Gå till innehåll

FLT - Korrekt defensivt spel?


Fangface

Recommended Posts

Länge sen jag postade nu, men den här handen fick mig att fundera lite. Funderar väl mest på om jag blev för passiv eller om jag gjorde rätt som var defensiv. Stämningen hyfsat lös och passiv, dock inte så ruskigt löst som det kan vara ibland.

UTG+1 och UTG+2 är väl dom mest intressanta aktörerna i den här handen.

 

UTG+1: 14.5/2/0.8 (tight och extremt passiv med andra ord, dock bara 48 händer så jag vet inte om det säger jättemkt)

UTG+2: 28/15/2.2 (loose och aggro, raka motsatsen alltså)

 

Party Poker 1/2 Hold'em (10 handed)converter

 

** Dealing down cards **

Dealt to HERO [ J:spade: K:spade: ]

 

Preflop:

1 fold, UTG+1 calls, UTG+2 calls, HERO calls, 1 fold, MP3 calls, 1 fold, Button calls, [color:#666666]1 fold[/color], BB checks.

KJs, en hyfsad hand i mittpos. Efter limp från tighty och limp från loosey limpar jag bara. Velar lite fram och tillbaks om jag ska höja men det blev en limp då jag var lite rädd för den tighte som limpade utg. Rätt eller fel? Borde väl vara ganska marginellt.

 

Flop: (6.50 SB) K:club:, T:spade:, 6:spade: (6 players)

BB bets, UTG+1 calls, UTG+2 raises, HERO calls, MP3 folds, Button folds, BB calls, UTG+1 calls.

Träffar en riktig kanonflopp. Toppar med hyfsad kicker samt ett flushdrag på det. BB betar, tighty synar och loosey höjer. Hade bestämt mig för att höja fram tills loosey betade ut. Visste inte riktigt vad jag skulle sätta honom på. Visst, killen är loose och agg. men inte extremt loose som en del dårar, nåt måste han plockat upp. Funderar också på draget jag har och vad jag tjänar mest på, en trebet skrämmer väl garanterat bort de bakom, förmodligen gör bara 2-beten det också. Nånstans här börjar klockan ticka ut så jag måste bestämma mig och det blir bara en syn. Är osäker på detta? Kanske är det marginell skillnad i förtjänst/förlust?

 

 

Turn: (7.25 BB) 7:diamond: (4 players)

BB checks, UTG+1 checks, UTG+2 bets, HERO calls, BB calls, UTG+1 raises, UTG+2 calls, HERO calls, BB folds.

Ingen förbättring här. Efter två check betar loosey igen. Vad sjutton gör jag nu då? Är potten så stor att jag kanske borde skydda handen? Den känns lite för svag, tror att jag ligger efter så det blir bara en syn och så hoppas jag på att dom bakom synar för mer pengar i potten. Men se där, då plötsligt raisar tighty hela fältet. Nu är jag helt säker på att jag är bakom och måste träffa min flush för att vinna.

 

River: (14.25 BB) 8:diamond: (3 players)

UTG+1 bets, UTG+2 calls, HERO calls.

Men inte då, sitter där med mitt lusiga par. Potten är huge nu och jag gör en crycall på rivern. Är ju eg. 99% säker på att jag är rökt. Kan jag lägga ner handen här då det är bet/syn innan mig? Misstänker att jag faktiskt kan det trots den stora potten. Att tightey plötsligt skulle check/raisa och dunka på rivern igen med en sämre hand än toppar finns ju inte? Eller? Betalar hur som helst av

 

Final Pot: 17.25 BB

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Du har verkligen en monsterhand på floppen, att bara syna här är ett jättefel. Equitymässigt är den rätt likvärdig AA (på en höft vinner du lite mer än 1/3 av potterna mot de redan aktiva i potten), men den här handen har bättre implicita odds.

 

Angående turn behöver jag tänka lite, men jag har svårt att föreställa mig att en höjning skulle vara särskilt fel när du nu spelade floppen som du gjorde.

