Gå till innehåll

Bridgeshopen - kort reseberättelse


gdaily

Recommended Posts

Hej,

 

Var och tömde Bridgeshopen på kortlekar idag, behöver ju en bunt till Elitloppet. Tänkte ge en kort sammanfattning, eftersom det har varit en del frågor på forumet var man kan köpa marker och kortlekar och så...

 

Bridgeshopen ligger på Kommendörsgatan i Stockholm, närmaste T-bana Östermalmstorg. Det är en gammal dam som har ett litet kryp-in i gatu/källarplan, och hon säljer bridgetillbehör/bridgeböcker och lite annat kringkrafs. Misstänker att hon är nöjd om omsättningen täcker hyran, så att hon får träffa männinskor - det finns många sådana affärer i stan. Exempelvis är det två gamla tanter som har en affär i Stockholms absolut hetaste kvarter som säljer knappar och band! (Köpte en knapp till min kostym där en gång, tant 1 letade i en kvart i lagret, kom med exakt vad jag behövde, och skämdes lite när hon begärde en femma för knappen. Service och glädje!)

 

Jo, åter till bridgeshopen. Dom har ett litet urval av papperskortlekar i sk pokerformat (Bee, Tally-hoo, Bicykle mm). Jag brydde mig inte om att fråga vad de kostade, då jag inte kan rekommendera dessa alls. I plastkortsväg hade de inga KEM, men däremot en Piatnik-lek till bra pris - 77 kr. Eller hade kanske man skall säga, jag köpte upp lagret. Men dom tar snart in fler.

 

Fördelen med den här leken är att man köper den styckvis, dvs du kan köpa tre st röda. Då klarar du dig ett helt liv (går ett kort sönder så kastar du inte leken, utan använder den att komplettera andra leken med när där går sönder ett kort). Köper man KEM så får man ju alltid en blå och en röd lek, så man bör då köpa minst två satser.

 

Marker hade dom också, en enfärgad för tre kr/st och en tvåfärgad för under femman. Detta är samma typ du tex hittar på ebay - och på nätet är det billigare, men samtidigt får man ju vänta. Någon hundring extra är det värt att få prylarna tidigt.

 

Dom hade två böcker, dels ett överprisat ex av Super/system (ej hardcoverutgåva) för fyrahundranånting, och dels en enkel limitpokerbok. Jag frågade efter pokerahndboken, men det här var allt dom hade. Däremot kan man nog ringa och tjata på att dom tar in i sortimentet.

 

/Ola

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

För att (nästan) helt byta samtalsämne gdaily.. En fråga bara. "alla" säger att KEM lekarna är så bra. Men ÄR dom verkligen det?

 

Jag tycker att det är en stor del av känslan när man lirar att knäcka en helt ny lek när det är dax för poker. Ingen kan någonsinn tjaffsa om märkta kort eller något. Och en kortlek av PLAST.. Ffs, det får mig att tänka på kortlekarna dom säljer på finlandsfärgorna, som är av plast enbart för dom ska tåla att spilla grogg på. (men dom ser ut som Öbergs junk, fast tunnare och sladdriga)

 

Visst att dom säkert håller en livstid, men vadfan.. JAG vill iaf inte stå och diska en kortlek när den blivit smutsig.

 

Men please, övertala mig, döda mina fördommar

:P

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

NoSense, Ja, KEM-lekarna är verkligen jättebra! Bra känsla och perfekt kvalitet. Jag lyckades till och med spilla ut whiskey över en av mina KEM-lekar och jag trodde lekens dagar var räknade då jag skölt av dem och lagt dem på tork. Korten var böjda i alla olika former och mjuka och sladdriga, även nästa dag var korten konvexa/konkava. MEN, efter att jag låtit leken återhämta sig ytterligare några dagar (!) återgick den till 99% (och då menar jag minst 99%) till sitt ursprungliga utförande. Snopet värre då jag var övertygad om att jag skulle bli tvungen att kasta bort leken.

 

Jag rekommenderar dem varmt.

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

  • 7 months later...

Tackar Ola. Men jag tror det är smidigare att jag besöker Bridgeshoppen på onsdag. Ska ändå träffa QoS på stan då vid Stureplan och då är det ju inte så långt till Bridgeshoppen. Hade iofs varit smidigt att kunna fixa det redan idag, men det var ju så långt ut till Islandstorget...

 

Stort tack i allafall!

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

  • 3 weeks later...

Join the conversation

You can post now and register later. If you have an account, sign in now to post with your account.

Gäst
Svara i detta ämne...

×   Du har klistrat in innehåll med formatering.   Ta bort formatering

  Endast 75 max uttryckssymboler är tillåtna.

×   Din länk har automatiskt bäddats in.   Visa som länk istället

×   Ditt tidigare innehåll har återställts.   Rensa redigerare

×   You cannot paste images directly. Upload or insert images from URL.

×
×
  • Skapa nytt...