Gå till innehåll

Den eviga frågan - när ska man sluta?


Svinto

Recommended Posts

Jag vet att detta har avhandlats flera gånger tidigare och att det på ett rent teoretiskt plan inte finns någon anledning att sluta över huvud taget om man spelar vinnande (man bortser såklart från trötthet, andra kall osv).

 

Om jag tidigt i en session vinner en stor pott har jag mycket svårt att motstå impulsen att lämna bordet. Det känns så jäkla surt att ligga 20BB plus för att två timmar senare vara break-even eller värre. De gånger jag faktiskt spelar vidare och förlorar försprånget blir jag nästan alltid arg på mig själv för att jag inte slutade när jag låg på plus. Dessutom blir det hundra gånger svårare att fortsätta spela efter att ha ramlat tillbaka till +-0 eftersom det då känns som om jag förlorar så oerhört mycket mer om jag skulle sluta på minus.

 

Är det någon som känner igen sig och/eller kan ge tips på hur man ska komma förbi det här stadiet? Det känns som om det här begränsar mina förutsättningar att utvecklas ganska rejält då jag ofta bara spelar 20 minuter/dag. Jag vill spela längre men samtidigt vill jag inte riskera att behöva gå runt och sura resten av dagen.

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Det finns bara ett svar:

 

Du måste utelämna dina känslor när du spelar, spela inte med hjärtat, spela med hjärnan

 

Se det som ett långsiktigt spel. Precis som att det inte alltid går upp på aktiemarknaden så kommer du vara en vinnare på sikt om du är skicklig på att hantera specifik information. Det är svårt att börja se det så när man är nybörjare i spelet men ju mer du spelar desto bättre syn på det långsiktiga perspektivet kan du få.

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Fanns länkat i någon post här på forumet till någon artikel angående att spela när man ligger plus respektive minus. Handlar om att det inte är bra att sluta när man ligger plus och fortsätta spela när man ligger back för att komma break even.

Kontentan av det hela var i princip: "Bättre spela när du spelar bra och vinner än att bara spela när du går back och förlorar."

 

Någon som kan forumet utan och innan kan säkert leta reda på artikeln. Jag har för mig att det var Johan Hjort som länkade till den.

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Är det någon som känner igen sig och/eller kan ge tips på hur man ska komma förbi det här stadiet? Det känns som om det här begränsar mina förutsättningar att utvecklas ganska rejält då jag ofta bara spelar 20 minuter/dag. Jag vill spela längre men samtidigt vill jag inte riskera att behöva gå runt och sura resten av dagen.

Skaffa Poker Tracker och titta på siffror som BB/100 händer istället. Själv brukar jag spela fixlimit sessioner på 800-1000 händer så jag är rätt van vid småsvängningarna du beskriver.

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Fanns länkat i någon post här på forumet till någon artikel angående att spela när man ligger plus respektive minus. Klipp, klipp

Någon som kan forumet utan och innan kan säkert leta reda på artikeln. Jag har för mig att det var Johan Hjort som länkade till den.

 

Här har ni den!

 

Enjoy!

 

//Hickmott

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Ska bara säga att jag inte spelar för att vinna pengar utan för att det är kul när jag vinner pengar (ser ni skillnaden?).

 

Alltså om jag inte är sådär jättesugen på att spela, men ändå spelar så slutar jag gärna om jag får in en fin pott efter ett tag. Om jag är mer sugen på att spela så fortsätter jag att spela förstås. Sen beror det på lite, känner jag efter ett tag att jag spelar lite för vårdslöst efter en vinst så slutar jag också gärna, om jag känner att jag kan hålla nivån uppe och det finns fler tomtar att ta pengarna av vid bordet så fortsätter jag.

 

Jag har ingen benhård strategi för hur jag gör utan försöker mer se utifrån hur jag spelar och vad jag tror att spelet leder till.

 

Och givetvis är anledningen till att jag spelar som jag gör att jag inte spelar 100% efter en matematisk teori (vilket jag inte är nog duktig för)för maximal vinst utan mer på instinkt samt statistisk sannolikhet i kombination.

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Jag känner igen mig rätt mycket i Nissemans beskrivning, men jag vill ju spela för att vinna. Tror jag.

 

Pokertracker verkar vara obligatoriskt, får köpa det snart. Förutom det får jag helt enkelt försöka spela mycket, mycket och arbeta på inställningen.

 

Poker är ett grymt komplext spel. Eller rättare sagt, poker är enkelt i sig, men att spela poker dagligen är allt annat än enkelt. Det har jag inte fattat förrän ungefär nu.

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

  • 2 weeks later...

Man spelar tills man blir sugen på att göra något annat, på så sätt ser man till att hela tiden hålla intresset på pokern och inte vandra bort i tankarna när man spelar. Dvs det kvittar om du är pluss eller minus, känner du att du inte vill spela mer, att du nöjd för dagen(trots minusresultat).. så sluta.. du bestämmer över ditt spel själv.. inte ett statistikblad med bb/h

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Svinto, jag hade själv problem med det där ett tag. Lustigt nog började fenomenet efter att jag redan spelat online i 3 år. Tror det började när jag satte igång att multitabla och det ibland blev lite väl stora svängningar. Jag hittade dock ett sätt som bröt trenden. Kanske kan funka för dig också.

