Gå till innehåll

Resultat och reflektioner från turneringen 28/3


Matteprof

Recommended Posts

Off topic angående Betsize.

 

Är det någon som vet var man kan läsa intressant läsning (kanske du Johan Hjort från RGP) om hur och när man bör underbetta/överbetta/betta potten etcetera.

 

Självklart ska man alltid försöka betta så att en motståndare inte har oddsen på sin sida att dra ut en men det finns ju så många andra faktorer än så. Slowplay, man kanske inte har bästa handen etcetera.

 

jag kan inet minnas att jag har läst någon direktstrategi kring det.

 

Ämnet är ju direkt relaterat till storleken på stackarna. Precis som i schack så gäller det att tänka ett par drag i förväg, om man ska spela på högsta nivå så ska man ju ha koll på hur potten kan utvecklas ända till river. Exempelvis när du ska steala, är det här en hand som du inte har något emot att ta till rivern så kan det vara bra att steala så att du får odds på en re-steal. Om det inte är det så kanske du inte ska steala överhuvudtaget, eller betta så att du kan lägga mot en re-raise. Du bör också tänka på hur mycket som blir kvar att betta på floppen, lämnar du något utrymme kvar för att sätta press på din motståndare med din höjning.

 

En annan viktig faktor är ju informationsinnehållet i betten, fast här handlar det ju antingen om att dölja information eller ge fel information åt de som är uppmärksamma. Exempelvis kanske du vid en bluff bör underbetta potten en aning mot någon som tänker ett snäpp över första nivån och alltså ser det som ett valuebet.

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

  • Svars 60
  • Created
  • Senaste svar

Top Posters In This Topic

Jag hade tio bb, gjorde en stealraise från knappen, Matte slog om alldeles för lite och då var det bara att ställa in. Jag kan ju inte folda för 2200 när jag nyss slängt in 4500 och jag kan ju inte syna och ge en gratisflopp om jag leder. Var tvungen att ställa in helt enkelt. Hade Matte ställt in direkt hade han vunnit handen utan syn...

 

Faktum att just den handen drog jag betknappen för att skicka dig all in, men det blev inte det. Givetvis ser jag ingen poäng att minhöja den potten Jag missade att riktigt rycka knappen längst till höger och det blev bara en vek raise. Nåja det går ju inte att göra något åt det nu. Jag är rätt nöjd ändå Hade bara vinnaren fått $100 seaten hade man nog känt annorlunda.

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Jag hade tio bb, gjorde en stealraise från knappen, Matte slog om alldeles för lite och då var det bara att ställa in. Jag kan ju inte folda för 2200 när jag nyss slängt in 4500 och jag kan ju inte syna och ge en gratisflopp om jag leder. Var tvungen att ställa in helt enkelt. Hade Matte ställt in direkt hade han vunnit handen utan syn...

 

Ok, jag kollade inte så noga och trodde att matte gjort en riktig höjning. Då gick det ju inte att göra annorlunda. Vilket ytterligare visar på vikten av rätt storlek på betten, och introducerar en helt ny pokerfärdighet: Sliderbar-Fu! Jag suger för övrigt på det...

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Det var mkt kul, tyckte kanske att blindsen steg lite för snabbt för att få ett optimalt spel men det är ju lika för alla. Hade 2 nyckelpotter som gjorde att man åkte ut, först när nusse betar 2000 på knappen och jag har stora blinden med 77, slår om fullt och hoppas/tänker att han lägger sig och gör han inte det så har jag minst en 50 prollare ifall han inte har ett överpar. Satte han på AJ eller dyl. Nu synar han med AQ och Q kommer. Torskade halva stacken. Senare vid finalbordet limpar Andken in med 700, jag sitter på knappen med A9o och c:a 5400 i marker och tänker att jag stjäl detta. Går allin, alla viker sig utom andken som synar med A10o. Ingen träffar (om jag kommer ihåg rätt) och han vinner med bättre kicker. Kändes lite tveksam den synen men han hade iofs en rejäl stack. En väldigt skum syn tyckte jag Johan gjorde när han blev tagen på bar gärning med ett stöldförsök på matteprof, betar hårt med 97o (om jag minns rätt) och matte går allin och johan synar. Själv skulle jag vikt mig snabbare än iller ifall jag spelat den handen. Ser fram emot nästa turnering.

