Gå till innehåll

Hur mycket pengar ska jag sätta in?


pimooo

Recommended Posts

Idag hade jag en riktig skitdag och spelade bort nästan hela min rulle, inte nån större förlust för den låg bara på drygt 200 dollar men det är endel pengar för mig ändå.

Anledningen till att jag gulade idag va att jag hade förbannad otur och hammnade i tilt, någon jag i framtiden vet att jag kan undvika.

 

Men saken är nu den att jag ska göra en ny insättning snart, ska ta någon veckas paus från pokerspelandet först, och lägga upp någon strategi till hur jag ska komma längre med poker, samt läsa någon bok istället för att inte spela.

 

Nu har jag lite frågor om hur jag ska gå tillväga när jag ska börja spela igen.

 

Jag vill spela 0.25/0.50, jag har börjat med det sedan någon vecka tillbaks, och det va väl antagligen det som förstörde för mig idag.

Jag hade otur några gånger på rad, så att mer än halva rullen rök, sen tiltade jag bort det sista.

Men förutom att jag hade för liten rulle så känns det som att 0.25/0.50 va den rätta nivån för mitt spel.

Frågan är då vad jag ska ha för "startrulle" för att spela 0.25/0.50 borden?

 

Sen vet jag inte riktigt vart jag ska spela heller, expekt är det som jag spelat mest på innan, egentligen avskyr jag expekt pga att det buggar sig ca 5-10 gånger om dagen, men anledningen till att jag spelar där är att dom har en sån underbar funktion som heter "mini view", som gör att man får småfönster och kan trycka in 4 fönster på skärmen och se alla på samma gång.

Finns det någon annan pokerklient med någon liknande funktion?

 

Sen en sak till, är det rekommenderat att använda "räknar program", tex texas calculatem?

Har inte gjort det innan, men ska få en gratislicens till calculatem, och det borde väl vara bra att använda för då slipper man ju den biten och kan fokusera mer på sina motståndare?

 

Är det andra program som är bra att ha?

Har pokerstove på datorn nu, som jag använder ibland för att kolla lite händer i efterhand och så.

 

 

 

Mycket frågor, men det vore bra att få lite vägledning!

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Hur mycket du ska säga in är lite svårt o säga men $100 vore väl att rekommendera. Så har du lite svängrum o ett par inköp. Även om det då inte är i närheten av de 3000bb som det pratas om. Sen skulle jag vilja rekommendera http://www.pokerchamps.com. Då dom har hyffsat med spelare på dom lägre nivåerna + att man kan ha upp till 6 bord öppna bredvid varandra i samma fönster, fiffig lösning (därför jag spelar där, fast då aldrig på mer än 4 bord).

 

/inte så Formsvag

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

100$ känns väääääldigt optimistiskt. Jag skulle säga: fylla på så du sitter på åtminstone 500$ även om det är på gränsen. Sitter här och har precis fått känna på vad begreppet varians innebär (alternativt den bittra sanningen att man suger), så tro mej.

 

Sen om du gillar Expekts klient utöver krascharna så kan jag rekommendera Ladbrokes, dom har i princip samma klient fast utan krascharna.

 

EDIT: Angående oddsberäkningsprogram: Kan endast rekommendera att du använder dom om du har som mål att trycka in oddsen i ryggmärgen. Jag tycker generellt sätt att sitta med oddsprogram är en dåligovana, Dessutom är det ganska lätt att lära sig grundoddsen i skallen.

PokerStove är dock bra som analysverktyg när man försöker utvärdera vad fan man sysslat med när man torskat 10 inköp på 3 dagar.

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Frågan är då vad jag ska ha för "startrulle" för att spela 0.25/0.50 borden?

 

Hur mycket du ska säga in är lite svårt o säga men $100 vore väl att rekommendera. Så har du lite svängrum o ett par inköp.

Lite svängrum? 2 st inköp är väl inget svängrum? Lite otur med korten och han är gul igen. :?

 

Nä grinda du upp en rulle på några fler inköp typ 15-20 st innan du spelar NL50 för att känna lite mer trygghet i spelet. Går ju inte att spela stabilt om man riskerar att gå gul eftersom man sitter med hela bankrullen på bordet.

 

Men det är klart har du råd att förlora pengarna så spelar det ju ingen roll. Då är det ju bara att sätta in nya :)

Tips om du vill bygga rulle är annars att kolla runt lite här på forumet och utnyttja de olika bonuserbjudanden som finns att tillgå. Skynda långsamt och det kommer löna sig i längden. Ju mer du känner att bankrullen växer desto tryggare blir du i ditt spel och kan således vandra uppåt i nivå.

 

Good Luck!

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Klämde till med $100 då han antydde att de 200 han torskat ändå var endel pengar... Vill ju inte råda honom att spela om mer pengar än vad han har råd med. Men det är klart har han ingen botten på bankkontot så är mer givetvis att föredra.

 

tillägg: på pokerchamps är maxinköpet på .25/.50-borden $25... 4 inköp tycker jag nog ska räcka till lite manöverutrymme om man inte kastar in för mycket pengar med skithänder. (Helt klart ingen idealisk sits men som sagt är insättningen en issue och det är där han ämnar spela så...)