 

För att få bort focus från min egen stacks upp och nedgångar så satte jag helt enkelt en bit av en post-it lapp som täckte markeringen där det står hur mycket jag har på bordet. Jag kollade slutresultatet först när sessionen var klar då jag rev bort lappen. Om jag bestämt mig för att spela 3 timmar så gjorde jag det, istället för att som ibland tidigare logga av när jag hade en fin vinst.

 

På det här sättet försvann begäret att ofta kolla hur stor stack man hade och istället koncentrera sig på att spela så bra som möjligt samt logga så många timmar som möjligt.

 

Några gånger blev det fina överraskningar när man exempelvis hade loggat ett femtimmarspass som man trodde var ganska mycket minus men i själva verket visade sig vara flera hundra dollar plus. Tvärtom hände ju också nån gång :lol:.

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Svinto, känner helt klart igen mig i dina tankar. Att säga att man ska stänga av alla känslor när man spelar poker är ju lättare sagt än gjort.

Man är ju människa god damnit =)

 

Jag brukar spela 3 bord PL 0,5/1 alt 0.25/0,5.

Sessioner brukar lika på 1.5-2-5h (har iaf gjort det de senaste veckorna pga utebliven tid, träningar mm)

Tanken är väl att sessionerna ska kunna bli lite längre.

Det som oftast inträffar en kväll är att jag backar lite grann i början sakta ca 20-25% av inköpet för att därefter få en hand och sedan hamna på plus sidan denna känsla är den absolut bästa tycker jag, mycket stabilt känns det som. De gånger jag loosar hela mitt inköp brukar jag klara av att vara rätt kall och bara sätta in nya pengar om jag tycker att jag spelade rätt i den hand jag nyss tappat hela inköpet.

Problemet blir när man börjar tappa 2-3 inköp och man börjar få lite av de där hemska tiltkänslorna, det bara kokar inombords. Jag vet att i detta läge är det ingen bra ide att sluta för kvällen dels för att det blev minus denna session samt att jag får problem att sova. De gånger jag har spelat mina 2h och klockan börjar bli läggdags, jag ligger en sisådär lagom plus ca 50 dollar, tänker "nu ska jag bara avsluta varvet" då kommer korten jag losar två tre händer i rad och hela kvällsvinsten är som bortblåst! AARGH!! kan inte gå lägga mig nu känns så förbannat surt! vissa gånger kan jag lugna ner mig och gå ur men då kommer ångest känslor krypande. Väljer jag att lira lite till kan det gå ännu värre alternativt att jag lyckas ta mig upp igen.

Det är bara det att de sessioner jag ligger runt +/- strecket har jag inga som helst problem att acceptera en förlust, huvudtaget om kvällen inte har varit speciellt svängig känns det som jag kan ta en förlust med en professionell syn på det hela. Det är de gånger de svänger rejält som jag får känslan av att jag inte vet när jag ska sluta, nått tips?

får också samma känsla som svinto att om man lyckats ta ett par riktigt fina potter och kanske 4 dubblat mycket vill jag ta en paus en stund för att lugna ner mig lite, är detta rätt?

och vad ska man göra åt dessa situationer när man ligger plus och backar precis innan man tänkt sluta? sluta eller fortsätta?

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Kan man inte bestämma en vinst summa som man är nöjd med och sedan spela till man når den och där efter stänga ner ?

 

Det låter ju rimligt på ett sätt. Jag skulle vara helnöjd om jag vann $50 om dan eller nått. Skulle nog vara glad om jag snittade €20 oxå..

 

Nackdelen med sådant spel är ju om man hamnar på ett "guldbord" med en massa donatorer.. Då vore det ju ganska dumt att sluta om man kan vinna mycket mer..

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Har lirat onlinepoker nu i 3-4 månader och vet inte riktigt vad jag ska tycka. Jag vann en "frågesport" tävling på en sida och vann ett presentkort på 300:- på expekt. Dessa gick till poker. Gick riktigt bra och ett tag var jag uppe på 900:- (vilket jag tckte var helt ok för en nybörjare). Men sen kom väl den konstiga känslan - jag e ju grym på det här och jag förlorade alla pengarna. Kort därefter satte jag in 300:- på expekt, gick bra till en början men sen när jag började läsa och studera poker lite närmare så gick allt åt helsike. Läste bla. Pokerhandboken och en hel del "tips och trix" på internet. Efter någon vecka satte jag in ytterligare 300:-, spelade bl.a. en deltävling i poker-sm, där jag blev ganska nöjd med mitt spel kom typ 243 av 550. De andra pengarna som blev kvar av de sista 300:- förlorade jag också. Tilläggas ska väl att jag tyvärr lirade mycket No limit och det vet jag i efterhand att jag inte skulle gjort. Hehe så nu äntligen kommer min fråga :), ska jag fortsätta med pokern eller ska jag lägga ner hela skiten?

