Gå till innehåll

Formatering av text i Word?


Evolito

Recommended Posts

Ofta när jag sätter igång eller sparar ett jätteprojekt som jag just nu skriver i Word så har texten omformaterat sig.

 

Tabellerna som var i arial 10 har blivit Agaramond 12 som övriga arbetet, de centrerade sidnumrerna har lagt sig till vänster, bildtexten i storlek 10 blir storlek 12 samtidigt som de specialcentrerade kapitelrubrikerna lagt sig till vänster som de vanliga rubrikerna istället för mitten etc. Likaså ändras storleken på sidhuvudet och sidfoten i tid och otid vilket medför att arbetet pendlar 10 sidor hit och dit beroende på hur mycket som får plats på varje sida, detta trots att marginalerna hela tiden är dom samma.

 

En annan jäkligt skum sak är att när jag ibland endast markerar ett ord för att exempelvis feta detta så fetas hela j***a dokumentet, när jag sedan väljer ångra så ändras allt tillbaka utom det lilla ordet som blir korrekt fetat. Jag tror det är i såna här lägen arbetet har en tendens att flippa ur.

 

Vad f*n gör jag för fel? Alltså den ändrar till format som jag har på övriga texten inte helt nya format.

 

Jag har säkert ändrat tillbaka och så har Word sabbat 20 gånger om. Allt ändrar sig inte men ovan nämnda saker gör det alltid.

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Nä. Lär dig Word istället.

 

 

Det som orsakar dina problem är att du skriver texten i "brödtext" eller annat format. Sedan ändrar du formatmallen så att ALL brödtext blir fet, och då ändras allt du skrivit. Se till att du redan från början strukturerar ditt dokument! Har du en överskrift så SKA du skriva den i typ "Rubrik". Det blir lättare då. Fruktansvärd massa tid man kan spara på att lära sig använda Word korrekt. Speciellt när du kommer upp dig i åldrarna och ska skriva längre rapporter, då kan du spara en frukansvärd massa tid om du skriver allt "rätt" på en gång.

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Join the conversation

You can post now and register later. If you have an account, sign in now to post with your account.

Gäst
Svara i detta ämne...

×   Du har klistrat in innehåll med formatering.   Ta bort formatering

  Endast 75 max uttryckssymboler är tillåtna.

×   Din länk har automatiskt bäddats in.   Visa som länk istället

×   Ditt tidigare innehåll har återställts.   Rensa redigerare

×   You cannot paste images directly. Upload or insert images from URL.

×
×
  • Skapa nytt...