Gå tillbaka   Start > Pokerforum > Om poker > Artiklar > Kommentera Artiklar

Kommentera Artiklar Kommentera och diskutera användargenererarde artiklar

Svara

Ämnesverktyg Visningsalternativ
Gammal 2004-12-12, 12:23   #1
Holmees

Reg.datum: Nov 2004
Standard

Jag tror att de flesta kvinoorna tycker gambling är lite läskigt och ohyffsat så dem håller sig borta

Men vad vet jag!

---

Här diskuteras gdailys artikel "Manligt och kvinnligt".

Enjoy!

/Klyka

Senast redigerad av Klyka, 2008-08-15 09:42.
Holmees är inte uppkopplad   Svara med citat
Gammal 2004-12-12, 12:25   #2
kydyl

Reg.datum: Aug 2004
Standard

Det är nog lite så med det mesta här i livet, kvinnor har högre betyg i grundskolan, kvinnor har högre betyg på gymnasiet, kvinnor dominerar i antal på högskolan, i styrelserummen dominerar männen.

Överlag tror jag att det hela beror på att män är mer tävlingsinriktade. Många män vill bli bäst på det dem gör. Medans kvinnor efter ett tag inte tycker att den väldigt stora extra-tiden som behövs inte är värd det om man ser till hur lite mervärde det egentligen ger.
Gammal 2004-12-12, 12:53   #3
Matteprof

Reg.datum: Jan 2004
Standard

Det är en intressant frågeställning och jag ser fram emot artikeln. Med tanke på att kvinnor är flera gånger bättre än män på att läsa kroppspråk borde ju pokern vara som gjuten för kvinnorna...
Matteprof är inte uppkopplad   Svara med citat
Gammal 2004-12-12, 13:25   #4
skywalker

skywalkers avatar

Reg.datum: Mar 2004
Standard

Jag är övertygad om att det är konstruerade könsroller som är anledningen till att så få kvinnor spelar poker (och bridge). Man är van vid att pojkar "ska" tävla med varandra och ser det som naturligt, medan det bryter mot normen om man ser en tjej spela poker. Skulle normen vara tvärt om skulle könsfördelningen också vara omvänd. Jag tror inte det finns något medfött som gör att killar lättare dras till poker (och andra former av spel).
skywalker är inte uppkopplad   Svara med citat
Gammal 2004-12-12, 13:28   #5
krauken

kraukens avatar

Reg.datum: May 2004
Standard

Inom hästsporten är det samma sak. det är ju mycket fler tjejer som rider, men i toppen hittar man nästan bara killar. detta kan dock bero på att killar intriktar sig mest på tävlingar, medan tjejerna oftast vill ha det med som en hoppy utan att satsa seriöst
krauken är inte uppkopplad   Svara med citat
Gammal 2004-12-12, 13:42   #6
devalanteriel

devalanteriels avatar

Reg.datum: Jan 2004
Standard

Citat:
Ursprungligen postat av skywalker
Jag är övertygad om att det är konstruerade könsroller som är anledningen till att så få kvinnor spelar poker (och bridge). Man är van vid att pojkar "ska" tävla med varandra och ser det som naturligt, medan det bryter mot normen om man ser en tjej spela poker. Skulle normen vara tvärt om skulle könsfördelningen också vara omvänd. Jag tror inte det finns något medfött som gör att killar lättare dras till poker (och andra former av spel).
Tänkte skriva något, men det här sammanfattar precis vad jag tänkte. Huvudet på spiken!
Gammal 2004-12-12, 23:15   #7
Ector

Reg.datum: Mar 2004
Standard

Jargongen, åtminstone när det gäller livepoker, skrämmer garanterat iväg kvinnor. Men det är nog en sån sak som blir bättre och bättre. Och problemet är ju inte alls lika stort när det gäller nätpoker.
Ector är inte uppkopplad   Svara med citat
Gammal 2004-12-12, 23:21   #8
eurythmech

eurythmechs avatar

Reg.datum: Jul 2004
Standard

Igår när jag lirade cashgame hemma hos två goda vänner (ett sådant där par) så var det hon som gav upp först. Då bad jag henne baka fler lussekatter, eftersom dom var slut. Hade det varit han som åkte ut först så hade jag bett honom om mer sprit.
eurythmech är inte uppkopplad   Svara med citat
Gammal 2004-12-12, 23:49   #9
Zoogin

Zoogins avatar

Standard

Jag tror det är naturliga könsroller, till skillnad mot konstruerade som någon skrev. Att män tävlar mot varandra ligger i vår natur, evolutionen. Män jagar och skyddar flocken, kvinnor tar hand om barnen och hemmet. Män och kvinnor är väldigt olika på flera punkter, dock kan konstruktioner förstärka detta, men det är ej grunden till skillnaderna.

