Gå till innehåll

Tankar kring fokus/Spela ett bord


iller

Recommended Posts

Har spelat poker i några år mer eller mindre seriöst. Tidigare har jag hattat mycket mellan olika siter/spelformer osv.

 

För ca 6 månader sedan bestämde jag mig för att testa att, den tid jag spelar på internet (live spelar jag gärna turneringar/DC osv):

 

1. Spela ett bord fullt fokuserat istället för 3-4 samtidigt.

2. Bestämma mig för ETT spel (valde 6-max NL texas även om jag tycker PLO är roligare). Detta gäller både vad jag spelar och till 90% läser/postar om på forum etc.

3. Ta ut så lite pengar som möjligt för att kunna spela så högt som möjligt.

 

Detta är det bästa jag gjort i min "karriär" då det utvecklat mitt spel betydligt jämfört med att hatta mellan olika spel.

 

En annan fördel är att spelar man ett spel istället för flera kan man ägna mer tid åt att lära sig tänka poker istället för typ "Oj, hur ska jag göra här, nu, i detta spel" när det uppkommer vardagliga situationer.

 

Tror jag tappar en del i timlön (ej säker dock) på att spela på detta sätt mot att t ex grinda 4 bord

10-manna med halva taxan som jag spelar nu.

 

Tror många som börjar spela blir för giriga och försöker maximera sin vinst genom att spela så många bord som möjligt. Detta är helt ok om man spelar upp till t ex 0.5/1 NL fullbord eller så. Men när man kommer upp till 2/4 (spec. SH) och uppåt tror jag det är bättre att fokuserat spela på ett bord och försöka tänka på och se allt som händer. Många tar också ut pengar så fort de fått ihop några laxar (SEK) istället för att bygga bankrulle.

 

Finns ju en poäng i att spela två bord med att halvera variansen med samma timlön. Att jaga bonusar med tuffa krav kräver också att man spelar fler bord etc. Tror dock detta kan uppvägas på lite sikt genom att köra enligt ovan.

 

Detta är på intet sätt något som passar alla spelare, men det funkade för mig (såhär långt..) och tror det kan fungera för andra också.

 

Någon som testat samma sak (samma eller andra spel)?

 

Andra tankar kring detta?

 

:club::diamond::heart::spade:

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Tror jag blir på tok för uttråkad, lös och slaskig om jag endast skulle spela på ett bord. Nu spelar jag 4 bord (SH NL100), kollar på TV och läser på forumet samtidigt för att inte bli för uttråkad i vardagsspelet.

Möjligen då när man skottar på högre nivå kanske? Men inte ens då har jag klarat hålla mig till 1 bord. Jag gick upp två nivåer ett tag men då körde jag på 3 bord. (Sen att det gick åt helvete efter några dagar hör ju inte till saken ;) )

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Personligen multitablar jag NL25 10manna och har funderat om jag verkligen utvecklas som pokerspelare när man inte får några bra reads osv. Spelet blir ju väldigt "statiskt" och man beandlar alla lika.

Antar att man utvecklas mer om man kör 2 SH-bord.

Bortkastad tid att multitabla som jag gör ur ett "utvecklingsperspektiv"?

Kanske skaffa PokerOffice som räknar åt en och variera sin spelstil mot olika spelare utifrån programmets siffror?

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

...

Tror många som börjar spela blir för giriga och försöker maximera sin vinst genom att spela så många bord som möjligt. Detta är helt ok om man spelar upp till t ex 0.5/1 NL fullbord eller så. Men när man kommer upp till 2/4 (spec. SH) och uppåt tror jag det är bättre att fokuserat spela på ett bord och försöka tänka på och se allt som händer.

Det där är helt individuellt.

Jag blir sjukt uttråkad av att spela ett bord - spelar 3, max 4 SH om det finns bra spel och missar i princip inget. Har provat att verkligen "fokusera" på ett bord - blir bara rastlös. Jag är väl inte lika trög som dig helt enkelt ;)

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

det är sant att ju högre du lirar dessto viktigare blir det att ha koll på spelarna..