 

/Onlinechimp

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Nån måste ju skriva in slutresultaten i denna tråd så det blir väl jag som blev first loser ;)

 

1: Nusseman $76+$100 entry to 4/4 $5000 freezeout

2: Matteprof $51+$100 entry to 4/4 $5000 freezeout

3: andkan $38+$100 entry to 4/4 $5000 freezeout

4: mte $25

5: Petrick

6: FingerFox

7: Johan Hjort

8: OnlineChim

9: drc

10: QoS

11: MRSkanke

12: hogge75

13: NoSense

14: Jenzza

15: wanduz

16: in|sane

17: devalanter

18: Hickmott

19: Cain42

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Riktigt kul var det, är oerhört nöjd med min placering, även om det var klantigt att gå allin med JTs i slutet, men, jag trodde för all del inte på QQ. Ska försöka täta luckorna som ni påpekat i mitt spel till nästa söndag, 5000 dollar skulle inte sitta helt fel om man säger så.

 

Inte hunnit ta hem HH än, men ska göra det när jag kommer hem och bläddra igenom den. Kanske postar några nyckelhänder.

 

Märkte att det var rätt få som försvarade sina blinds, antagligen pga dåliga kort, så det var bara att köra på. Till mitt försvar kan jag säga att jag hade bra kort ofta... Drog in rätt mycket pengar då blindsen växte, hade stor stack hela vägen till top3 också, så det hela gick som smort.

 

Tendensen med överbet och allins har jag nog ådragit mig under för mycket lowlimit och freeroll-turneringar, där är det ju, iaf i början, värdelöst att inte höja ordentligt om man har bra kort, då ingen foldar för att pottbett utan istället går allin, ofta med marginella händer men ändå. 33% chans att åka ut ur turneringen varje gång man vill se en flopp och inte har AA är ju inte så bra... Lycka till alla, och tack för en jävligt kul turnering!

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Det var mkt kul, tyckte kanske att blindsen steg lite för snabbt för att få ett optimalt spel men det är ju lika för alla. Hade 2 nyckelpotter som gjorde att man åkte ut, först när nusse betar 2000 på knappen och jag har stora blinden med 77, slår om fullt och hoppas/tänker att han lägger sig och gör han inte det så har jag minst en 50 prollare ifall han inte har ett överpar. Satte han på AJ eller dyl. Nu synar han med AQ och Q kommer. Torskade halva stacken.

 

Jag hamnade i samma läge där som jag gjorde med AJ mot Mattes 66. Jag var tvungen att syna eftersom jag hade så lite kvar i stacken att jag fick odds.

 

Skönt att jag lyckades vinna de två riktigt kritiska lägen jag hamnade i, jag är annars expert på att missa 50%are i kritiska lägen :)

I den här handen var jag så säker på att du hade ett mellanpar att jag tom skrev "nu åker jag" eller nåt liknande i chatten innan jag synade men som sagt; den här turneringen träffade jag mina 50%are...

 

Senare vid finalbordet limpar Andken in med 700, jag sitter på knappen med A9o och c:a 5400 i marker och tänker att jag stjäl detta. Går allin, alla viker sig utom andken som synar med A10o. Ingen träffar (om jag kommer ihåg rätt) och han vinner med bättre kicker. Kändes lite tveksam den synen men han hade iofs en rejäl stack

 

Det var den där synan från Andkan som gjorde att jag ställde in med QQ, fullt medveten om att han skulle syna med alldeles för många händer.

 

En väldigt skum syn tyckte jag Johan gjorde när han blev tagen på bar gärning med ett stöldförsök på matteprof, betar hårt med 97o (om jag minns rätt) och matte går allin och johan synar. Själv skulle jag vikt mig snabbare än iller ifall jag spelat den handen. Ser fram emot nästa turnering.

 

/Onlinechimp

 

Jag såg inte hela den handen, bara att Johan hade skräpkort. Totalt såg jag tre händer Johan visade upp. denna och sen tror jag det var 63 och 74 eller nåt liknande :)

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Nya tag i nästa turnering... Känner att jag inte är riktigt nöjd med min egen insats. La ner några händer som jag helt klart borde borde ha spelat annorlunda. Men så har jag inte så bra bra rutin vad gäller turneringgspel heller. Fick pockets KK två givar i rad i början av turneringen som gjorde att jag dubblade min stack. Sen fick jag mest skräp. Tog en rövare när jag blev short stacked och ställde in på JQ suited. Åkte mot MatteProfs pocket 77 tror jag det var. Som sagt nya tag nästa gång.

