Gå till innehåll

Söker bra "tjejserier"


Myssion

Recommended Posts

Så här är det. Fick ju en liten dotter i höstas, och snart (eller ganska snart, tiden går ju jäkligt fort ibland) börjar det bli dags att läsa lite för henne. Jag vill ju naturligtvis introducera henne för de serier m.m. som jag själv gillade när jag växte upp, t.ex. Tintin och Spirou och liknande. Men det tråkiga med dem är att de är lite väl könssteretypa, Spirou är visserligen lite "bättre" på det planet, men de enda kvinnorna som är med i Tintin är ju hushållerskor eller städerskor och liknande. Ja, förutom Bianca Castafiore då förstås...

 

Nu tror jag inte att det spelar så jättestor skillnad i slutändan, eftersom vi naturligtvis kommer att uppfostra henne jättebra ändå ;) , men det är ju detaljerna som gör helheten.

 

Så jag undrar om ni har bra tips på serier (eller böcker eller andra typer av berättelser) där det är flickor/tjejer/kvinnor som står i centrum/är hjältar/gör stordåd o.s.v., för att väga upp de andra böckerna/serierna. Har fått för mig att flickorna är mer närvarande i manga/anime?

 

Ös på.

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Passa på att köpa på dig Manga nu när det finns så mycket översatt till svenska på alla de stora bokhandlarna. Gå dit och bläddra, finns mycket med starka tjejer i huvudrollen.

 

Kan även tispa om Miyazaki som alltid har en stark modig kvinna i den ledande rollen i sina filmer. I alla fall hans två senaste finns dessutom med svenskt tal, Spirited Away och Det levande slottet. Just dessa två är inte renodlad barnfilm för de allra minsta. Kikis Delivery Service och My Neighbour Totoro är i det avseendet bättre men går nog inte få tag i med svenskt tal.

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Ghost World av Daniel Clowes, som du kanske känner till. Finns bara en bok men den är ett mästerverk!

Umm, Daniel Clowes är nog inte så där väldans barnvänlig. Jag får fan mardrömmar av en del av hans grejer.

 

Hehe, kanske ska vänta med den tills hon är tonåring.

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Ghost World av Daniel Clowes, som du kanske känner till. Finns bara en bok men den är ett mästerverk!

Umm, Daniel Clowes är nog inte så där väldans barnvänlig. Jag får fan mardrömmar av en del av hans grejer.

Men du får väl inte mardrömmar av Ghost World? :) Men som sagt är det nog bra att vänta med den till tonåren. Den bör dock köpas nu, så att man är säker på att den inte missas!

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Den första man kommer att tänka på är ju Pippi L.

 

Annars gjorde jag en liten vindsröjning häromdagen och hittade lite gamla bortglömda seriealbum där varav ett par kanske skulle passa.

 

1. Isabelle-serien.

Det verkar finnas två utgåvor i denna serie:

Morbror Hermes trollerier och Cassiopejas magiska bälte.

 

En rätt rolig läsning med lite trollerier, mystiska väsen och en liten tjej i huvudrollern.

 

2. Finn och Fiffi

En rätt bizarr serie om ett syskonpar som springer runt och är med om en massa äventyr.

 

Det här är iallafall serier jag utan dåligt samvete tänker ge till mitt barn, nu när jag själv skall bli farsa.

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Tror du skall sikta på lite mindre invecklade grejer så här tidigt. Tintin, spirou eller liknande dröjer bra många år...

 

Satsa på typ Molly Mus eller något annat :lol: Molly är fö huvudrollsinnehållhavare i alla sina böcker och "kvinna" :lol:

 

Pippi är givetvis också bra stuff senare...

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Tack för alla tipsen!

 

Bamse är ju redan given (ni har väl spelat bubbelspelet och El Dorado på hemsidan)!

 

Visst dröjer det ett tag innan man kan läsa vissa serier, typ Tintin och liknande, det vara bara ett exempel för att illustrera vad jag menade. Men det är ju aldrig fel att vara ute i god tid liksom. :)

 

Finn och Fiffi är också bra, hade en jäkla massa såna böcker förut, men tyvärr så lånade jag ut dem till någon när jag var typ 12 och har inte fått tillbaks dem. Kanske ska ringa ett samtal... "Du, kommer du ihåg mig, vi gick i grundskolan tillsammans, du har händelsevis inte kvar mina Finn och Fiffiböcker?" :)

 

 

Keep 'em coming!

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Från kanske 3 år?:

"Malla handlar" Om en tjej som får gå till affären själv för första gången för att handla åt mormor. Kanonbok som lästs många gånger.

 

Alfons och Milla. Milla är en stark tjej.

 

Storm-Stina. Viljestark tjej som är hos morfar i skärgården.

 

Från ca 6 år:

Sandvargen. (Inte en bilderbok), utan för högläsning. Den tar upp många bra ämnen på ett mycket bra sätt. (Den fick nåt pris nån gång)

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

 

Plz. Försök hålla tråden saklig och seriös. Finn är föräldralös och inte bror till Fiffi. ;)

 

Hehe, där ser man. Jag får helt enkelt ta och plöja mig igenom högen igen märker jag.

 

Det där hade jag också missat... När berättas det?

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Kim possible på Disney channel, där har du en riktig tjej-hjälte.

 

Manga har tyvärr en liten dålig kvinno syn där 99% av flickorna som är 10 år har större bröst än badbollar.

 

Eller är det så att 99% av de 25-åriga tjejerna ser lite lätt barnsliga ut...;)

 

På vilket sätt är stora bröst dålig kvinnosyn? På samma sätt som stora ögon är dålig människosyn då eller? Eller på samma sätt som He-Man (med sina stora muskler då alltså) är en dålig manssyn? ;)

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Join the conversation

You can post now and register later. If you have an account, sign in now to post with your account.

Gäst
Svara i detta ämne...

×   Du har klistrat in innehåll med formatering.   Ta bort formatering

  Endast 75 max uttryckssymboler är tillåtna.

×   Din länk har automatiskt bäddats in.   Visa som länk istället

×   Ditt tidigare innehåll har återställts.   Rensa redigerare

×   You cannot paste images directly. Upload or insert images from URL.

×
×
  • Skapa nytt...