Gå till innehåll

Explo och GTO


schteeket

Recommended Posts

Första och främst vill ja inte ha massa diskutioner om huvida explo är bättre än GTO, eller vice versa. Det har diskuterats i flera andra trådar som figurerat här och som enligt mig bara blir ordkrig mellan explo och GTO lirare. Vill man diskutera det får man göra det i en av de gamla trådarna.

 

Nu till frågan, ja har inte riktigt förstått begreppen explo och GTO. Eller, ja förstår det hyffsat i teorin men brister när ja ska föra över det till praktiken. Vill alltså ha förklaring av båda begreppen och hur det fungerar rent praktiskt.

 

Explo - Man försöker spela ut motståndaren genom att exploatera dennes misstag/tendenser. Korrekt?

 

GTO (game theory optimal) - är i praktiken omöjligt (?) att spela. Innebär att man försöker spela så spel teoretiskt korrekt som möjligt, vilket gör att man blir väldigt svår att exploatera?

 

Om man spelar explo, finns det inte risk att någon annan kan exploatera att man själv exploaterar nån? Går det att spela explo och sammtidigt ha en balanserad rang, eller hör balans helt ihop med GTO? Om man spelat GTO, missar man inte många tillfällen att utnyttja fiskar eller liknande?

 

Har massa frågor och tycker detta är oerhört intressant. Hoppas det inte blev för mycket!

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

  • Svars 406
  • Created
  • Senaste svar

Top Posters In This Topic

Första och främst vill ja inte ha massa diskutioner om huvida explo är bättre än GTO, eller vice versa. Det har diskuterats i flera andra trådar som figurerat här och som enligt mig bara blir ordkrig mellan explo och GTO lirare. Vill man diskutera det får man göra det i en av de gamla trådarna.

 

Nu till frågan, ja har inte riktigt förstått begreppen explo och GTO. Eller, ja förstår det hyffsat i teorin men brister när ja ska föra över det till praktiken. Vill alltså ha förklaring av båda begreppen och hur det fungerar rent praktiskt.

 

Explo - Man försöker spela ut motståndaren genom att exploatera dennes misstag/tendenser. Korrekt? Ja, korrekt

GTO (game theory optimal) - är i praktiken omöjligt (?) att spela. Innebär att man försöker spela så spel teoretiskt korrekt som möjligt, vilket gör att man blir väldigt svår att exploatera? Ja, skulla man lyckas fullt ut vilket aldrig kommer hända blir man oexploaterbar.

 

Om man spelar explo, finns det inte risk att någon annan kan exploatera att man själv exploaterar nån? Självklart, och det är det som är svagheten med explospel tillsammans med att det inte alltid är lätt att indentifiera de tillfällen man ska spela explo Går det att spela explo och sammtidigt ha en balanserad rang, eller hör balans helt ihop med GTO? Det hör i grunden till GTO, men de flesta explospelare försöker utgå från hyfsat balanserade ranger och avviker från dem. Om man spelat GTO, missar man inte många tillfällen att utnyttja fiskar eller liknande? Jo absolut, speciellt då många har ganska stora brister i sitt spel.

Har massa frågor och tycker detta är oerhört intressant. Hoppas det inte blev för mycket!

1
Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Jackpot hade vart att helt kunna spela GTO och veta allt vad det innebär för att vid givna situationer avvika från den såpass mycket som krävs för att maximera sitt EV.

 

Men nu kan ingen spela GTO och ingen spelar perfekt explo så alla spelar en mix av detta mer eller mindre och därför är det i dagens poker lönsamt att antingen bli riktigt bra på explo eller GTO. Och det kommer in framtiden antagligen vara mindre kostsamt att spela GTO, dock med den ironin att om alla spelar GTO(förutsatta att den verkligen finns) kommer pokern dö ut.

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Men alltså, va innebär GTO rent praktiskt? Vilka åtgärder ska man ta för att spela GTO?

Ska man balansera sin tex. Checkback-range generellt eller balanserar man beroende på vem man möter?

 

Edit: osv

du ska inte anpassa dig beroende på vem du möter (annat än stackdjup och positioner givetvis). hitta ställen i ditt spel där du är exploaterbar och försök täta luckorna utan att det uppkommer några nya.

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

du ska inte anpassa dig beroende på vem du möter (annat än stackdjup och positioner givetvis). hitta ställen i ditt spel där du är exploaterbar och försök täta luckorna utan att det uppkommer några nya.

 

Om man gör anpassningar i sitt spel, hur vet man att man anpassar sin mot GTO och inte från? Kanske en lite defus fråga.

Säg nu att man spelar explo, hittar nått att exploatera hos en motatåndare, denna märker detta och anpassar sig. Blir man själv exploaterad då Innan dess att man märker dennes anpassning?

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Om man gör anpassningar i sitt spel, hur vet man att man anpassar sin mot GTO och inte från? Kanske en lite defus fråga.

Säg nu att man spelar explo, hittar nått att exploatera hos en motatåndare, denna märker detta och anpassar sig. Blir man själv exploaterad då Innan dess att man märker dennes anpassning?

 

Det vet man ju inte alltid, vissa situationer är ju svårare o mer komplexa än andra. Men det går ju att tänka logiskt kring många situationer.

 

Om du spelar explo och börjar syna ner för mycket som ett resultat av att någon bluffar för mycket och denne sen ändrar spel och spelar tajt blir ju ditt spel exploaterat såklart.

