Gå till innehåll

FL - Antal händer innan avancera till nästa nivå?


lurman

Recommended Posts

Hur många händer bör man spela på en nivå innan man borde ha en hum om om man hanterar nivån. Man kan ju ligga bra + efter 1000 händer. Men för den skull betyder det inte att man behärskar nivån. Jag pratar FL low limit.

Spelar just nu på 0.5/1 och försöker bygga rulle. Det går bra än så länge. Känner att fixed är min grejj i cashgames. Men innan jag funderar på att ta steget till 1/2$, vad bör jag fundera över?

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Skaffa ett program i stil med poker grapher. När grafen är tämeligen rak så har du en bra uppfattning om din win-rate, hur lång tid det tar varierar väldigt mycket från person till person. En hyffsad uppskattning angående svängar är att du kan förlora lika mycket som du kan vinna på ett intervall om 1000 händer.

 

Jag tycker dock inte det bör vara en huvudfaktor när du spelar låglimit och funderar på att avancera. Eftersom det tar väldigt lång tid att få så pass mycket data att du får stabilia värden och förutsättningarna ändras så pass mycket i början av karriären är risken rätt stor att du lägger väldigt mycket tid på att grinda på en förhållandevis låg timlön.

 

Skotta i den mån du känner dig självsäker och det inte gör något om du förlorar skottningspengarna. Det är också väldigt stor skillnad på om din enda inkomstkälla är att grinda poker jämfört med om du tar studielån och jobbar eller liknande.

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Nä det är klart. Men man kan ju ha haft en jävla flyt och ökat sin bankrulle snabbt, vilket ändå kanske inte motiverar att avancera.

 

Men jag ställer en ny fråga: Jag använder pokertracker. Hur många händer bör jag ha lirat för att få en rättvis bild av hur mitt spelande går. Tex har jag gått jävligt bra senaste 2 dygnen och jag har inte än spelat mer än lite över 1000händer sen jag skaffade pokertracker, så min BB/100 ligger oförskämt högt! Men den kommer ju jämnas ut allt eftersom!

 

 

Edit: Det han komma 2 inlägg medans jag skrev :D Så det blir inte rätt svarat kanske. Jag spelar främst som hobby. Poker är inte min enda inkomstkälla. Jag har jobb! Men givetvis vill jag vinna så gott det går. Ett par tusen i månaden skulle sitta fint. Jag ligger redan på den nivån. Spelade förra hösten o fram till våren, 0,25/0,5 FL och tog ut en välbehövlig reskassa till sommaren på 6000-7000kr. Sen har jag haft ett lite uppehåll och kommit igång nu igen. Spelar nu 0.5/1.

 

Jag har inte tänkt att gå och casha ut varje månad, utan bara bygga på mig. Och när jag känner mig mogen testa en högre nivå. Och om jag bränner mig på fingrarna för mycket, kanske gå ner igen. Men detta ligger inte inom snar framtid. Jag trivs där jag ligger för tillfället. Men givetvis vill man bli bättre och vinna mer. Det vill väl alla pokerspelare? 8-)

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Alltså-jag har spelat 1-2 hela min pokerkarriär(9 månader).Min trend pekar snett uppåt.

Jag TROR man kan avancera relativt snabbt på lägre nivåer.Har börjat spela 2-4 nu,och tycker mig ana MERA tomtespel på denna nivå jämfört med 1-2.Det borde inte vara så rent logiskt-och framtid får sannerligen utvisa,men jag tror inte själva grundspelet skiljer sig nämnvärt från 1-2 till 2-4.Däremot kostar ju misstagen mera,och därmed tycker jag snarast det tiltas oftare och framförallt snabbare 2-4.

Förtjänsten gör det däremot,särskilt som man har vant sig vid 1-2:s vinstnivåer.

Hur som helst,den naturliga variansen är ju som den är så MINIMUM 300 BB vill jag ha innan jag avancerar.

Det är härligt att vinna på högre nivåer än vad man är van vid.

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Det enkla svaret är att gå upp när du känner dig mogen.

 

Det är utmärkt att sätta upp regler för när du kan ta ett steg upp. Ännu viktigare är att sätta upp regler för när du ska flytta ner igen. Att ha just 300BB saknar förankring i verkligheten då den siffran är framräknad utifrån orealistiska premisser, men det kan vara en tumregel att utgå från.

 

Själv har jag spelat ~5k händer på .5/1 resp. 1/2 innan jag flyttat upp. 2/4 var jobbigt, där spelade jag 15k händer innan jag var övertygad om att jag var vinnande och kände mig säker på att ta nästa steg upp. Det steget var till 5/10 och blev alldeles för stort, så jag gick ner till 3/6.