Jag spelar fö schack på klubbnivå och där finns kanske ännu färre kvinnor än det gör i pokern. Kvinnor vill inte sitta och hålla tyst i sex timmar o stirra på ett bräde för att spela ett parti schack. Men män kan frivilligt gå in någonting och innesluta sig i sin egen lilla värld. Man vill krossa han/hon som sitter på andra sidan brädet.

Jag tror inte att tjejer är på något sätt ointelligentare, men män är överrepresenterade i de flesta "logiska" yrken såsom tex ingenjör och programmerare. Jag tror det handlar om intresse att män ter sig till mer logiska sysselsättningar, medans kvinnor är överrepresenterade i sociala yrken, tex skola (lägre åldrar), vård och omsorg.

Och poker eller vilken annan sport/idrott som helst på högre nivå är sällan någon social sport (skulle vara Robinsson då ).
Gammal 2004-12-12, 23:57   #10
anth

Reg.datum: Aug 2004
Standard

Citat:
Ursprungligen postat av gdaily
Min hypotes är att tjejjer inser att det finns andra värden i livet än att sitta och diskutera 3-sangöppningar med partnern på telefon i timmar, eller lusläsa allt om suited connectors.
Ett annat område där kvinnorna står för bredden och männen står på toppen är köket.
Faktum är att det finns fler utbildade kvinnliga kockar i sverige, men hur många kvinnor finns bland de 10 främsta krögarna i sverige?

Citat:
Ursprungligen postat av kydyl
Överlag tror jag att det hela beror på att män är mer tävlingsinriktade.
Vilket är genetiskt betingat sedan stenåldern.
Männen är bättre på att fokusera sig på en sak och bli riktigt bra på det (jakt på stenåldern).
Kvinnorna är bättre på multitasking, de hade hand om hemmet och ett dussin ungar samtidigt.

Citat:
Ursprungligen postat av Holmees
Jag tror att de flesta kvinoorna tycker gambling är lite läskigt och ohyffsat så dem håller sig borta
Jag känner en tjej som faktiskt är bra på poker, men hon har ett stort fel - hon klarar inte av att vinna. Så fort hon ligger på plus så försöker hon "ge tillbaks" pengarna till förlorarna.
Dock tror jag inte att det är ett speciellt kvinnligt drag, då jag stött på samma beteende hos män.

Däremot så brukar män ha lättare att koppla bort markernas finansiella värde i verkliga livet utanför pokerbordet.
Det går inte att spela poker om man tänker "herregud, det där är tre månaders hyra" när man ska försöka syna ner en bluff eller om man själv ska bluffa.

Citat:
Ursprungligen postat av skywalker
Jag är övertygad om att det är konstruerade könsroller som är anledningen till att så få kvinnor spelar poker (och bridge). Man är van vid att pojkar "ska" tävla med varandra och ser det som naturligt
Faktum är att ovanligt många kvinnor spelar bridge.
Däremot så kan det vara värt att notera att innan bridgen slog igenom på 30-talet så spelade man whist och den var helt mansdominerad.
Varför attraheras kvinnor av bridge, men inte av whist?
Jo för att bridge är mer socialt i och med budgivningen.
Men jag tror inte att det är de sociala aspekterna som gör att det är fler män än kvinnor som spelar poker.

En sak som iallafall förr i tiden gjorde det svårt för kvinnor att bli bra på poker var att de inte ens fick spela.
Dagens svenska kvinnliga spelare kan berätta att så sent som på 80-talet så kunde de bli portade från pokerspel just för att de var kvinnor.
Och fortfarande på 2000-talet så finns det män som går ifrån bordet när en kvinna sätter sig ner (jämför med när Singh lämnade återbud när Sörenstam skulle spela på herrtouren i golf).
Även om pokern är mer jämställd nu så kanske den har varit det under så kort tid att kvinnorna inte hunnit slå igenom ännu?

Jag tror ändå att förklaringen är att kvinnor inte har samma tävlingsinstinkt som män.
Det intressanta är att om min slutsats är korrekt så kommer den få förödande konsekvenser för feminismen:
Om färre kvinnor är intresserade av topposter (område är ointressant) så betyder det att det finns färre än 50% kvinnliga kandidater och så länge det är fallet så kommer det aldrig finnas 50% kvinnor på topposter någonstans i världen.
Gammal 2004-12-13, 00:00   #11
Clarre

Reg.datum: Jun 2004
Standard

Tjejer rör sig nog helt enkelt mindre i den här typen av kretsar som poker och gambling tillhör. Gissningsvis är det många som inte "vågar" prova på att spela på grund av lägre självfötroende (beroende på samhällets uppfostran).