 

vill man tjäna pengar kan man 8-9 tabba NL100 på party poker o få en si sådär 1000kr i timmen

 

jag personligen kör just nu 4 bord, tycker 1 blir för långtråkigt och gillar inte de långa swingsen när man spelar 1 bord..

 

sen om jag kör 4 bord kommer jag ta 4 gånger fler beslut än någon som bara kör ett, detta borde bidra till att man utvecklas snabbt som pokerspelare..

 

bara för man inte kör enbart 1 bord betyder inte det att man inte kan utvecklas och bli bättre, sen när man väl blir bättre blir man bättre på alla 4 bord och får en ökningen x 4

 

men ska man spela över NL1000 är det nog bäst att enbart spela 1 bord så man verkligen kan hålla sig bättre än medspelarna, på de låga borden handlar det mesta om att hitta tomtarna

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Kanske skaffa PokerOffice som räknar åt en och variera sin spelstil mot olika spelare utifrån programmets siffror?

Det ska du absolut göra. Inte bara för siffrorna du får utan även för att lätt kunna kolla på gamla HHs, få allt spel bokfört och mycket annat...

 

Siffrorna i table overlayen är mycket bra att ha men de ersätter inte "manuella" reads såsom vem som är på tilt / mycket av hur de spelat postflop osv.

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Kanske skaffa PokerOffice som räknar åt en och variera sin spelstil mot olika spelare utifrån programmets siffror?

Det ska du absolut göra. Inte bara för siffrorna du får utan även för att lätt kunna kolla på gamla HHs, få allt spel bokfört och mycket annat...

 

Siffrorna i table overlayen är mycket bra att ha men de ersätter inte "manuella" reads såsom vem som är på tilt / mycket av hur de spelat postflop osv.

 

problemet är ju att det inte stödjer betson, ultimatebet eller pacific-fisk-poker.

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Kanske skaffa PokerOffice som räknar åt en och variera sin spelstil mot olika spelare utifrån programmets siffror?

Det ska du absolut göra. Inte bara för siffrorna du får utan även för att lätt kunna kolla på gamla HHs, få allt spel bokfört och mycket annat...

 

Siffrorna i table overlayen är mycket bra att ha men de ersätter inte "manuella" reads såsom vem som är på tilt / mycket av hur de spelat postflop osv.

 

problemet är ju att det inte stödjer betson, ultimatebet eller pacific-fisk-poker, som jag spelar. Får väl skaffa PockerTracker, vilket dock verkar sämre.

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Jag spelar endast 1 bord i taget för att ha så bra read som möjligt på motståndarna, vilket gör att de felaktiga besluten minskas.

 

För att inte drabbas av rastlöshet kör jag enbart på s.k. "turbo-bord" där reaktionstiden är ca 6-7 sekunder istället för 30, vilket gör att jag hinner spela ca 130-150 händer per timma på ett 6-manna bord.

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

sen om jag kör 4 bord kommer jag ta 4 gånger fler beslut än någon som bara kör ett, detta borde bidra till att man utvecklas snabbt som pokerspelare..

Du blir bättre som pokerspelare om du utsätts för situationer du inte tidigare hamnat i och kan fatta ett korrekt beslut i de fallen. Det kräver ofta mer tid än du har vid bordet och det är därför det är nyttigt att fundera igenom händer i efterhand.

 

Att multitabla gör att du utsätts för fler situationer än om du bara spelar ett bord, men det gäller att du även hinner analysera dem och inte bara fattar ett hyfsat beslut. Åtminstone om du vill bli bättre.

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

sen om jag kör 4 bord kommer jag ta 4 gånger fler beslut än någon som bara kör ett, detta borde bidra till att man utvecklas snabbt som pokerspelare..

