Gå tillbaka   Start > Pokerforum > Övrigt > Off Topic

Svara

Ämnesverktyg Visningsalternativ
Gammal 2008-01-03, 14:51   #16
Big Less

Reg.datum: Mar 2005
Standard

Citat:
Ursprungligen postat av stackbrat Visa inlägg
Jag hoppas ni kan förstå att det inte handlar om att "förstå" eller inte "förstå" filmens budskap, det handlar sonika om att slå sig ner, se filmen och forma en känsla kring upplevelsen. Antingen gillar man känslan eller så ogillar man den, handlar inte om att förstå något alls.
Det kan jag köpa, men det går stick i stäv med vad du skrev här om dagen.

Citat:
Ursprungligen postat av mrfiskman
Jönspellar som tycker Donnie darko är sämsta filmen kan helt enkelt inte förstå den, förstår man inte en films handling blir den nog tråkig. Min 5årige systerson ogillar Donnie darko.

Citat:
Ursprungligen postat av stackbrat Visa inlägg
QFT
Big Less är inte uppkopplad   Svara med citat
Gammal 2008-01-03, 14:58   #17
stackbrat

stackbrats avatar

Reg.datum: Mar 2006
Standard

Citat:
Ursprungligen postat av Big Less Visa inlägg
Det kan jag köpa, men det går stick i stäv med vad du skrev här om dagen.
Jag höll med om att de som inte gillar Donnie Darko gör det antagligen för att de inte förstår den, därav inte sagt att jag anser att man måste förstå den för att gilla den.
Gammal 2008-01-03, 15:03   #18
Waggho

Wagghos avatar

Standard

Citat:
Ursprungligen postat av Big Less Visa inlägg
Det handlar inte om att behöva förklara tidsresande. Det handlar om att förklara hur tidsresande fungerar i filmen. Nu var det iofs ett tag sedan jag såg DD, men handlar den överhuvudtaget om tidsresor? Är inte det något som har hittats på i efterhand?
Svårt att ta din kritik av filmen på allvar om du inte har insett att den handlar om tidsresor.
Gammal 2008-01-03, 15:10   #19
bogus

boguss avatar

Reg.datum: Nov 2004
Standard

Citat:
Ursprungligen postat av TotalFarsa Visa inlägg
Som rubriken lyder och med anledning av "sämsta film"-tråden. Såg den för nån månad sen och har, halvt om halvt, sen dess funderat på vad fan filmen ville säga.

Så plz, enlighten me
kaninen är gud och donnie är djävulen.
bogus är inte uppkopplad   Svara med citat
Gammal 2008-01-03, 15:42   #20
Pey

Peys avatar

Reg.datum: Sep 2006
Standard

Kass, precis som de flesta andra filmer. Hemskt överskattat medium!
Gammal 2008-01-03, 15:46   #21
TotalFarsa
Sitespelare Nordicbet

TotalFarsas avatar

Standard

Citat:
Ursprungligen postat av Weedobooty Visa inlägg
Håller med. Värdelös i mina ögon.
Kan väl tillägga att jag inte har nån egentlig åsikt om huruvida filmen var riktigt bra eller riktigt dålig. Jag bara förstod den inte Den kan ju ha ett visst värde trots det.
Gammal 2008-01-03, 15:53   #22
schoolbook

Reg.datum: Jan 2005
Standard

Citat:
Ursprungligen postat av devalanteriel Visa inlägg
Samma problem som jag har med Mulholland Dr. där det går att hitta flera alternativa lösningar utan att veta vilken som är korrekt.
Här håller jag inte med, tycker lösningen är solklar ( i sina huvuddelar) när man
väl förstått den och filmen mycket bra.
schoolbook är inte uppkopplad   Svara med citat
Gammal 2008-01-03, 16:03   #23
devalanteriel
Moderator

devalanteriels avatar

Reg.datum: Jan 2004
Standard

Intressant, David Lynch håller iaf inte med dig.
Gammal 2008-01-03, 16:13   #24
toyzar

Reg.datum: Dec 2005
Standard

Lost highway är ett måste för er Lynch fantaster också.
toyzar är inte uppkopplad   Svara med citat
Gammal 2008-01-03, 16:43   #25
Big Less

Standard

Citat:
Ursprungligen postat av Waggho Visa inlägg
Svårt att ta din kritik av filmen på allvar om du inte har insett att den handlar om tidsresor.
OBS! SPOILER NEDAN!

