Gå till innehåll

PRG: Allt om PokerStove!


Hickmott

Recommended Posts

Johan Hjort eller någon annan kanske kan hjälpa mig med det här.

 

I PokerStove under calculate-knappen finns två alternativ:

 

Enumerate all och Monte Carlo.

Vad är det för skillnad på dessa två, och när ska man använda vilken?

 

På PokerStove's hemsida har jag kollat, det enda jag får fram där är att man ska använda Monte Carlo "for complex scenarios".

 

När jag testar dem båda får jag så lika resultat att jag inte kan se någon skillnad.

 

//Hickmott

 

* Får bli en allt om tråd a la PT och PO trådarna :) - QoS *

 

As you wish :) - Hickmott

 

EDIT: Nu har jag testat lite mer. Ser ut som att Monte Carlo-alternativet tar mycket längre tid på sig när random hands är inblandat. Vet fortfarande inte vad skillnaden är dock.

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Tror:

 

Monte Carlo är just slumpning av ett antal utfall.

E-A är att man går igenom samtliga möjliga varianter.

 

Exempelvis inför sistagatan i Texas finns det H2H 52-8 olika möjliga kort somkan komma. Snabbt med E-A, tar tid om man skall slumpa fram några hundra tusen givar med M-C

 

Exempelvis en femvägspott inför fjärde kortet i 7-stud - en sjujävla massa kombinationer om man tar E-A, medan M-C kanske klarar av det lite snabbare.

 

E-A är exakt, M-C är slumpat - men slumpar man tillräckligt stort så kommer man tillräckligt nära sanningan.

 

/Ola

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

  • 1 month later...

Någon annan som har problem med Pokerstove? Kan inte starta pga att min version är expired? Trots att det inte finns någon nyare att ladda ner?

 

Hu?

 

Edit: Har löst sig. Tror att det fanns en ny version, men att länken på hemsidan var till den gamla. Laddade ner och installerade, men funkade inte igår. Idag gjorde det det däremot. Sånt är livet.

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

  • 2 weeks later...
  • 6 months later...
Version 1.2 släppt för ett tag sen. Gillar verkligen preflopsliden för % antal händer, rolig att leka med :D (vissa roar sig lätt)

 

WOW den hade jag inte ens sett :shock:

 

Att vi är minst två personer som tycker att den är rolig ger en viss indikation på hur hög nördigheten är på det här forumet.

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Join the conversation

You can post now and register later. If you have an account, sign in now to post with your account.

Gäst
Svara i detta ämne...

×   Du har klistrat in innehåll med formatering.   Ta bort formatering

  Endast 75 max uttryckssymboler är tillåtna.

×   Din länk har automatiskt bäddats in.   Visa som länk istället

×   Ditt tidigare innehåll har återställts.   Rensa redigerare

×   You cannot paste images directly. Upload or insert images from URL.

×
×
  • Skapa nytt...