Gå till innehåll

Global Poker League - officiell diskussionstråd


valterego

Recommended Posts

Ikväll inleds den första säsongen av Global Poker League. I denna tråd diskuterar vi allt som har med ligan att göra.

Jag har skrivit en post med lite regler och poängräkning. Där finns också kvällens hålltider, samt twitch embeddat. http://www.poker.se/nyhet/77965324/klockan-1800-ar-det-premiar-for-global-poker-league

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Intressanta nyheter. Frågan är hur mycket han kommer att spela: http://www.poker.se/nyhet/77965334/aaron-paul-fran-breaking-bad-spelar-global-poker-league

Ja, äntligen ett vettigt wild card. Hittills har ju wild cardsen varit så himla lol, pinsammast måste ha varit Todd Brunson till Rom.

 

Känns ju mycket smartare av lagen att satsa på kändisar som har anknytning till staden de representerar än ytterligare någon halvduktig pokerspelare. I alla fall om GPL vill intressera annat än bara poker fanboys.

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Ja, äntligen ett vettigt wild card. Hittills har ju wild cardsen varit så himla lol, pinsammast måste ha varit Todd Brunson till Rom.

 

Känns ju mycket smartare av lagen att satsa på kändisar som har anknytning till staden de representerar än ytterligare någon halvduktig pokerspelare. I alla fall om GPL vill intressera annat än bara poker fanboys.

 

Well, med HU-matchen förra veckan i färskt minne tycker jag Jungleman var ett genidrag som wildcard; tycker ärligt talat inte att det är så viktigt med stadsanknytning här, men däremot håller jag helt med om att det känns lite blekt att plocka en stabil men slätstruken pokerspelare. Antingen tar man en riktig personlighet som Cates, eller så plockar man en mainstreamkändis som Paul imo.

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Well, med HU-matchen förra veckan i färskt minne tycker jag Jungleman var ett genidrag som wildcard; tycker ärligt talat inte att det är så viktigt med stadsanknytning här, men däremot håller jag helt med om att det känns lite blekt att plocka en stabil men slätstruken pokerspelare. Antingen tar man en riktig personlighet som Cates, eller så plockar man en mainstreamkändis som Paul imo.
Okej, tänkte inte på att Jungleman var wild card. Såg lite av hans match mot Elky och visst var han lite rolig där när han bjöd på sig själv och uttryckte känslor, men egentligen var det inget speciellt i min mening. Känns som att det är lite överhypat att han skulle ha varit jätterolig. Kommer sånt verkligen vara roligt i längden? Och om det är det så är det ju bara att be vilken spelare som helst att leva ut lite mer, vilket jag i och för sig tycker de borde göra.

 

De borde också se till så att de inte behöver ha någon eftersändning på streamen, skulle vara roligt om spelarna kunde interagera med varandra, kommentatorerna och tittarna. Det ger mycket mer än att få reaktioner på händer som utspelades för 10 minuter sen..

 

Men för att kunna köra utan delay så måste de ju se till så att spelarna själva inte kan se motståndarnas kort på streamen eller bli spoilade av tittarna. Det skulle kunna göras genom att placera spelarna i en isolerad box där de omöjligen har tillgång till något annat än pokerklienten, ljud från kommentatorerna och möjlighet att se twitchchatten/utvalda twitterinlägg.

 

I vilken utsträckning de skulle kunna höra kommentatorerna måste kanske tänkas igenom lite. Om kommentatorerna skall kunna nämna något om vilka kort spelarna har i en viss hand så måste ju kommentatorernas ljud till spelarna filtreras på något sätt. Kanske lättast om kommentatorerna enbart kan interagera med spelarna mellan händer, speciellt matchavgörande-/nyckelhänder.

 

Chatten måste också modereras på något sätt. Lättast här är väl också att bara släppa chatten i klumpar, när en hand är färdigspelad så publiceras allt som skrivits i chatten för spelarna sen den handen började. På så sätt kan chatten omöjligen spoila med vad motståndaren har för kort. Sen om man skall släppa hela chatten eller en hårt modererad chatt med enbart max ett tiotal inlägg per hand är ju en annan sak man kan fundera på. Men känns ju nog vettigare att ha någon moderator som snabbt väljer ut vilka inlägg som skall publiceras för spelarna efter handen är avslutad.