Du blir bättre som pokerspelare om du utsätts för situationer du inte tidigare hamnat i och kan fatta ett korrekt beslut i de fallen. Det kräver ofta mer tid än du har vid bordet och det är därför det är nyttigt att fundera igenom händer i efterhand.

 

Att multitabla gör att du utsätts för fler situationer än om du bara spelar ett bord, men det gäller att du även hinner analysera dem och inte bara fattar ett hyfsat beslut. Åtminstone om du vill bli bättre.

 

man får ju inte längra tid på sig om man bara spelar ett, sen är det smart att spara alla händer som man tycker öär intressanta o analysera dom när man spelat klart

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Håller med Iller. Kör max två bord samtidigt. Tycker det är omöjligt att hålla reda på betting mönster, hur benägna folk är att bluffa, vilka händer de spelar ur olika positioner, hur jag uppfattas av olika spelare, hur ofta jag bluffat olika spelare, vilka moves jag kört mm, när man spelar mer än ett bord.

 

Det finns så otroligt mycket att hålla reda på, att jag tror att folk ljuger när de säger att de klarar hålla reda på allt och köra fyra bord samtidigt.

 

Jag kör bara 1-2 bord även på low stakes. Tycker inte jag lär mig spela poker om jag inte tänker och analyserar när jag spelar, även om det är dåliga motståndare jag möter.

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

visst blir det fler misstag ju fler bord man kör, skiter i o syna vissa bluffar o kanske höjer en tight spelare, men det beror på vad man vill göra. tjäna pengar kontra utvecklas

 

ett ord till dem som har svårt o hålla reda på 3+ bord, när man lirat några hundra tusen händer o känner igen spelarna vid bordet tar inte många beslut mer än 2-3s. magkänsla, ryggmärgen, undermedvetet kan vara lika bra som att ta 20s o tänka igenom alla betar. kräver dock att huvet är i form då.

oftast är ju beslutet fold :(

 

håller självklart med om att man utvecklas mer på få bord (1-2). blir det finalbord i ngn större turnering brukar jag pausa dem andra borden.

när jag e riktigt pömsig kan det bli ett bord med min upplösning per skärm, då e man med 100%. ( KÖP EN TILL SKÄRM OM DU ÄR SERIÖS!)

 

ngt som nästan är värre än många bord är många msn fönster, kan vara mkt mer störande, spec om man lirar på ngn klient som tar över skrivandet (så man inte skriver i msn när det är ens tur).

 

jag kommer försöka tjäna pengar i fortsättningen oxå o då blir det 3-8 bord om det finns några smarriga.

 

//rosen

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

  • 4 weeks later...

Tänkte liva upp den här tråden lite. Vidhåller att jag tror att spela ett bord är det absolut bästa för många spelare.

 

Har dock själv testat någonting som jag tidigare trodde var helt vansinnigt. Nämligen att spela två olika "spel" samtidigt.

 

Har främst provat med ett bord 6-manna NL och ett 10-manna fixed vilket fungerat över förväntan.

 

För min del är det absolut sämsta alternativet att spela två bord 6-manna NL då jag blandar ihop vilket image jag har på respektive bord (Poker office hjälper en del på detta område dock) samt inbillar mig att jag har bättre reads på gubbarna än jag har osv. Fyra bord fungerar isåfall bättre då jag vet att jag inte kan snappa upp allt samt tvingas spela mer tight/selektivt preflop.

 

Några funderingar kring detta? Eller det ursprungliga ämnet för den delen.

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Join the conversation

You can post now and register later. If you have an account, sign in now to post with your account.

Gäst
Svara i detta ämne...

×   Du har klistrat in innehåll med formatering.   Ta bort formatering

  Endast 75 max uttryckssymboler är tillåtna.

×   Din länk har automatiskt bäddats in.   Visa som länk istället

×   Ditt tidigare innehåll har återställts.   Rensa redigerare

×   You cannot paste images directly. Upload or insert images from URL.

×
×
  • Skapa nytt...