Gå till innehåll

Uppgraderat bredband, 100 Mb/s är 26,57 Mb/s?


AKQJTh

Recommended Posts

Nåja, det har funnits 300bps modem, vettu... :)

 

På den tiden använde sej väl alla av baud som beteckning på hur snabbt det var? Har ett 2k4 att sälja om någon är intresserad. 8-)

 

Jovisst, baud "finns" fortfarande, men det var lite enklare på gamla goda tiden när 1 baud = 1 bit. :)

 

Numera kan 1 baud vara allt från 4 till 1024 bitar, så det blir lite luddigt och intetsägande att använda det som hastighetsbeskrivning.

 

Lättaste är ju att skriva MB och Mb, hur skulle någon kunna bli förvirrad?

 

Du accepterar inte den här tråden som ett bevis på motsatsen, alltså? Du kan ju gräva igenom usenetarkiven så hittar du nog säkert 3,574*10^8 fler missförstånd... ;)

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

baud är antalet "signalelement" på kabeln. Tex 100BaseTX går i 125Mbaud men bara 100Mbit/s

 

Så en baud kan alltså vara mindre än en bit/s också, inte bara större. Så nu när vi har rett ut det vill jag ge mig på nästa missförstånd. Nämligen att 100Mbit/s skulle vara den teoretiskt högsta datahastigheten. Det finns någom som heter overhead.

 

Så för ett ethernet 100BaseTX nätverk som kommunicerar via tcp+ip protokollen får vi följande:

 

Först har vi 96 bit times mellan ethernetramarna dvs 12 byte borta. Sen är framen uppbyggd av 1500 byte payload (max) och 26 byte head + tail. Då får vi ut 1500/1538 = 97,5 % till datatransport.

 

Sen är de 1500 data vi skickat inte bara data. Med tcp + ip så får vi ytterligare ca 20+20 byte av headers. vi skickar alltså bara 1460 byte "äkta" data per 1538 byte på linan. Vi kan alltså få ut ~0,95% = 95Mbit/s i bästa fall.

 

Och sen tillkommer troligen overhead i application layer lagret också.

 

EDIT:

Ändrade ett syftningsfel.

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Och sen tillkommer troligen overhead i application layer lagret också.

 

Umm...så nivå 5-7 benämner du enhetligt "application layer"?

 

Eller menade du att det bara är overhead på nivå 7 och inte mellan-nivåerna? :)

 

edit: och är inte bit-times bara något att bry sig om på halv duplex? (jag har inte full koll på bit-times)

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Och sen tillkommer troligen overhead i application layer lagret också.

 

Umm...så nivå 5-7 benämner du enhetligt "application layer"?

 

Eller menade du att det bara är overhead på nivå 7 och inte mellan-nivåerna? :)

 

Antar att du tänker på OSI modellen nu?

 

Jag var så fräck att jag körde med TCP/IP referensmodellen där "session" och "presentation" lagret inte är förekommande. Så ja du kan säga att jag benämde lager 5-7 i OSI modellen med "application layer".

 

 

bzkt.

Sant. Allt är en definitionsfråga :)

Fast när man tankar filer och sånt så är det ju ganska intressant med hastigheten på den "riktiga" datan. Antar även att det är det som TP-test mäter fast det är jag ju inte 100 på.

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Fast när man tankar filer och sånt så är det ju ganska intressant med hastigheten på den "riktiga" datan. Antar även att det är det som TP-test mäter fast det är jag ju inte 100 på.

Jo visst det är ju lite som mjukporr för datornördar :) Och det vore jävligt smidigt av TP-test om det vore så tycker jag.

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

edit: och är inte bit-times bara något att bry sig om på halv duplex? (jag har ingen koll)

 

Hmm, bra fråga. Det sändningsuppehållet mellan framesen på 96 bit times finns ju antagligen för att skapa strikt åtskilda frames så att de inte läses ihop eller vad man ska säga. Så de borde vara helt oberoende av hurvida det är full eller halv duplex på sändningen. Är tämligen säker på detta.

 

Det som i huvudsak skiljer halv från full duplex är hurvida CSMA/CD protokollet används eller inte.

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Fast när man tankar filer och sånt så är det ju ganska intressant med hastigheten på den "riktiga" datan. Antar även att det är det som TP-test mäter fast det är jag ju inte 100 på.

Jo visst det är ju lite som mjukporr för datornördar :) Och det vore jävligt smidigt av TP-test om det vore så tycker jag.

 

Datornörd, vem? Vi?

Fullt normalt att sitta kl ett på natten och diskutera nätverksprotokoll på ett pokerforum ju! :mrgreen:

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Hmm, bra fråga. Det sändningsuppehållet mellan framesen på 96 bit times finns ju antagligen för att skapa strikt åtskilda frames så att de inte läses ihop eller vad man ska säga.

 

Ah ok, jag tänkte att eftersom man har preable och crc i början och slut, med fast definierade storlekar och så, så borde man kunna se var de börjar och slutar, men du har säkert rätt. det låter logiskt.

 

edit: det har ju då med klockningen ut på mediat att göra antar jag(?), och skiljer sig mycket mellan 10/100/1000 mbit/s.

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Antar att du tänker på OSI modellen nu?

 

Ah sorry, jag är så hårt inkörd på den så jag förbisåg att TCP/IP-modellens fjärde lager också heter Application.

