Gå till innehåll

Folks syn på poker


kalle111

Recommended Posts

Jag levde på poker tidigare och hade min prime runt 07-08. Det jag märkte under denna tid var att folk inte riktigt uppskattade att höra att man tjänade bra pengar på liret. Jag sa ytterst sällan summor till kompisar men de visste såklart att ja tjänade feta cash.

 

Folk reagerade konstigt när poker kom upp, de ville döda diskussionen direkt. En nära vän sa tom en gång att han tyckte det kändes födjävligt att han skulle behöva slita på ett lagerjobb medans jag bara kunde spela lite och vinna så mkt. jag förstår att de inte kan förstå alla olika dimensioner pokern har och att det kan se ut som att man trycker på lite knappar och vinner cash. Orkade inte ens förklara...

 

La ner liret för att ja tappa harmonin och vart förlorande på det. Började spela för ca två mån sen och det har gått riktigt bra då jag nu hittat tillbaka det lugnet som krävs för att kunna lira.

 

Men jag märker detta nu igen. jag känner ingen irl som lirar och har ingen att diskutera poker med. När jag försöker prata med nån kompis om detta (jag vill nog egentligen bara prata ut, inte whina men bara prata ut) så visar de tydligt att de inte vill prata om det. Typ som att jag knarkar och vill prata droger. Känns konstigt att man kan prata om alla möjliga problem och bra saker för den delen med men inte om poker.

 

Skulle jag tex prata om att jag gjorde en dålig fotbollsmatch eller dyl så känner ja att de hade lyssnat även fast de inte förstår osv.

 

Vad tror ni detta beror på och framförallt era erfarenheter kring detta?

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Jag tycker det brukar vara tvärtom, folk ställer väldigt grävande frågor om poker och det är jag som vill döda konversationen och gå vidare. Jag pratar knappt någon poker alls med mina icke-pokerpolare förutom att de frågar hur det går lite då och då, jag förstår inte helt ditt problem då jag inte riktigt vet vad det är du försöker prata med dem om eller varför du ens försöker prata poker med någon som inte är insatt eller vet någonting om det.

 

Om det nu är så att dina polare tycker det är jobbigt att prata om det så skulle jag sluta prata om det, om du dessutom inte är instagatorn till samtalsämnet så kanske det till slut blir lite mer intressant för dem också. Hoppas inte mitt inlägg låter drygt. :)

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Skaffa pokervänner att snacka poker med, gör inget om dom bara finns online. Du kan inte förvänta dig att vanligt folk som lever lönebrev till lönebrev ska förstå sig på den varians som är vardagsmat för pokerspelare. Ta överhuvudtaget aldrig upp ämnet med dom. Svara på deras frågor, men ge aldrig några exakta sifferbelopp. Dom kommer ändå aldrig att förstå.

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Det är inte så att jag säger" Lyssna på denna handen, nej nej men lyssna bara ja hade AA...."

 

Det jag ville få fram var att varför man inte kan prata poker med folk. Folk förväntar sig att kunna prata om sina problem som jag inte har med att göra men som god vän lyssnar jag och försöker komma med konstruktiva råd. Jag har inte detta problem med nåt ämne med mina vänner bara poker.

 

Vidare så har jag inget problem med att lyssna på andras problem, det är ju de som vänner gör förutsatt att de inte nån som klagar jämt.

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Det är inte så att jag säger" Lyssna på denna handen, nej nej men lyssna bara ja hade AA...."

 

Det jag ville få fram var att varför man inte kan prata poker med folk. Folk förväntar sig att kunna prata om sina problem som jag inte har med att göra men som god vän lyssnar jag och försöker komma med konstruktiva råd. Jag har inte detta problem med nåt ämne med mina vänner bara poker.

 

Vidare så har jag inget problem med att lyssna på andras problem, det är ju de som vänner gör förutsatt att de inte nån som klagar jämt.

 

Ge mig ett par exempel på meningar/ämnen du försöker ta upp med dem som innefattar poker. Jag tror du kommer att inse att det mesta du kan ta upp låter skrytigt/kaxigt och att en "normal" person inte kommer att uppskatta det, snarare tvärtom.

 

När man beslutar sig för att vara pokerproffs så blir man automatiskt en outcast på många sätt, men glöm inte att

 

 

AVGkz.jpg

 

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Haha!

 

Ja, exempel:

 

Kompis: Va händer annars då?

Jag: Har precis gått upp i nivå med liret och de lite skakigt, typ spänner käkarna vid varje AI.

Kompis: aha ok.. (och visar att den inte vill prata om detta)

 

ex.2

 

Kompis: Läget?

Jag: Allt e kanon men har en tuff period me liret, de händer ibland, varians kallas det, fiskarna har ju ofta % att dra mot.

Kompis: ok.. (visar att den inte vill prata)

 

Det känns som att såfort ja drar upp nåt med anknytning så visas det att detta e inte ok samtalämne.

 

Jag förstår ju självklart signalerna och drar inte upp det. Min fråga var ju why is this och om fler känner ingen det.

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Du försöker att allt för detaljerat ta upp ämnen som dom absolut inte kan relatera till. Det är full förståeligt att dom inte är intresserade att prata om det.

 

Här kommer facit:

 

Ex. 1:

 

Kompis: Va händer annars då?

Jag: Har spelat rätt mycket poker den sista tiden.