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Jag skulle nog avråda honom helt från att spela. Om han inte sätter sig och lirar med "cent" istället, där han snarare får folda sig till sömns av allt slaskande runt omkring.

 

Minst €300 i rulle och då ska han lira NL20 och absolut inte NL50. Man brukar säga bbx3000 men matematiken säger inte om ditt motstånd är tomtigt eller inte. Så det är lite upp till egen kännsla, hur mycket bättre är du än snittet?? eller snarere hur tajt kan du vara? för det är allt som betyder något på dessa nivåer, faktiskt!!

 

Sen vad gäller dina problem med Expekt. Jag skulle aldrig spela om det hakade upp sig så många gånger. Miniview i all ära, men allt som stör ditt spel negativt syns kraftigt i din rulle. "Jag lovar" Det går på ett par sekunder att förlora allt men en evighet att bygga upp igen.

 

Jag rekomenderar:

PartyPoker och B2B för cashgame. De har tyvärr ingen miniview men fungerar stabilt på de flesta system.

 

Vill även varna för "nya" siter samt TAIN-nätverkets alla siter.

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Klämde till med $100 då han antydde att de 200 han torskat ändå var endel pengar... Vill ju inte råda honom att spela om mer pengar än vad han har råd med.

 

Till viss del sant. Man bör aldrig spela för pengar man inte kan eller vill förlora. Du kan sätta in €10 på NL50 och hoppas på att du bygger en rulle med det. Risken att du lyckas är dock dålig och osäker. Vill du spela säker poker? eller har du råd att förlora lite, men sen när löning kommer sätta in €10 för ett nytt skott mot himlen?

 

Vad är Pokern för dig, en hobby eller inkomstkälla? (kanske båda)

Vad vill du med Pokern? Ha roligt eller tjäna pengar? Målet bör vara båda. Men tänkt efter ett slag..

 

Läs en bra bok:

Doyle Brunsons, Wisdom of a Champion går igenom det mesta om hur man bör tänka och leva för att lyckas med sitt mål. Den boken handlar inte om pokerteori. Men det är den mest givande bok om poker jag läst. och den säger inte ett skvatt om hur du gör betar dina A-A. Den lär dig vinna över demonerna bakom spelet. :twisted:

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Tack för tipsen!

 

 

 

Alltså bara för att jag skrev att 200 dollar är rätt mycket pengar för mig så betyder det inte att jag inte kan sätta in mycket pengar på mitt pokerkonto.

 

Kwejk, du säger 300 euro för NL20 borden?, om jag sätter in 500 euro då, räcker det för NL50?

 

Jag har tidigare varit mer oseriös med poker, men på senaste jag blivit mer seriös, och upptäckt att jag kan gå plus om jag spelar mitt bästa, vilket har gjort att jag tycker det är mycket roligare.

 

Det är ju inte så att jag ska ha poker som någon inkomskälla, men det vore ju en dröm att kunna få ut ett par tusenlappar extra i månaden på att pyssla med något man tycker är kul!

 

 

 

 

Vill gärna ha lite mer åsikter om "räknar program", någon skrev att det inte va någon höjdare, vad tycker ni andra?, är det många som använder sig av det eller är det mest rena nybörjare?

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Tack för tipsen!

Kwejk, du säger 300 euro för NL20 borden?, om jag sätter in 500 euro då, räcker det för NL50?

 

 

€500 brukar räcka för mig, men en gång gulade jag €500 på NL50 för att vara ärlig. Det var väl någon combo mellan otur och dåligt spel. €1500 är ju standardkravet för NL50 annars. Hur långt under man är villig att gå ökar ju risk for ruin. Bara du ligger otroligt tajt borde du inte förlora så att du går under mer än 1-3 buy's där.

 

Som nybörjare använde jag lite olika program och tabeler för att lära mig, numera räknar jag knappt pottoddsen när jag spelar. Bäste tipset jag har för att hitta fisken är att leta efter borden med högst medelpott. Flop% är inte lika viktigt. Sen är den spelare mes störst stack oftast den sämsta, detta eftersom fisken tenderar att vinna mer på kort sikt pgr av sitt risktagande. Table selection är nästan viktigare än bra spel. Ta tid på dig när du väljer ut dina fiskar ;)

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Vi kan säga såhär. Jag är en hyffsat erfaren spelare, o satte in 600 euro på B2B nätverket i onsdags. De är nere på 250 nu. Samtidigt satte en polare som är likvärdig mig i sitt spel in 600 o de är uppe i 1600 nu. Visst, du kan klara dig på 50, 100 eller 200, men jag rekommenderar det inte. Poker har varians, och det ska mkt till för att du ska överleva med 4-5 inköp.

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Vi kan säga såhär. Jag är en hyffsat erfaren spelare, o satte in 600 euro på B2B nätverket i onsdags. De är nere på 250 nu. Samtidigt satte en polare som är likvärdig mig i sitt spel in 600 o de är uppe i 1600 nu. Visst, du kan klara dig på 50, 100 eller 200, men jag rekommenderar det inte. Poker har varians, och det ska mkt till för att du ska överleva med 4-5 inköp.