 

På rivern finns det ingen anledning att översyna, du vinner knappast potten så mycket som 1/16 av tiden. När någon synar innan dig så sjunker dina vinstodds sjukt fort. Dels för att sannolikheterna att du slår var och en av spelarna är lite halvt oberoende (dvs, om du slår vardera spelaren 1/4 av tiden så slår du båda bara 1/16 av tiden) och dels för att synaren helt enkelt inte kan bluffa.

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Jag tror på en raise före floppen. Det gör senare spel lite enklare om floppen t.ex kommer J33 och sb visar styrka. Och KJs står sig hyggligt mot 2 limpare.

På floppen tycker jag gott att du kan höja för värde och för att du har en hyffsad hand att skydda, dessutom inger trebet respekt, och har en förmåga att lugna ner motspelarna. Det kan också vara bra att trebeta lite svagare händer är toptvåpar och set och färdiga händer, så man inte blir så läsbar. Det är inte heller så att man gråter om någon lägger ett mellanpar eller ett spaderess eller en hålstege med ett överkort. Det värsta någon kan ha är ett set, och det är du inte chanslös mot. Det är ganska troligt att du har bäst hand också.. Loosie behöver inte ha en färdig hand för att höja. Han kan sitta på stegdrag eller mellanpar + överkort+backdoor flush eller liknande. Har han t.ex QJ så ser han ju gärna att AQ och AJ och JT ger upp.

Turn tycker jag är ok.

Rivern tycker jag att du måste syna. Det går inte att lägga toppar för ett bet på rivern i fixed. I synnerhet inte för 16 ggr pengarna. Att lägga sig där kan vara en så fruktansvärd miss så det vänder en vinstsession till en förlustsession. Och en vinnande spelare till en förlorande.

Visst, synaren kan inte bluffa, men han kan göra en gråtsyn med allt möjligt i den potten.

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Höj preflop. Eller om du vägrar så höj floppen. Eftersom du vägrade det också så höj för guds skull turn! (Nu var det ju retrospekt tur att du inte gjorde det, men det visste du ju inte då.)

 

Jag håller med Hjort. Här kan vi faktiskt folda för ett bet i en 16BB stor pott trots att vi stänger betandet. Inte en sportmössa att vi är bäst här 6,25% av gångerna.

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Om höjningen från UTG+2 innebar att man kunde vara säker på att TPGK inte står så kan jag förstå om man hellre synar för overcalls men givet att man knappast kan det så är det en jätteobligatorisk trebet.

 

Sedan tycker jag att detta är en utomordentlig hand för att höja turn i hopp om en fri showdown.

 

Sedan håller jag med övriga att man med gott samvete kan slänga på rivern.

 

/Bjorn

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

På floppen tror jag inte du har så mkt att vinna på att försöka hålla övriga spelare kvar i handen för ditt drag genom att bara syna. Försvara handen ist genom att 3-betta. Potten är ändå hyffsad och genom att tre-betta kan du snarare få mindre action på turn så du kanske kommer billigare undan om du inte träffar. Kör på ditt TP i detta läge.

 

Dra inte för stora växlar på looseys turn-bet. Kan vara vad som helst. Han han ha raisat för ett gratiskort o vara på en semibluff på turn, eller helt enkelt sitta på en sämre kung än du. Inte helt ovanligt för den typen av spelare. Din hand känns inte alls så dum. Var floppen bra så är inte ett (nästan) blankt kort något att gråta floder över. Spela din hand och se vad som kommer därutav.

 

Men ok, sen raisar tightey. Läskigt. Syn och hoppas på river.

 

Ingen rolig river. Du är rökt. Om det är mer eller mindre än 93,8% risk att du är rökt (break even-gränsen) vet jag inte. Tufft. På river får du ingen hjälp av mig.

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Join the conversation

You can post now and register later. If you have an account, sign in now to post with your account.

Gäst
Svara i detta ämne...

×   Du har klistrat in innehåll med formatering.   Ta bort formatering

  Endast 75 max uttryckssymboler är tillåtna.

×   Din länk har automatiskt bäddats in.   Visa som länk istället

×   Ditt tidigare innehåll har återställts.   Rensa redigerare

×   You cannot paste images directly. Upload or insert images from URL.

×
×
  • Skapa nytt...