Gå till innehåll

FL - SH, beginners stats sanity check


chlu

Recommended Posts

Jag började spela SH FL för en vecka sedan och har hunnit med 1.700 händer. Jag har studerat en post på 2+2 (som jag fann via mobergs dagbok) som handlar om pokerTracker-statistik för shorthanded, och fann att mina stats skiljer sig väsentligt på några punkter mot den "norm" MrWookie anger i sin post.

 

Min bakgrund

Tidigare har jag spelat FL 10-manna med blandat resultat. Plus i genomsnitt men med ganska blygsam bb/100 på de siter där jag har statistik (0.33BB/100 på party efter 50.000 händer, 0.5/1 och 1/2).

 

Mina 1700 SH-händer har resulterat i en BB/100 på 3.64.

 

VPIP och PFR

Jag har 16.37% resp 9.3% gentemot normen 23-25/14-16.

Detta bekymrar mig inte så mycket utan det är nog bara för mig att lägga till några händer från sen position (jag brukar tex lägga det lägtsa PP när det finns en limpare) och höja med en del händer som fullring har fått mig att sky. Det finns ju pre-flop charts att studera så det ska jag väl klara.

 

 

Attempt to steal blind

Här är min stat 18%. Den relativt låga siffran hänger ju ihop med statsen ovan. Jag är inte ovillig att stjäla, men är nog för blyg från CO. Dessutom är chansen att få blindsen utan flop tämligen liten på de bord jag har spelat (10% i faktiskt utfall).

 

Min statistik för bind defense hoppar jag över. De är inom MrWookies tolerans om än nätt och jämt och åt det tighta hållet.

 

Aggression factors

Här är jag way off chart. Mina värden är flop 7.4, turn 5.16 och river 2.94

Flop aggression will tyipcally be between 2.5 and 3.5. Any higher than 3.5 and you're probably overplaying.

River will typically be between 1.5 and 2.5. Much higher than that, and you're probably folding too many winners.

Här har jag inte en blekaste. Förmodligen foldar jag för mycket, men i stort tycker jag mina bets har varit befogade.

 

Went to showdown och Won at showdown

35% mot norm 35-38% respektive 59,6% mot norm 50-60%. Inressant mot bakrund av pre-flop statistik och aggression, men jag vet inte vad jag ska dra för slutsats.

 

Är 1700 händer för lite för att göra denna post relevant? Vad gäller preflopspelet och aggressionsfaktorn är jag övertygade att statistiken reflekterar mitt spel på ett rättvisande sätt.

 

Är MrWookie rätt ute? Jag oroar mig en del för min agressionsfaktor, gör jag rätt i det och vad gör jag i så fall åt det?

 

 

/chlu

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Went to showdown och Won at showdown

35% mot norm 35-38% respektive 59,6% mot norm 50-60%. Inressant mot bakrund av pre-flop statistik och aggression, men jag vet inte vad jag ska dra för slutsats.

Det verkar som om du foldar för många händer.

 

Är 1700 händer för lite för att göra denna post relevant?

Inte alls, man måste börja någon gång och efter 1700 händer är lika bra som någonting annat. Däremot har siffrorna ännu inte nått sitt sanna värde, men de ger redan nu en indikation.

 

Är MrWookie rätt ute? Jag oroar mig en del för min agressionsfaktor, gör jag rätt i det och vad gör jag i så fall åt det?

Posta lite händer i HH-delen av forumet. Tills dess: Autobetta inte floppen när du har höjt före floppen. Tillämpa inte raise-or-fold på floppen, ibland är det bra att syna. Börja stjäla mer mörkar. Händer som J-hög är tillräckligt att höja med från SB. Sitter du på knappen kan Q9o vara en bra undre gräns. Läs Abduls pre-flopp-strategier, fråga om det är något du inte förstår (det är rätt mastigt material, men bland det bästa jag har sett). Efter ett tiotal genomläsningar är jag fortfarande inte säker på att jag har förstått allt.

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Din höga aggressionsfaktor är inte så skadlig som den verkar om man ser den isolerat. Du är ju trots allt så tajt preflop att jag misstänker att du gråter när du skiter. ;)

 

En varm nybörjarrekommendation är att leta reda på Mebenhoes start hand chart för SH. Följ den slaviskt tills du blivit lite varmare i kläderna. (Du har nog redan listat ut att du måste göra något liknande.)

 

En trolig anledning att du har så låg Went to Showdown är att du allt för ofta foldar marginella händer på river, som A hög eller tredje paret eller liknande. Det är ofta rätt att syna med sådana klena händer HU korthänt.

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Tack för kommentarerna. Som ni sett har jag postat några HH också. De är alla från samma session och är därför inte valda med några andra urvalskriterier än att jag gjorde något annat än foldade preflopp.

 

Att jag foldar för många händer är definitivt något jag ska fundera över.

