Gå till innehåll

Manligt och kvinnligt


Holmees

Recommended Posts

  • Svars 199
  • Created
  • Senaste svar

Top Posters In This Topic

Det är nog lite så med det mesta här i livet, kvinnor har högre betyg i grundskolan, kvinnor har högre betyg på gymnasiet, kvinnor dominerar i antal på högskolan, i styrelserummen dominerar männen.

 

Överlag tror jag att det hela beror på att män är mer tävlingsinriktade. Många män vill bli bäst på det dem gör. Medans kvinnor efter ett tag inte tycker att den väldigt stora extra-tiden som behövs inte är värd det om man ser till hur lite mervärde det egentligen ger.

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Jag är övertygad om att det är konstruerade könsroller som är anledningen till att så få kvinnor spelar poker (och bridge). Man är van vid att pojkar "ska" tävla med varandra och ser det som naturligt, medan det bryter mot normen om man ser en tjej spela poker. Skulle normen vara tvärt om skulle könsfördelningen också vara omvänd. Jag tror inte det finns något medfött som gör att killar lättare dras till poker (och andra former av spel).

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Jag är övertygad om att det är konstruerade könsroller som är anledningen till att så få kvinnor spelar poker (och bridge). Man är van vid att pojkar "ska" tävla med varandra och ser det som naturligt, medan det bryter mot normen om man ser en tjej spela poker. Skulle normen vara tvärt om skulle könsfördelningen också vara omvänd. Jag tror inte det finns något medfött som gör att killar lättare dras till poker (och andra former av spel).

 

Tänkte skriva något, men det här sammanfattar precis vad jag tänkte. Huvudet på spiken!

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Jag tror det är naturliga könsroller, till skillnad mot konstruerade som någon skrev. Att män tävlar mot varandra ligger i vår natur, evolutionen. Män jagar och skyddar flocken, kvinnor tar hand om barnen och hemmet. Män och kvinnor är väldigt olika på flera punkter, dock kan konstruktioner förstärka detta, men det är ej grunden till skillnaderna.

 

Jag spelar fö schack på klubbnivå och där finns kanske ännu färre kvinnor än det gör i pokern. Kvinnor vill inte sitta och hålla tyst i sex timmar o stirra på ett bräde för att spela ett parti schack. Men män kan frivilligt gå in någonting och innesluta sig i sin egen lilla värld. Man vill krossa han/hon som sitter på andra sidan brädet.

 

Jag tror inte att tjejer är på något sätt ointelligentare, men män är överrepresenterade i de flesta "logiska" yrken såsom tex ingenjör och programmerare. Jag tror det handlar om intresse att män ter sig till mer logiska sysselsättningar, medans kvinnor är överrepresenterade i sociala yrken, tex skola (lägre åldrar), vård och omsorg.

 

Och poker eller vilken annan sport/idrott som helst på högre nivå är sällan någon social sport (skulle vara Robinsson då ;)).

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Min hypotes är att tjejjer inser att det finns andra värden i livet än att sitta och diskutera 3-sangöppningar med partnern på telefon i timmar, eller lusläsa allt om suited connectors.

Ett annat område där kvinnorna står för bredden och männen står på toppen är köket.

Faktum är att det finns fler utbildade kvinnliga kockar i sverige, men hur många kvinnor finns bland de 10 främsta krögarna i sverige?

 

Överlag tror jag att det hela beror på att män är mer tävlingsinriktade.

Vilket är genetiskt betingat sedan stenåldern.

Männen är bättre på att fokusera sig på en sak och bli riktigt bra på det (jakt på stenåldern).

Kvinnorna är bättre på multitasking, de hade hand om hemmet och ett dussin ungar samtidigt.

 

Jag tror att de flesta kvinoorna tycker gambling är lite läskigt och ohyffsat så dem håller sig borta

Jag känner en tjej som faktiskt är bra på poker, men hon har ett stort fel - hon klarar inte av att vinna. Så fort hon ligger på plus så försöker hon "ge tillbaks" pengarna till förlorarna.

Dock tror jag inte att det är ett speciellt kvinnligt drag, då jag stött på samma beteende hos män.

 

Däremot så brukar män ha lättare att koppla bort markernas finansiella värde i verkliga livet utanför pokerbordet.

Det går inte att spela poker om man tänker "herregud, det där är tre månaders hyra" när man ska försöka syna ner en bluff eller om man själv ska bluffa.

 

Jag är övertygad om att det är konstruerade könsroller som är anledningen till att så få kvinnor spelar poker (och bridge). Man är van vid att pojkar "ska" tävla med varandra och ser det som naturligt

Faktum är att ovanligt många kvinnor spelar bridge. ;)

Däremot så kan det vara värt att notera att innan bridgen slog igenom på 30-talet så spelade man whist och den var helt mansdominerad.

Varför attraheras kvinnor av bridge, men inte av whist?

Jo för att bridge är mer socialt i och med budgivningen.

Men jag tror inte att det är de sociala aspekterna som gör att det är fler män än kvinnor som spelar poker.

 

En sak som iallafall förr i tiden gjorde det svårt för kvinnor att bli bra på poker var att de inte ens fick spela.

