Gå till innehåll

Tells vid online spel


duckstab

Recommended Posts

Jag har inte sett sett så mycket diskussion om denna fråga. Kanske för att många anser att det är bortkastad möda eftersom det går inte att hitta några pålitliga tells online ändå. Eftersom jag är insnöad på FL just nu så tänkte jag låta tråden handla specifikt om det. Som vi alla vet så har FL online en tendens att bli mekaniskt för spelarna. Detta tror jag en uppmärksam spelare kan uttnyttja.

 

Jag tänker speciellt på en situation som jag inbillar mig har fungerat bra för mig.

 

Om man har position på en motståndare som checkar floppen raskt, du betar och han synar. På turn checkar han åter utan tvekan och du betar igen och får syn. Om checken kommer lika raskt på rivern så har jag noterat att man nästan aldrig blir höjd när man betar. Om det däremot finns en viss tvekan innan han checkar rivern så kommer höjningen mycket frekventare. Om han checkar utan tvekan så är jag mer benägen att beta. Om han tvekar innan checken kommer så är jag mer benägen att checka bakom. Råder inga tvivel i mitt sinne om att det fungerar till min fördel.

 

Vi snackar alltså ingen lång fördröjning här, utan bara ett par sekunder eller så. Om den lilla fördröjningen uteblir så blir man helt enkelt inte checkhöjd särskilt ofta enligt min erfarenhet, även om det var ett dåligt kort som kom på rivern.

 

En annan "tell" som jag inte känner mig lika säker på, men som verkar stämma oftare än inte, speciellt mot passiva spelare, är att om man betar och får en viss betänketid innan synen kommer så har sällan FI det mest uppenbara draget, vilket ofta är ett färgdrag. Passiva motståndare synar ofta relativt snabbt när dom har ett färgdrag eller öppet stegdrag.

 

När det gäller alla sådana tells så gäller det ju att ha lite koll på vad spelarna pysslar med. Det första exemplet jag tog upp fungerar speciellt bra eftersom den sekvensen utspelas på väldigt kort tid. Det är troligt att han sitter där och stirrar på skärmen och gör sina moves utan att först skriva klart sitt mess till polarn på msn. Om det tar en massa tid mellan varje gata pga av andra spelare som skall tänka osv så är tendensen inte lika tydlig. Då beror ofta fördröjningen istället på att FI's uppmärksamhet vandrat iväg till något annat under tiden (ett annat bord han spelar, TV, msn, internetporr eller whatever :P). Av denna anledning tycker jag det verkar vara lättare att gissa FI's hand när det är en heads-up pot när man vet att hans uppmäksamhet troligt är riktad mot just det bordet. Sofistikerade spelare som generellt tänker lite mer på sina drag antar jag att det heller inte fungerar så bra mot.

 

Naturligvis låter jag alltid korten och min read på en spelare i första hand avgöra hur jag skall agera, men jag tvivlar inte på att ett rutinerad spelare kan utnyttja "online tells" medvetet eller omedvetet till sin fördel. Omedvetet på så sätt att man bara får en känsla av vad FI har för typ av hand eftersom man sett samma mönster upprepas många ggr förr.

 

* Mini RP - QoS *

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Enda jag märkt är att när vissa spelare väntar väldigt länge innan dom bettar så sitter dom på något riktigt bra. Fejkad tveksamhet betyder oftast att dom är riktigt starka.

 

Jag brukar göra exakt så med mina starka händer. Och tror det eller ej så blir motspelaren ofta mycket mer benägen att syna, har flera gånger blivit nersynat med tex ess högt när jag funderar lite innan jag bettar. Men bättre spelare lär väl läsa det ganska enkelt, som du tex. Men på 1/2 $ funkar det utmärkt för mig.

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Naturligvis låter jag alltid korten och min read på en spelare i första hand avgöra hur jag skall agera, men jag tvivlar inte på att ett rutinerad spelare kan utnyttja "online tells"

 

Med risk för att vara en "ordmärkarpolis", men är inte detta samma sak egentligen?? Genom "online tells" får man väl sin read.