 

PT menar på ett ställe att jag lägger mig 54% (Folded to River Bet) men på ett annat att jag lägger mig 11% på rivern (aggression factor-uppställningen). Hmm...

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Det viktigaste för dig är nog att försöka lägga till lite fler händer, just nu har du nästan samma värden på VPIP och PFR som jag har på fullbord!

 

På den låga nivån du spelar på där folk begår så mycke mistag postflopp borde en spelare med hyffsat kolla kunna spela en väldig massa händer profitabelt.

 

Hade jag varit dig hade jag hittat ett bra starthand-chart på 2+2 och försöka spela efter det så mycket som möjligt för att komma in i att spela de händer som fullbord har fått dig att avsky. Kan gissa att KJo är en utav dessa händer, så var det för mig, och det är nu en hand jag höjer med UTG 8 gånger av 10.

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Jag ahr nyligen börjat spela shorthanded på Pokerroom (ja, jag vet att raken är sanslös, ska nog byta till 6-max på party eller gå upp i nivå snart). Detta är dock 5-max, så siffrorna skiljer sig väl med rätta lite, sen handlar mitt sample bara om 3000 händer. Trots det är det rätt intressant. 95% av statistiken är från 2/4 FL 5-max.

 

VPIP och PFR

Båda är högre än vad som sägs vara norm i den posten. 29% VP$IP och 19% PFR%. Jag försöker limpa så lite som möjligt, det är egentligen bara QJ (raise first in) och JT jag limpar med, samt låga PP på knappen om det limpas till mig.

 

VPIP från SB

SB spelet har jag svårt för, både i teorin och praktiken. 42% ligger jag på nu, och jag vet inte riktigt hur det ska tolkas.

 

Folded SB to steal

Här är jag helt off. 85% säger artikeln, 63% svarar jag med. Att försvara blindsen är någt jag finner svårt, speciellt i SB. Man har ju högre equity än i ett fullringspel, och att försvara från BB HU känns väldigt enkelt, jag synar med de flesta händer som är bättre än medlet, och en del andra mot speciella spelare (extremt lösa raisers, extremt tighta spelare som lägger medelhänder mot aggressivt motstånd etc). Men från SB finner jag det svårt. Om någon har tips på hur jag kan förbättra detta är jag tacksam.

 

Folded BB to steal

Från att ha försvarar alltför sällan i fullring, försvarar jag nog kanske för mkt nu i shorthanded, ligger på 53%. Det känns inte helt oresonligt dock, men tål att ses till i detalj, får bli ett söndagsprojekt.

 

Att to steal blinds

35%, inget konstigt här (tror jag)

 

Postflop agression

Högre än normen. 3.92 / 3.56 / 2.90. Dock autobetar jag mycket, jag måste bättra mig på den fronten. Jag försöker att inte slöspela så mycket heller. Jag tror jag kan skylla mina stora svängnignar på detta beteende dock till stor del.

 

Lite att fundera på alltså.

 

En annan kul grej är den där statstiken om man är en vinnande spelare eller ej. På shorthanded är jag än så länge en vinannde spelare med 91% säkerhet, på alla mina händer 99.98%. Det känns väldigt skönt. :)

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Folded SB to steal

... Om någon har tips på hur jag kan förbättra detta är jag tacksam.

Här är det raise eller fold som gäller. Om du känner att du har en hand som du kan tre-betta med ska du göra det, annars är det bara att skicka handen. Borde (?) få ner din siffra lite mer.

Folded BB to steal

Från att ha försvarar alltför sällan i fullring, försvarar jag nog kanske för mkt nu i shorthanded, ligger på 53%. Det känns inte helt oresonligt dock, men tål att ses till i detalj, får bli ett söndagsprojekt.

Verkar bra tycker jag.

 

Att to steal blinds

35%, inget konstigt här (tror jag)

Låter lite lågt. Vad har du för kriterier för att försöka sno mörkar?

 

En annan kul grej är den där statstiken om man är en vinnande spelare eller ej.

Vad är detta för statistik?

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Här är det raise eller fold som gäller.

Är väl en vettig regel till att börja med, men någon universiell sanning är det inte riktigt. Finns en hel del riktigt skarpa höglimitlirare som kallsynar där (Howard Lederer exempelvis).

 

I SB kan jag förstå tanken att höja, och detta gör jag oftast när jag tror jag kan trycka ut BB, med så lite som Ax och 22. Syna kan jag tänka mig med Axs och händer som JT. Jag har som sagt dålig koll på teorin här, vet inte riktigt om det kan stämma. Kort sagt, starkare händer synar jag med, men jag vill ändå ha showdown potential (förutom med tex JT som träffar så ofta och är hyffsat lättfoldad).

 

I BB höjer jag aldrig en sen raise i stort sett. Finns det någon mening med att visa styrka här?