[inget prat om vilka nivåer du spelar på eller liknande, ni fortsätter snacka poker om kompisen vill det, annars inte]

 

ex.2

Kompis: Läget?

Jag: Allt e kanon men har en tuff period med liret. Men det är helt normalt och hör till. Snart svänger det!

[inget snack om varians, procenter eller fiskar]

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Förstår verkligen inte varför man vill ha den slags relationen och pratet om poker med IRLs då dom ändå inte förstår någonting, visst man kanske är lite öppnare med några personer men tycker bara hela grejen att prata poker, resultat och pengar med IRLs blir sjukt konstig och jätteobekväm.

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Jag tycker det brukar vara tvärtom, folk ställer väldigt grävande frågor om poker och det är jag som vill döda konversationen och gå vidare. Jag pratar knappt någon poker alls med mina icke-pokerpolare förutom att de frågar hur det går lite då och då, jag förstår inte helt ditt problem då jag inte riktigt vet vad det är du försöker prata med dem om eller varför du ens försöker prata poker med någon som inte är insatt eller vet någonting om det.

 

Om det nu är så att dina polare tycker det är jobbigt att prata om det så skulle jag sluta prata om det, om du dessutom inte är instagatorn till samtalsämnet så kanske det till slut blir lite mer intressant för dem också. Hoppas inte mitt inlägg låter drygt. :)

 

+1

Försöker oxo hålla nere konversationen. här är std scenario:

Random brud som man tänkt smöra för: Vad jobbar du med då?

Jag: Riskanalytiker

Random brud som man tänkt smöra för: Jaha vad gör en sådan?

Jag: Lite allt möjligt

Random brud som man tänkt smöra för: Har det med aktier att göra?

Jag: Eh... ja det kan man säga

 

och sen dör den tråden ut och man kan börja snacka om annat såvida inte bruttan är insatt i aktier, men det har aldrig hänt mig

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

+1

Försöker oxo hålla nere konversationen. här är std scenario:

Random brud som man tänkt smöra för: Vad jobbar du med då?

Jag: Riskanalytiker

Random brud som man tänkt smöra för: Jaha vad gör en sådan?

Jag: Lite allt möjligt

Random brud som man tänkt smöra för: Har det med aktier att göra?

Jag: Eh... ja det kan man säga

 

och sen dör den tråden ut och man kan börja snacka om annat såvida inte bruttan är insatt i aktier, men det har aldrig hänt mig

 

Frågan är om du (nånsin) får ligga med den metoden. Riskanalytiker (+"aktier kan man säga") låter väl i deras ögon som att man arbetar på ett sånt där hemskt företag som tjänar pengar på att folk mår dåligt.

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Frågan är om du (nånsin) får ligga med den metoden. Riskanalytiker (+"aktier kan man säga") låter väl i deras ögon som att man arbetar på ett sånt där hemskt företag som tjänar pengar på att folk mår dåligt.

 

 

Random krogdam kollar inte på film eller nyheter och tänker därmed inte så.

Snarare:

"Aktier, där finns det flis!".. = Winning!

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Det näst vidrigaste som finns: att prata poker med folk som aldrig spelat själva. I synnerhet om de inte begriper ekonomiska principer som odds etc.

 

Det vidrigaste som finns: att prata poker med folk som spelat lite poker för 100 år sen och därmed ser sig som experter. I synnerhet om de en gång vann en storpott med typ K2o och därför anser att det är en monsterhand.

 

Båda scenarierna ska undvikas till det yttersta. Knoppa av samtalet asap och sök stöd hos likasinnade på pf istället. Det gör ju inte dina irl-polare till sämre människor (men möjligen en aning sämre polare/terapeuter).

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Skaffa flickvän, problem solved. Hon tycker om dig även fast du gnäller om poker och hon måste respektera ditt arbetsval. Visst du halverar tiden du kan lira men det är också bara positivt.

 

Edit: Nackdelen, haft en dålig dag och gnäller och flickvännen svarar "du kanske inte är så bra iaf. Funderat på att lägga av?" Sen är man på veckotilt

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Håller med JV, för mig är det jag som inte vill prata om det. Tvärt om tycker jag att det har en förmåga att ta över fokus om man råkar nämna något, eller vanligare att någon nära vän lägger en kommentar en ny bekant hör. Är jag full händer det då också att jag svarar på saker och ting, men varje svar gör bara att fokus hamnar där ännu mer.

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Det tråkiga med att prata poker med irl's, framförallt äldre personer så som svärföräldrar, vänner till familjen etc är att det känns som de alltid tänker negativt:

 

Går det bra så tänker de att man bara haft tur, går det dåligt så är man kass..

 

Sen vissa personer som tycker man ska sluta med pokern endast för att man inte betalar skatt.

 

Jag: "men man behöver inte skatta?!"

Random: - Då är du en samhällssnyltare!

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Join the conversation

You can post now and register later. If you have an account, sign in now to post with your account.

Gäst
Svara i detta ämne...

×   Du har klistrat in innehåll med formatering.   Ta bort formatering

  Endast 75 max uttryckssymboler är tillåtna.

×   Din länk har automatiskt bäddats in.   Visa som länk istället

×   Ditt tidigare innehåll har återställts.   Rensa redigerare

×   You cannot paste images directly. Upload or insert images from URL.

×
×
  • Skapa nytt...