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Naturligvis låter jag alltid korten och min read på en spelare i första hand avgöra hur jag skall agera, men jag tvivlar inte på att ett rutinerad spelare kan utnyttja "online tells"

 

Med risk för att vara en "ordmärkarpolis", men är inte detta samma sak egentligen?? Genom "online tells" får man väl sin read.

 

Nej. En "read" får du genom att studera hur din motståndare spelar i allmännhet, aggression, bettingmönster osv. En "tell avslöjar enbart vad han kan tänkas ha på handen just då. Så det är en viss skillnad. :spade:

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Nej. En "read" får du genom att studera hur din motståndare spelar i allmännhet, aggression, bettingmönster osv. En "tell avslöjar enbart vad han kan tänkas ha på handen just då. Så det är en viss skillnad. :spade:

Read kan oxo vara hur man läst hans nuvarande hand, dvs läst hans kort. Men det bygger dels på att läsa hur han spelat handen i fråga (t.ex. limpade pre flop, check-raisade på floppen) och dels på tells.

 

:diamond::diamond::diamond:

 

Nåja. Jag håller nog med herr/fru Ankhugg om att man kan hitta tells online. De två som Duckstab tar upp är bra exempel. Själv tror jag att jag faller inom den kategori av spelare som mer eller mindre hittar dem omedvetet. Ibland känner jag helt enkelt att en spelare andas svaghet, och då är jag mkt benägen att bluffa. Oftast svarar fi med lägg. Dock får man vara försiktig med att försöka läsa tells på duktiga motståndare, då de ofta kan bluffa dessa...

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

  • 3 years later...

Lånar tråden

 

läste i first poker en artikel om online tells men det var en sak jag inte förstod

 

"En avatar föreställande rovdjur"

 

"Dina motspelare ser sig själv som den haj eller grizzlybjörn som de har som avatar. De är rovdjur av naturen. Förvänta dig alltför många gratiskort."

 

Känns som att man inte borde förvänta sig alltför många grattis kort eftersom dom ser sig som hajar och grizzlybjörnar ??

 

tankar

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Visst, det är svårt att läsa någon på internet, men det finns några riktlinjer att gå på: Dom som spelar multi-table (och det är lätt att se) och dom som kommer till bordet med minimum stack. Multitablespelarna kan man kan få vänta på bara för att "they are busy somewhere else", och då är det bra att ha deras andra bord framme samtidigt så man vet vad som gäller; är dom inne i en viktig uppgörelse annorstädes så är dom mer benägna att folda här. Annars är det bara duktiga spelare som spelar flera bord samtidigt. Dom som kommer till bordet med ministack (gäller fixed limit) eller med stack typ 48.79 vet man att dom har alla sina pengar på bordet och dom kan man köra över.

Men det finns en grej till som kanske är än viktigare: Disguise your hand! Efter att ha spelat många år på låga nivåer har både PokerTracker och andra klassat mej som röd fisk, dvs höja pf och lägga sig på floppen. Som tur är finns det massor av poker rooms på iPoker nätverket till exempel. Så när du kommer till ett nytt och har ett nytt namn och möter samma spelare får du helt plötsligt respekt igen. Detta är faktiskt sant och har hänt mig flera gånger. Jag har en minst sagt medioker statistik på t.ex. BluffMag, men det är "Far away from the truth".

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Jag ger aldrig några "grattis" kort online, men har katter (rovdjur) som avatarer. :P

 

eller med stack typ 48.79 vet man att dom har alla sina pengar på bordet och dom kan man köra över.
Säg inte det. Jag lirar max 3 bord i taget och brukar köpa in mig för cepesummor. Bara för att det skall se ut som att det är det sista jag har. Tror knappast att jag är den enda som gör så.
Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Join the conversation

You can post now and register later. If you have an account, sign in now to post with your account.

Gäst
Svara i detta ämne...

×   Du har klistrat in innehåll med formatering.   Ta bort formatering

  Endast 75 max uttryckssymboler är tillåtna.

×   Din länk har automatiskt bäddats in.   Visa som länk istället

×   Ditt tidigare innehåll har återställts.   Rensa redigerare

×   You cannot paste images directly. Upload or insert images from URL.

×
×
  • Skapa nytt...