Gå till innehåll

FLT - Slöspelad triss, bra eller anus?


duckstab

Recommended Posts

Herrarna knappen och SB är lösa och passiva.

 

* * *

 

Party Poker 1/2 Hold'em (9 handed) converter

 

Preflop: Hero is MP3 with Qh, Js.

2 folds, MP1 calls, 1 fold, Hero calls, 1 fold, Button calls, SB completes, BB checks.

 

Flop: (5 SB) Jd, Jc, 2d (5 players)

SB checks, BB checks, MP1 bets, Hero calls, Button calls, SB calls, BB folds.

 

Turn: (4.50 BB) 7c (4 players)

SB checks, MP1 bets, Hero calls, Button calls, SB calls.

 

River: (8.50 BB) As (4 players)

SB checks, MP1 bets, Hero calls, Button calls, SB calls.

 

Final Pot: 12.50 BB

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Jag brukar försöka undvika att slöspela när jag träffar bra. Visst, ibland så lägger sig alla och man får nöja sig med en liten pott. Men bättre det än att bli utdragen.

 

Nu går det ju bra så till vida att det inte kommer någon färg och du får med dig flera synare. Men jag skulle ha höjjt på floppen. Speciellt med färgdraget och för att veta hur jag ligger till.

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Jo, jag vet att ni är allergiska mot slöspel här på forumet :P Det var därför jag postade den här handen, för att få lite argument till varför inte.

 

Om någon sitter med färgdraget så blir jag ju utdragen oavsett om jag höjer eller inte. Om jag höjer straffar jag ju eventuella färgdrag mer, men å andra sidan straffar jag ju andra skithänder som knappen och SB kan ha genom att slöspela. Det känns väldigt typiskt av dem att folda sitt skäp för 2 bet men syna för bara ett, detsamma kan sägas om MP1 för övrigt.

 

På rivern kändes det ju bra att bara syna som du säger Jessica, men håller inte samma resonemang till viss del på även på turn?

 

För övrigt trevligt att det blivit lite fart på FL handanalyserna. När jag började läsa på forumet så var det mest bara NL så långt ögat kunde nå.

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Ok, ska försöka svara på det här oxo.

 

Jo, jag vet att ni är allergiska mot slöspel här på forumet :P Det var därför jag postade den här handen, för att få lite argument till varför inte.

 

Om någon sitter med färgdraget så blir jag ju utdragen oavsett om jag höjer eller inte. Om jag höjer straffar jag ju eventuella färgdrag mer, men å andra sidan straffar jag ju andra skithänder som knappen och SB kan ha genom att slöspela. Det känns väldigt typiskt av dem att folda sitt skäp för 2 bet men syna för bara ett, detsamma kan sägas om MP1 för övrigt.

Ok att du har en read på button o SB som lös-passiva, men du har andra spelare med dig oxo. Det är vanligtvis ett misstag att spela mot alla utifrån sin read på övriga.

 

Om du inte höjer mot en draghand som ännu inte talat på floppen så har han EV+ av att syna. Detta EV skulle annars vara till största delen ditt, då du är favorit. Svårt att få ihop, men det som andra vinner kan du räkna som förlust. Försämra deras odds så de måste antingen göra en dålig syn (eller mindre bra) eller folda och ge dig pengarna rakt av. Och desamma gäller andra skräphänder som annars skulle synat. Ju sämre sits du sätter dem i, desto bättre sits för dig.

 

För övrigt trevligt att det blivit lite fart på FL handanalyserna. När jag började läsa på forumet så var det mest bara NL så långt ögat kunde nå.

Kan inte annat än hålla med!

 

TILLÄGG: Ingen är allergisk mot slöspel, såvida det görs på rätt sätt. Problemet är att folk vill fancy-spela aldeles för mkt. Vanligtvis är det det enkla spelet som är det rätta. Slöspela när du sitter säkert. I det här fallet hade du en uppenbar dragrisk, och då måste du se till att de får betala dyrt för att dra ut dig.

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Det kan ju inte vara särskilt många som har träffat hårt på den floppen, eller på turn heller för den delen. Jag tror att om man höjer för att låta ett eventuellt färgdrag betala mera så tjänar man ju lite mindre än ett bet på det, medans ett gäng passiva synare med skräpkort ger betydligt mer. Jag har svårt att tänka mig att det går att få ut mer värde ur den här handen om man inte är uppe mot en aggressiv spelare som vill starta ett raising war med pocketpar eller en bluff liknande. Dock så kan man i såna fall inte vara säker på att det inte är 22 eller AJ som har klonkat värre. I det här fallet får man ju massor med värde och låg varians genom slöspelet. Hade man haft en annan position på bettaren så att den inte tvingat folk till valet mellan fold och syn av 2 bet kallt hade en höjning varit mycket mera lockande på turn.

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Det ska väl vara möjligen en höjning på flop el turn som sagt för att ge färgdraget för dåliga odds. Personligen brukar jag nog höja varje gång om det ligger ett tydligt drag ute som här. Vet inte vilket spel som är bäst över 1000 liknande situationer. Antar att det inte är nån jätteskillnad. I det här fallet är det ju ett färgkort till turn och ett till river som inte hjälper det ev. färgdraget heller.

 

Nu får ni rätta mig om jag har fel men en höjning på flopen ger bakomvarande spelare 4/1 (8 SB i potten om Hero höjer) och på turn 7.5/2 (7.5BB om Hero höjer).

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Du fick ut maximalt ur handen genom att slöspela den, du får in 4BB extra i poten på turn och river på overcalls, du hade nog bara fått in högst 2 extra på att raisa turn till exempel. Button och SB kommer förmodligen att folda om du raisar och risken finns att SB foldar turn eller check-synar river, i värsta fall check-foldar.

 

Riktigt bra spelat. Och jag tycker inte att du ska höja med QJo i MP3 på ett 9-manna bord. Du har trots allt 4 efter dig som inte agerat ännu.

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Jag ger mig för de goda argumenten. Antar att jag är FÖR benägen att försvara min hand. Har två gånger i rad postat påhopp på folk som gjort bra slöspel, men kanske kan jag bättra mitt eget spel genom att lägga till mer av detta i repertoaren.

 

Lallaren, väl skrivet. Du har förbättrat mitt spel. 8-)

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Join the conversation

You can post now and register later. If you have an account, sign in now to post with your account.

Gäst
Svara i detta ämne...

×   Du har klistrat in innehåll med formatering.   Ta bort formatering

  Endast 75 max uttryckssymboler är tillåtna.

×   Din länk har automatiskt bäddats in.   Visa som länk istället

×   Ditt tidigare innehåll har återställts.   Rensa redigerare

×   You cannot paste images directly. Upload or insert images from URL.

×
×
  • Skapa nytt...