Nu var det iofs länge sedan jag såg filmen, men på vilket sätt är det uppenbart att filmen handlar om tidsresor? Den börjar med att det ramlar ner något skit i Donnies säng. Sedan springer de runt lite. Är vid någon skola. Eldar. Hänger med en kanin. Sedan slutar filmen med att skiten, en flygplansmotor eller vad det är, ramlar ner i sängen igen. Det händer skumma saker i Lost Highway också, t ex scenen där killen går ut och hämtar en videofilm som visar killen som går ut och hämtar videofilmenen, men det är väl ingen som säger att den handlar om tidsresor? Men jag kanske bara minns Donnie Darko dåligt?
Big Less är inte uppkopplad   Svara med citat
Gammal 2008-01-03, 17:25   #26
jimisola

jimisolas avatar

Reg.datum: Sep 2005
Standard

för det första bör jag väl säga att det inte alls behöver vara så att man förstår filmen för att kunna uppskatta den. Det tog mig flera tittningar innan jag begrep mulholland drive på ngt sånär men tycker ändå att det är en väldigt bra film. 2001 - a space oddyse är det samma sak med, förutom att den har jag bara på egen hand ett flertal tolkningar, alla lika fantastiska. Det är ofta stämningen i dessa som gör dem så bra istället för just story linen

Så till Donnie:
Det är väl ganska lätt att inse att det handlare om tidsförflyttning på ngt sätt? Ju längre in i filmen desto större intresse för just dessa förflyttningar i tiden får DD. Bla genom boken som grandma death skrivit.
Vi som utifrån ser ju två olika scenarion för samma tidpunkt, den där motorn brakar ner i huset. I detta första scenario befinner sig DD ngn helt annanstan s än i sängen och vad som följer är det som utgör större delen av filmen. Detta scenario ger att DD får upp ett intresse för tidsförflyttningar och ett intresse för tjejen som jag inte på rak arm kommer ihåg vad hon heter. Det ger tyvär också att hon i slutändan omkommer. DD inser att det inte skulle slutat på samma sätt om de inte lärt känna varandra. Han gör frivilligt tidsresan för att själv kunna offra sig för att hon ska kunna leva vidare.

Det går såklart att analysera djupare än såhär men känner man verkligen ge sig i kast med ngt tungt bör man ta devalanteriels tips alejandro jodorowsky. Börja med el topo som inte är fullt så jobbig och fortsätt med holy mountain så har ni en första helkväll i en obegriplig men fantastisk värld
Gammal 2008-01-03, 17:30   #27
devalanteriel
Moderator

devalanteriels avatar

Reg.datum: Jan 2004
Standard

jimisola, absolut. Jag kräver inte att förstå en film, men jag vill att det åtminstone ska vara teoretiskt möjligt.

Edit: Rent tekniskt handlar DD om dimensionsförflyttning, inte tidsresor. Men det går förstås att argumentera för hurtillvida de är samma sak eller inte. Det är en annan (mycket rolig) diskussion.
Gammal 2008-01-03, 17:33   #28
el_kryddo

el_kryddos avatar

Reg.datum: Jun 2005
Standard

Donnie Darko kändes ju inte så jätteklurig. Däremot nämnda Lost Highway gjorde att jag satt som ett frågetecken och kände mig smått våldtagen efterår. Lite som sista Sopranos-avsnittet.
el_kryddo är inte uppkopplad   Svara med citat
Gammal 2008-01-03, 17:43   #29
Weedobooty

Weedobootys avatar

Reg.datum: Mar 2006
Standard

Citat:
Ursprungligen postat av TotalFarsa Visa inlägg
Kan väl tillägga att jag inte har nån egentlig åsikt om huruvida filmen var riktigt bra eller riktigt dålig. Jag bara förstod den inte Den kan ju ha ett visst värde trots det.
Ber om ursäkt för att jag la min åsikt i din mun.
Gammal 2008-01-03, 17:49   #30
TotalFarsa
Sitespelare Nordicbet

TotalFarsas avatar

Standard

Citat:
Ursprungligen postat av Weedobooty Visa inlägg
Ber om ursäkt för att jag la min åsikt i din mun.
Don't worry, be happy

Sen vill jag nog hålla med vem som nu än sa det. Det känns lite beigt att behöva läsa in sig på en hemsida för att förstå regissörens tankar bakom en film, som jag har förstått är avsikten med donniedarko.com (om det nu är rätt adress vete fan men jag chansar )

Tror jag hade större behållning av Benders Big Score , timetravelrullewise

Ämnesverktyg
Visningsalternativ

Regler för att posta
Du får inte posta nya ämnen
Du får inte posta svar
Du får inte posta bifogade filer
Du får inte redigera dina inlägg

vB-kod är
Smilies är
[IMG]-kod är
HTML-kod är av
Forumhopp

Alla tider är GMT +2. Klockan är nu 04:46.