Gå till innehåll

Google installer virus


bluffsyn

Recommended Posts

Hej,

 

Har fått ett riktigt vidrigt virus. Det hela började med att jag med jämna mellanrum fick upp en ruta där det stod "google installer has encountered a problem". Det verkar bara bli värre och värre nu. Pop ups from hell, datorn fryser så väl i windows, som vid i inloggning i windows.

 

Har provat Norton, Avg, malwarebytes etc., men det verkar helt omöjligt att bli av med skiten. Verkar dessutom innehålla trojaner, så nu vågar jag knappt lira poker. :-(

 

Någon som haft samma problem, eller har några bra tips?

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

alt 1: format c:\

alt 2: öppna upp datorn, ta ut hårddisken och byt ut den mot en ny.

 

Hur man undviker detta: Tanka inte hem saker du inte vet vad det är, surfa inte på märkliga porrsajter eller klicka inte på "Grattis du är vår 1.000.000e besökare, för det är du inte. Kör virusscans minst en gång i veckan, finns bra och billiga antivirusprogram därute samt dra hem:

 

"Spybot - Search and destroy"

"Ad-Aware by Lavasoft"

Använd detta iaf ett par gånger i veckan.

 

 

Sista lösningen fick jag när jag sökte på google på ordet "virus":

 

"17. Byt från Windows till Mac. De är generellt mycket säkrare."

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

1. Gör backup på dina viktiga saker på en DVD eller dyl.

2. Formatera hårddisken och ominstallera Windows.

3. Installera Kaspersky Internet Security eller Eset Nod 32 direkt efter du installerat Windows.

4. Sök igenom din backup med antiviruset för att säkerställa att du inte får in samma skit igen.

5. Se till att hålla Windows uppdaterat via Windows Update.

6. Undvik helst att tanka hem piratkopierade program och spel då dessa ligger i högriskzonen.

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

verkar vara conflicker masken?

 

kanske lite mer tips att pröva:

http://www.google.com/support/forum/p/Chrome/thread?tid=39a9c985ba746ec6&hl=en

 

i got the trojan and had the google installer error every 14 minutes. it would not allow me to open Malwarebyte's Anti-Mallware or install other malware/spyware programs. i had previously intalled Malwarebyte's program.

 

so i went to the Malwarebyte's folder in C:/Program Files/Malwarebyte's Anti-Malware and renamed the executable for the program "fluffy.exe". i guess it seemed harmless enough for the trojan and allowed me to open the program, scan, and delete the trojan.

 

try it out, if you have to install malwarebytes program you may need to rename the install .exe something harmless as well, but i didn't so don't quote me.

en härva som dessutom slår ut skydd och hindrar dom från att köras osv

...man får väl ha lite koll för att sedan va säker på att man fått bort allt

 

beteende blockerare/hips är ett tips som extra skydd som går bra att köra tillsammans med AV också(om det inte redan finns).

- Kort kan man säga att de inte hindrar elakheter att komma på disken(tex när AV missar nya/modifierade malware eller genom sårbarheter i olika mjukvaror). Men dom hindrar potentiellt farligt beteende från att köras. Prevx och Commodos Defense+ del är väl de mest kända sådana program.

där finns ytterligare nåt: http://library.techguy.org/wiki/Behavior_Blocker

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Fast Kaspersky är helt sinnes, låter dig ju inte ens stava till virus i paint

 

Kör Kaspersky 2010. Den är sjukt vass! Vet att 2009 krånglade lite med en jäkla massa popups och varningar, men det är borta i 2010. Vet inte vilken version du har erfarenhet från, men den senaste är ruskigt vass.

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

alt 1: format c:\

alt 2: öppna upp datorn, ta ut hårddisken och byt ut den mot en ny.

 

Hur man undviker detta: Tanka inte hem saker du inte vet vad det är, surfa inte på märkliga porrsajter eller klicka inte på "Grattis du är vår 1.000.000e besökare, för det är du inte. Kör virusscans minst en gång i veckan, finns bra och billiga antivirusprogram därute samt dra hem:

 

"Spybot - Search and destroy"

"Ad-Aware by Lavasoft"

Använd detta iaf ett par gånger i veckan.

 

 

Sista lösningen fick jag när jag sökte på google på ordet "virus":

 

"17. Byt från Windows till Mac. De är generellt mycket säkrare."

 

Att ha ett bra antivirus och en bra brandvägg räcker långt. Se till att dem kör auto uppdateringar dagligen. De bra antivirus programen och brandväggarna har spyware protecion, så ladda ner tex Spybot - Search and destroy ska inte behövas. Jag kör Nod32 och Comodo och denna kombination har aldrig släppt igenom något.

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Join the conversation

You can post now and register later. If you have an account, sign in now to post with your account.

Gäst
Svara i detta ämne...

×   Du har klistrat in innehåll med formatering.   Ta bort formatering

  Endast 75 max uttryckssymboler är tillåtna.

×   Din länk har automatiskt bäddats in.   Visa som länk istället

×   Ditt tidigare innehåll har återställts.   Rensa redigerare

×   You cannot paste images directly. Upload or insert images from URL.

×
×
  • Skapa nytt...