behöver inte ha uppfyllt några krav! Du behöver bara stå som arbetsökande på ams och aktivt söka jobb.

 

På fråga b svarar jag:

Du kommer alltid att ha grundersättning så länge du inte bråkar med ams. Om du bara gör precis vad dom säger vare sig det är praktik, kurser, spika fast foten i golvet eller bara sitter och lyssnar på ett riktigt irriterande ljud en hel dag så ska du få din ersättning.

 

Grundvilkor

 

Ett litet tips från en efterbliven norrläning till en annan! När du börjar jobba gå med i ett fack eller i alla fall en annan akassa! Alfakassan har handlägningstider på cirka sju ljusår och deras telefonservice är rent ut sagt värdelös. Jag är helt övertygad om att dom har max två handläggare som sitter i telefon. På tre år så har jag kommit fram kanske fyra gånger på telefon. Så all kontakt sker via privatmedelanden på din privata sida på hemsidan. Där kan du få ungefär lika mycke information som i ett sms. Man måste hålla sig till ord som oxå, int, ba, me, d, ä, för att kunna få plats med allt. CSN framstår som det mest vältrimmade och rappaste maskineriet i världen jämfört med detta kalle anka dagis!

Om jag viste vilken min handläggare var så skulle jag dedikera resten av mitt liv åt att följa efter han dag ut och dag in för att rätta till alla mistag han gör. Om han så fes på ett olämpligt sätt skulle jag göra en polisanmälan. Jag skulle vara en RIKTIG smärta i röven.

 

Men men lycka till i alla fall! :D

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Min kompis har gått arbetslös ett halvår och han får då inga 320kr/dag inte. Han är med i nått arbetslösa ungdomar projekt som ger honom 1900kr/månaden före skatt och ca 1500 efter skatt.

Han är dock inte fyllda 20 än, men vem som betalar ut hans bidrag vet jag inte. Har tidigare trott att Alfakassan var för ungdomar, men så verkar alltså inte fallet vara.

 

Som jag skrev :shock: så måste man vara minst 20 år gammal.. Innan dess finns det KUP (Kommunal ungdomspraktik).

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Join the conversation

You can post now and register later. If you have an account, sign in now to post with your account.

Gäst
Svara i detta ämne...

×   Du har klistrat in innehåll med formatering.   Ta bort formatering

  Endast 75 max uttryckssymboler är tillåtna.

×   Din länk har automatiskt bäddats in.   Visa som länk istället

×   Ditt tidigare innehåll har återställts.   Rensa redigerare

×   You cannot paste images directly. Upload or insert images from URL.

×
×
  • Skapa nytt...