 

MVH

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Rockpile

Jo poker är något av de roligaste jag varit med om (och jo jag har faktiskt varit med om en del).

Jo jag vet ju att jag gjorde ett stor miss i att spela No Limit som nybörjare. Vilken nivå tror du är lämplig för mig? Tyvärr käner jag ingen som har hittat tjusningen med poker, så snacka får jag göra med mig själv :roll:

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Rockpile

Jo poker är något av de roligaste jag varit med om (och jo jag har faktiskt varit med om en del).

Jo jag vet ju att jag gjorde ett stor miss i att spela No Limit som nybörjare. Vilken nivå tror du är lämplig för mig? Tyvärr käner jag ingen som har hittat tjusningen med poker, så snacka får jag göra med mig själv :roll:

 

Du har ett helt forum som du kan prata med :)

 

Jag har fått svar på många av mina frågor här och är säker att du får minst lika många svar.

 

 

:club::diamond::heart::spade:

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Rockpile

Jo jag vet ju att jag gjorde ett stor miss i att spela No Limit som nybörjare. Vilken nivå tror du är lämplig för mig?

 

No Limit är inte nödvändigtvis en miss att spela. Dock se till att sätta insats efter plånbok. Något av det tuffaste motståndet du kan få i NL är t.ex. i en freeroll med några tusen spelare. Och det kostar dig inte ett öre att vara med.

 

Just för att få känslan för NL och känna på hur det är så rekommenderar jag att man testar en turnering. Du slipper förlora mycket pengar (endast insatsen) och man får en bra inblick i hur det kan vara att spela NL.

 

Dock så är NL inte helt enkelt som nybörjare men det går om man jobbar lite på det :) Jag själv har typ spelat limit 3-4 ggr sen jag började och tycker personligen det är aningen roligare än att titta på torkande färg. Så för mig är det NL spel all the way.

 

Tänk bara på att eftersom NL är så fluktuerande så satsa inga pengar på det förrän du har lärt dig nog att börja placera dig i freerolls eller billigare turneringar.

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Rockpile

Jo jag vet ju att jag gjorde ett stor miss i att spela No Limit som nybörjare. Vilken nivå tror du är lämplig för mig?

 

No Limit är inte nödvändigtvis en miss att spela. Dock se till att sätta insats efter plånbok. Något av det tuffaste motståndet du kan få i NL är t.ex. i en freeroll med några tusen spelare. Och det kostar dig inte ett öre att vara med.

 

Just för att få känslan för NL och känna på hur det är så rekommenderar jag att man testar en turnering. Du slipper förlora mycket pengar (endast insatsen) och man får en bra inblick i hur det kan vara att spela NL.

 

Dock så är NL inte helt enkelt som nybörjare men det går om man jobbar lite på det :) Jag själv har typ spelat limit 3-4 ggr sen jag började och tycker personligen det är aningen roligare än att titta på torkande färg. Så för mig är det NL spel all the way.

 

Tänk bara på att eftersom NL är så fluktuerande så satsa inga pengar på det förrän du har lärt dig nog att börja placera dig i freerolls eller billigare turneringar.

 

Hejsan..jag har lirrat i 2 veckor och spelar bara freeroller på nordic samtidigt som jag läser om poker...eftersom du skrev att de turneringarna är tuffa så undrar jag hur du/ni tycker minna plaseringar är...de bästa jag har haft på 200 poten är 1108,146,36 och på 1000 poten 349,598,203,305...

 

på en skalla på 1 till 10 var tycker du/ni jag är på ?

 

var ska man ligga för att ta nästa steg till att beta med egna pengar ?

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Hejsan..jag har lirrat i 2 veckor och spelar bara freeroller på nordic samtidigt som jag läser om poker...eftersom du skrev att de turneringarna är tuffa så undrar jag hur du/ni tycker minna plaseringar är...de bästa jag har haft på 200 poten är 1108,146,36 och på 1000 poten 349,598,203,305...

Jag håller då inte om att motståndet i frirullar är särskilt tufft, tvärtom är det så enkelt som det kan bli. Dock är de ju svåra att vinna eftersom det är så många motståndare.

 

på en skalla på 1 till 10 var tycker du/ni jag är på ?

2-3 kanske.

 

var ska man ligga för att ta nästa steg till att beta med egna pengar ?

När du börjar förstå varför du gör vad du gör. Eller fortare om inte pengarna spelar så stor roll.

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Join the conversation

You can post now and register later. If you have an account, sign in now to post with your account.

Gäst
Svara i detta ämne...

×   Du har klistrat in innehåll med formatering.   Ta bort formatering

  Endast 75 max uttryckssymboler är tillåtna.

×   Din länk har automatiskt bäddats in.   Visa som länk istället

×   Ditt tidigare innehåll har återställts.   Rensa redigerare

×   You cannot paste images directly. Upload or insert images from URL.

×
×
  • Skapa nytt...