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Riktigt kul var det, är oerhört nöjd med min placering, även om det var klantigt att gå allin med JTs i slutet, men, jag trodde för all del inte på QQ.

Jag kan säga att gör jag sådär någon annan gång är det AA eller möjligen KK men när jag såg hur du spelade tidigare (framförallt din syn med AT mot onlinechimp) så körde jag på med QQ. Sämre än så kommer du nog inte få se från mig i alla fall.

 

Ska försöka täta luckorna som ni påpekat i mitt spel till nästa söndag, 5000 dollar skulle inte sitta helt fel om man säger så.

 

Det är 5000 garanterad total prispott, inte 5000 i förstapris.

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Jo, har kollat igenom HH nu, gjorde en del fel med främst överbet, men den handen som jag vann med AT tycker

jag inte att jag spelar fel då:

 

1) Jag har stor stack, jag har 16k, callar, det kostar bara 3800 till att syna

2) Jag tyckte att på sistone så hade man fått se en hel del semi-bluffar och stealförsök med marginella kort

3) Jag har chansen att eliminera en till motspelare

4) SÅ dålig är min hand inte. AJ, AQ, AK, AA, KK, QQ, JJ, TT är väl de händer som är stora favoriter mot mig

(kan ha fel), mot fyra av dem så vinner jag om A träffar. Har han över AT eller högt par är det bara att gratulera.

 

Men visst spelade jag nog för många händer där jag kunde ha lagt mig. Slutet var helt klantigt av mig, jag hade

ju god vinstchans och gott om tid att vänta på bättre kort. Men, jag är nöjd hur som helst. Förutom ett par misstag,

varav ett gravallvarligt, så spelade jag i överlag bra, enligt mig.

Får se hur det går

på söndag. Hur många brukar vara med i de turneringarna? Och jo, du har rätt, 5k i potten, men det blir ju

fina prispengar hur som helst.

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Jo, har kollat igenom HH nu, gjorde en del fel med främst överbet, men den handen som jag vann med AT tycker

jag inte att jag spelar fel då:

 

1) Jag har stor stack, tror jag hade runt 20k och bettet var 5k

Syna 25% av din stack med AT är inte bra i absolut bästa fall har du ca 48% vinstchans. Att Onlinechimp visade A9 är undantaget som bekräftar regeln. I BB (jag har för mig att det var där onlinechimp satt) med en MP limper ställer man inte in med A9...

2) Jag tyckte att på sistone så hade man fått se en hel del semi-bluffar och stealförsök med marginella kort

Man stealar inte från BB när en redan limpat. En höjning från BB där är ett value bet med en stark hand...

3) Jag har chansen att eliminera en till motspelare

Det har du alltid när din stack är större än den andre, det är inget argument.

4) SÅ dålig är min hand inte. AJ, AQ, AK, AA, KK, QQ, JJ, TT är väl de händer som är stora favoriter mot mig

Exakt, och det är en av dem (oftast AA, KK eller AK) du är uppe mot i 99,9% av fallen.

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Min åsikt är att vad jag ställer in med är inte lika intressant som vad motståndaren synar med. Jag satt på knappen och om en limpar så tänkte jag så här, han har inte en monsterhand och han har bara kommitat sig med 700 och kan lätt vika sig, dom på blindsen visste jag skulle vika sig ifall dom inte satt på monsterhänder vilket också skedde. Visst hade du mkt marker så det var väl inte helt fel men samtidigt vill man ju som storstack inte göda andra som kan bli farliga senare. Jag skulle foldat utan en tanke, varför riskera 25% av stacken med en medioker hand även fast jag kanske misstänkte ett stöldförsök. AQs eller bättre hade jag synat utan att tveka.

Just my 2 cents....

 

/Onlinechimp

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Du har rätt chimpansen. Jag hade nog också kunnat ställa in med en del sämre händer där, men inte mot vem som helst och inte när som helst. Om personen som limpar är solid så synar han inte med mindre än AA, KK eller möjligen AK och om han limpar med betydligt fler händer än så kan det där vara ett riktigt bra spel. Ditt move kräver dock väldigt god kännedom om den andres spelstil.

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Du har rätt chimpansen. Jag hade nog också kunnat ställa in med en del sämre händer där, men inte mot vem som helst och inte när som helst. Om personen som limpar är solid så synar han inte med mindre än AA, KK eller möjligen AK och om han limpar med betydligt fler händer än så kan det där vara ett riktigt bra spel. Ditt move kräver dock väldigt god kännedom om den andres spelstil.

