2008-01-03, 13:26
|
|
Reg.datum: Mar 2005
|
Citat:
Ursprungligen postat av Mysmongot
För det första så hör filmen inte hemma i någon tråd som tar upp "sämsta film" och trots att filmsmak är subjektiv så skulle jag våga påstå att den som listat den där har förmodligen inte ens orkat slå på hjärnan innan han uttalade sig. Kortfattat så går filmen ut på att Donnie Darko blir manipulerad att rädda universum som blivit korrupt. Svårt att greppa detta efter att ha sett den en gång men genom att luska lite på donniedarko.com och i "the philosophy of time travel" (googla) så kan man skaffa sig en hyfsat bra uppfattning.
|
Svårt att greppa? Det är helt OMÖJLIGT att greppa. Det är ju det som är så sjukt värdelöst med filmen. För att förstå den, måste man ha en massa information som inte finns i filmen. Då har ju regissören misslyckars KAPITALT.
Att Donnie Darko måste vara Richard Kellys debut, var det första jag tänkte när jag hade sett den. Och så var det. För att dölja att han inte fixar att berätta en vanlig story från A till B, försöker han göra något skenbart storslaget och jättekomplicerat. Han försöker gå innan han har lärt sig krypa och resultatet rent filmmässigt blir förstås platt fall.
Men på ett sätt måste han ha lyckats eftersom han har fått kvasi-intellektuella emo-kids världen över att betrakta vanliga plot holes som något djupt och fantastiskt, och vill man tycka det får man väl göra det, men den som säger sig FÖRSTÅ filmen ljuger. Det GÅR inte att lösa ut x ut ekvationen x+y=z.
|
|
|