Dagens svenska kvinnliga spelare kan berätta att så sent som på 80-talet så kunde de bli portade från pokerspel just för att de var kvinnor.

Och fortfarande på 2000-talet så finns det män som går ifrån bordet när en kvinna sätter sig ner (jämför med när Singh lämnade återbud när Sörenstam skulle spela på herrtouren i golf).

Även om pokern är mer jämställd nu så kanske den har varit det under så kort tid att kvinnorna inte hunnit slå igenom ännu?

 

Jag tror ändå att förklaringen är att kvinnor inte har samma tävlingsinstinkt som män.

Det intressanta är att om min slutsats är korrekt så kommer den få förödande konsekvenser för feminismen:

Om färre kvinnor är intresserade av topposter (område är ointressant) så betyder det att det finns färre än 50% kvinnliga kandidater och så länge det är fallet så kommer det aldrig finnas 50% kvinnor på topposter någonstans i världen.

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Tjejer rör sig nog helt enkelt mindre i den här typen av kretsar som poker och gambling tillhör. Gissningsvis är det många som inte "vågar" prova på att spela på grund av lägre självfötroende (beroende på samhällets uppfostran).

 

Tävlingsinstinkten, som någon tog upp, är garanterat ytterligare en orsak. Nästan alla killar vill väl vinna i det man pysslar med.

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Tror det har mer att göra med betingelsen om vad som är vad i detta sammanhang. Poker är betingad som "en mans grej" lika så att sy är betingat som "en kvinno grej" men det finns inget som sätter stopp för en kvinna att spela poker ej heller finns det stopp för att en man skulle kunna bli kläddesigner eller andra konventionella "genusjobb" och jag tror att just anledningen till att det är få kvinnor som spelar är just den generella uppfattningen om vad poker är i genus perspektiv - alltså något som män pysslar med.

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Jag tror att det har väldigt mycket att göra med att när vi killar börjar med en sak blir vi "Freaks". dvs att vi lägger ner väldigt mycket tid och drömmer om att bli den bästa. Det är någonting som finns i oss och har nog alltid funnits där. Jag har haft många hobbies och har alltid lagt ner onyttigt mycket tid på det som fånga mitt intresse just för att jag nöjer mej inte med att vara medel.

 

Jag skulle säga att bli bra på poker kräver extremt mycket tid och man ska verkligen vara ett freak då. Man måste tänka på poker hela tiden.

 

Poker är en sport där det inte finns någon begränsning. Det är ingen som säger "nej du är kvinna så du får inte spela i denna tunering/Cash game", det skulle helt enkelt inte vara godtagbart. Eftersom det enda som krävs är att man har pengar. Så om man verkligen vill finns det inget som stoppar en.

 

Men dom kända Kvinnorna som spelar poker/Hold'em har faktiskt fått ordentligt med stöd från sina familjer. Jag skulle kunna tänka mig att det är svårare att få stöd från sin familj, vänner och samhället om man är kvinna. Tror inte att det är så många vänner/familjer eller andra människor(backers) Som skulle hjälpa en kvinna med ett startkapital.

 

dessutom så tror jag att en kvinna lyssnar mer på sin familj, vännerna och samhället än vad en man gör. Tillexempel min pappa gillar inte att jag spelar poker, men det är ju något jag inte bryr mej så mycket om. Jag skulle kunna tänka mig att en kvinna har svårare att bara strunta i sina föräldrars åsikter.

 

Att jag tidigt och ganska ofta spelade om pengar är nog inte någonting jag är ensam om, jag tror attt det är lika för många killar. Killar drömmer nog om det lata livet där dom kan spendera hur mycket pengar dom vill utan att behöva ha ett "riktigt" jobb. Jag tror att kvinnor också drömmer om sådant men jag tror att män har enklare att fånga sin dröm, detta pågrund av att män är så otroligt tävlingsinriktade.

 

Killar tas också mer seriöst när man väl håller på att komma upp sig i pokervärlden, kvinnor får inte lika mycket feedback.

 

Hmm tror nog inte att jag har så mycket mer att säga, jag vet att jag skrivit mycket som står i dom andra trådarna. Jag ville bara skriva allt som jag tycker.

 

Jag hoppas jag inte har skrivit så att det låter partiskt eller kvinnoförnedrande. Det är absolut inte min mening. Jag vill också observera att mina åsikter är antagande då jag inte studerat eller läst någon studie om ämnet.

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Inte fan är tjejjer mindre intelligenta än killar

 

Tjejer är inte i snitt mindre intelligenta än killar. Men killar har högre spridning på intelligens och det innebär att dom flesta som är väldigt ointelligenta eller väldigt intelligenta är killar. Om jag kommer ihåg rätt så är det 4-5 gånger vanligare att en kille har en IQ på 150 (vilket är 1 på 1000). än att en tjej har det.

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Inte fan är tjejjer mindre intelligenta än killar

 

Tjejer är inte i snitt mindre intelligenta än killar. Men killar har högre spridning på intelligens och det innebär att dom flesta som är väldigt ointelligenta eller väldigt intelligenta är killar. Om jag kommer ihåg rätt så är det 4-5 gånger vanligare att en kille har en IQ på 150 (vilket är 1 på 1000). än att en tjej har det.