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Anledningen till att Jungleman ansågs vara så "rolig" var väl för att alla andra spelare var så himla tråkiga (har inte sett alla matcher borde jag kanske påpeka) snarare än att han var så extremt rolig.

 

Som det är nu spelar ju spelarna från varsomhelst (huvudsakligen hemifrån eller från hotellrummet), det känns rätt amatörmässigt och om GPL vill få en seriös image så vore det ju bättre om det fanns ordentliga spelplatser, som t.ex. dessa ljudisolerade boxar som jag nämnde i förra inlägget. Det skulle finnas ett antal sånna boxar i varje franchise-stad, och visst händer det ju säkert att spelare inte har tillgång till en sån box, men då kan managers alltid välja någon annan spelare att delta i just den veckans spel. Spelarna får i alla fall se till så att de har tillgång till en när det är tänkt att de skall spela, borde inte vara för mycket begärt.

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Postad (redigerade)
Anledningen till att Jungleman ansågs vara så "rolig" var väl för att alla andra spelare var så himla tråkiga (har inte sett alla matcher borde jag kanske påpeka) snarare än att han var så extremt rolig.

 

Du har en viss poäng så till vida att han lyfts av att de andra inte varit jätteunderhållande so far, men han håller lätt den nivå som krävs för att skapa ett underhållningsvärde, och det visar väl bara att det är långt ifrån ouppnåeligt att faktiskt göra underhållning av poker?

 

Jag håller dock inte alls med om att han inte skulle varit något speciellt. Kombinationen av att han analyserade sina händer kontinuerligt och att han uttryckte känslor tyckte jag var bra. Alltså bra på riktigt, inte bara "lite roligt".

 

Chatten tycker jag ska dödas helt ärligt talat. Vad gäller kommentatorer tycker jag det borde kunna filtreras om man ska höra spelarna eller kommentatorerna eller bägge två.

Redigerad av valterego
Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Du har en viss poäng så till vida att han lyfts av att de andra inte varit jätteunderhållande so far, men han håller lätt den nivå som krävs för att skapa ett underhållningsvärde, och det visar väl bara att det är långt ifrån ouppnåeligt att faktiskt göra underhållning av poker?

 

Jag håller dock inte alls med om att han inte skulle varit något speciellt. Kombinationen av att han analyserade sina händer kontinuerligt och att han uttryckte känslor tyckte jag var bra. Alltså bra på riktigt, inte bara "lite roligt".

 

Chatten tycker jag ska dödas helt ärligt talat. Vad gäller kommentatorer tycker jag det borde kunna filtreras om man ska höra spelarna eller kommentatorerna eller bägge två.

Jo att det går att göra underhållning av poker skulle jag aldrig bestrida. Det har ju redan WPT-sändningarna, Pokermiljonen osv bevisat till exempel som ändå blev relativt mainstream.

 

Mm, kanske inte man skall ha med chatten, men vore nog roligt för tittarna att kunna interagera med spelarna på något sätt, i alla fall så här i början av projektet. Och ja kommentatorerna borde skala ner på sitt snackande om spelarna börjar prata med varandra. Intressantare att höra spelarna så länge de inte bara sitter tysta i sina mörka glasögon som Elky t.ex.

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Jo att det går att göra underhållning av poker skulle jag aldrig bestrida. Det har ju redan WPT-sändningarna, Pokermiljonen osv bevisat till exempel som ändå blev relativt mainstream.

.

 

Fast här ska det skapas underhållning av nätpoker. Det är svårare :)

 

 

Mm, kanske inte man skall ha med chatten, men vore nog roligt för tittarna att kunna interagera med spelarna på något sätt, i alla fall så här i början av projektet. Och ja kommentatorerna borde skala ner på sitt snackande om spelarna börjar prata med varandra. Intressantare att höra spelarna så länge de inte bara sitter tysta i sina mörka glasögon som Elky t.ex.

 

Instämmer helt.

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

  • 2 weeks later...

Det börjar verkligen kännas långtråkigt nu, samma format vecka in och vecka ut och vem har egentligen koll på hur tabellerna ser ut?

 

Cirka 1000 tittare just nu på twitch-streamen och den laggar rätt mycket. Fiasko hittills tycker jag.

 

Scott Ball och Olivier Busquet som är på webcams idag säger inte mycket intressant, speciellt inte Olivier som bara sitter tyst.

