Gå till innehåll

Hjälp att få igång internet på laptop via switch?


RayIV

Recommended Posts

Är totalt oduglig när det gäller såna här nätverkssaker så till problemet:

 

1. Jag har en hemdator i lägenheten.

2. Varje månad betalar jag 315 spänn till BBB, vilket rimligen innebär att jag har en internetuppkoppling.

3. P.g.a. några mindre LAN med kompisar är min dator kopplad till internetuttaget genom en switch med en herrans massa portar (typ... 8?).

4. Jag har en laptop i lägenheten.

5. Jag vill framförallt få igång internet på laptopen men det vore även trevligt att kunna föra filer mellan datorerna. Jag provade helt enkelt att koppla in laptopen i en av de lediga portarna men det verkar inte fungera. Antar från tidigare erfarenheter att man måste mecka lite med nätverksinställningar och sånt.

6. Här kommer ni kunniga människor in i bilden och eventuellt kanskehjälper mig. :)

 

Hoppas ni förstår problemet!

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Vi skulle nog behöva en bättre beskrivning.

 

" P.g.a. några mindre LAN med kompisar är min dator kopplad till internetuttaget genom en switch med en herrans massa portar (typ... 8?). "

 

Ok, du har en switch...och till den har du kopplat "internetuttaget".

Vad är "internetuttaget" för något? Kan du se några beteckningar eller annat på det?

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Internetuttaget ser väl typ ut som ett vanligt vägguttag nästan.. bara det att det är ingång för en nätverkskabel istället för en vanlig kontakt. Det ska fungera i alla fall, tidigare har vi bara kopplat in nya datorer till switchen via nätverkskabel och sen meckat lite med några inställningar och så har det funkat okej sen. Tyvärr har mina polare skött allt och de är såna där som aldrig någonsin svarar i telefon när man behöver dem.

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Join the conversation

You can post now and register later. If you have an account, sign in now to post with your account.

Gäst
Svara i detta ämne...

×   Du har klistrat in innehåll med formatering.   Ta bort formatering

  Endast 75 max uttryckssymboler är tillåtna.

×   Din länk har automatiskt bäddats in.   Visa som länk istället

×   Ditt tidigare innehåll har återställts.   Rensa redigerare

×   You cannot paste images directly. Upload or insert images from URL.

×
×
  • Skapa nytt...