Tävlingsinstinkten, som någon tog upp, är garanterat ytterligare en orsak. Nästan alla killar vill väl vinna i det man pysslar med.
Clarre är inte uppkopplad   Svara med citat
Gammal 2004-12-13, 02:03   #12
Papa Kubo

Papa Kubos avatar

Standard

Alla som diggar Rigmor Robert - klappa händerna nu!
Gammal 2004-12-13, 02:53   #13
Albert
På Time-out

Standard

Tror det har mer att göra med betingelsen om vad som är vad i detta sammanhang. Poker är betingad som "en mans grej" lika så att sy är betingat som "en kvinno grej" men det finns inget som sätter stopp för en kvinna att spela poker ej heller finns det stopp för att en man skulle kunna bli kläddesigner eller andra konventionella "genusjobb" och jag tror att just anledningen till att det är få kvinnor som spelar är just den generella uppfattningen om vad poker är i genus perspektiv - alltså något som män pysslar med.
Albert är inte uppkopplad   Svara med citat
Gammal 2004-12-13, 03:31   #14
Llandi

Reg.datum: Dec 2004
Standard

Jag tror att det har väldigt mycket att göra med att när vi killar börjar med en sak blir vi "Freaks". dvs att vi lägger ner väldigt mycket tid och drömmer om att bli den bästa. Det är någonting som finns i oss och har nog alltid funnits där. Jag har haft många hobbies och har alltid lagt ner onyttigt mycket tid på det som fånga mitt intresse just för att jag nöjer mej inte med att vara medel.

Jag skulle säga att bli bra på poker kräver extremt mycket tid och man ska verkligen vara ett freak då. Man måste tänka på poker hela tiden.

Poker är en sport där det inte finns någon begränsning. Det är ingen som säger "nej du är kvinna så du får inte spela i denna tunering/Cash game", det skulle helt enkelt inte vara godtagbart. Eftersom det enda som krävs är att man har pengar. Så om man verkligen vill finns det inget som stoppar en.

Men dom kända Kvinnorna som spelar poker/Hold'em har faktiskt fått ordentligt med stöd från sina familjer. Jag skulle kunna tänka mig att det är svårare att få stöd från sin familj, vänner och samhället om man är kvinna. Tror inte att det är så många vänner/familjer eller andra människor(backers) Som skulle hjälpa en kvinna med ett startkapital.

dessutom så tror jag att en kvinna lyssnar mer på sin familj, vännerna och samhället än vad en man gör. Tillexempel min pappa gillar inte att jag spelar poker, men det är ju något jag inte bryr mej så mycket om. Jag skulle kunna tänka mig att en kvinna har svårare att bara strunta i sina föräldrars åsikter.

Att jag tidigt och ganska ofta spelade om pengar är nog inte någonting jag är ensam om, jag tror attt det är lika för många killar. Killar drömmer nog om det lata livet där dom kan spendera hur mycket pengar dom vill utan att behöva ha ett "riktigt" jobb. Jag tror att kvinnor också drömmer om sådant men jag tror att män har enklare att fånga sin dröm, detta pågrund av att män är så otroligt tävlingsinriktade.

Killar tas också mer seriöst när man väl håller på att komma upp sig i pokervärlden, kvinnor får inte lika mycket feedback.

Hmm tror nog inte att jag har så mycket mer att säga, jag vet att jag skrivit mycket som står i dom andra trådarna. Jag ville bara skriva allt som jag tycker.

Jag hoppas jag inte har skrivit så att det låter partiskt eller kvinnoförnedrande. Det är absolut inte min mening. Jag vill också observera att mina åsikter är antagande då jag inte studerat eller läst någon studie om ämnet.
Llandi är inte uppkopplad   Svara med citat
Gammal 2004-12-13, 06:41   #15
unreal

unreals avatar

Reg.datum: Apr 2004
Standard Re: Manligt och kvinnligt

Citat:
Ursprungligen postat av gdaily
Inte fan är tjejjer mindre intelligenta än killar
Tjejer är inte i snitt mindre intelligenta än killar. Men killar har högre spridning på intelligens och det innebär att dom flesta som är väldigt ointelligenta eller väldigt intelligenta är killar. Om jag kommer ihåg rätt så är det 4-5 gånger vanligare att en kille har en IQ på 150 (vilket är 1 på 1000). än att en tjej har det.
unreal är inte uppkopplad   Svara med citat
Svara

Ämnesverktyg
Visningsalternativ

Regler för att posta
Du får inte posta nya ämnen
Du får inte posta svar
Du får inte posta bifogade filer
Du får inte redigera dina inlägg

vB-kod är
Smilies är
[IMG]-kod är
HTML-kod är av
Forumhopp

Alla tider är GMT +2. Klockan är nu 13:36.