 

Nej, fjärdelagret heter transport i TCP/IP modellen också ;)

 

jämförelse högst lager överst
NR     OSI                TCP/IP
7      Application        Application
6      Presentation       N/A
5      session            N/A
4      transport          transport
3      network            internet
2      datalink           (1 och 2 
1      physical           host to host network)

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Hmm, bra fråga. Det sändningsuppehållet mellan framesen på 96 bit times finns ju antagligen för att skapa strikt åtskilda frames så att de inte läses ihop eller vad man ska säga.

 

Ah ok, jag tänkte att eftersom man har preable och crc i början och slut, med fast definierade storlekar och så, så borde man kunna se var de börjar och slutar, men du har säkert rätt. det låter logiskt.

 

edit: det har ju då med klockningen ut på mediat att göra antar jag(?), och skiljer sig mycket mellan 10/100/1000 mbit/s.

 

Jupp, hur datat ser ut på tråden skiljer sig enorm mycket mellan de olika hastigheterna.

 

tex så kör 10BaseT med vanlig manchester kodning medans 100BaseTX kör med 4B5B kodning och 1000BaseT kör med 4D-PAM5 kodning (nu börjar det bli smått avancerat)

 

Vem behöver brudar när man har OSI-modellen?

 

Now we're talking :)

 

 

jo, men den har ju fyra lager, kalla dom vad du vill

den längst upp kallar jag den fjärde... hehe.

ok då :)

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

I'm out..

 

Jo, det är jag också. Trots att jag jobbar med det.

Men jag sitter på massa annan onödig kunskap, tex på vad BNC betyder (kontakten för thinnet/10base2)

 

 

 

 

Moahahahha...varför lägger man onödiga saker på minnet?

(svaret, efter vad jag lärde mig en gång i tiden, är Brittish Naval Connector)

 

 

edit: nu kom jag på en annan idiotisk sak som fastnat på minnet...skillnaden mellan "low earth orbit"-banan och geostationära banan när man pratar satellit-länkar. (low earch orbit ligger närmare jorden, så naturligtvis blir latencyn inte lika kännbar) Varför - varför - ska sån nonsens, som vilken bana som ligger närmare jorden, fastna i mitt stackars huvud.

 

Om man ändå kunde sova. Här ligger man onykter i sängen och stirrar i taket innan man sträcker sig mot datorn för att delge alla onödig information.

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

TPtest ger väl svaret i Mbit/s och inte i Mb/s som du anger som enhet.

 

Är nog det som ger dina "glädjeresultat" :lol:

 

 

Gud. Denna tråd är ju komik på HÖG nivå! Förmodligen har hälften av alla besserwissrar här knarkat!

 

 

Fattar inte hur man kan leka besserwisser och skriva:

 

Arla säljer ju mjölk i literpaket, medan milko säljer 1000 ml. Klart att det är skillnad!

 

 

Och då tar jag ett exempel som faktiskt använder olika enheter... till skillnad från Mb/s och Mbit/s... nä. Gud. Jag är en besserwisser med. Men jag skriver kanske inte idioti. Gudars skymning!

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Jäklar vad nördig denna tråd är, hade helt missat det! :)

 

tex så kör 10BaseT med vanlig manchester kodning medans 100BaseTX kör med 4B5B kodning och 1000BaseT kör med 4D-PAM5 kodning (nu börjar det bli smått avancerat)

Pyssh... amatörer som kör med såndär 1900-tals signalering, vi som lever på 2000-talet kör med OFDM. :mrgreen:

 

Ska erkänna att radio inte är min starka sida och ovan är bara något jag minns från att skummat genom wireless delen av IEEE 802.11-standarden, men när tekniknördpinkartävling så vill man ju vara med! :)

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

noterade att du tptesta mot labs2's testserver bredband2 och inte BBB prova tptest.bredband.net istället. Om du kontaktar supporten så kommer de vilja att du skickar screenshots på resultat mot BBB's nät.

 

Det är sällan du kommer få ut 100% av din hastighet, har själv haft 100Mbit ett bra tag nu och ligger på runt 60-80% i snitt. Men ligger du under 50% tycker jag du ska kräva ersättning och inte betala full avgift för ditt bredband. För mer information http://tptest.se där det står bra information.

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Jag stängde av DHCP och körde routern som switch istället. Det gav c:a 45 Mb/s vardera på 2 PC. 90 % är klart godkännt, men då kan jag ju bara koppla in 3 PC:ar.

 

Man måste ha både en switch och en WLANrouter för att kunna uttnyttja hela bandbredden och WLAN samtidigt.

I mitt fall så behöver jag 2 extra switchar, en före och en efter routern.

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Jäklar vad nördig denna tråd är, hade helt missat det! :)

 

tex så kör 10BaseT med vanlig manchester kodning medans 100BaseTX kör med 4B5B kodning och 1000BaseT kör med 4D-PAM5 kodning (nu börjar det bli smått avancerat)

Pyssh... amatörer som kör med såndär 1900-tals signalering, vi som lever på 2000-talet kör med OFDM. :mrgreen:

 

Ska erkänna att radio inte är min starka sida och ovan är bara något jag minns från att skummat genom wireless delen av IEEE 802.11-standarden, men när tekniknördpinkartävling så vill man ju vara med! :)

 

lol, jo 802.3 är ju sååå 1900-tal, används ingenstans idag ;)

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Join the conversation

You can post now and register later. If you have an account, sign in now to post with your account.

Gäst
Svara i detta ämne...

×   Du har klistrat in innehåll med formatering.   Ta bort formatering

  Endast 75 max uttryckssymboler är tillåtna.

×   Din länk har automatiskt bäddats in.   Visa som länk istället

×   Ditt tidigare innehåll har återställts.   Rensa redigerare

×   You cannot paste images directly. Upload or insert images from URL.

×
×
  • Skapa nytt...