 

Sen är frågan bara vad sambandet är mellan framgång i IQ-tester och framgång vid pokerborden.

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Jag tror att det har väldigt mycket att göra med att när vi killar börjar med en sak blir vi "Freaks".

 

Håller med till 100 %. Alla känner vi väl någon som snöat in totalt på något konstigt ämne (espressomaskiner, olivolja, Simpsons, vad som helst) och verkligen kan allt om detta. Och denne person är nästan alltid en man. Inte konstigt att eliten inom alla möjliga områden då är män.

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Jag har läst en svensk undersökning om hur svenskar spelar om pengar. Den visade att kvinnor föredrog rena turspel (skraplotter, bingo, Jack Vegas), medan män föredrog spel med en skicklighetsfaktor (V75, stryktips, sports betting). Dessutom spelar kvinnor för mindre belopp och mer sällan än män.

 

Eftersom poker är ett skicklighetsspel som man bör spela ofta och mycket för att bli bra på, är det inte så konstigt att män dominerar.

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Som någon sa tidigare så ser inte vi män våra pokermarker vid bordet som riktiga pengar, vilket enligt mig är ett måste för att våga spela sitt spel fullt ut. Kvinnor har en mer verklighetsförankrad syn vad gäller förhållandet marker - pengar.

 

Sen har det som flera redan nämnt mycket att göra med tävlingsinstinkten. Kvinnor har helt enkelt andra värderingar än oss män.

 

Förresten, varför finns det så få kvinnor hemma hos mig just nu?

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Som någon sa tidigare så ser inte vi män våra pokermarker vid bordet som riktiga pengar

 

Jag tror inte att skillnaden ligger där. Att skilja på marker och pengar kan nog alla lära sig, och jag tror inte att det är enklare för män. (Och jag tror inte att någon tänker så i början.)

 

Förresten, varför finns det så få kvinnor hemma hos mig just nu?

 

Vilken hjärtskärande avslutning på ditt första inlägg här på PF. Välkommen, förresten! ;)

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Enklaste svaret är:

Sambon har skaffat konto på i stort sett varenda pokersite och regeln: ett hushåll = ett konto i kombination med "du ger blotta saten i att tomta med mitt konto" är ödesdigert för en del.. hum hum. Ge mig en annan Gordisk knop, I'm on a roll!

 

Nej, men det är nog lite av alla faktorerna nämnda samt väldigt individuellt för kvinnan i fråga. Allt beroende på sociala faktorer till syvende och sist, bara själva faktumet att man kan träna en apa att åka upp i rymden säger att det inte borde vara så svårt att lära en kvinna att spela poker med de förutsättningarna generna ger.

 

ta ovanstående med en gnutta humor, jag är ny här.

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

En delfaktor kan vara att kvinnor i snitt lägger mer tid än män på att arbeta (förvärvsarbete + hemarbete), och därför har mindre tid att ägna åt poker.

 

Edit: Oops, får ta tillbaka det där. Kvinnor gör mer mycket mer hemarbete, men männen förvärvsarbetar så mycket mer att det blir nästan helt jämnt mellan könen (summan blir fjorton minuter högre per dag för män). Siffror från 2000/2001. SCB.se är en rolig sida :)

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Det där med tävlingsinstinkt och totalt snöa in på saker tror jag är en vettig förklaring.

 

Dessutom så verkar det som om en större andel män har en beroendepersonlighet - det vill säga de blir fixerade vid det som de för tillfället håller på med (vilket nog har med tävlingsinstinkten att göra).

 

Finns det inga undersökningar om varför killar spelar så enormt mycket mer data/tv-spel än tjejer? Jag tror att orsakerna kan mycket ligga i samma förklaringar som för data/tv-spel. Dessa fenomen är ju rätt lika varandra (särskilt jmf. onlinespel). Jag har då i alla fall aldrig stött på en tjej som spenderade 5-6 timmar i sträck på att ta sitt lag till toppen i Championship Manager till exempel...vilket jag själv och många jag känner gjort allt för många ggr :)

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

En annan aspekt kan vara prioriteringar och värderingar.

 

Känns som att många kvinnor prioriterar/värderar högre att t.ex. fika med vänninorna, ta en shoppingtur och sådana grejer, medan många fler män prioriterar saker som att spela biljard, dataspel, poker, alltså tävla mot varandra.

 

Bah, jag har tråkigt på jobbet och ångest inför en tenta imorrn. Slut svamel.

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Join the conversation

You can post now and register later. If you have an account, sign in now to post with your account.

Gäst
Svara i detta ämne...

×   Du har klistrat in innehåll med formatering.   Ta bort formatering

  Endast 75 max uttryckssymboler är tillåtna.

×   Din länk har automatiskt bäddats in.   Visa som länk istället

×   Ditt tidigare innehåll har återställts.   Rensa redigerare

×   You cannot paste images directly. Upload or insert images from URL.


×
×
  • Skapa nytt...