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Jag haller med Nudie pa Svenskpoker att ga upp en niva nar du kanner dig saker pa att betta hart. Om du gar upp en niva och kanner att du maste halla inne lite pa pengarna da ar du farligt ute.

 

Skaffa en BR pa 300 BB och forbered dig mentalt.

 

300BB är i minsta laget skulle jag säga, om man inte ska gå från typ 0.5/1.0 till 1/2 då det antagligen räker så länge man är en hyffsade vinnare på 0.5/1.0.

 

Ska man upp till 2/4 3/6 sen så behöver man nog mer för att inte tvingas gå ner i nivå efter en dålig session.

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

  • 2 weeks later...

Jag har liknande funderingar som trådskaparen. Spelar just nu FL $1/$2 (har spelat ca 18 000 händer på den nivån) och har skottat på 2/4 några gånger.

Min bankrulle räcker för att gå upp men jag skulle nog bli rädd och gå tillbaka om jag förlorade 50-100 BB.

Hur hög blir BB/100 för en spelare som är väldigt bra på FL?

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Bara 2 BB/100?! Jag ligger på 2 BB/100 på Party där jag tycker att det gått ganska dåligt för mig. På Pacific, där det som bekant kryllar av usla spelare och lösa bord, ligger jag däremot på drygt 6 BB/100 (lite mer under senare hälften av mitt spelande eftersom jag blivit bättre). På Pacific har jag ca 12500 händer trackade så siffran borde i alla fall närma sig vad jag kan förvänta mig få framgent.

Jag tycker att jag begår en del misstag och att det borde gå att få högre vinst per 100 händer om man spelar optimalt. 2 BB/100 kan väl inte anses som godkännt eller?

Jag kan i och för sig tänka mig att det är betydligt svårare på klienter med många tighta spelare som bonushorar. Även högre nivå borde väl vanligtvis innebära att man kan förvänta sig lägre antal BB/100...

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

2BigBet/100händer är mycket bra... klarar du att hålla detta över många händer så är du en mycket duktig spelare på den nivån du spelar.

 

Bara 2 BB/100?! Jag ligger på 2 BB/100 på Party där jag tycker att det gått ganska dåligt för mig. På Pacific, där det som bekant kryllar av usla spelare och lösa bord, ligger jag däremot på drygt 6 BB/100 (lite mer under senare hälften av mitt spelande eftersom jag blivit bättre). På Pacific har jag ca 12500 händer trackade så siffran borde i alla fall närma sig vad jag kan förvänta mig få framgent.

Jag tycker att jag begår en del misstag och att det borde gå att få högre vinst per 100 händer om man spelar optimalt. 2 BB/100 kan väl inte anses som godkännt eller?

Jag kan i och för sig tänka mig att det är betydligt svårare på klienter med många tighta spelare som bonushorar. Även högre nivå borde väl vanligtvis innebära att man kan förvänta sig lägre antal BB/100...

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

På Pacific har jag ca 12500 händer trackade så siffran borde i alla fall närma sig vad jag kan förvänta mig få framgent.

 

Nej, det är alldeles för lite. Du behöver nog minst 50k händer för att siffran ska närma sig relevant.

 

50k händer är inte mycket det heller, det är svårt att förstå hur många händer det verkligen behövs för att nära sitt förväntade värd.

 

Länk till 2+2

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

avancera när din bankrulle är 300 gånger big bet på nästa nivå. dvs. 600$på 1/2 FL

och att du självklart spelar + på den nuvarande.. har ignet att göra med antal händer

Det här är inte alls ett bra råd! Det räcker med att ha lite tur med kort en dag så kan man med lätthet ta in runt 100BB och händer det en vecka istället så hamnar man på för hög nivå.

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Svammel

 

Nej, inte alls. Det hela bygger givetvis på att man går ner i nivå då man faller under bankrullekraven.

Undrar vem som svammlar, menar du att en person skall gå upp i nivå så fort den har 300 BB? om så är fallet kan spelare med lite tur en kväll eller två hamna helt fel och förlora en massa pengar som den annars hade kunnat ha kvar. Men du tillhör väl de spelarna som vill ha folk som spelar på fel nivå för att vinna :roll:

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Det man måste ha i åtanke är hur mycket pengar man potentiellt förlorar på att inte gå upp i nivå.

 

Med det menar jag givetvis inte att man ska försöka gå upp för tidigt utan att man inte ska stanna kvar för länge på samma nivå om man känner att man har en ärlig chans på nivån över men inte går upp för att man inte har nått sin satta 500BB-gräns på nästa nivå.

