Visa ett inlägg
Gammal 2008-01-03, 14:38   #10
Big Less

Reg.datum: Mar 2005
Standard

Citat:
Ursprungligen postat av Hox Visa inlägg
Det är väl slutet som du egentligen opponerar dig på, pga att du inte förstår sammanhanget? Varenda film som har med tidsresande att göra har ju stora hål, frågan är väl snarare om det går att göra någon utan hål? Ingen vet ju vad som händer om någon skulle resa i tiden och vilka konsekvenser ens handlingar har fullt ut på omvärlden.
Det handlar inte om att behöva förklara tidsresande. Det handlar om att förklara hur tidsresande fungerar i filmen. Nu var det iofs ett tag sedan jag såg DD, men handlar den överhuvudtaget om tidsresor? Är inte det något som har hittats på i efterhand?

Citat:
När det gäller förkunskap så kräver alla filmer det. Om du kollar på Rounders utan att kunna spela kort, missar du halva filmen. Det gör inte filmerna sämre, utan smalnar bara av kundkretsen. Om du anser att filmen kräver för mycket förkunskap är det inte ett skäl till att säga den är dålig. Kan säga att jag inte heller riktigt fattade slutet och jag irriterade mig som fan på hur kaninen såg ut, men jag tyckte inte filmen var dålig för det. Filmsmak är ju subjektivt som sagt. Jag kan förstå om någon tycker filmen är helt usel och jag kan förstå de som älskar den. Så är det väl egentligen med alla filmer som försöker vara lite annorlunda.
Men alltså, det handlar ju om förkunskap som inte går att ha. För att förstå Donnie Darko, måste man läsa en hemsida om Donnie Darko. Filmen har en massa luckor som gör att den, i sig, inte går att förstå utan att läsa på en hemsida om den.

Fiktion får gärna definiera sina egna logiska lagar. Om Harry Potter i slutet av en film gör ett par magiska röresler och trollar fram en drake som nitar skurkarna är det helt OK, eftersom det inom filmens egna logiska ramar är fullt möjligt (antar vi). Om John McClane skulle göra samma sak i slutet av en Die Hard-film, är det bara idiotiskt. Jag skulle fortfarande tycka att det var idiotiskt, även om det i efterhand gjordes en hemsida där det står att McClane har ärvt magiska krafter av sin mor därför kan trolla fram drakar. Jag köper det inte eftersom det var något som var omöjligt för mig att veta när jag såg filmen.

Citat:
För övrigt så måste jag gnälla lite på din matematiska jämförelse på slutet. Vilken gymnasieelev som helst kan lösa ut x ur x+y=z.
Haha, OK, fel terminologi. Jag menade att räkna ut vad x är. Jag får gå om gymnasiet.

Men folk får tycka vad de vill om filmen. Det enda jag vill säga egentligen är: Säg inte att ni förstår filmen, för den går inte att förstå. Det finns inte tillräckligt mycket information i den för att det ska vara möjligt.
Big Less är inte uppkopplad   Svara med citat