 

Mörkertjuverier:

 

Nu spelar jag 5-max som sagt, så det är bara en pos jag inte "stjäl" ifrån. Naturligtvis beror det på motståndet, jag "stjäl" inte per se mot calling stations, utan tillämpar mer det som Ed miller skriver om här (som du nog länkat hit). I alla fall, alla PP, Ax, K9+,QJ och kanske JT och T9s. Jag försöker vara flexibel beroende på motståndet dock.

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

I BB höjer jag aldrig en sen raise i stort sett. Finns det någon mening med att visa styrka här?

Om du antingen är uppe mot någon som är riktigt överaggro så att det inte minskar din lönsamhetspotential på senare gator eller om det skrämmer motståndaren så pass att han foldar för mycket så är det en hyffsad idé att göra så med en stark respektive medioker hand.

 

I en pott som på floppen är åtminstone 7,5 små bet så bör man ju inte vara särskilt lättfoldad (man skulle ju vara +EV postflopp om man bara synade ned med 100% av sina händer mot de flesta trebetsdistributioner), så motståndaren behöver ju inte folda väldigt mycket för mycket för att det ska vara en bra idé att trebeta.

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Jag är också grön till shorthanded men känner att det passar mig som handen i handsken. Ruggigt mycket fisk och ruggigt mycket cash bara man kan anpassa sig.

 

Angående dina stats. 1700 är en verkligen ingenting i shorthanded. Därmed inte sagt att du inte kan kika lite på statsen men t.ex BB/100 kan du glömma att få en humm förrän du har 50k+ händer och då kan du fortfarande ligga långt ifrån din riktiga siffra.

 

Preflop så är http://img242.imageshack.us/img242/5151/sh217jb.jpg helt okej i början innan du byggt upp en känsla. Om du är först in i potten så är ju raise eller fold regeln som tidigare sagts bra. Du kan aldrig spela tokigt genom att använda den.

 

Följ också charten för blindsteals. Men jag skulle rekommendera att du försöker stjäla mer. Där lär du dig mycket HU spel.

 

Din agg factor verkar extremt hög. Dock kan man ligga över 3.5 utan att vara överaggresiv tror jag.

Jag ligger på 4.5 och tyvärr kan jag inte med säkerhet säga något om min winrate då jag har för få händer men 4.5 är definitivt inte helt fel där jag spelar. Folk är helt enkelt så veka att jag utan att blinka stjäl potten genom continuation bets nog ofta för att vara nånstans runt den siffran.

 

Men som sagt. 1700 är väldigt lite och jag skulle nog bara börja använda en preflop chart tills du har fler händer att gå på.

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

En annan kul grej är den där statstiken om man är en vinnande spelare eller ej. På shorthanded är jag än så länge en vinannde spelare med 91% säkerhet, på alla mina händer 99.98%. Det känns väldigt skönt. :)

Var hittar du den statistiken?

 

Ingenstans i PT, men du kan räkna ut konfidensintervallet själv.

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Win rate and standard deviation: Well, I guess I'll put something in here about win rate. It's simultaneously the most important and the least important stat. Be happy with anything above 0, naturally, but I'll include how to calculate with what confidence you know you are a winning player. This applies to all poker, not just 6 max, and it has been covered elsewhere, but I'm including it here for completeness. First, get your standard deviation per 100 hands from the Session Notes tab ---> More Detail. Divide that value by sqrt(N/100), the square root of the number of hands you've played divided by 100. That gives you the uncertainty (standard error) of your win rate, i.e., the accuracy to which you know your win rate after having played this many hands. As you can tell, it'll take quite a while to converge to within even as much as 0.1. Anyway, divide your current win rate by your uncertainty. This result, which I'll call Z, can be taken to a normal distribution table, like this one. Enter your Z into the "Below" box, and that's the probability you're actually a winning player. For the lazy ones among us, here are the cliff notes: Z = 1, there's an 84% chance you're a winning player, Z = 2, 98%, Z = 3, 99.999%, and Z = -1, 16%. As you can see from those numbers and a little figuring on your own with your standard deviation, it doesn't take all that many hands to know for near sure that you're a winning player. It should be equally apparent, however, that it's relatively likely for a winning 2+2er to have a negative Z over a reasonable stretch of hands.

 

Man kan inte vara helt säker dock, bara idag och igår har jag tappat så mycket på 2/4 5-max att min winrate sjunkigt med 0.8 bb/ 100 händer.

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Join the conversation

You can post now and register later. If you have an account, sign in now to post with your account.

Gäst
Svara i detta ämne...

×   Du har klistrat in innehåll med formatering.   Ta bort formatering

  Endast 75 max uttryckssymboler är tillåtna.

×   Din länk har automatiskt bäddats in.   Visa som länk istället

×   Ditt tidigare innehåll har återställts.   Rensa redigerare

×   You cannot paste images directly. Upload or insert images from URL.

×
×
  • Skapa nytt...