 

Personligen känner jag att jag stannade kvar och harvade på 1/2 på tok för länge, jag testade knappt 2/4 alls trotts att jag hade 600-700BB i rullen och nu i efterhand kan jag ganska säkert säga att det kostade mig både tid och pengar.

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Det man måste ha i åtanke är hur mycket pengar man potentiellt förlorar på att inte gå upp i nivå.

 

Med det menar jag givetvis inte att man ska försöka gå upp för tidigt utan att man inte ska stanna kvar för länge på samma nivå om man känner att man har en ärlig chans på nivån över men inte går upp för att man inte har nått sin satta 500BB-gräns på nästa nivå.

 

Personligen känner jag att jag stannade kvar och harvade på 1/2 på tok för länge, jag testade knappt 2/4 alls trotts att jag hade 600-700BB i rullen och nu i efterhand kan jag ganska säkert säga att det kostade mig både tid och pengar.

Låt oss säga att jag sätter in $200 på party, vinner runt $100 första dagen, dagen efter det samma och så vidare i en vecka så jag sitter på $600, då kanske du tycker att jag direkt skall gå upp i nivå medan jag tycker att jag skall vänta. Jag skulle på fyra dagar ha spelat runt 4000 händer och det är på tok för lite för att få tillförlitlig statistik på mitt spel (variansen kommer att få för hög påverkan på utfallet i små serier). Det kan även vara en tillfällighet som ligger i att jag fått bra kort eller liknande som gjort att man vunnit. Sätter man istället upp en gräns på runt 20.000 händer så lurar jag mig själv genom att tro att man klarar av de högre nivåerna bättre.

 

Vidare är det väldigt riskabelt i att räkna på vad du kunde ha vunnit. Du kunde lika gärna ha förlorat pengar, det är troligen viktigare att en spelare kan spela än att den har rätt bankrulle för olika nivåer. Jag skulle tro att man kan klara sig med 100 BB på $.50/$1.0 om man vanligen spelar på $5/$10 trots att det endast är en tredjedel av vad man skall ha enligt BB teorin!

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Sätter man istället upp en gräns på runt 20.000 händer så lurar jag mig själv genom att tro att man klarar av de högre nivåerna bättre.

 

Länk till 2+2

 

Som du ser där är 20.000 händer inte mycket att kolla på.

 

Att överhuvud taget kolla på hur många händer, eller vilken winrate, man har på en viss nivån tycker jag är helt meningslöst.

Det jag tycker man ska kolla efter är om folk på nivån man vill upp till begår misstag som man själv kan profitera(heter det så?) på. Givetvis måste man ha en hyffsad bankrulle för nivån och vara bekväm med insattserna.

 

Ska man först spela så många händer på en nivån att man kan vara säker på att man är mer än en marginellt vinnande spelare tar det ju hur lång tid som helst att klättra i stegen.

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Låt oss säga att jag sätter in $200 på party, vinner runt $100 första dagen, dagen efter det samma och så vidare i en vecka så jag sitter på $600, då kanske du tycker att jag direkt skall gå upp i nivå medan jag tycker att jag skall vänta.

 

Säg att du istället börjar med att sätta in $600. Vilken nivå kan du då spela på givet att du är en vinnande spelare*? Rätt svar är 1/2. Om du sätter in $1200? Svar: 2/4.

 

Det som är svårt att avgöra är om man är en vinnande spelare. Det kan man t.ex. försöka förvissa sig om genom att spela massor med händer, eller genom att be någon annan att i detalj titta på ens spel. I det senare fallet räcker det med några hundra händer för att en skicklig spelare ska kunna avgöra om någon annan är en förväntad vinnare på en viss nivå.

 

*Den ursprungliga beräkningen som Malmuth gjorde utgick tydligen från en spelare som i snitt vinner 1BB/100 och räknar med 5% sannolikhet att bli av med hela sin BR. Den tog inte heller i beaktning att flytta ner i nivå, därav det jag skrev tidigare i tråden.

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Join the conversation

You can post now and register later. If you have an account, sign in now to post with your account.

Gäst
Svara i detta ämne...

×   Du har klistrat in innehåll med formatering.   Ta bort formatering

  Endast 75 max uttryckssymboler är tillåtna.

×   Din länk har automatiskt bäddats in.   Visa som länk istället

×   Ditt tidigare innehåll har återställts.   Rensa redigerare

×   You cannot paste images directly. Upload or insert images from URL.

×
×
  • Skapa nytt...