 

Så sant!

 

du lirar NL50 anar jag. 600 är lite snäft då ja.

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

  • 3 weeks later...

Eller gör som jag. Sätt in en liten hög med pengar, grinda limit på låga nivåer och se den växa. Då kan du jobba med en fasen så mkt mindre rulle än om du kör NL. Nu har mina 40 dollar blivit en mkt lönsam hobby på knappt ett år. På vägen mot en större rulle kan du ju leka med Sng:s.

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Mitt tips är att sätta in $100 på bet365 och lira micro NL när du spelat 500 rakade händer så får du $100 i bonus och har dubblat din BR (om du går +/-0 på spelandet).

 

Med $100 på kontot har du 10 inköp på NL10 och spelar du smart så borde det inte va några problem för dig att gå plus.

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Mitt tips är att sätta in $100 på bet365 och lira micro NL när du spelat 500 rakade händer så får du $100 i bonus och har dubblat din BR (om du går +/-0 på spelandet).

 

Med $100 på kontot har du 10 inköp på NL10 och spelar du smart så borde det inte va några problem för dig att gå plus.

 

Menar du att man utan problem får ihop 500 rakade händer på NL10 bord? Potterna måste väl upp i 5-6 dollar för att få raked han dpå BET365?

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Mitt tips är att sätta in $100 på bet365 och lira micro NL när du spelat 500 rakade händer så får du $100 i bonus och har dubblat din BR (om du går +/-0 på spelandet).

 

Med $100 på kontot har du 10 inköp på NL10 och spelar du smart så borde det inte va några problem för dig att gå plus.

 

Menar du att man utan problem får ihop 500 rakade händer på NL10 bord? Potterna måste väl upp i 5-6 dollar för att få raked han dpå BET365?

 

Jag spelade 5000 händer och efter det hade jag clerat bonusen så svaret är ja. Tänk på att alla händer räknas där du blir tilldelad två kort även om du foldar pre och två andra spelar så räknas den för dig.

 

Och ja det stämmer att potterna måste vara $5 dvs den som vinner handen måste vinna minst $4.75 ($0.25 rake).

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Idag hade jag en riktig skitdag och spelade bort nästan hela min rulle, inte nån större förlust för den låg bara på drygt 200 dollar men det är endel pengar för mig ändå.

Anledningen till att jag gulade idag va att jag hade förbannad otur och hammnade i tilt, någon jag i framtiden vet att jag kan undvika.

 

Men saken är nu den att jag ska göra en ny insättning snart, ska ta någon veckas paus från pokerspelandet först, och lägga upp någon strategi till hur jag ska komma längre med poker, samt läsa någon bok istället för att inte spela.

 

Nu har jag lite frågor om hur jag ska gå tillväga när jag ska börja spela igen.

 

Jag vill spela 0.25/0.50, jag har börjat med det sedan någon vecka tillbaks, och det va väl antagligen det som förstörde för mig idag.

Jag hade otur några gånger på rad, så att mer än halva rullen rök, sen tiltade jag bort det sista.

Men förutom att jag hade för liten rulle så känns det som att 0.25/0.50 va den rätta nivån för mitt spel.

Frågan är då vad jag ska ha för "startrulle" för att spela 0.25/0.50 borden?

 

Sen vet jag inte riktigt vart jag ska spela heller, expekt är det som jag spelat mest på innan, egentligen avskyr jag expekt pga att det buggar sig ca 5-10 gånger om dagen, men anledningen till att jag spelar där är att dom har en sån underbar funktion som heter "mini view", som gör att man får småfönster och kan trycka in 4 fönster på skärmen och se alla på samma gång.

Finns det någon annan pokerklient med någon liknande funktion?

 

Sen en sak till, är det rekommenderat att använda "räknar program", tex texas calculatem?

Har inte gjort det innan, men ska få en gratislicens till calculatem, och det borde väl vara bra att använda för då slipper man ju den biten och kan fokusera mer på sina motståndare?

 

Är det andra program som är bra att ha?

Har pokerstove på datorn nu, som jag använder ibland för att kolla lite händer i efterhand och så.

 

 

 

Mycket frågor, men det vore bra att få lite vägledning!

 

 

Pokerchamps har miniview så du får 4-bord. Dålig trafik på den sidan på allt utom 0,25/0,5NL 6 max. Dessutom har de inbygd RB och affe system.

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Join the conversation

You can post now and register later. If you have an account, sign in now to post with your account.

Gäst
Svara i detta ämne...

×   Du har klistrat in innehåll med formatering.   Ta bort formatering

  Endast 75 max uttryckssymboler är tillåtna.

×   Din länk har automatiskt bäddats in.   Visa som länk istället

×   Ditt tidigare innehåll har återställts.   Rensa redigerare

×   You cannot paste images directly. Upload or insert images from URL.

×
×
  • Skapa nytt...