 

En spelare som är så solid att han bara spelar AA,KK eller möjligen A,K kommer blinda sig till döds i en turnering där blindsen ökar så snabbt som på nätet. Man måste ju gambla i slutet och då är det bara hitta ett tillfälle då man har en bra hand eller tidigare information eller position gör det värt det...

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

En spelare som är så solid att han bara spelar AA,KK eller möjligen A,K kommer blinda sig till döds i en turnering där blindsen ökar så snabbt som på nätet. Man måste ju gambla i slutet och då är det bara hitta ett tillfälle då man har en bra hand eller tidigare information eller position gör det värt det...

 

Jag menar naturligtvis i denna specifika situation. Megastack, låga blinds och ett starkt spel från BB, då är det bara att folda allt utom AA, KK och AK.

 

EDIT: och förresten; om man limpar med ATo från MP så är det nog inte att blinda bort sig man ska oroa sig över, det finns andra större läckor att täta...

 

EDIT2: Dessutom är en 8 minutersperiod på nätet ungefär samma som en 15-20 minuters period IRL, så så snabba blindökningar var det inte.

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

En väldigt skum syn tyckte jag Johan gjorde när han blev tagen på bar gärning med ett stöldförsök på matteprof, betar hårt med 97o (om jag minns rätt) och matte går allin och johan synar. Själv skulle jag vikt mig snabbare än iller ifall jag spelat den handen. Ser fram emot nästa turnering.

 

/Onlinechimp

 

Jag såg inte hela den handen, bara att Johan hade skräpkort. Totalt såg jag tre händer Johan visade upp. denna och sen tror jag det var 63 och 74 eller nåt liknande :)

 

Jo jag gjorde två stycken dåliga stealförsök där jag blev påkommen, antagligen så gjorde jag några till som jag klarade mig på. Det onlinechimp nämner var ett av dem, fast problemet där var inte så mycket min syn (även om jag tycker ordentligt illa om den), det var att jag gjorde den typen av bet som gjorde att det skulle vara väldigt svårt att lägga sig mot omslag. Sen satte jag er på lite för många möjliga händer, jag tänkte inte på hur tidigt i turneringen det var. Jag försvarar mig med sömnbrist.

 

74? vad tar du mig för, det var 96...

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Hmm. Bara en handpostning från turneringen i HH forumet... Har ni glömt att ta hem HH?

 

Kan vi inte köra en liten hemläxa?

Alla som deltog _aktivt_ (du slipper QoS) i turneringen postar en hand var i HH forumet. Det är ju postturneringsdiskussioner som är halva grejjen med våra turneringar, eller?

 

Jag postar en så snart jag kommer hem, eftersom jag inte har HH'n på jobbet :)

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Hm. De enda händerna som jag har spelat till showdown är synar på allins med relativt tveksamma händer för att jag antog att motståndaren hade ännu mer tveksamma händer - något som gick bra fram till top3.. :)

 

Jo, finns en till. Försöker bluffa ur mte ur en pott på river med ingenting, 8 high typ, men underbettar gravt (700 bet, pot på 4-5k) så han synar och jag står där med lång näsa. Den kan jag iofs posta. Innehåller en felaktig (tror jag) syn post-flop och svagt bet på river, gör det när jag kommer hem. De händer där mina briljanta bluffar lyckats har jag ingen större lust att posta dock :) Annars var det välmest fold/raise, ta pengar, för min del. Tråkig HH :/

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Jag har egentligen inga intressanta händer att posta. Jag fick bara all ins till showdown och blindsteals som förändrade min stack.

 

Den intressanta handen jag har var med 28k kvar när jag tilldelas pocket 6 och Nusseman raisar mig 3 BB i position och jag ville skicka han all in för sina resterande 7k men missar sliden. Jag hoppas kunna köpa potten där och om inte annat vara knapp favorit mot 2 överkort. Lite gambling, men den handen har vi redan diskuterat.

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Join the conversation

You can post now and register later. If you have an account, sign in now to post with your account.

Gäst
Svara i detta ämne...

×   Du har klistrat in innehåll med formatering.   Ta bort formatering

  Endast 75 max uttryckssymboler är tillåtna.

×   Din länk har automatiskt bäddats in.   Visa som länk istället

×   Ditt tidigare innehåll har återställts.   Rensa redigerare

×   You cannot paste images directly. Upload or insert images from URL.


×
×
  • Skapa nytt...