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Det börjar verkligen kännas långtråkigt nu, samma format vecka in och vecka ut och vem har egentligen koll på hur tabellerna ser ut?

 

Cirka 1000 tittare just nu på twitch-streamen och den laggar rätt mycket. Fiasko hittills tycker jag.

 

Scott Ball och Olivier Busquet som är på webcams idag säger inte mycket intressant, speciellt inte Olivier som bara sitter tyst.

 

Såg inte mycket av sändningen, men det jag såg av Olivier gillade jag, han analyserade ju ändå en del händer mm. Jag tycker fortfarande det finns mycket att jobba med i fråga om underhållning, men fiasko skulle jag verkligen inte kalla det för, jag gillar format och koncept.

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Såg inte mycket av sändningen, men det jag såg av Olivier gillade jag, han analyserade ju ändå en del händer mm. Jag tycker fortfarande det finns mycket att jobba med i fråga om underhållning, men fiasko skulle jag verkligen inte kalla det för, jag gillar format och koncept.
Okej, då kanske vi såg olika bitar, jag såg i alla fall början av sista matchen igår. Då satt Olivier bara tyst tills han insåg att han var med på webcam och sa något i stil med "Oj, är jag med på webcam? Borde kanske prata lite då." Efter det blev det bättre, men Scott Ball var nog ointressant att lyssna på.

 

Om man anser det vara fiasko eller ej beror väl kanske lite på hur stora förväntningar man hade, men igår kändes det i alla fall riktigt tragiskt med en laggande stream och bara cirka 1000 tittare. Måste nog ske något nytt för att jag skall fortsätta ge det chansen i alla fall. Får hoppas på att live-eventsen i Vegas är något extra.

Redigerad av jaroiten
Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Okej, då kanske vi såg olika bitar, jag såg i alla fall början av sista matchen igår. Då satt Olivier bara tyst tills han insåg att han var med på webcam och sa något i stil med "Oj, är jag med på webcam borde kanske prata lite då." Efter det blev det bättre, men Scott Ball var nog ointressant att lyssna på.

 

Om man anser det vara fiasko eller ej beror väl kanske lite på hur stora förväntningar man hade, men igår kändes det i alla fall riktigt tragiskt med en laggande stream och bara cirka 1000 tittare. Måste nog ske något nytt för att jag skall fortsätta ge det chansen i alla fall. Får hoppas på att live-eventsen i Vegas är något extra.

 

Aha, jag såg andra halvan av första matchen. Jag tror nog att våra olika inställningar handlar mkt om förväntningar, för vi verkar ju ändå rätt överens om vad vi vill ha och vad som bör förbättras.

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Förstår inte hur de ska försöka få tittarsiffror och ett following när det är typ 6 timmars spel varje dag.

 

Tanken är nog att folk ska hitta ett favoritlag och följa dera matcher. Då har man ungefär 4,5 timme i veckan. Själv tycker jag man kommer långt på att följa Ante, Martin och Jungleman...

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

  • 1 month later...

Dött kring ligan och så är mitt intresse, men eftersom att jag gillar dem på FB så råkade jag få ett klipp med "highlights" från en cube-match i Las Vegas mellan Scott Ball och Dominik Nitsche.

.

 

Kan väl sammanfatta klippet som en besvikelse, visst bara highlights men hade förväntat mig lite publik eller åtminstone "Vegaskänsla".

 

 

Är det någon här i forumet som följer ligan?

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Dött kring ligan och så är mitt intresse, men eftersom att jag gillar dem på FB så råkade jag få ett klipp med "highlights" från en cube-match i Las Vegas mellan Scott Ball och Dominik Nitsche.
.

 

Kan väl sammanfatta klippet som en besvikelse, visst bara highlights men hade förväntat mig lite publik eller åtminstone "Vegaskänsla".

 

 

Är det någon här i forumet som följer ligan?

Erik. Nog den enda...
Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

  • 5 months later...

Join the conversation

You can post now and register later. If you have an account, sign in now to post with your account.

Gäst
Svara i detta ämne...

×   Du har klistrat in innehåll med formatering.   Ta bort formatering

  Endast 75 max uttryckssymboler är tillåtna.

×   Din länk har automatiskt bäddats in.   Visa som länk istället

×   Ditt tidigare innehåll har återställts.   Rensa redigerare

×   You cannot paste images directly. Upload or insert images from URL.

×
×
  • Skapa nytt...