Gå till innehåll

Sannolikhetslära på högskola?


nisse hult

Recommended Posts

Däremot så tror jag inte att det finns någon enkel grundkurs i Mat-Stat utan att man ska ha läst t ex en grundkurs i en-variabel analys innan.

Om man läser någon statistikkurs med exempelvis sociologisk inriktning så kan jag inte tänka mig att man behöver analys. Men det handlar ju mest om att skaffa en kurskatalog att bläddra i.

 

Varning: Poker kan ha negativ inverkan på dina studier. Och orsaka cancer.

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Johan Hjort, det är nog så att jag är skadad från KTH. :)

 

För matstat kurserna på teknis så ligger vikten mer på Slh-lära och då krävs att man kan lite analys, åtminstone ha bra kolla på hur man tolka vad differentialer och integraler/seriesummor har för innebörd.

 

Men det är som du säger, läser man en statistikkurs med mer sociologisk inriktning kan det bli mer att tolka data och statistik än att räkna på det.

 

Fast vad är mening med siffror om man inte får räkna med dom? :mrgreen:

 

- QoS

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

De flesta statistikkurser innehåller sannolikhetslära, har en kompis som läser Statistik C nu. Ingen i klassen visste typ vad första tentan handlade om. Och det är inte många som läser mer än den statistik som behövs för att bli civilekonom (dvs. 10p, många läser det på distans för att vi bara har 20p-kurser i Statistik här i Örebro).. de är 13st i klassen. Den första delkursen där var tydligen "Sannolikhetslära och inferensteori".. jag tyckte det lät jävligt upphetsande faktiskt. Ångrar en del kursval ordentligt så här i efterhand :(

Istället för massa skitkurser skulle jag läst mer Statistik.. helt klart.

Tyvärr är det (här i Örebro) ganska mycket inlämningsuppgifter och så på B-nivån, annars skulle jag lätt kunna tänka mig att läsa den på egen hand och tenta av efter att jag är klar (har maxat mitt CSN till sommaren, så jag har inte tid med mer Statisitk :()

 

Det är sannolikhetslära på A, B och C-nivån (säkert på D-nivån också, men det har jag ingen koll på)

 

Det går att läsa 10p Statistik på distans från t.ex. Karlstad och Västerås (de kör varannan termin)

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Jag gjorde en gammal tråd med lite länkar till material för att lära sig statistik (bla. de så har förlaget som ger ut boken vi hade lagt ut en del kapitel som PDF:er)

 

Den tråden finns HÄR

 

Jag kommer till sommaren ha en Systemvetarexamen och antagligen Civilekonom också, men hade jag lagt upp mina studier idag med min erfarenhet nu så hade jag läst Statistik D, Informatik C och Företagsekonomi C.. det hade iaf varit en examen värt tiden i plugget...

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Räcker det inte att veta att du har ca 33 % chans att få flushen på turn eller river med två av din sort på flopen. Eller ca 30 % att dra in en öppen stege.

 

Skämt å sido det är bättre att ha ganska rätt än exakt fel - många räknar ihjäl sig och begriper inte de mer subtila variablerna i poker.

 

(Jodå, jag har oxå 10 p statistik från 70-talet nån gång) :D

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Har du läst 10p Statistik så borde du ju veta hur kul det är? ;)

 

Det intressanta är inte att ha koll på hur stor chans man har att få färg om man har fyrfärg på floppen, det är ju bara en fast siffra som man kan lära sig utantill, det räcker ju med att man gått ut dagis för att göra? :)

 

Det roliga är ju sannolikhetslära i lite andra situationer och att veta hur man kommer fram till sannolikheterna så man kan räkna lite i huvudet och få något ungefärligt... Sen så är det ju mycket inom statistik som är roligt och inte bara sannolikhetslära, även om det är det som är mest appliserbart just här...

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Join the conversation

You can post now and register later. If you have an account, sign in now to post with your account.

Gäst
Svara i detta ämne...

×   Du har klistrat in innehåll med formatering.   Ta bort formatering

  Endast 75 max uttryckssymboler är tillåtna.

×   Din länk har automatiskt bäddats in.   Visa som länk istället

×   Ditt tidigare innehåll har återställts.   Rensa redigerare

×   You cannot paste images directly. Upload or insert images from URL.

×
×
  • Skapa nytt...