 

GTO skulle ju översättas som att oavsett hans spelstil kan han inte exploatera dig och vi blir opåverkbara av hans spelstil.

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Det vet man ju inte alltid, vissa situationer är ju svårare o mer komplexa än andra. Men det går ju att tänka logiskt kring många situationer.

 

Om du spelar explo och börjar syna ner för mycket som ett resultat av att någon bluffar för mycket och denne sen ändrar spel och spelar tajt blir ju ditt spel exploaterat såklart.

 

GTO skulle ju översättas som att oavsett hans spelstil kan han inte exploatera dig och vi blir opåverkbara av hans spelstil.

 

Aha, okej. Men bästa man kan åstakomma är egentligen att spela en mix av explo och GTO? Och blanda lite, de bästa av två världar sas.

 

GTO är alltså lite utav ett pokerns nirvana typ? (kanske är en sjuuukt dålig liknelse, men ni fattar)

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Bonusfråga: Gissa vad du spelar när den andre exploaterar dig maximalt tillbaka?

en vild gissning:

 

Full Tilt - $10 NL (2 max) - Holdem - 2 players

Hand converted by PokerTracker 3

 

SB: $4,104.50

Hero (BB): $2,769.50

 

SB posts SB $5.00, Hero posts BB $10.00

 

Pre Flop: ($15.00) Hero has 4:club: 5:club:

 

SB raises to $30.00, Hero raises to $100.00, SB calls $70.00

 

Flop: ($200.00, 2 players) J:heart: 7:spade: 3:diamond:

Hero bets $120.00, SB raises to $290.00, Hero raises to $520.00, SB raises to $830.00, Hero raises to $1,290.95, SB calls $460.95

 

Turn: ($2781.90, 2 players) 5:spade:

Hero checks, SB bets $2,713.55 and is all-in, Hero calls $1,378.55 and is all-in

 

 

River: ($5539.00, 2 players) K:club:

 

SB shows 6:heart: 3:heart: (One Pair, Threes) (PreFlop 51%, Flop 67%, Turn 11%)

Hero shows 4:club: 5:club: (One Pair, Fives) (PreFlop 49%, Flop 33%, Turn 89%)

Hero wins $5,538.50

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

En riktigt bra tråd måste jag säga; jag kommer följa slaviskt=) Har själv dålig erfarenhet av bägge termerna men tänker suga åt mig av diskussionerna här.

 

steg 1 är att sluta kalla det GTO

 

En sån otroligt onödig kommentar! Har du inget bättre för dig än att vara kukskalle på pf?!?! Jag har en känsla av att frågeställningen i denna tråden var seriös och kan inte för mitt liv fatta varför någon känner att detta var nödvändigt.

 

Jag är hyggligt ny på PF. Och ärligt talat så är det såna här snorkiga och otrevliga kommentarer som gör att man nästan inte vågar fråga saker som för andra kan verka självklara. Hur ska man då kunna utvecklas som spelare??? Detta forumet är fyllt med mycket bra spelare och jag skulle inte tacka nej till att få mega mycket hjälp med mitt spel, som för tillfället brister i vissa aspekter. Men jag tänker fan inte ner klankas av någon sleten data nörd, med musen i ena handen och snorren i andra, som känner att han måste hugga på varje liten detalj - Fucking nörd!!!!

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Så du har inget svar på varför ja inte bör säga GTO?

 

det är ett fult och av pokervärlden påhittat uttryck. det är inte som att de som myntade begreppet har åstadkommit nåt som helst inom spelteori för att det skulle förtjäna/nödvändiggöra ett nytt begrepp. jämför john maynard smith som införde begreppet "evolutionary stable strategy" (ESS) för motsvarande sak inom biologin, och kolla sen på "game theory optimal" som mest infördes för att massa idioter inte förstod vad "optimalt" innebar.

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

det är ett fult och av pokervärlden påhittat uttryck. det är inte som att de som myntade begreppet har åstadkommit nåt som helst inom spelteori för att det skulle förtjäna/nödvändiggöra ett nytt begrepp. jämför john maynard smith som införde begreppet "evolutionary stable strategy" (ESS) för motsvarande sak inom biologin, och kolla sen på "game theory optimal" som mest infördes för att massa idioter inte förstod vad "optimalt" innebar.

 

Jag trodde gto var ett Black Jack uttryck som pokern lånat???

Jag förstår hur du menar, men jag håller inte med. det måste finnas GTO. Självklart så ser ju optimalt spel olika ut från motståndare till motståndare. Men det som jag anser är gto, är en grundläggande optimal strategi. Dvs att om du spelar poker mot random spelare bör din utgångs strategi vara gto. Självklart kommer den inte att hålla lika bra som den gör för black jack spelare eftersom att pokern har en X-factor dvs motspelaren, som självfallet kommer göra allt för att ställa till det. Men detta förhindrar ju inte att det finns en GTO!

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Join the conversation

You can post now and register later. If you have an account, sign in now to post with your account.

Gäst
Svara i detta ämne...

×   Du har klistrat in innehåll med formatering.   Ta bort formatering

  Endast 75 max uttryckssymboler är tillåtna.

×   Din länk har automatiskt bäddats in.   Visa som länk istället

×   Ditt tidigare innehåll har återställts.   Rensa redigerare

×   You cannot paste images directly. Upload or insert images from URL.


×
×
  • Skapa nytt...